Gå til innhold

Hvordan i alle dager klarer dere å få kontroll når dere flytter?


Gjest Mamma til 3 små Gull

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til 3 små Gull

Så er vi midt i pakking, og skal flytte sørover neste helg. Jeg er i full sving, men klarer jo ikke å få kontroll på noe. Har flyttet et par ganger tidligere, men da hadde vi ikke barn. Nå er det mye mer å ta hensyn til, man må se litt lengre å tenke hva man kan pakke nå og hva man må vente med. Jeg er ikke god på hverken planlegging eller pakking, så her er jeg stadig å roter gjennom eksene for å finne frem ting som allerede er pakket.

Så må jeg tenke over hva jeg skal pakke hvor, hvordan jeg skal pakke det for at det ikke skal skades osv..

 

Dere som har flyttet, hvordan i alle dager klarte dere å gjennomføre det? :P

Er helt grønn, og føler aldri at jeg klarer å pakke tingene godt nok. Er jo bare kaos nå når vi ikke har kontroll på noe, og 3 små som åler seg rundt omkring!

Har dere noen gode flyttetips å komme med?

 

Blir godt når vi kommer oss frem og alt er over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lister, min kjære.... lister!!!! :) Og evt fargekoder.

 

Skal prøve å forklare mitt system. Ofte pakker man jo litt her og litt der, og da mister man fort oversikten. Så det jeg gjør er at jeg lager en liste med 3-4 kolonner hvor følgende kategorier inngår for hver eske/sekk:

* Kolonne 1: eskenummer

* Kolonne 2: hvilket rom den skal i

* Kolonne 3: grove trekk på hva den inneholder

* Kolonne 4: evt fargekode for de ulike barnas ulike ting, eller deres egne ting.

 

På esken tegner jeg alltid en firkant oppå og på minst en av sidene. Inni den firkanten står eskenummer og hvilket rom den skal til. Er det barnas klær, f.eks., merker du det med et symbol i en bestemt farge for hvert barn. Denne fargekoden eller barnets navn må også gå klart frem i listen din. Ikke bruk rødt som fargekode, for de eskene som inneholder knuselige ting må merkes tydelig med "forsiktig - knuselig" med rødt (den fargen som oftest brukes i den sammenhengen, så flyttebyråene er obs på det som står med rødt).

Med en slik markering slipper du å stå og dirigere alt der du flytter inn, alle eskene settes i riktig rom med det samme, og det sparer deg for masse bæring og leting i ettertid! Og de som hjelper til med flyttingen slipper å spørre om råd hele tiden.

 

Jeg bruker rene håndklær, kluter og sengetøy til å pakke inn knuselige ting. Da slipper jeg at kjøkkenting må vaskes på nytt fordi det har vært pakket inn i f.eks. avispapir. Sengetøy, tepper, puter, håndklær, duker osv er fine å legge rundt ekstra sårbare ting. Jeg bruker f.eks. ofte tørkepapirrull til å pakke alle asjetter. En asjett, papir, sette neste oppå, fortsett med papiret over asjett nr 2, neste asjett osv. Jeg river ikke av papiret mellom hver gang. Dette går fort, og etterpå legger jeg gjerne et håndkle rundt hele stabelen. Glass pakker jeg også med papir eller håndklær rundt og legger dem i ekstra solide esker, gjerne sånne plastbokser med plastlokk hvis du har.

 

Bruk alltid "sølvteip" til pakkingen - en stripe under alle pappesker og lukk den også med sølvteipen. Den koster litt mer, men er verdt det siden den holder og du slipper at eskene går i stykker. Hør på matvarebutikker om du kan få eskene som egg leveres i - de er geniale å flytte med, veldig solide og de er rene og hele!

Sengetøy, overmadrasser, sofaputer, ytterklær, vinterklær osv pakker jeg i søppelposer. Tar alltid to søppelposer på slik at de ikke revner så fort. Setter en liten sølvteipbit på hvor jeg også skriver sekk-nr og hvilket rom sekken skal i. På listen din fører du på nr, rom og hva sekken inneholder.

 

Jeg har pakket slik i mange, mange flyttinger, og det fungerer suverent!! :) Det er bare et svakhetspunkt med det.... det er at du må IKKE miste listen ;) Det har jeg aldri gjort, i flytteperioden er LISTEN minst like viktig som lommeboken min ;)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...