Gå til innhold

Er så forbanna trøtt og lei av å måtte plassere unger rundtforbi i ferien! SÅ nå.......


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...har jeg bestemt meg for å ta en egenmelding siste ferieuka før skolen begynner igjen, dvs 3 dager!

 

Er jo helt utrolig at skolen har ferie 2 måneder, og man selv har 3 uker.....Sier seg selv at det blir et kaos. Nå har vi koordinert så godt vi har kunnet, de ukene vi ikke har hatt fri selv. Men den siste uka har vi store problemer med å få til å gå opp. Så da blir det rett og slett tre sykedager og så er skolen igang igjen.

 

Får dårlig samvittighet også, for å måtte plassere ungene rundt sånn i ferien deres......:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gruer meg til neste år for da har barnehagen stengt i 4 uker og jeg har bare 2-3 uker ferie om sommeren og er alene...det er jo helt på trynet egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke SFO der dere bor. Utrolig dårlig av deg og bruke sykedager når du ikke er dyk. Snylting kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke SFO der dere bor. Utrolig dårlig av deg og bruke sykedager når du ikke er dyk. Snylting kalles det.

 

Ikke SFO på vår skole nei. Da må de til en annen skole, der de ikke kjenner noen av barna der.

 

Snylting eller ei - det får så være. Jeg betaler staten tilbake gjennom årevis med jobbing likevel, så det får gå opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barnehagen stengt i 4 uker. Det måtte vi løse med at jeg først tok mine 3 uker ferie, men måtte ta den 1 uke før sambo. Så måtte han ta 3 uker, men han tok ferie 1 uke etter meg og hadde da barna siste uke.

 

Det er helt på trynet, for da får vi ikke en hel ferie som familie sammen :( Både jeg og sambo jobber i små bedrifter, så til neste er er det neimen ikke sikkert at vi får ta ferie i Juli!

 

Blir irritert på hele systemet, og det er et eneste stort kaos for å få sommerferie-kabalen til å løyse seg! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke SFO der dere bor. Utrolig dårlig av deg og bruke sykedager når du ikke er dyk. Snylting kalles det.

 

Ikke SFO på vår skole nei. Da må de til en annen skole, der de ikke kjenner noen av barna der.

 

Snylting eller ei - det får så være. Jeg betaler staten tilbake gjennom årevis med jobbing likevel, så det får gå opp i opp.

 

 

Jeg hruer meg til jeg kommer dit ,har ikke foreldre eller noen i nærheten eller i landet som kan hjelpe meg der så skjønner jeg godt , a womans gotta do what a womans gotta do :) ikke ha dårlig samvittighet , må man så må man hva annet skal du gjøre la barna være igjen alene ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ho bare 2 uker dere trenger å få noen andre til å passe barna hvis du og faren til barna tar 3 uker hver. Hadde det vært så krise kunne vrl barna gå på SFO selv om de ikke kjenner noen. De blir jo alltid kjent med de andre.

 

Selv om du betaler skatt tilbake igjen, er det ikke greit. Skikkelig godt forbilde for barna dine du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sfo og barnehage stengt i hele juli.

Vi har ingen problemer med å få det til, vi har fleksible jobber begge to, og grei nok økonomi til fri uten lønn om vi ønsker det.

 

Men å ha et sånt system, kan jo få de fleste av oss syke, når det er umulignå få tng til å gå i hop, reent prKtisk. Man blir jo helt utslitt og superstressa.

 

Jeg har en krevende jobb, og jeg må være tilstede ppå jobb, når jeg er på jobb, tankene kan ikke flagre rndt på andre ting, på unger og logistikk.

 

Når jeg hadde sykt barn, ikke kritisk, ikke farlig, men praktisk krevende kartleggingsfase. Vel sjefen sente meg hjem i velferds perm, for at det ikke var forenelig med jobben, som krever 100%.

 

Mener du fint kan h blitt så sliten av t hele T du kvalifiserer som syk i forhold til sykepenger, vil også tro at ungene dine kan ha blitt så sliten av det hele at du kvalifiserer for sykt barn dag.

Tenk stresset og påkjenningen å skulle ta tre dager fri uten lønn, om man ikke har råd til det? Sykdomsfremkallende stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barnehagen stengt i 4 uker. Det måtte vi løse med at jeg først tok mine 3 uker ferie, men måtte ta den 1 uke før sambo. Så måtte han ta 3 uker, men han tok ferie 1 uke etter meg og hadde da barna siste uke.

 

Det er helt på trynet, for da får vi ikke en hel ferie som familie sammen :( Både jeg og sambo jobber i små bedrifter, så til neste er er det neimen ikke sikkert at vi får ta ferie i Juli!

 

Blir irritert på hele systemet, og det er et eneste stort kaos for å få sommerferie-kabalen til å løyse seg! :(

 

Ja! Det er nettopp det jeg også blir:-( Er jo rene vanviddet at skolen skal ha så lang ferie, når alle andre har 3-4 uker. Går jo ikke opp! Resultatet blir som du beskriver, man får minimalt med ferie sammen.......Og likevel strekker det ikke til. Vi lever for pokker i 2012, der de aller aller fleste jobber begge to. Så hvorfor henger den lange skoleferien ikke på greip i forhold til alle andres??

 

Ser jo nå i ettertid at det var dumt å takke nei til lærerstudiet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bedrifter har forresten velferdsordning, normalt rundt 10-12 dager pr år. Spør om du kan få bruke tre slike dager. Bare et lurt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke misbruke egenmeldingssystemet - spør heller om fri uten lønn/avspasering!

 

Det har vi dessverre ikke råd til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ho bare 2 uker dere trenger å få noen andre til å passe barna hvis du og faren til barna tar 3 uker hver. Hadde det vært så krise kunne vrl barna gå på SFO selv om de ikke kjenner noen. De blir jo alltid kjent med de andre. Selv om du betaler skatt tilbake igjen, er det ikke greit. Skikkelig godt forbilde for barna dine du.

 

Ja, skikkelig.....Da er det mye bedre å vise barna mine at her i heimen gjør mor og far ALT for å komme seg på jobb. Jobb først - ungene i neste rekke. Fin innstilling.

 

Det er heller ikke alle som har så mange barnevakter å ta av. For noen er det faktisk et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ho bare 2 uker dere trenger å få noen andre til å passe barna hvis du og faren til barna tar 3 uker hver. Hadde det vært så krise kunne vrl barna gå på SFO selv om de ikke kjenner noen. De blir jo alltid kjent med de andre. Selv om du betaler skatt tilbake igjen, er det ikke greit. Skikkelig godt forbilde for barna dine du.

 

Ja, skikkelig.....Da er det mye bedre å vise barna mine at her i

heimen gjør mor og far ALT for å komme seg på jobb. Jobb først - ungene i neste rekke. Fin innstilling.

 

Det er heller ikke alle som har så mange barnevakter å ta av. For noen er det faktisk et problem.

 

Ja og da skal det gå utover arbeidsgiver? Du skjønne at det er arbeidsgiver sitt tap hvis du skulker jobben ? Er det greit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barnehagen stengt hele August. Både jeg og mannen jobber på hotell og har ikke lov å ta ferie i Juli og August. Det blir veldig spennende til neste år, for ingen av oss har familie her vi bor og heller ingen nevneverdig omgangskrets.

Det blir nok stas, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide at skoleåret utvides slik at ungene og lærerne også bare får 4 uker ferie?

 

 

Min svigermor er lærer og skrøt over hvor godt det var å ha 8 uker ferie (og ja, de er vel fortjente), men ikke en eneste gang tilbudte hun oss å passe ungene noen dager til tross for at hun visste at vi fikk svært liten ferie sammen mannen og jeg. Nå spurte vi riktignok ikke om hjelp heller, men hele systemet med så lang skoleferie er rimelig utdatert siden både mor og far som regel er i jobb nå. Med flere lærere i skolen kan de også jobbe 37,5 timers arbeidsdsuke, mot 42,5(?) i dag og dermed hatt 5 uker ferie i året som oss vanlige dødelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ho bare 2 uker dere trenger å få noen andre til å passe barna hvis du og faren til barna tar 3 uker hver. Hadde det vært så krise kunne vrl barna gå på SFO selv om de ikke kjenner noen. De blir jo alltid kjent med de andre. Selv om du betaler skatt tilbake igjen, er det ikke greit. Skikkelig godt forbilde for barna dine du.
Ja, skikkelig.....Da er det mye bedre å vise barna mine at her i heimen gjør mor og far ALT for å komme seg på jobb. Jobb først - ungene i neste rekke. Fin innstilling. Det er heller ikke alle som har så mange barnevakter å ta av. For noen er det faktisk et problem.
Ja og da skal det gå utover arbeidsgiver? Du skjønne at det er arbeidsgiver sitt tap hvis du skulker jobben ? Er det greit ?

 

Ja, da må det beklageligvis gå utover arbeidsgiver 3 dager. Velger heller det, enn å gå fra barna mine alene hjemme de dagene. Så slik prioriterer altså jeg - som den dårlige arbeidstaker jeg er:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig kritisk overfor systemet Norge har. Samfunnet er lagt opp slik at også småbarnsforeldre skal jobbe, helst i full jobb. Det betyr 25 dager ferie.

 

Jeg syns det er helt på trynet at SFO stenger i ukevis i sommerferie. Vi måtte dele på ferie slik at sønnen vår ikke var alene, men med 3 uker fri fra jobb og 4 uker sommerstengt betyr at vi hadde bare 2 uker sammen. Ikke noe særlig og veldig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ho bare 2 uker dere trenger å få noen andre til å passe barna hvis du og faren til barna tar 3 uker hver. Hadde det vært så krise kunne vrl barna gå på SFO selv om de ikke kjenner noen. De blir jo alltid kjent med de andre. Selv om du betaler skatt tilbake igjen, er det ikke greit. Skikkelig godt forbilde for barna dine du.
Ja, skikkelig.....Da er det mye bedre å vise barna mine at her i heimen gjør mor og far ALT for å komme seg på jobb. Jobb først - ungene i neste rekke. Fin innstilling. Det er heller ikke alle som har så mange barnevakter å ta av. For noen er det faktisk et problem.
Ja og da skal det gå utover arbeidsgiver? Du skjønne at det er arbeidsgiver sitt tap hvis du skulker jobben ? Er det greit ?

 

Ja, da må det beklageligvis gå utover arbeidsgiver 3 dager. Velger heller det, enn å gå fra barna mine alene hjemme de dagene. Så slik prioriterer altså jeg - som den dårlige arbeidstaker jeg er:-P

Heldigvis arbeider ikke jeg med mennesker som tenker slik. Hos oss er vi 5 personer jobb, og hvis de 3 som har barn plutselig hadde ringt inn egenmelding en morgen så kunne vi bare stengt de dagene. Hadde de spurt om fri tidligere kunne vi iallefall prøvd å få vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt HI.

Hva gjør en?

Neste år må jeg jobbe i to av ukene bhg er stengt.

De har en sommerbhg et sted her, men de kjenner ingen som jobber eller går der. Men, må man så må man.

Får heller ikke velge ferieuker, de er låst.

 

I Danmark har de to uker mindre sommerferie, kunne innført det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. sånn er det her å, i år har jeg ingen ferie siden jeg studerte i fjor, og barna må ha 3 uker ferie sammenhengende... en i bhg, og som begynner på skolen)

 

og hva med jul påske og de andre feriene? jeg har jo ikke fri da heller.. må ut på bygda å mase om pass... hadde ihvertfall vært lettere å finne pass de andre ukene hvis ferien om sommeren hadde vært litt kortere. evt. at foreldre kunne fått noen uker ekstra med ferie eller "barnepass uker".

men det kommer vel aldri til å skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo engang slik at i de aller fleste kommuner stenger SFO 4 uker om sommeren. dette er ikke noe kommer kastende på en helt plutselig!!

 

De aller aller fleste arbeidstakere har krav på minimum 3 uker sammenhengende ferie. Dessverre er det ikke slik at alle kan velge når de selv vil ha ferie og for alle sammenfaller ikke ferien med stengt SFO/barnehage. Men heller ikke dette er noe som kommer kastende på en helt plutselig. Dette VET foreldre!!

 

Ja, man kan være frustrert og irritert for at systemet ikke er tilpasset akkurat DEG når du mener du trenger det! men det er faktisk DU som har valgt å sette barn til verden. det er DU som har ansvaret for å ta deg av ungene dine!

 

Vi lever i et land hvor systemet faktisk er fælt så godt tilpasset barnefamilier. I ditt tilfelle HI så har faktisk kommunen etablert et tilbud til barna dine uten at det koster deg noen verdens ting ekstra!! ja, det er på en annen skole og kanskje de ikke kjenner så mange der. Men unger blir fort kjent og det er med all sannsynlighet noen kjente voksne der også! Og allikevel mener du at arbeidsgiver skal betale for at du skal gå hjemme fordi du ikke synes tilbudet er optimalt nok????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. sånn er det her å, i år har jeg ingen ferie siden jeg studerte i fjor, og barna må ha 3 uker ferie sammenhengende... en i bhg, og som begynner på skolen) og hva med jul påske og de andre feriene? jeg har jo ikke fri da heller.. må ut på bygda å mase om pass... hadde ihvertfall vært lettere å finne pass de andre ukene hvis ferien om sommeren hadde vært litt kortere. evt. at foreldre kunne fått noen uker ekstra med ferie eller "barnepass uker". men det kommer vel aldri til å skje

 

Du har selvfølgelig krav på ferie selv om du studerte i fjor!

Alle arbeidstakere har minimum rett på ferie 4 uker + en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig å snylte, men enda dårligere at skolen ikke har SFO. Hvor i svarte ødemarken bor du???? Må man så må man, har du ikke barnevakter så har du ikke. Enkelt å greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...