Gå til innhold

80% eller 100% permisjon, erfaringer?


iok med sønn <3

Anbefalte innlegg

Joda, her hadde jeg tenkt å ta 80% som sist, så begynner gubben å påstå at det er mye bedre å ta 100% og resten ulønna!

 

Jeg mener at når han ikke har noe høyere lønn enn meg, så vil vi ikke tape på å ha 80%, og det er vel ikke så lett å legge av til de ulønna heller :P

 

Hva skal dere ta, eller har tatt tidligere? erfaringer? Vi har omtrent samme lønn, siden begge er utdanna som det samme... og jeg ser for meg stress med at jeg skulle ha regna feil med å legge av penger hver mnd til de kommende med ulønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde 100 % sist, da får en mest, så hadde jeg 2 mnd ulønna! gikk helt fint, men må ha litt ekstra gå på...2 mnd uten inntekt er ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gravid og fornøyd

Rent økonomisk lønner det seg med 100 %, hvor mye varierer ut fra inntekten dere har.

 

Her i huset var det likevel 80 % sist, og blir det samme nå. Jeg ønsker lengst mulig lønnet permisjon med babyen. Argumentene mine for å velge 80-varianten er:

- Slippe å tenke på å måtte legge av penger,

men aller mest:

- Med 80 % er jeg "i jobb# hele tida. Hvis noe skulle skje mens du har ulønna perm, at du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe, står du uten en del rettigheter som sykepenger, fordi du pr. definisjon ikke er i jobb.

Sjansen er selvsagt liten, men jeg liker tryggheten det er å være i betalt permisjon; dvs i "jobb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at vi kunne tatt ut 57 uker permisjon men vi har kun råd til å ta ut 47 uker - altså 80prosent permisjon og 100prosent lønn. Forskjellen blir for stor. Vil være hjemme med babyen mer enn 35 uker, men men............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går an å passe på å ta feriedager i de ukene hvor det er røde dager som for eksempel jul og påske. Det vil trekke ut permisjon lenger fordi en permisjonsuke er en uke uansett om det er røde dager i den eller ikke.

 

Ellers tror jeg det er riktig som "Gravid og fornøyd" skriver, pengemessig får man mer ved 100% lønn, men da får man ikke sykepenger om man tar noe ulønnet og blir syk i den perioden. Og hvor mye mer det lønner seg kommer selvsagt an på hvor mye man tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha 100% lønn. Så tar jeg 4 uker ferie og mannen 4 uker ferie. Så vips har vi 55 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde 100 % sist og 2 mnd ulønna, men skal ha 80 % nå. Dette er pga alle rettighetene man mister ved ulønna og man må arbeide ei (lita) stund før man har opparbeida seg rett til egenmelding. Jeg erfarte sist at det fort blir noen egenmeldingsdager med sykt barn de første mnd i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her velger vi også 80%, av den enkle grunn at jeg får lenger lønnet permisjon. Det ble altfor krevende å legge av penger til ulønnet hvis vi velger 100%, har tenkt å være hjemme litt ekstra (4 mnd), så da lønnet det seg med 80% :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her valgte vi 80% sist for 5 år siden, og det var en lykke at vi gjorde det for å si det sånn :) En litt kjassete start gjorde at de første månedene liksom gikk bort til alt annet enn den kosen vi hadde sett for oss pga. en veldig hard fødsel.

 

Denne gangen velger vi også 80% fordi det passer best inn når tassen blir født sent på året siden vi mest sannsynlig ønsker oss bhg-start f.o.m januar 2014. Mange er jo kjempeflinke til å spare mens de har 100% slik at de kan være hjemme ekstra, men jeg vet at det blir ikke gjort her så like greit for oss å bare ha mindre inntekt pr.mnd. en stund og ta ut noen ferieuker slik at den lille rekker å bli 1 år til bhg-start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok ut 100% sist, og så tok jeg to mnd ulønna permisjon etter endt sv. skaps permisjon. Det fungerte helt fint for oss.

 

Denne gangen kommer vi også til å ta ut 100%: Når min del av permisjonen er ferdig går jeg tilbake i jobb to eller tre dager i uken (dvs jeg får bare 40 eller 60% lønn, mens sambo fordeler sin permisjon utover de dagene jeg ikke jobber. Sånn forlenger vi permisjonen i ca. 3 mnd. Skal sies at vi allerede har penger oppspart, slik at vi vet at vi skal ha råd til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går an å passe på å ta feriedager i de ukene hvor det er røde dager som for eksempel jul og påske. Det vil trekke ut permisjon lenger fordi en permisjonsuke er en uke uansett om det er røde dager i den eller ikke. Ellers tror jeg det er riktig som "Gravid og fornøyd" skriver, pengemessig får man mer ved 100% lønn, men da får man ikke sykepenger om man tar noe ulønnet og blir syk i den perioden. Og hvor mye mer det lønner seg kommer selvsagt an på hvor mye man tjener.

 

OOOOhh... det var lurt å sette opp ferie på de dagene som er røde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være lett. Passer liksom best for arb plassen også at jeg er borte ca et år, så hun strekker seg veldig sjefen for å få det til... Men siden papsen skal ha mer denne gangen får jeg det akkurat ikke til, slik at jeg må begynne 16.desember på jobb i stedenfor 2.januar... men jeg skal se etter ul og etter at jeg putter inn fridager når det er røde dager, om det går litt bedre da ;)

 

Jeg føler veldig på det med å måtte legge av, å at jeg ville tenke så veldig mye på det at jeg blir sprø!! + det med sykepenger selvfølgelig... Mye å tenke på gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm: Om man tar 100% og så to mnd permisjon, får man da kontantstøtte de månedene, eller starter det ev opp etter de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter litt googling ser det ut som den starter når babyen er 13 måneder, correct me if I'm wrong!

Vi tenker også muligens avdragsfrihet på huslånet. Men jeg snakka me ei venninne i dag som sa at d skulle bli vanskeligere p få det fremover, er det noen som har hørt om det? Synes det hørtes rart ut, er jo strengt tatt bare lønnsomt for banken...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang tok vi 80% lønn, men siden mannen min nesten tjener 3 x så mye som meg må vi nesten velge 100% lønn denne gangen ellers taper vi masse. Her blir detogså ulønnet perm til vi får Bhg plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm: Om man tar 100% og så to mnd permisjon, får man da kontantstøtte de månedene, eller starter det ev opp etter de to?

 

Det stemmer, jeg har allerede sjekket med nav. Fra barnet er 13 mnd så får en jo 5000 rett i lomma hvis en er i ulønnet permisjon. Jeg spurte også hvordan det går seg til når pappa da tar over med sin permisjon i 3 mnd, men det ville altså da ikke ha innvirkning på kontantstøtten. Så lenge barnet er over 13 mnd og ikke går i barnehage kan det ikke overprøves av noe annet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egnet og regnet, men denne gangen må vi ta 100% lønn. Jeg mister 1000,- pr UKE på å velge 80% og det har vi ikke råd til dessverre. :(

 

Så får vi bare finne en løsning når far er ferdig med sin del av permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har bestemt oss for å ta 100% og heller sette av litt ekstra hver måned så jeg kan ta noen uker ekstra ulønnet permisjon til den lille begynner i barnehage. Vi overlever greit på kun hans inntekt heldigvis. Jeg taper for mye på å velge 80% ut fra mine utregninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...