Gå til innhold

3mnd gammel og sover over 11 timer


LilleguttenMin89

Anbefalte innlegg

Er dette normalt? Det lengste han har sovet før nå er 5 og 6 timer.

Nå har han sovet siden kl 16 igår (02.08) og sover enda!! Eneste han har våknet var en gang etter rundt 7 timer å skulle spise. Så sovnet han igjen!

Han pleier å ville spise ca hver 4 time. Så han skulle jo spist mer enn bare en gang. Men jeg vet at om jeg vekker han nå, kommer han til å bli surken og han blir ikke å ville å spise + han kommer mest sannsynlig til å sovne med en gang jeg holder han i armene mine for å fks kose litt.

Jeg blir faktisk litt nervøs av at han sover så mye og lenge. Er litt sånn "kan det være noe galt med han? Er han syk?" Sikkert bare jeg som overdriver, men jeg er ikke vant til at han sover så masse og lenge om gangen. Og det er først nå di siste 4-5døgnene han har begynt å sove mye mer enn hva han pleide.

 

Er dette helt normalt at dem kan finne på å sove så mye? Blir dette "fast", eller kan dette bare være en periode han går igjennom?

Kan vel også nevne at han har hatt en del vondt i magen i det siste og prompet mye, kan det da være noe at han vil bare sove til det er borte? Sånn som jeg gjør når jeg har vondt i hodet av og til, bare legger meg for å sove til jeg ikke har vondt lenger? :P Eller er jeg heeelt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :-) alle babyer er jo forskjellige, men jeg har også en jente som liker å sove. Hun har sovet mye fra fødsel, men da hun var 2.5 mnd sov hun natten gjennom. Sovnet kl ti og våknet kl seks, i tillegg sov hun mye på dagen. Nå er hun fem måneder og soveperioden på natten har bare strukket seg, mens hun er mer våken på dagen. Legger seg nå syv halv åtte og sover til seks, syv, får flaske og sover to timer til..

 

Det er sikkert helt normalt for din baby. De utvikler seg og trenger mye søvn. Om du er veldig bekymret kan du jo høre med helsestssjonen, men så lenge h*n legger på seg tilstrekkelig sies det jo at sovende barn er hellige :-) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alt annet er bra og hun legger på seg som hun skal ville jeg bare nyte hver dag babyen sover mye. De går jo gjennom så mange faser, så man vet aldri hvor lenge det varer. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min lille er 3 mnd og han legger seg mellom 19-21 og sover til 2-4 tiden så får han litt melk så sover han til 6-8 tiden får litt melk også sover han til 11 tiden er våken litt, får melk og så sover han et par timer til :P

 

Jeg syns også at min sover veldig mye, men tenker sånn at så lenge han er glad og fornøyd når han er våken og leker og er aktiv så er det ikke noe å tenke på. Heller være glad for at jeg har en baby som liker å sove sånn som mamma og pappa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby sov rundt fra 3 mnd. F.eks la seg kl 20.00 og våknet 08.00 neste morgen. Deeeilig. Bare pass på at babyen får i seg nok mat på dagen, og ikke er sløv. Da er det kanskje noe galt. Min gutt ler og smiler, koser seg og spreller på dagtid, spiser som en hest, og da er jeg også trygg på at han kan sove 14 timer om så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gode plugg av en gutt sov fra 19 til 07 fra han var 2 mndr gammel. Gikk da fra 2-3 amminger pr natt til 0, bokstavelig talt over natten. Jeg var megabekymret, men etter diverse henvendelser til ammehjelpen, helsestasjon etc slo jeg meg til ro med at min baby ville ha det sånn.

 

Trenger de noe, er sulten eller annet, så våkner de og gir beskjed. Om ikke - nyt det! Plutselig kan det være på an igjen med nattmat så man vet aldri hvor lenge det varer;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode og betryggende svar her :D

Min kar veie væl 7kg nå regner jeg med. Siste kontroll veide han 6.6kg. Og han ligger øverst på den der veieskalagreia hos helsesøstra, og hun sier det ikke er bra om han kommer over den øverste streken. (Men kan jo ikke nekte han mat, og han er ikke feit, så jeg driter egentlig veldig mye i den der,er ikke noe jeg kan gjøre med det:) )

 

Men uansett, det var ei her oppe (Happiness4life) som skrev at hennes barn pleie å våkne regelmessig for å spise, for så å sove igjen.

Det er akkurat sånn min kar pleide å være di siste dagene.

Nå på dagen har han ikke sovet noe særlig mye (Og ikke jeg heller som har vært våken i hele natt fordi jeg ikke fikk sove.... )

Men nå tar han seg en lur fordi han kjedet seg, og jeg har alt for vondt i nakke og rygg til å holde på med han akkurat nå, så han fikk ligge i vuggestolen sin med bamsene. Så får se hvor lenge den varer, vil vel egentlig ikke at han skal sove så alt for lenge sånn at han får sove inatt. Så kaaanskje om vi er heldige, så får vi en herlig liten mann som vil sove på natten når vi sover.

Hadde vært en drøm om han kunne sove sånn som flere av dere sier, fra tidlig kveld til neste morgen. Bare da vil jeg at han skal våkne et par ganger for å spise :P Hvis ikke så er jeg litt redd for å få mindre melk + å våkne opp med melkespreng de første dagene. :P

 

Men tusen tusen takk for alle deres gode svar :D

Skal prøve å nyte at han sover mye :) Bare jeg som er litt "hønemor" som helsesøstra kalte meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok til å få spreng i starten når han plutselig begynner å sove i lengre strekk. For min del varte det bare noen få dager så var jeg "stilt inn" på null nattmat. Men melkeproduksjonen tror jeg ikke du skal tenke på - den vil justere seg etter barnets behov. Jeg var også bekymret for hva som ville skje dersom han plutselig ønsket å spise på natten igjen - om det da ville være tomt. Men dette gikk også helt uten problemer. Da han ble syk ca 5 mndr gammel og hadde flere oppvåkninger hver natt, kom nattammingen i gang igjen uten at jeg egentlig ofret det en tanke.

 

Husk forresten at gutten din er mye mer effektiv på puppen nå enn da han var mindre, og kan spise mer på kortere tid. Dermed spiser han helt sikkert nok likevel, selv om totalt antall måltider pr. døgn blir færre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egentlig, så har jeg en og en halv pupp han kan spise (Jeg har hatt piercing i ene brystvorten) så der produseres det ikke like mye som i den andre.

Så jeg har nå to bryster, som har to forskjellige størrelser. (Ikke super ikke at jeg må ha spesial-lagd bh,men det vises godt! )

Men uansett, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få opp produksjonen. Det blir fort tomt i begge to, og han er enda sulten etterpå. Skal jeg bare la han fortsette til han ikke gidder mer selv om at det ikke kommer ut noe? For nå lar jeg han tømme begge to, og noen ganger er han fornøyd etterpå, men 1-2 ganger om dagen må jeg lage ei flaske med mme til han som er på 125ml, men på boksen står det at det skal økes nå når han blir 3 mnd til 180 eller noe og 6 skjeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg med ammingen, men ang det som står på mme boksen kan du ta med en klype salt. Det er jo bare veiledende informasjon. Småen er 3 mnd men spiser mellom 120-165 ml. Det siste måltidet hannes om kvelden spiser han noen ganger 180-200ml men det er ikke alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...