Gå til innhold

Blir dette litt feil å ha med i matboksen til snuppa i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat laget deilige (veldig) grove muffins med masse frø, nøtter, tranebær og mørk sjokolade. Blir det helt feil å sende med noen i matboksen i morgen siden det er sjokolade i de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, overhodet ikke. Regner med du sender med litt annen mat i tillegg, så da går det i hvert fall helt fint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke mat/div med sjokolade eller nøtter pga allergi hos andre barn som kan plutselig ta maten.

 

Men gurii, det hørtes GODT UT! :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår barnehage er de litt i overkant firkanta, og det hadde sikkert ikke blitt godtatt. Jeg er glad for at de har sunne matpakkevaner, men synes det begrenser kreativiteten litt av og til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes godt ut! Men det med nøtter er sant - det får vi ikke ha hos oss på grunn av allergi hos et barn, men det er jo slikt man pleier å få beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke mat/div med sjokolade eller nøtter pga allergi hos andre barn som kan plutselig ta maten. Men gurii, det hørtes GODT UT! :) :) :)

 

Så lenge de ikke har fått noen beskjed om at de bør unngå nøtter, så hadde jeg ikke sett på det som et problem. Da må man jo i tilfelle unngå veldig mange ting, sånn i tilfelle. Jeg har hørt om barn som er så allergiske mot både fisk og egg i tillegg at de ikke kan være i samme rom som det og da begynner det å begrense seg en del, sånn tilfelle noen ikke tåler det.

 

Jeg hadde sendt med en muffins, som tross alt er nesten bare sunn :) De serverer prim på vanlige brødskiver i vår barnehage, så en grov muffins med masse sunne ting i og litt mørk sjokolade kan umulig være verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke muffins muffins, det er egentlig en brøddeig som jeg har blandet mye godt i og stekt i muffinsformer. De ser vel mer ut som rundtstykker, men med den sjokoladen da (mørk kokesjokolade).

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg tenker litt at det er "urettferdig" for de barna som ikkje får muffins med sjokolade i.

men de er vell vant til og ha ulik mat med ? her får barna alle måltider i barnehagen så har ikkje det problemet her heldigvis. mulig det ikkje blir noe problem :) men eg synnest det er veldig greit at alle får samme mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sekretøsa

Jeg tenkte også mye over urettferdigheten, helt til jeg så et søskenpar som 3-4 dager i uka har med mat fra mcdonalds. Etter det har jeg sendt med gutten det han vil ha...(Som er sunt, selvsagt)

 

I morgen får han en pannekake fra i dag, faktisk! Grove muffins er jo bare kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send med hva du vil. Du bestemmer selv hva gutten spiser. Det er jo sunt, og litt mørk sjokolade skader vel ikke? HERREGUD tenker jeg vel egentlig.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. Egentlig ganske enkel. Jeg kjøper en ferdigpakke med lavkarbobrød. Det er ikke noe tilsetningstoffer i den, bare frø og godsaker. Også putter jeg i røra en passelig mengde etter eget ønske med oppskjærte tørkede aprikoser, tørkede tranebær, mørke sjokolade "knapper" og hakkede hasselnøtter. Noen ganger har jeg revne gulrøtter i også, da blir den ekstra saftig og søt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke mat/div med sjokolade eller nøtter pga allergi hos andre barn som kan plutselig ta maten. Men gurii, det hørtes GODT UT! :) :) :)

 

Så lenge de ikke har fått noen beskjed om at de bør unngå nøtter, så hadde jeg ikke sett på det som et problem. Da må man jo i tilfelle unngå veldig mange ting, sånn i tilfelle. Jeg har hørt om barn som er så allergiske mot både fisk og egg i tillegg at de ikke kan være i samme rom som det og da begynner det å begrense seg en del, sånn tilfelle noen ikke tåler det.

 

Jeg hadde sendt med en muffins, som tross alt er nesten bare sunn :) De serverer prim på vanlige brødskiver i vår barnehage, så en grov muffins med masse sunne ting i og litt mørk sjokolade kan umulig være verre.

Det er sant :)

 

Godt høres det ut uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da kunne sende med hva man vil? Så lenge det er innenfor rimelighetens grenser.

 

Nå syns jeg folk skal slutte å skrive " Stakkars barn" osv så fort det er en sjokoladebit eller noe som ikke er "etter boka" supersunt, eller anbefalt av eksperter. Ingen barn spiser 100% super sunt hele livet. Og heldigvis for det! - Men at man i hovedsak spiser sunt, har et grovt og grønt kosthold.

 

Den muffins`n du tenker å sende med ; Send den med, det er nok både godt og stas til barnet ditt å ha med en liten ekstra sak i matboksen. Og det fyrer garantert appetitten i gang.

 

Når det gjelder nøtter og slikt, så skal barnehagen melde fra til foreldrene hvis det er noen som har nøtteallergi, ( i alvorlig grad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse foreldrene som sendet med McDonaldsmat 3-4 dager i uka, vedder på at de er fra PAkistan e.l

Jeg har jobbet 15 år i barnehage hvor det er mange invandrerbarn og det er helt utrolig hva mange av disse barna spiser til lunch.

 

Vi har prøvd å veilede mange mange ganget, nytteløst. Tar det opp på foreldremøter, men der møter disse foreldrene aldri eller svært få opp selv om kommunen stiller med tolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse foreldrene som sendet med McDonaldsmat 3-4 dager i uka, vedder på at de er fra PAkistan e.l Jeg har jobbet 15 år i barnehage hvor det er mange invandrerbarn og det er helt utrolig hva mange av disse barna spiser til lunch. Vi har prøvd å veilede mange mange ganget, nytteløst. Tar det opp på foreldremøter, men der møter disse foreldrene aldri eller svært få opp selv om kommunen stiller med tolk

Enig, har det sånn der vi jobber og. Alltid de som kommer med sjokolade, kaker,kjeks, mc.donalds og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnehagen ikke har noen policy på hva de ikke ønsker i matboksene, så kan du fint sende det med.

 

Hos oss ønsker de ikke kjeks, sjokolade, kaker og søte pålegg som sjokade og nugatti. Helt greit synes jeg:)

Men jeg sender gjerne med frokostvafler eller matmuffins - altså sunne ting bare i litt annen form:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...