Gå til innhold

En liten digresjon om hvorfor så mange ikke vil anmelde voldtekt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og hvorfor så mange voldtekter ikke blir oppklart. Hvorfor det i Norge i 2012 fortsatt er lov å føre offerets seksuelle vandel (les: lufte skittentøy) som bevis i en sak om voldtekt, eller legge vekt på om hun er singel eller i et fast forhold ved vurdering av voldtekt. Kan det være fordi så mange har utrolig fiendtlig holdning til kvinners seksualitet og kvinners plass i samfunnet? Når så mange her mener at ei som har barn med 2 forskjellige, er dum og horete. De som har sex på første date ikke kan forvente at mannen verdsetter dem og at det blir noe mer enn one night stand. At KVINNEN ikke bør kysse noen på byen fordi det er horete og billig. At kvinner som har hatt 1 sexpartner i løpet av hele livet er FLINKE (ikke heldige som fant livets kjærlighet i tenårene og ikke ble sviktet gang på gang av skjørtejegere). At kvinner som pynter seg på byen og er hyggelige, har seg selv å takke hvis de blir voldtatt siden de oppfordret til det. Og så videre.

 

Jeg lurer på, hvorfor folk blir overrasket over mørketall på voldtektsanmeldelser og avklaring av voldtektssaker, når det kryr av slike holdninger som får offeret til å føle seg som billig og ingenting verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og at mange av de som har disse holdningene faktisk er våre medsøstre er intet annet enn skremmende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at mange av de som har disse holdningene faktisk er våre medsøstre er intet annet enn skremmende

 

Det jeg ville poengtere. Hvorfor skal menn respektere kvinner, ikke lure dem til ONS med lovnader om forelskelse og forhold, respektere deres grenser i forhold til at nei betyr nei, ikke velge bort alenemødre fra liste over potensielle dater fordi det er "horete å ha barn med flere", når DAMER SELV snakker nedlatende om andre damer?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at slike holdninger fremdelses finnes i samfunnet i 2012 er skremmende.

 

En annen ting som sjokkerer meg er at voldtektsmottaket destruerer prøver de tar av ofre etter 6mnd, mens politiet kan bruke lenger tid på i det hele tatt å starte etterforskningen. F.eks fordi den ansvarlige for saken er sykemeldt. Med andre ord er bevisene ødelagt, og voldtektsmannen går fri på grunn av dårlige rutiner i systemet som liksom skal beskytte offeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kognitiv feilslutning som kalles "blaming the victim", som bygger på at man har behov for å tro på at verden er noenlunde god og rettferdig og kunne tro at noe slik ikke kunne skjedd med en selv, og da leter man ubevisst etter "egenskaper eller atferd ved offeret" som skiller seg fra egenskaper og atferd hos seg selv som årsaksforklaring.

 

I et større studie lot de studenter se en film av en dame som stoppet og snakket med en mann. De ble etterpå spurte om de syntes noe ved damen virket uanstendig, noe ingen syntes.

En annen gruppe studenter så den samme filmen, ble etterpå fortalt at kvinnen like etter filmen ble laget hadde blitt voldtatt av denne mannen, og nå syntes flertallet at kvinnen både var uanstendig kledd og hadde flørtende oppførsel, og at det ikke overrasket dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det er noe i det, men jeg tror hovedgrunnen er at dette er veldig vansklige saker og at det er viktig å være sikker når man feller en dom. Noen ganger har offeret oppfattet det som voldtekt mens gjerningsmannen har oppfattet det som frivillig sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende det er noe i det, men jeg tror hovedgrunnen er at dette er veldig vansklige saker og at det er viktig å være sikker når man feller en dom. Noen ganger har offeret oppfattet det som voldtekt mens gjerningsmannen har oppfattet det som frivillig sex.

 

Det er forståelig, men hvor mange menn offeret har ligget med før har som regel ingen innvirkning på hvordan hun oppfatter en voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marie-s

Jeg er faktisk helt enig med HI. Vi jenter er dessverre av og til våres egne værste fiender.

 

Jeg lurer på om grunnen kan ligge i at vi tror vi trenger å rakke ned på andre for å selv fremstå som perfekte. Godt mulig mye av dette henger igjen fra roller vi opp igjenom historien ble pålagt menn, tenk hvor mye vi kunne endret om vi hadde klart å snu vår egen tenkemåte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det er noe i det, men jeg tror hovedgrunnen er at dette er veldig vansklige saker og at det er viktig å være sikker når man feller en dom. Noen ganger har offeret oppfattet det som voldtekt mens gjerningsmannen har oppfattet det som frivillig sex.

 

Jo, det er viktig å være sikker. Men da skal man da ikke gå på kvinnens (offerets) seksualhistorikk. Da skal man se på de faktiske omstendighetene i saken.

 

Dessuten vil alle menn som er tiltalt for voldtekt hevde at det var firvillig fra offerets side - det er jo i mange tilfeller fribilletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et voldtektsoffer, eller jeg velger å se meg selv som voldtektsoverlevende.

 

Jeg ble gruppevoldtatt av 4 gutter når jeg var 14 år (klasse) og de var 15 og 16 år (10 klasse og gk på vgs).

Gang på gang voldtok de meg etter tur og orden, både vaginalt og oralt og de hadde henda sine over alt på meg.

 

I mitt tilfelle hadde jeg 3 vitner som så hele voldtekten, ble anmeldt med en gang, dro på sykehuset der alle tester ble tatt og de sikret alle spor.

Jeg måtte gå på samme skole som to av de i flere måneder, fikk valium, mistet 1 år av livet mitt, prøvde å ta livet mitt flere ganger, blant annet på selve sykehuset. Jeg slet med angst, takler dårlig lekehytter, visse lukter og lyder.

Utviklet anorexia, ble innadvendt, deprimert osv.

 

Men de slapp unna straff, ikke pga mangel av bevis men fordi DE var så unge.Men jeg fikk voldserstaning på 60.000 som ble brukt opp på tull for jeg ville ikke ha de pengene men at de skulle straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før, kunne jeg ikke forstå hvorfor ikke alle voldtekter ble anmeldt.

Så ble jeg voldtatt selv, tør ikke si det til noen men klarer ikke forklare HVORFOR jeg ikke vil si noe eller anmelde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et voldtektsoffer, eller jeg velger å se meg selv som voldtektsoverlevende. Jeg ble gruppevoldtatt av 4 gutter når jeg var 14 år (klasse) og de var 15 og 16 år (10 klasse og gk på vgs). Gang på gang voldtok de meg etter tur og orden, både vaginalt og oralt og de hadde henda sine over alt på meg. I mitt tilfelle hadde jeg 3 vitner som så hele voldtekten, ble anmeldt med en gang, dro på sykehuset der alle tester ble tatt og de sikret alle spor. Jeg måtte gå på samme skole som to av de i flere måneder, fikk valium, mistet 1 år av livet mitt, prøvde å ta livet mitt flere ganger, blant annet på selve sykehuset. Jeg slet med angst, takler dårlig lekehytter, visse lukter og lyder. Utviklet anorexia, ble innadvendt, deprimert osv. Men de slapp unna straff, ikke pga mangel av bevis men fordi DE var så unge.Men jeg fikk voldserstaning på 60.000 som ble brukt opp på tull for jeg ville ikke ha de pengene men at de skulle straffes.

 

Ingen skal måtte oppleve noe så forferdelig! En stor klem til deg. Du er en overlever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med HI. Vi jenter er dessverre av og til våres egne værste fiender. Jeg lurer på om grunnen kan ligge i at vi tror vi trenger å rakke ned på andre for å selv fremstå som perfekte. Godt mulig mye av dette henger igjen fra roller vi opp igjenom historien ble pålagt menn, tenk hvor mye vi kunne endret om vi hadde klart å snu vår egen tenkemåte.

 

Det stemmer at kvinner lettere tenderer mot å legge skylden på kvinnen i slike saker, men man vet at forklaringen på dette ikke har noe med at kvinner vil hverandre vondt eller mistror hverandre.

årsaken er til dels den ubevisste ideen om at "dersom det er offeret som har gjort noe galt, så vil ikke jeg kunne bli utsatt for noe slikt selv uten videre, og verden er derfor trygg om jeg ikke selv gjør det samme som offeret" er mye av årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er et voldtektsoffer, eller jeg velger å se meg selv som voldtektsoverlevende. Jeg ble gruppevoldtatt av 4 gutter når jeg var 14 år (klasse) og de var 15 og 16 år (10 klasse og gk på vgs). Gang på gang voldtok de meg etter tur og orden, både vaginalt og oralt og de hadde henda sine over alt på meg. I mitt tilfelle hadde jeg 3 vitner som så hele voldtekten, ble anmeldt med en gang, dro på sykehuset der alle tester ble tatt og de sikret alle spor. Jeg måtte gå på samme skole som to av de i flere måneder, fikk valium, mistet 1 år av livet mitt, prøvde å ta livet mitt flere ganger, blant annet på selve sykehuset. Jeg slet med angst, takler dårlig lekehytter, visse lukter og lyder. Utviklet anorexia, ble innadvendt, deprimert osv. Men de slapp unna straff, ikke pga mangel av bevis men fordi DE var så unge.Men jeg fikk voldserstaning på 60.000 som ble brukt opp på tull for jeg ville ikke ha de pengene men at de skulle straffes.
Ingen skal måtte oppleve noe så forferdelig! En stor klem til deg. Du er en overlever!

 

Takk for det , men jeg har valgt å legge det bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voldtekt er en voldtekt uansett om kvinnen er singel, har barn med flere menn, går i miniskjørt, flørter eller hva hun nå gjør. Blir en kvinne tvunget til sex så er det VOLDTEKT uansett hvordan hun kler seg eller oppfører seg det har ingenting med saken og gjøre. Når en sier NEI så er det NEI og fortsetter mannen så er det voldtekt uansett faen.

 

Starffeutmålingen i voldtekt saker er en jævla vits, og få et år eller 2 er et hån mot offeret. Jeg skjønner vedli godt at et offer ikke vil melde og gå igjennom detaljert beskrivelse av det som skjedde hundre ganger og så ender gjerningsmannen opp med og få et par år i fengsel. Det er jo helt latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...