Gå til innhold

Litt inspirert av tråden om alder på mor da hun fikk sitt første barn. Er det så vanlig å få barn i ung alder?


Gjest Kira bjeffer!

Anbefalte innlegg

Gjest Kira med en av hver

Ser at det er veldig mange i den tråden som har fått barn tidlig i 20-årene, og noen også tidligere enn det.

 

Må innrømme at blant mine venner og i min omgangskrets, så får stort sett alle barn når de er 30 år. Jeg kjenner kun en som fikk barn tidligere, og hun var "bare" 27 år.

Så etter å ha lest den tråden, så lurer jeg på om vi er veldig unormale.

 

Og nei, dette er ikke et innlegg for å rakke ned på unge mødre, jeg spør av ren nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

Hehe, veeel. Kommer vel ann på hvilken krets man vanker i da ;) For min del er det 50-50 av hvem som har fått barn og ikke fra skolen min f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsalderen for når folk får barn her i Norge ligger vel på rundt 30 år, så da sier det seg jo selv at dere ikke er unormale. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del uten utdannelse utover vgs og de fikk barn tidlig i 20-åra nesten alle sammen. De med høyere utdannelse har stort sett venta lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn da jeg var 31 og jeg var den første i venneflokken, og i klassen fra videregående, som fikk barn.

I min familie og vennekrets er det ikke vanlig å få barn tidlig. Yngste i familien var 29 da hun fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest tråden, men siden flere har svart at de fikk barn tidlig i 20-årene så er det nok vanlig da ;)

 

Selv var jeg 20. Mange av mine venner var også det, mens noen begynte lenge etter fylte 30.

 

Så alt er nok vanlig i dag :)

 

Og apropos utdannelse; nesten alle i min vennekrets har høgskoleutdannelse. Noen av oss studerte mens vi hadde barn, og noen gjorde seg ferdig før de fikk barn :)

Endret av SofaSlave
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel hær i trøndelag e du "hoinngammel" om du får 1 mann som 30 åring i hvertfaill !

 

Fikk min 1 som 20 åring og min 4 nu som 33 åring, å ja æ føle mæ utgått på dato i så måte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsalderen på førstegangsforeldre er 31 år for kvinner og 34 år for menn så dere er verken uvanlige eller unormale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittet er 30, og da vil det jo finnes ca like mange som får barn "sent" som får barn "tidlig". Det er nok ikke uvanlig at man har en vennekrets som gjør ting ganske likt. Man er jo som regel på samme sted i livet som de man er sammen med.

 

Kanskje yngre mødre har mer behov for å svare på et slikt innlegg? Bare en tanke.. Selv var jeg 21 når jeg fikk barn, og det var passe for meg. En del folk rundt meg får også barn tidlig i tjueåra, en del venter lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sa akkurat på radioen at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er 28 år og at vi får i snitt 1,9 barn hver så vi ligger godt an i forhold til mange andre europeiske land hvor det blir født altfor få barn (f.eks Italia).

 

De sier vel at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er lavere på bygda enn i byene, og høyest er den i de største byene våre (lavest er den på bygda i nordnorge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 24 og under utdanning. Jeg fikk faktisk 2 barn under utdanning og ble ferdig med lærerskolen 6 mnd etter at 2. Mann ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færre fødsler og høyere fødealder

 

I 2011 ble det født 60 200 barn i Norge, 1 200 færre enn året før. Gjennomsnittsalderen ved første barns fødsel var 28,4 år for mor og 31,1 år for far. Det er henholdsvis 0,3 og 0,2 år over nivået for årene 2006-2010.

 

Kvinner i aldersgruppen 30-34 år var de mest fruktbare i 2011, tett fulgt av kvinner 25-29 år. Kvinner 35-39 år har om lag halvparten så høy fruktbarhet som kvinner 30-34 år, og for første gang hadde de i 2011 høyere fruktbarhet enn kvinner 20-24 år. De aldersavhengige fruktbarhetsratene for kvinner under 35 år var lavere enn året før, mens de for kvinner 35 år og eldre var nesten uendret

 

http://www.ssb.no/fodte/

 

Kanskje er det bare slik at yngre mødre er overrepresenterte på dib? :)</P>

Endret av Visten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn tidlig, som 20-åring. Men det er slett ikke vanlig i min omgangskrets. Nestemann var 26 år, og min beste venninne er 30 år uten barn. Så tja, jeg har på følelsen (og statistikken er enig med meg ;) ) at alt fra 19-41 år er helt vanlig alder å få barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ung og har masse venniner fra 15-20 som er gravid/har barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du bor har veldig mye å si her.

 

Er ikke vanlig å få barn som 19-åring i de store byene, men i distriktene er det mye mer vanlig.

 

Gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende er høyest i Oslo og lavest i små bygder i nord. Landsgjennomsnittet blir uansett 28 år for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ihvertfall over 30 ;)

 

De fleste jeg kjenner har fått barn rundt samme alder. Kun noen få som har vært tidlig ute, type 22-25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal generalisere, så vil jeg tippe det er sånn:

 

- fra bygda og/eller uten utdannelse utover vgs = mor tidligere

- fra byen og/eller med utdannelse = mor senere

 

Og før noen begynner å mase på at jeg ser ned på andre eller noe sånt, så ligger det en viss logikk i det, som ikke har noe med status og de tingene der å gjøre. Det er jo rett og slett mer logisk at er du ferdig med utdannelsen din når du er 19 år og begynner å jobbe, så ligger jo alt til rette for å få barn. Mange som tar høyere utdannelse velger å vente med barn, fordi de vil ha jobben på plass først og dermed økonomien.

 

På bygda har folk som regel mindre år på skolen enn i byene, rett og slett fordi byene har høyere andel av jobber som krever høyere utdannelse.

 

Landssnittet ligger på litt over 28 år for førstegangsfødende, men for Oslo, f.eks, ligger det en del år høyere, noe som kan være en naturlig konsekvens av det jeg skriver over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt, unormalt? Hvis det finnes et snitt på 28 år sier det seg selv at flerparten er under 30, en over for førstegangsfødende.

 

Forøvrig, jeg var 32 når jeg fikk min sønn. Hadde prøvd siden jeg var 26.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt, unormalt? Hvis det finnes et snitt på 28 år sier det seg selv at flerparten er under 30, en over for førstegangsfødende.

 

Forøvrig, jeg var 32 når jeg fikk min sønn. Hadde prøvd siden jeg var 26.

 

.

 

Hæ? Kan du vise meg din utregningsmetode som tilsier at når snittet er 28 så er "flerparten" under 30...? Og samtidig definer hva du mener med flerparten er du snill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...