Gå til innhold

Hvordan lager jeg vaffler? Oppskrift?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har

Sukker

Mel

Melk

Smør

Bakepulver

vaniljesukker

 

 

Nå innså jeg nettopp at dette innlegget kan virke en smule tilbakestående men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å lage vafler uten egg, det blir ikke bra...

 

Jeg har gutter i idrettslaget så vi lager sjelden vafler hjemme, det spiser vi hver gang det er kamp, cup o.l. og da er det vi foreldre som stiller med vaffelrøren, alle bruker samme oppskrift så denne kan jeg på rams ;)

 

Blir gode vafler, men de er jo som kaker, ganske mektige. Er ikke sunne vafler dette, men slike du kjøper en plate av når du er på kamp.

 

4 egg

4 dl sukker

10 dl hvetemel

4 ts bakepulver

4 ts vaniljesukker

250 g smeltet smør

7 dl melk.

 

Tommerlfingerregelen er vel at vaflene blir bedre og bedre jo mer smør og egg du har i dem ;)

 

Men det er ikke noe problem å lage sunne vafler altså, da kutter du veldig ned på smør og sukker, og har i litt grovt mel og havregryn. Da må du smøre jernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har selvsagt egg, men glemte å nevne det. Baker veldig sjeldent og de vaflene jeg har stekt før, de syntes jeg ikke er noe gode. Men skal prøve Nurse Jackie og Anonym nr3 sine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å bli litt mer husmor kanskje?? Du er jo her inne, så enten er du jo gravid eller har barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide å bli litt mer husmor kanskje?? Du er jo her inne, så enten er du jo gravid eller har barn!

 

Jeg vasker huset, koker grønnsaker til middagen hver dag, lager kjøttkaker, ovsbakte potetet, fiskegrateng, og babygrøten fra bunn av, hvis det var det du lurte på? Nei, jeg har ikke en oppskrift på vafler, og jeg er heller ikke flink å steke gode pannekaker. De blir bleke og svidde. Jeg er også 20 år gammel, og føler ikke det store behovet for å være en perfekt husmor som har 10 forskjellige oppskrifter på vafler, bare en god mor som lar meg styre av meg selv og min familie, ikke press på å være en perfekt husmor. Så om jeg er gravid eller har barn, eller henger på DIB er ikke grunn nok for meg til å kunne steke gode vaffler. Det definerer ikke meg. men innlegget ditt sier litt om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må lære å lage alt før man kan det, også vafler. Jeg lærte selv å lage vafler uten oppskrift mens jeg bodde hjemme, så det har jeg faktisk kunnet hele tiden etter at jeg flyttet hjemmefra, men jeg var veldig imponert over hun jeg studerte med som kunne lage brød uten oppskrift eller ferdig melpose.

 

Det er jo egentlig ikke veldig vanskelig det heller hvis du har bakt litt brød. Du må bare vite ca hvor mye mel, gjær og væske du skal ha i for at det skal bli bra og når man har gjort det noen ganger, så vet man hvordan deigen skal kjennes ut når den er riktig og da er det like enkelt som alt annet.

 

Sånn er det med vafler også, vet du ca hvor mye egg og melk du skal ha i og i tillegg vet hvordan konsistens røra bør ha, så er det bare å prøve seg frem til hvor mye du skal ha i av resten. Jeg pleier dessuten alltid å smake på første vaffel før jeg begynner å steke nr2, sånn at jeg kan tilsette mer smak hvis det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å bli litt mer husmor kanskje?? Du er jo her inne, så enten er du jo gravid eller har barn!

 

På tide å få litt folkeskikk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...