Gå til innhold

7-åring som ikke har eget rom. Rart?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp møtt en mann, som har en 7 år gammel sønn. Da dette er helt i startfasen har vi ikke involvert barna inn i dette. Men det er en ting jeg synes er så rart.

Han deler soverom med sønnen. Sønnen er der 1 dag i uka og annenhver helg.

Senga de har er køyeseng, med dobbelseng nederst. I tillegg har mannen et eget rom, med pc og slikt på.

Er det bare jeg som synes dette er rart?

Sønnen min har alltid hatt eget rom. Vi bodde en periode i en liten leilighet med bare 1 rom, og da sov jeg på stua slik at gutten min kunne få eget rom. Nå har jeg barnet mitt på heltid da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det syntes eg berre høyrdes koselig ut, to "kompisar" som deler rom. Det hadde vore annleis om han budde der på heiltid og trong eige rom til å treffe kameratar og ha alle leikene sine.

Trur det er ein god del åleinemødre som til og med deler seng med så store barn. (utan at eg seier at det heller nødvendigvis er gale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Hvorfor er det rart? Det er da bare koselig - alle unger jeg kjenner velger å sove i samme seng som foreldrene hvis de får sjansen, dvs hvis den andre forelderen er bortreist eller det av andre grunner er mulig. Hvis det i tillegg er slik at han ser faren så lite er det i alle fall ikke noe rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mine ♥ ♥ ♥

Det syns jeg var rart.. gutten trenger et eget rom å være på. Mannen min fortalte at da de var små så bodde faren i en liten leilighet uten ekstra soverom, så da måtte de sove på stua. Faren fikk da beskjed fra høyere distanser at barna skulle ha et eget rom de kunne være på ellers fikk han finne et annet sted å ha samvær. Om mannen syns det er stress(?) å ha en seng inne på datarommet, er det jo ikke verre enn å sette inn en gjesteseng der når sønnen er på besøk. Hva skjer når dere to voksne skal være på rommet samtidig som gutten? Ligge å kose dere med han over dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Ingen av mine fire barn har eget rom nå og har ikke hatt det heller på 2 år. De vil få det i det nye huset da. Men håper ikke folk ser på oss som rare likevel...? Eldste blir 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom han bare er der en dag i uken, og annen hver helg så sover han vel bare der de helgene han er der.

Ser ikke hvorfor han må ha eget rom bare for å sove der en natt annen hver uken..

Kan kanskje være en ide å få en sovesofa inn på kontoret når gutten blir eldre slik at han har muligheten til å sove alene, men nei, jeg syns ikke det var rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Tja... Ingen av mine fire barn har eget rom nå og har ikke hatt det heller på 2 år. De vil få det i det nye huset da. Men håper ikke folk ser på oss som rare likevel...? Eldste blir 10 år.

Ja men de deler vel rom slik som jeg har forstått det utifra bloggen din? Altså at det er barna som deler rom? Kanskje jeg har misforstått :P uansett, så er jo det bare for en periode hos dere om det er tilfelle at dere og barna ligger på samme rom (og at barna er i skolealder). Jeg har ikke noe imot barn som deler rom altså bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er litt merkelig. Men igjen så kan det jo være fordi sønnen (og kanskje mannen) trengte tryggheten med å ha han nærme, også har det bare blitt til at han har fortsatt å være på samme rom..

 

 

 

Hadde vært annerledes om det kun var fordi at han ikke ville at sønnen skulle ha datarommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at det er rart. Tyder på at han ikke har behov for damebesøk når han har gutten, og den dagen det blir aktuelt at du skal sove over når han har samvær så har han nok gjort om kontoret til gutterom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at faren har eget rom, men "flytter" inn til sønnen når han har pappa-helg?

Sier som noen av de andre- synes det høres koselig ut jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det høres så rart ut. Tviler på at pappaen oppholder seg mye på soverommet sitt utenom om natten uansett, så barnet kan jo leke der alene osv....

 

Syntes dessuten at det er positivt at pappaen tydeligvis ikke prioriterer damebesøk samtidig som gutten er på besøk.... :)

 

Hvis dere blir seriøse nok til at du skal sove over også, ville nok han ha gitt barnet eget rom... han ville sikkert også ha gitt sønnen et eget rom hvis sønnen hadde trengt det..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være flere grunner til hvorfor det er slik:

 

Kanskje han hadde lite penger da han ble singel og valgte en køyeseng av den grunn? Og deretter er begge blitt så glad i ordningen at de opprettholder den så lenge det går bra?

 

Kanskje barnet føler seg utrygg siden han er sjelden hos far?

 

Jeg tror iallefall ikke det er pga egoisme for å ha datarommet som eget "gutterom". Man ligger ikke frivillig i køyeseng som voksen vel? (Min mening)

 

Jeg elsker slike mannfolk! (hadde ikke hatt noe i mot å spre bena for en slik en!) Han bryr seg iallefall genuint om barnet sitt. Det kan kanskje være biologisk hos meg, men jeg liker at mannfolka bryr seg om eget avkom og tar like mye del i livet deres som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Jeg syns det høres kjempekoselig ut. Her er det tydelig en pappa og sønn som savner hverandre i hverdagen, og som koser seg sammen når de har sjanse til det.

 

Her i huset har barna byttet på å ligge i pappas seng når han var på reis til de var ganske gamle. Har aldri tenkt tanken på at det skulle være rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke rart. Som aleneforelder er det dyrt å kjøpe/leie leilighet med flere soverom i de fleste byer. Datteren min som fyller fire år sover på samme rom som meg fordi vi ikke har råd til å bruke halve lønna min på en 3-roms leilighet..I tillegg liker hun å ligge i samme seng som meg, så da hender det at hun kommer å legger seg mellom meg og kjæresten min som innimellom også sover over. Bare koselig det :) Vi finner andre løsninger etterhvert tenker jeg! Hos faren annenhver helg sover hun og på samme rom som han og samboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis faren ikke har mer enn ett soverom så er det ikke rart, spesielt når det er kun annenhver helg. Hadde dette vært fast ordning på heltid hadde man kunne funnet annen ordning.

 

Hos oss hadde vi gutten på eget rom fra han var fem mnd, men da vi flyttet fra bf en periode begynte han å sove på mitt rom fordi han var redd for å sove alene i den nye leiligheten. Da bf og jeg kom sammen igjen og flyttet i hans nye leilighet, hadde vi bare ett soverom så gutten sov på vårt rom der også. Da vi så kjøpte oss hus med mange nok rom ble gutten fortsatt på vårt rom fordi han er redd og angstfull for å være alene. Han tør heller ikke gå ned på do alene.

 

Men nå er gutten fem år og vi har nå ordnet eget rom til ham, kjøpt ny seng og montert koselige lamper osv, og han lå der første natten, men allerede på natt nr to så gråt han av angst for å ligge alene. Så han sover nå igjen litt sammen med oss, men tror nok han bare trenger litt mer modning og trygghet så blir det nok greit snart. Ekkelt å være redd, husker jeg var sånn redd selv da jeg var barn, derfor tvinger jeg ham ikke. Gutten synes det er kult med eget rom uansett og har å vise frem når vi får besøk og sånn.

 

Regner med denne gutten du nevner har et slikt rom hos moren så kan ikke se at gutten "mangler" noe, og så lenge faren ikke har damebesøk når gutten er der så ser jeg ikke noe problem i at de deler rom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart i det hele tatt :) Som nevnt over her er det de fleste steder dyrt å leie med flere soverom, og så olenge sønnen bare er der innimellom synes han nok det er veldig koslig å få sove på samme rom som pappa. Her i Vest-Europa er vi ganske priviligerte som har leiligheter/hus med flere soverom, i mange land er det HELT normalt at familien sover på samme rom, og det blir mennesker av de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det høres litt rart ut uten at jeg tenker på hvorfor. har alltid hatt eget rom selv, og barna mine også. er det jeg er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...