Gå til innhold

NY 7-8 mnd August (gammel 6-7 mnd)


*KlaraKu*

Anbefalte innlegg

Hei, tar meg friheten igjen til å starte ny tråd nå som vi har gått inn i August.

 

Så her er en liten oppdadtering fra oss.

 

Snuppa blir 7 mnd 7 januar.

 

Ho legger seg for kvelden ca 18.30 og sover til alt fra 05.30(aaaalt for tidlig) til 08.00.

 

Vi starter dagen med en porsjon grøt, ca 1 1/2 -2 timer etter det får ho en flaske nan som ho sovner på å da sover ho ute i vogna en liten time. så en times tid etter ho har våknet får ho en porsjon grøt til og frukt pure, da kl nærmer seg 13.00 +/- får ho grøt og frukt pure igjen. Middagsglass får ho i 16.00 tiden og en porsjon kveldsgrøt i 18.00 også sovner ho på en liten flaske nan kl.18,30.

Ho er veldig glad i mat å gaper for alt som nærmer seg munnen.

 

Men jeg lurer egentlig på hvor mye nan bør ho få i seg iløpet av en dag?

Sånn som det er nå får ho i seg 400 ml, er det nok?

Ho får for det meste bare vann til måltidene, da ho ikke er noe interssert i å drikke melk om ho ikke ligger i fanget.

 

Frøkna er i full fart å har begynnt å krabbe/åle, ho er rett og slett over alt for tiden :)

 

Vi var å tok 6 mnd bilder i dag å gleder meg som en liten unge til å få se hvordan de ble :)

 

Tenner har ikke kommet enda og ser heller ikke ut som det er noen på vei.

 

Hvordan trives dere i permisjonen? Jeg koser meg kjempe masse med snuppa, men begynner å kjenne på det at det skal bli godt å komme i jobb igjen. Tror at jeg kommer til å ønske å dele opp permisjonen litt anerledes ved neste barn, kanskje å dele sånn at jeg har første tiden så mannen 3 mnd i midten for så at jeg kan ta de siste mnd igjen(om han ikke ønsker mer da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEJ! I dag begynte hun å krabbe. 7 mnd og 3 dager gammel. Kjempestolt :D

 

Aner ikke hvor mye nan hun bør drikke, for jeg lurer også på hvor mye melk de bør få egentlig. Ammer jeg FøR måltidet kverker det apetitten, ammer jeg etter vil hun ikke ha... Vi ammer enda på natta, så regner med at hun får i seg bra, men hva med når vi slutter med det? Håper på å gjøre det snart, men hun sover så dårlig... Blir nok neppe like enkelt å nattavvenne henne som storebroren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kom seg forresten opp i til nederste hylle i TVbenken og røsket ut et bilde som står der. Nå er det slutt på latmannslivet altså ;)

 

Har også et svært vindu i stua med vinduskarm nært gulvet - der står det noen fristende potteplanter... Det er vel bare å innse at de må flyttes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange oppdateringer fra meg nå men... Hun er helt vill om dagen. Krabber rundt og drar seg opp på kne der hun kan. Får hun holde i hendene reiser hun seg på føttene. Fullstendig uten kontroll. Står bare og skjelver :S Så her må man bare følge godt med!

 

Men så til dagens spørsmål: Hvor mange klesskift går det pr. dag hos dere? Her går det MINST to. Etter hun har spist i 15-16 tia orker jeg ofte ikke skifte - for hun sviner det jo ut igjen til kveldsmaten uansett... Og JA vi bruker smekke;) Men det hjelper ikke. Også hater hun å bli vasket i ansiktet og på hendene. Synes jeg har en konstant gørrskitten baby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har han lært å åle seg rundt og rundt, men ikke fremover enda:) ser han har veldig lyst å få d til, kan bli litt sint når han ligger på gulvet og ikke får tak i leken som er litt for langt borte.. spennende å se når han klarer det:)

 

Sliter veldig med dagsoving, er et skikkelig stress.. er glad når han sover 1 time+ .. når han våkner og nekter å såve lenger er han ofte trett fordeom..

 

Vi kan skifte klær alt fra 1 til 10 ganger daglig... Dette pga mye gulping, som heldigvis begynner å bli bedre:)

 

Han er som regel veldig smilende og glad, veldig kjekt når så mange kommenterer hvor glad og fornøyd han virker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her åler hun seg rundt, fremover og bakover. Er oppe på knærne og vaier. Venter spent på krabbingen nå. Hun elsker å stå og danse. Hun holder storesøster i hendene. Klesskift alt fra 1 til 5. Vi og bruker smekke, men hun griser og sikkler seg ut.

Er fornøyd og bli når vi er i nærheten, men blir fort sinna da hun ikke får til det hun har planer om. Hun vil så gjerne komme seg fort frem. Hun er ekstremt selskapssyk. Skal henge på armen og se alt som foregår oppe i høyden. Elsker å sitte i vognen og se på dyr, natur og mennesker. Snakker hele tiden. Skjønner ikke hva hun sier men vi har lange samtaler. Når jeg synger, synger hun sammen med meg:)

Dette er en fin alder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det ikke like mange klesskift lenger etter at ho nesten ikke får flaske lenger. men alt fra 1 - 3 ganger, men gud for en tolmodighet man skal ha når det er bleieskift, ho snur seg rundt og står i bro og skriker. håper dette går over for det er ordentlig vondt å høre på, men ny bleie må ho jo få.

 

Hvordan sover deres om dagen og natten? her sover ho fint om natten ca 18.30 - 07.00 +/- men dag soving er ikke noe stas for tiden ho sover ca 2 * 30/45 min å det er en kamp å få ho til å sove.

Ellers er ho veldig glad når ho er våken, ho åler seeg dit ho vil å er kjempe glad omho får øye på hunden eller katten, Sanger vi synger er: Det bor en baker, Under den hvite bro, Lille postbud og litt div andre sanger.

 

Om ho gråter så er plystring tingen. hehe.

 

Ho er 7 mnd i dag så dro å målte og veide ho: 7640g og 66,5 cm.

 

Kjenner at ho krever mer av oss nå enn tidligere, så fort ho er i seng så sovner vi også:P

 

Var foresten å tok 6mnd bilder også, å ble kjeeeeeeeeeeempe fornøyd og stolt over vakkre jenta mi <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, koselig med disse trådene.

 

Snuppa mi blir 8 mnd 21 august. Hun sover 10 timer om natta uten mat, og ofte sover hun ett par timer etter amming om morgen også. Deilig:)

Hun åler seg overalt, og ledninger er utrolig spennende. Sier jeg nei og flytter henne, er hun tilbake på ett blunk. :P

Hun åler seg, og er utrolig rask, har hendt flere ganger at jeg nesten må lete etter henne. Hun står på alle fire og gynger (ser ut som ett lite pinnedyr som står og svaier;p); så krabbinga kommer nok snart. Hun har også satt seg opp flere ganger fra liggende stilling, men hun tipper ofte bakover, så jeg tør ikke la henne sitte alene ennå.

Har ikke vært på kontroll ennå, men har fått sånn ca. mål hjemme, rundt 10-11 kg, så hun er i godt hold..:) har masse deilige, tykke valker rundt lårene.

Hun spiser grøt til lunsj, ett halvt til ett middagsglass til middag med en halv smoothie til dessert, og grøt til kvelds.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshmallow;

Nå vil jeg ikke høres ut som en ekspert (noe jeg langtifra er), men jeg har hørt at du ikke skal gi grøt 4 ganger om dagen, men maks 2. Du kan vel kanskje bytte ut et grøtmåltid med brødskive®[med leverpostei/ annet godt pålegg med lite/ingenting salt i] og et grøtmåltid med middag. Når man beregner mengden med MME i forhold til dagsbehovet må man ha med seg hva de får av grøt også da det er mme i disse også (eller man blander i). Altså, hvis babyen får 150 ml grøt så er dette med i beregninga på dagsbehovet. De fleste babyer ligger rundt 600 ml på 6 mnd, og 400 ml på 7-8 mnd. Men det må du jo se an selv, som sagt er jeg ikke en ekspert..

 

Tulla mi var på 6 mnd kontroll i går, 70 cm og 8420 gram er hun blitt :) Nesten tatt igjen fetteren sin på vekta ;)

Hun får grøt morgen og kveld, fruktpurè (som jeg vurderer å bytte ut med brødskive) til lunsj kl 11-12 og middag ca 3-4 tiden på ettermiddagen.

Hun får 4-5 flasker med mme om dagen/natta. Drikker rundt 100 ml pr gang, begynner å like melk mindre og mindre..

 

Hun har fått 2 tenner, første kom for en uke siden, og nummer to for tre dager siden.

 

Ellers har hun begynt å prøve å dra seg opp overalt, men er ikke sterk nok til det tydeligvis. Og så ligger hun på siden mye, så det ser ut som hun snart lærer seg å sette seg opp :) å, det er så spennende å se på utviklingen hennes! Hadde ikke trodd lille babyen min skulle vokse såpass fort opp på et halvt år! Hun har også begynt å bable masse etter at faren hennes hadde henne alene noen timer midt på dagen da jeg måtte ut i ærend. Så nå klarer hun å "si" både mamma og pappa!

Ma-Ma og PPa-PPa (stooort trykk på P-en:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*grunnen for at man ikke skal gi mer enn 2 grøtmåltider om dagen er pga dagsbehovet (vitaminer og mineraler) er målt opp til 2 måltider om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshmallow; Nå vil jeg ikke høres ut som en ekspert (noe jeg langtifra er), men jeg har hørt at du ikke skal gi grøt 4 ganger om dagen, men maks 2. Du kan vel kanskje bytte ut et grøtmåltid med brødskive®[med leverpostei/ annet godt pålegg med lite/ingenting salt i] og et grøtmåltid med middag. Når man beregner mengden med MME i forhold til dagsbehovet må man ha med seg hva de får av grøt også da det er mme i disse også (eller man blander i). Altså, hvis babyen får 150 ml grøt så er dette med i beregninga på dagsbehovet. De fleste babyer ligger rundt 600 ml på 6 mnd, og 400 ml på 7-8 mnd. Men det må du jo se an selv, som sagt er jeg ikke en ekspert.. Tulla mi var på 6 mnd kontroll i går, 70 cm og 8420 gram er hun blitt :) Nesten tatt igjen fetteren sin på vekta ;) Hun får grøt morgen og kveld, fruktpurè (som jeg vurderer å bytte ut med brødskive) til lunsj kl 11-12 og middag ca 3-4 tiden på ettermiddagen. Hun får 4-5 flasker med mme om dagen/natta. Drikker rundt 100 ml pr gang, begynner å like melk mindre og mindre.. Hun har fått 2 tenner, første kom for en uke siden, og nummer to for tre dager siden. Ellers har hun begynt å prøve å dra seg opp overalt, men er ikke sterk nok til det tydeligvis. Og så ligger hun på siden mye, så det ser ut som hun snart lærer seg å sette seg opp :) å, det er så spennende å se på utviklingen hennes! Hadde ikke trodd lille babyen min skulle vokse såpass fort opp på et halvt år! Hun har også begynt å bable masse etter at faren hennes hadde henne alene noen timer midt på dagen da jeg måtte ut i ærend. Så nå klarer hun å "si" både mamma og pappa! Ma-Ma og PPa-PPa (stooort trykk på P-en:P)
Ingen sure miner her :) Jeg spurte fordi jeg ikke var sikker selv, så sier bare takk for råd og snuppa gaper høyt for brød. men vet ikke hvor mett ho blir av det for er ikke mye ho spiser av gangen av det, men ho skylder det ned med litt fruktpure ved siden av :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fruktpurè som er tingen her også ;) hehe

Nei, ikke lett å vite når man ikke vet hvor mye brød de kan ha og sånn. Godt jeg var til litt hjelp da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå lurer jeg på om snuppa driver å får tenner. Ho har vært suttrete i 3 dager(pleier vanligvis å være veldig blid og fornøyd), Skiftet en helt flytende bæsjebleie i dag, ho har ved et par anledninger i dag siklet masse, tatt tempen men ingen feber, ho ganger ikke noe mer enn vanlig heller, i natt sov ho 15(kan hende ho bare var ekstreeeemt trøtt), ser tenner i tannkjøttet men ikke noe tegn på at de er på vei ut.

Jeg sier at jeg håper det er tenner eller så vet jeg ikke hva som plager lille snuppa :(

 

Ho har begynt å suttre veldig også om ho er på fanget til andre å ser meg eller om jeg går ut av hennes syn.

Men dette er nok bare et sunt tegn på normal utvikling, så er vel bare å bite tenna sammen å gi ho den tryggheten om at mamma stort sett alltid er der. hvertfall nå som ho er så liten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer og på om det er tenner på gang. Han har en del bæsjebleier, mye sur og hadde feber to dager.. men kjenner ingenting i gommenene.. lurer på.hvor lang tid det tar før de kommer, viss der er tenner for han begynner å bli litt slitsom..:) begynte vel for en uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe ang tenner, for hu her har ikke gitt noe særligmed lyd fra seg når tennene kom. Hun fikk 2 stk med 5 dager mellomrom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

Hos oss skjer litt nesten hver dag :)

Lille klumpen min blir jo 8 mnd 21 august. Han åler rundt og står oppe på beina og armer for å krabbe, men krabbinga er ikke helt i gang, han prøver mye. Spennende å se når får han begynne å krabbe skikkelig :)

3 stk tenner er på gang, men det er bare ei som er komt så vidt :)

eller babler , synger og snakker mye om han er i godt humør.

Ang soving må jeg si at i det siste sover han veldig mye, fra 19 eller 20 til 7 eller 8. Akkurat nå sover han og jeg hadde lagt han kl 19:15 :) Skjønne lille klumpen min er ca 11 kg, vokser og vokser. livet er så herlig med lille gullet.

 

håper alle dere har det fint :)

sorry, skrevet så rotete heheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min blir 8 mnd. den 20.august. Tiden går alt for fort!

Han veier nå 9860 gr og er 74,5 cm lang, Stor gutt!

 

Han legger seg på kvelden ca kl. 20.00, og våkner en gang mellom 06.30 og 08.30. Da henter jeg han og legger han i senga vår, der han får en flaske med mme 210 ml. Da sovner han, og sover i rundt en times tid.

 

Så står vi opp og steller han, og så får han en porsjon grøt mellom kl 11.00 og 12.00. Prøver å gi han litt mme, men han vil som regel ikke ha. Han vil ikke ha noe annet drikke heller, har prøvd nesten alt! føler han drikker så lite. Sover så en liten dupp på en time, så er det tid for fruktpure eller yoghurt. Vil ikke ha drikke da heller, har prøvd å venne han til å drikke vann i flere måneder, men han nekter.

 

Spiser et middagsglass i tre-fire tiden, og så sover han i ca 1,5, time.

Når han våkner vil han som regel ha litt mme, men det er som regel ikke mer enn 100 ml.

 

Så får han grøt i 18.00 tiden, og kveldtstell kl 19.00.

Får en flaske mme (varierer hvor mye han drikker, men rundt en 150-180 ml kanskje.) Så legger jeg han ca kl 20.00.

 

Føler dette er en fin rutine, men han drikker så lite! Har snakka med barnelegen, men han sier det er nok, og hvis han er tørst,så drikker han. Får vel stole på han da. :)

 

Ellers så har han fått fire tenner, to oppe og to nede. Tror han holder på å få flere, fordi han har hatt feber i to døgn nå, og har vært veldig sur og har våkna mange ganger om natta.

 

Han åler seg ikke enda, men sitter veldig stødig selv. Han "går" ikke når vi holder han i hendene enda, gjør deres babyer?

 

Ellers så er han en veldig blid og fornøyd gutt som helst vil sitte på fanget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så skummelt nå..Tulla mi drar seg opp i knestående overalt og detter ned igjen og slår seg både her og der..

Ikke lenge før hun begynner å sette seg opp heller.

 

Uff, er oppe i 3 faste måltider hver dag + fruktpurè/brødmåltid, men likevel våkner hun 1-2 ganger pr natt.. Tips?

Må få flyttet henne inn på eget rom innen slutten av mnd.

 

mariiig;

hun "går" når vi holder i hendene, men prøver å ikke gjøre det for mye, så hun kan styrke seg opp selv uten oss. åler gjør hun, har gjort det i 1,5-2 mnd nå.. Begynt litt å komme seg i krabbestilling, men er ikke helt der enda..

 

Så lenge du får i grøt OG mme som tilsvarer over 600 ml (6 dl) pr dag, skal det være passelig for en 6 mnd gammel baby.

8 mnd gammel er det ca 400 ml(4 dl) som gjelder :)

Fikk høre det av hs, men er du usikker snakk med hs din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais mødre!

 

Tips til deg med grøtglad baby. Dersom det går veldig trådt med grøten - kan du jo lage hjemmelaget grøt av enten havremel eller sammalt hvete til et av måltidene. Da unngår du for mye tilsatte vitaminer. Dersom du prøver hjemmelaget melgrøt så er et godt tips å røre melet ut i kaldt vann først - for å unngå klumper.

 

I dag kom jeg på noe annet lurt;) Det går litt trådt med brød og middag her i huset. Så etter å ha lurt i henne et kvart middagsglass ca. så tok jeg ca en ss havregryn i en kopp og litt vann oppi. Hadde det i mikroen i 3 min til havregrynene var kokte. Blandet dette oppi litt jordbærsmoothies (Ellas). Vips så hadde jeg en dessert/måltid med litt mer hold i enn bare frukt:)

 

Mi sover på eget rom nå. På gode netter er hun oppe kl. 23 og kl 03 for pupp. Men nå må vi vurdere å nattavvenne altså... Til helga kanksje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på. Snuppa er nettopp 8 mnd, aner ikke hvor mye hun veier eller hvor lang hun er, men hun ser helt perfekt ut ;)

 

To tenner er på vei, den ene er oppe, men ikke "fullvokst". Den andre sniker seg vel opp av tannkjøttet i løpet av en natt eller to. Hun kryper rundt til den store gullmedaljen. Over dørterskler og andre hindringer. "Går" hvis vi støtter henne. Ligger masse på siden - hun liksom støtter seg med den ene armen og det ene beinet er elegant plassert i kryss over det andre. Ser ut som om hun poserer, haha. Tipper hun setter seg opp snart. Elsker kattene, babler i vei med både dyr og mennesker. Hun er ei lita solstråle som flørter og gjør seg til for alle. Ikke redd for fremmede enda.

 

Spiser to grøtmåltider + et halvt middagsglass, fruktmos og en liten brødskive i løpet av dagen. Og mme. Ammingen sluttet vi med for litt siden, hun er rett og slett ikke interessert lenger.

 

Sover på eget rom, og sover fra ca 18:30-07:00. Varierer litt fra dag til dag, men det har vært ganske konstant den siste tiden. Er nattavvent, og sovner av seg selv uten noe stimuli.

 

Ganske enkelt en snill og grei jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk gutten min brødskive for første gang, dette var vel ikke det beste han har fått, men fikk ned et par biter. Får prøve igjenn i morgen:) Ellers så moser jeg litt middag til han, har bare most gulerøtter, brokkoli og poteter. Har hatt litt fisk i og. Prøver å variere litt mellom ferdig middagsglass og "hjemmelaget" mat :) Noen som har prøvt å mose andre ting? :)

 

Fortsatt ingen tenner å se, men tror jeg kjenner noe i gommene. Lurer fælt på om de kommer snart..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi laget fiskeboller med gulrot og potet her om dagen, som vi moste til snuppa. Det syntes hun var kjempegodt! Ellers så har vi vært på matlagingskurs for foreldre og lært noen gode matretter som barna ofte liker. Så her går det mye i kyllinggryte, hehe. Har fryseren full av halve middagsglass med kyllinggryte og diverse fruktmos som vi har laget. Gøy og billig! Ellers har vi gitt henne en bunt med kokt brokkoli som hun får holde i og spise selv. Det er virkelig stas! Må følge godt med, selvfølgelig. Men de synes jo det er så artig å holde maten selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det meste ned. Hun spiser stort sett det samme som oss, men uten salt og moset. Fisk og poteter er favoritten:) Hun er også glad i å sitte å sutte på brokkoli og spise brødskive med leverpostei alene.

Hvor mye sover knøttene deres på dagtid nå? Mi er 7 mnd og sover ca 3 timer fordelt på 2 økter på dagtid. Sover deres hele natta? Mi er våken alt fra 1 til 15 ganger i løpet av natta. I natt 15 så jeg er i tåkeland i dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sånn :)

Vi har vært på 8 mnd. kontroll idag. lille gullet mitt har blitt 69 cm høy og 10,620 kg tung :)

Vi har også begynt så vidt med brødskive der fikk mini makrell som pålegg, og det likte han veeeeeeeeeeldig godt hehe

Ellers sliter han fortsatt med tenner, og lite søvn har vi hatt veldig mye i det siste. litt slitsom, men jeg kan ikke gjøre så mye med det.

Håper det står bra til med dere og deres små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...