Gå til innhold

Hva skal til for å få lov til å adoptere bort et barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvilke regler finnes for dette?

Hva om barnet ikke vil? Har barnets alder betydning? Kan en mor adoptere bort et nyfødt barn mor fars vilje? OSV

 

Noen som vet hvordan reglene faktisk er på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg vet er at det er utrolig vanskelig å få adoptert bort et barn i Norge. Det skal mye til, og du må ha ekstremt gode grunner. Ting vil prøve å bli tilrettelagt, du blir til å få oppfølging og god støtte for å klare det. Hvis ikke tror jeg nok barnet havner i fosterhjem.

 

Skal du bære frem et barn du ikke ønsker?

Er det noen spesielle grunner til det?

Du kan ikke snakke med helsesøster eller lege? Kanskje de kan hjelpe deg om det er noe du synes er skummelt, eller engster deg for med tanke på et barn.

 

Sender deg en varm klem! Selv om jeg ikke vet hva det er snakk om, håper jeg det ordner seg! Adopsjon er ikke eneste løsning om man ikke ønsker et barn. Har man hatt ubeskyttet sex/ evt vært uheldig med prevansjon som sviktet, må man ta konsekvensene av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre kan overgi omsorgen til barnevernet som på vegne av foreldrene kan gi barnet fosterforeldre for videre adopsjon.

Både mor og far må samtykke til dette og dersom barnet er 12 år eller eldre så må også barnet samtykke til adopsjon.

Mor kan ikke adoptere bort barnet uten fars samtykke så lenge far er oppgitt som far på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke så mye om dette temaet, men jeg vil tro du ikke får adoptert bort et barn som far ikke vil adoptere bort.. Dersom moren ikke ønsker foreldrerett og vil adoptere barnet bort, blir nok far å full foreldrerett dersom han ønsker å beholde barnet. Dersom han er biologisk far. Så det du gjør da er å rett og slett bare gi fra deg ansvaret, men far får beholde barnet. Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken gravid eller har noen planer om å adoptere bort noen av barna mine. Jeg er bare nyskjerrig på hvordan regelverket er, ingen fare :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jeg jobbet med som adopterte 2 norske barn på kort tid. De fleste går rett på utenlandsk adopsjon fordi de tror og blir forespeilet kortere ventetid.

I tillegg har de norske barna oftere alkohol og rusrelaterte skader, blir det sagt. Hun fikk i allefall telefon fredag og søndag var hun mor. Husker det var korteste svangerskapet jeg vet om ;-) Så er ikke umulig.

 

 

 

Hun har i dag to flotte barn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyfødte som ikke foreldrene kan ta seg av går til fosterhem. Fosterforeldrene kan da få tilbud om å adoptere disse etterhvert, hvis barnet er permanent plassert. Altså hvis det overhodet ikke er aktuelt med tilbakeføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke lett å adoptere norske barn. Om ikke foreldrene er døde og det ikke er slekt til å ta over, eller foreldrene har gjort noe som gjør at det er uaktuelt for de å få tilbake barna.

 

Jobbet sammen med ei som ville adoptere, datteren "hennes" hadde den gang vært fosterbarn hos henne fra hun var født og i 4 år når hun endelig kunne fullføre adopsjonen og jenta ble fullt og helt hennes.

Dette var et barn som ikke hadde far på papiret og moren hadde valgt å gi fra seg og ville at skulle adopteres.

Dette er noen år siden og jeg skjønte aldri hvorfor det tok så lang tid, men det var kun pga reglene. (det var aldri noen som prøvde å hindre at barnet ble adoptert eller noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Ja det er ikke lett å adoptere norske barn. Om ikke foreldrene er døde og det ikke er slekt til å ta over, eller foreldrene har gjort noe som gjør at det er uaktuelt for de å få tilbake barna.

 

Jobbet sammen med ei som ville adoptere, datteren "hennes" hadde den gang vært fosterbarn hos henne fra hun var født og i 4 år når hun endelig kunne fullføre adopsjonen og jenta ble fullt og helt hennes.

Dette var et barn som ikke hadde far på papiret og moren hadde valgt å gi fra seg og ville at skulle adopteres.

Dette er noen år siden og jeg skjønte aldri hvorfor det tok så lang tid, men det var kun pga reglene. (det var aldri noen som prøvde å hindre at barnet ble adoptert eller noe)

 

Tipper dette var tilfelle det dukket opp en biologisk far til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke lett å adoptere norske barn. Om ikke foreldrene er døde og det ikke er slekt til å ta over, eller foreldrene har gjort noe som gjør at det er uaktuelt for de å få tilbake barna. Jobbet sammen med ei som ville adoptere, datteren "hennes" hadde den gang vært fosterbarn hos henne fra hun var født og i 4 år når hun endelig kunne fullføre adopsjonen og jenta ble fullt og helt hennes. Dette var et barn som ikke hadde far på papiret og moren hadde valgt å gi fra seg og ville at skulle adopteres. Dette er noen år siden og jeg skjønte aldri hvorfor det tok så lang tid, men det var kun pga reglene. (det var aldri noen som prøvde å hindre at barnet ble adoptert eller noe)
Tipper dette var tilfelle det dukket opp en biologisk far til barnet.

 

 

Nei er nok ikke det,Det er nå en del år siden at jenta ble adoptert og de vet fortsatt ingenting om hvem den biologiske faren er og kommer nok aldri til å få vite det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke så mye om dette temaet, men jeg vil tro du ikke får adoptert bort et barn som far ikke vil adoptere bort.. Dersom moren ikke ønsker foreldrerett og vil adoptere barnet bort, blir nok far å full foreldrerett dersom han ønsker å beholde barnet. Dersom han er biologisk far. Så det du gjør da er å rett og slett bare gi fra deg ansvaret, men far får beholde barnet. Tror jeg da.

 

Ja far får da beholde barnet og får det på fulltid på lik linje med om mor får det når far ikke vil ha noe å gjøre med barnet. Men er viktig å være klar over at barnet er ditt så lenge det ikke er adoptert bort (mulig å adopterer bort til stemor om det er ønskelig senere) Og barnet derfor skal ha barnebidrag og er din arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken
Ja det er ikke lett å adoptere norske barn. Om ikke foreldrene er døde og det ikke er slekt til å ta over, eller foreldrene har gjort noe som gjør at det er uaktuelt for de å få tilbake barna. Jobbet sammen med ei som ville adoptere, datteren "hennes" hadde den gang vært fosterbarn hos henne fra hun var født og i 4 år når hun endelig kunne fullføre adopsjonen og jenta ble fullt og helt hennes. Dette var et barn som ikke hadde far på papiret og moren hadde valgt å gi fra seg og ville at skulle adopteres. Dette er noen år siden og jeg skjønte aldri hvorfor det tok så lang tid, men det var kun pga reglene. (det var aldri noen som prøvde å hindre at barnet ble adoptert eller noe)
Tipper dette var tilfelle det dukket opp en biologisk far til barnet.

 

 

Nei er nok ikke det,Det er nå en del år siden at jenta ble adoptert og de vet fortsatt ingenting om hvem den biologiske faren er og kommer nok aldri til å få vite det heller.

 

Jeg tror det sto noe i lovverket om at en potensiell biologisk far kan kreve dna testing uten mors samtykke nnen barnets første tre leveår eller noe. Uten at jeg klarer å huske akkurat hva det var eller hvilken lov. Men så for meg at det pga noe slikt sånn at ikke man brøt lovverket (det er jo en biofar selv om ikke mor har identifisert han), er barnet adoptert allerede har jo barnet en ny far og ksn da ikke kreve slik testing. Men dette er ren gjetning av tolkning av situsjonen der egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...