Gå til innhold

Er så forbanna trøtt og lei av å måtte plassere unger rundtforbi i ferien! SÅ nå.......


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jepp. sånn er det her å, i år har jeg ingen ferie siden jeg studerte i fjor, og barna må ha 3 uker ferie sammenhengende... en i bhg, og som begynner på skolen) og hva med jul påske og de andre feriene? jeg har jo ikke fri da heller.. må ut på bygda å mase om pass... hadde ihvertfall vært lettere å finne pass de andre ukene hvis ferien om sommeren hadde vært litt kortere. evt. at foreldre kunne fått noen uker ekstra med ferie eller "barnepass uker". men det kommer vel aldri til å skje
Du har selvfølgelig krav på ferie selv om du studerte i fjor! Alle arbeidstakere har minimum rett på ferie 4 uker + en dag!

 

 

eh du har rett på 5 ukers ferie!! alle har det om du er vikar, jobber,deltid, ikke jobber i fjor osv!!!!! Ulønnet ferie kalles det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jepp. sånn er det her å, i år har jeg ingen ferie siden jeg studerte i fjor, og barna må ha 3 uker ferie sammenhengende... en i bhg, og som begynner på skolen) og hva med jul påske og de andre feriene? jeg har jo ikke fri da heller.. må ut på bygda å mase om pass... hadde ihvertfall vært lettere å finne pass de andre ukene hvis ferien om sommeren hadde vært litt kortere. evt. at foreldre kunne fått noen uker ekstra med ferie eller "barnepass uker". men det kommer vel aldri til å skje
Du har selvfølgelig krav på ferie selv om du studerte i fjor! Alle arbeidstakere har minimum rett på ferie 4 uker + en dag!
eh du har rett på 5 ukers ferie!! alle har det om du er vikar, jobber,deltid, ikke jobber i fjor osv!!!!! Ulønnet ferie kalles det!!!!

 

Nei, ferieloven sier 4 uker og en dag. 5 uker ferie er en tariffestet rettighet som ikke alle har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig å snylte, men enda dårligere at skolen ikke har SFO. Hvor i svarte ødemarken bor du???? Må man så må man, har du ikke barnevakter så har du ikke. Enkelt å greit.

 

De har SFO, men det var visst ikke på riktig "sted"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Er så enig med # 23!

 

Hvordan man skal ordne seg i ferier er da vel for søren noe man tar hensyn til når man planlegger litt fremover?

 

Dere som klager og syter over lang sommerferie og stengt SFO/bhg i høst/jule/vinter og påskeferie - visste dere ikke om dette da dere bestemte dere for å få barn? Visste dere det ikke da dere satt dere ned for å få kabalen til å gå opp når dere skulle ut i jobb etter permisjon?

 

Om dere vet at SFO/bhg har stengt i fire uker HVER sommer, så får dere planlegge litt da. Om det er umulig at dere som foreldre har ferie akkurat da, må dere faktisk sørge for å skaffe dere noen som kan passe barna deres! Det får da være grenser for hva Staten skal få ansvar for!

 

Det finnes mange skoleungdommer som ønsker sommerjobb, hva med å ansette en 16/17 åring som dagmamma de dagene/ukene dere ikke har annen plass til barna?

 

Jeg blir ganske matt av at det faktisk finnes mennesker som syns det er helt ok å ta egenmelding for å passe egne barn i en planlagt ferie! Dere syns det er helt ok å påføre arb.giver de ekstra utgiftene og problemene det medfører at dere som arb.taker ikke stille på jobb som planlagt - fordi DERE ikke evner å se litt fremover!

 

Vi er utrolig bortskjemte i dette landet, og jeg kjenner at jeg blir flau på deres vegner!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, å komme med 'jeg prioiterer jobben før barna' ja selvsagt gjør man det hvis det skjer noe uforutsett, barnet blir sykt f.eks.

Men å skulke jobben for at man ikke har barnevakt i sommerferien, som man vet iårevis fremover blir en utfordring, er ikke greit.

 

Ja vi har det alt for godt her i landet. Tenk på alt vi får, hvor tilrettelagt alt er, så må vi finne noe å klage på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av hvordan mange faktisk mener at hele verden skal tilpasse seg deres behov jeg altså.

 

Ja, vi har barn, og ja det er ikke alltid så bekvemt, Men seriøst, du mener vel ikke at alt skal legges ferdig tygd og tilrettelagt i fanget ditt til enhver tid. Hva med de som har litt andre behov enn deg da, hvordan i alle dager mener du dette skal gå opp?

 

Det er helt vanlig at man i småbarnsfasen av livet tar litt ferie hver for seg for å gi barna lengst mulig ferie. Nesten alle jeg kjenner gjør det. Her har jeg hatt tre uker ferie i sommer, mannen har hatt fire uker, to av dem hadde vi sammen hele familien og resten hver for oss. Dvs at barna har hatt 5 uker ferie.

 

Det er heller ikke noe problem å skaffe barnevakt om sommeren hvis dere ikke får fri akkurat når dere ønsker. Setter du inn en annonse på Finn tidlig på våren hvor du søker etter en barnevakt med gode referanser som kan komme hjem til dere å passe barna på dagtid i 3 uker får du mange svar. Ei venninne fikk over 20 søkere og hadde store problemer med å velge bare en fordi så mange gode søkere (ungdom som utdannet seg til barne- og ungdomsarbeidere som ville ha en relevant sommerjobb på cv'en sin osv)

 

Man kommer langt med å være litt løsningsorientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud så glad jeg er for at vi har organisert oss sånn at vi kan være sammen med barna våre i ferier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslår ungdommer til å passe barna - hvor mye tenker dere at man skal betale dem for en ni timers arbeidsdag?

 

Ellers skjønner jeg godt at det er frustrerende for dem som ikke får ferie når bhg eller skole/sfo er stengt. Ikke alt kan planlegges. Mye kan skje fra den dagen man velger å bli gravid til den dagen barnet går på skolen. I vårt tilfelle feks endte vi opp med et funksjonshemmet barn som ikke "kan" være på sfo. Så denne ferien har han vært hjemme helt fra skolen sluttet i juni. Heldigvis har det tilfeldigvis løst seg for oss, men han kunne ikke vært alene hjemme og det kunne fort blitt en ekstremt frustrerende situasjon som vi umulig kunne forutsett for ni år siden. Ei heller for to år siden....

 

Så poenget er at ting skjer. Kanskje må man bytte jobb til et sted der det er mindre fleksibilitet ved når man kan ta ferie. Kanskje velger kommunen plutselig å legge ned sfo på den nærmeste skolen, kanskje blir man aleneforelder. And so on..

 

Tre sykedager i en krisesituasjon er ikke så ille syns jeg. Det er snakk om en gang på et helt år antagelig. Litt kjedelig å måtte sitte inne med barna i de tre dagene da. Selv ville jeg virkelig prøvd å finne andre muligheter først, men det antar jeg at hi har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslår ungdommer til å passe barna - hvor mye tenker dere at man skal betale dem for en ni timers arbeidsdag? Ellers skjønner jeg godt at det er frustrerende for dem som ikke får ferie når bhg eller skole/sfo er stengt. Ikke alt kan planlegges. Mye kan skje fra den dagen man velger å bli gravid til den dagen barnet går på skolen. I vårt tilfelle feks endte vi opp med et funksjonshemmet barn som ikke "kan" være på sfo. Så denne ferien har han vært hjemme helt fra skolen sluttet i juni. Heldigvis har det tilfeldigvis løst seg for oss, men han kunne ikke vært alene hjemme og det kunne fort blitt en ekstremt frustrerende situasjon som vi umulig kunne forutsett for ni år siden. Ei heller for to år siden.... Så poenget er at ting skjer. Kanskje må man bytte jobb til et sted der det er mindre fleksibilitet ved når man kan ta ferie. Kanskje velger kommunen plutselig å legge ned sfo på den nærmeste skolen, kanskje blir man aleneforelder. And so on.. Tre sykedager i en krisesituasjon er ikke så ille syns jeg. Det er snakk om en gang på et helt år antagelig. Litt kjedelig å måtte sitte inne med barna i de tre dagene da. Selv ville jeg virkelig prøvd å finne andre muligheter først, men det antar jeg at hi har gjort.

 

å være dagmamma er ikke godt betalt, noe alle som tar en slik jobb er fullstendig klar over. Ingen som tar på seg en dagmammajobb som forventer en timelønn på 150 kr, de får en månedslønn som dagmamma.

 

Man har en betalingsfri måned i året i barnehagen så der har du allerede noen tusenlapper, også må du rett og slett bruke noen av feriepengene dine til å betale den innleide dagmammaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslår ungdommer til å passe barna - hvor mye tenker dere at man skal betale dem for en ni timers arbeidsdag? Ellers skjønner jeg godt at det er frustrerende for dem som ikke får ferie når bhg eller skole/sfo er stengt. Ikke alt kan planlegges. Mye kan skje fra den dagen man velger å bli gravid til den dagen barnet går på skolen. I vårt tilfelle feks endte vi opp med et funksjonshemmet barn som ikke "kan" være på sfo. Så denne ferien har han vært hjemme helt fra skolen sluttet i juni. Heldigvis har det tilfeldigvis løst seg for oss, men han kunne ikke vært alene hjemme og det kunne fort blitt en ekstremt frustrerende situasjon som vi umulig kunne forutsett for ni år siden. Ei heller for to år siden.... Så poenget er at ting skjer. Kanskje må man bytte jobb til et sted der det er mindre fleksibilitet ved når man kan ta ferie. Kanskje velger kommunen plutselig å legge ned sfo på den nærmeste skolen, kanskje blir man aleneforelder. And so on.. Tre sykedager i en krisesituasjon er ikke så ille syns jeg. Det er snakk om en gang på et helt år antagelig. Litt kjedelig å måtte sitte inne med barna i de tre dagene da. Selv ville jeg virkelig prøvd å finne andre muligheter først, men det antar jeg at hi har gjort.

 

Det koster å ha barn, det bør ikke komme som en overraskelse for noen! Og med en bet.fri mnd i året i bhg burde det vel ikke være noe problem å bruke de pengene på annet barnepass?

 

Poenget er at sommerferie kommer HVERT år, og hvis man har samme problemet hvert eneste år, bør man se litt på egne rutiner.

 

Det er heldigvis få av oss som har funksjonshemmede barn, og som kan planlegge ganske godt på forhånd. Om dere har et barn som ikke kan nytte vanlige tilbud, har vel kommunen plikt til å sørge for andre ordninger? Det er veldig få av oss som har fri to mnd hver sommer, og man må derfor ordne seg på annet vis, friske barn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er litt snakk om dagmamma. Noe som vi også må tenke på etterhvert. Hvor mye tar en dagmamma i månedes lønn sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det sikkert er vanskelig å la 1.klassingene være alene hjemme, da de bare er 6-7 år denne sommeren.. Men er det noen her som ikke vil la 2. klassebarna sine være alene hjemme? Hva er grunnen til dette? Har selv bare ei jente på 6 mnd, så jeg vet egentlig ikke hva det er snakk om. Men da jeg gikk på barneskolen (er 24 år), fantes det ikke SFO. og vi barna gikk hjem etter skolen og var alene til foreldre gikk hjem fra jobb. I feriene husker jeg at jeg var en del hos besteforeldrene mine, men jeg var også alene hjemme og lekte sammen med de andre barna på min alder som også var alene hjemme mens foreldrene var på jobb.

 

Er overhodet ikke kritisk til de som ikke vil la 7-8 åringene sine være alene hjemme, er bare nysgjerrig på hva det er som har gjort at ting har forandret seg så mye de siste 15 årene som gjør at barna ikke kan være litt alene på dagtid i ferien?

 

Selv er vi begge lærere og vil ikke få dette problemet, det er jeg veldig glad for, for det høres veldig stressende ut å ha det slik mange av dere har det i ferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslår ungdommer til å passe barna - hvor mye tenker dere at man skal betale dem for en ni timers arbeidsdag? Ellers skjønner jeg godt at det er frustrerende for dem som ikke får ferie når bhg eller skole/sfo er stengt. Ikke alt kan planlegges. Mye kan skje fra den dagen man velger å bli gravid til den dagen barnet går på skolen. I vårt tilfelle feks endte vi opp med et funksjonshemmet barn som ikke "kan" være på sfo. Så denne ferien har han vært hjemme helt fra skolen sluttet i juni. Heldigvis har det tilfeldigvis løst seg for oss, men han kunne ikke vært alene hjemme og det kunne fort blitt en ekstremt frustrerende situasjon som vi umulig kunne forutsett for ni år siden. Ei heller for to år siden.... Så poenget er at ting skjer. Kanskje må man bytte jobb til et sted der det er mindre fleksibilitet ved når man kan ta ferie. Kanskje velger kommunen plutselig å legge ned sfo på den nærmeste skolen, kanskje blir man aleneforelder. And so on.. Tre sykedager i en krisesituasjon er ikke så ille syns jeg. Det er snakk om en gang på et helt år antagelig. Litt kjedelig å måtte sitte inne med barna i de tre dagene da. Selv ville jeg virkelig prøvd å finne andre muligheter først, men det antar jeg at hi har gjort.

 

Her var det faktisk ikke snakk om noen KRISEsituasjon. Sommerferien kommer faktisk HVERT åR - på samme tid tilogmed!! dette vet man om i god tid - faktisk et helt år i forvegen:)

 

I dette tilfelle hadde kommunen også et SFO-tilbud. men HI vil ikke benytte seg av dette da det ikke er på samme sted som ellers og hun ikke vet hvilke andre barn som er der........

 

Uansett; kommer man i en krisesituasjon som snakker man med sin arbeidsgiver og forsøker å finne en løsning på "problemet". velferdspermisjon, fri uten lønn, avspassering, hjemmekontor, endret arbeidstid, bytte vakter etc etc. Man jukser seg ikke til fri med lønn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Det er så pyton. Jeg er alene med en 1.klassing og en 2.klassing. Sfo har åpent igjen fra i morgen, men så er det planleg.dager tre dager uken etter. Min ferie var over midt i juli, da jeg hadde hatt mine tre uker. Besteforeldre jobber også, men de har vært der litt, litt hos venner, kompiser etc. Var mye lettere når de gikk i bhg, de er jo for små til å være alene hjemme hele dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sette deg ned å ruge i 14-15 år fremover, slik at du kan sitte hjemme hver sommer for å passe barna. Etter det kan du bruke de største som slaver, så har du barnepass og du kan endelig begynne å jobbe igjen :D

 

Hvordan har du løyst det de andre dagene/ukene du har jobbet? Noe pass må du vel ha hatt, og tviler på at det skader å spørre de samme personene en gang til. Vis at du setter pris på det, inviter dem over på middag eller gi dem en flaske vin som takk for innsatsen :)

 

Synes det er dumt at du setter deg ned å snylter på arbeidsgiver for å få kabalen til å gå opp. Det er ikke hans feil, regner med at du selv har valgt når du ønkset å ta ferie, og om man må ta 5 uker i strekk, så må man faktisk det! Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke sykedager, og dermed la arbeidsgiver betale, for at du selv ikke har planlagt godt nok er bare forkastelig! Hvor vanskelig kan det være Å fÅ en ungdom til Å passe barn i skolealder i tre dager..? Jeg passet selv smÅ barn om sommeren (mindre enn skolealder) fra jeg var 13 År da jeg var yngre.

 

Og at du svarer at du ikke har rÅd til Å ta deg ulønnet permsisjon? Da hÅper jeg ikke dere har hatt en dyr ferie med masse utskeielser for Å si det sÅnn..

 

Ikke rart sykefraværet i Norge er sÅ høyt nÅr sÅ mange her inne synes det er helt greit Å snylte pÅ arbeidsgvier pÅ denne mÅten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, her har jeg en sterke følelse av at det er mange lærere og hjemmeværende mødre som har svart......:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg hadde gjort akkurat det samme, ikke ha dårlig samvittighet. Det går alltids bra med jobben. Og som du sier selv, så har du jo betalt skatt i flere år, de som klager over at du er snylter, er sikkert bare sånne "alenemødre" som mottar OS og alt som hører til. Så tenk på barna dine først, og deretter på alle andre :) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalt skatt i mange år..? Har du hørt om arbeidsgiverperioden?? Det er ARBEIDSGIVER som må betale denne lønnen ikke staten.

 

Og nei, jeg er ikke lærer, ikke hjemmeværende og ikke alenemor - men jeg har faktisk litt moral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Hm, her har jeg en sterke følelse av at det er mange lærere og hjemmeværende mødre som har svart......:-)

 

Har de høyere moral de, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste argumentet jeg har lest så langt er "vet du ikke at barn koster?, sommerferien kommer hvert år - kan du ikke planlegge bedre?"

 

Ikke alle har jobber som har sommerferie forenelig med lærerferie.

Skal man da la være å få barn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide at skoleåret utvides slik at ungene og lærerne også bare får 4 uker ferie? Min svigermor er lærer og skrøt over hvor godt det var å ha 8 uker ferie (og ja, de er vel fortjente), men ikke en eneste gang tilbudte hun oss å passe ungene noen dager til tross for at hun visste at vi fikk svært liten ferie sammen mannen og jeg. Nå spurte vi riktignok ikke om hjelp heller, men hele systemet med så lang skoleferie er rimelig utdatert siden både mor og far som regel er i jobb nå. Med flere lærere i skolen kan de også jobbe 37,5 timers arbeidsdsuke, mot 42,5(?) i dag og dermed hatt 5 uker ferie i året som oss vanlige dødelige.

 

Lærere har bare 4 uker ferie. (I motsetning til de fleste andre som har 5 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide at skoleåret utvides slik at ungene og lærerne også bare får 4 uker ferie? Min svigermor er lærer og skrøt over hvor godt det var å ha 8 uker ferie (og ja, de er vel fortjente), men ikke en eneste gang tilbudte hun oss å passe ungene noen dager til tross for at hun visste at vi fikk svært liten ferie sammen mannen og jeg. Nå spurte vi riktignok ikke om hjelp heller, men hele systemet med så lang skoleferie er rimelig utdatert siden både mor og far som regel er i jobb nå. Med flere lærere i skolen kan de også jobbe 37,5 timers arbeidsdsuke, mot 42,5(?) i dag og dermed hatt 5 uker ferie i året som oss vanlige dødelige.
Lærere har bare 4 uker ferie. (I motsetning til de fleste andre som har 5 uker)

 

Men du skjønte poenget mitt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide at skoleåret utvides slik at ungene og lærerne også bare får 4 uker ferie? Min svigermor er lærer og skrøt over hvor godt det var å ha 8 uker ferie (og ja, de er vel fortjente), men ikke en eneste gang tilbudte hun oss å passe ungene noen dager til tross for at hun visste at vi fikk svært liten ferie sammen mannen og jeg. Nå spurte vi riktignok ikke om hjelp heller, men hele systemet med så lang skoleferie er rimelig utdatert siden både mor og far som regel er i jobb nå. Med flere lærere i skolen kan de også jobbe 37,5 timers arbeidsdsuke, mot 42,5(?) i dag og dermed hatt 5 uker ferie i året som oss vanlige dødelige.
Lærere har bare 4 uker ferie. (I motsetning til de fleste andre som har 5 uker)

Jeg tror ikke du skal starte diskusjonen om hvor mye eller lite "ferie" lærere har. Lærerene kommer sjeldent godt ut av den diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...