Gå til innhold

Vil utdanne meg, men hvor, og hva? Jeg kommer ikke inn på noe :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du ikke kommer inn på noe så må du ta grep og ta opp fag. Så kan du tenke på hva du har lyst til mens du gjør det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva utdannelse er det du vil ha da? Det finnes voksenopplæring som du kan gå på, men kommer jo an på hva du vil bli:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer inn på noe, er kanskje ikke høyere utdannelse noe for deg?

tull. ta opp fag og bedre kontakt en veileder som kan hjelpe deg. sonans er å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥

Har du sjekket restetorget? Om du er flyttbar så er det fortsatt mange ledige plasser på ulike utdannelser rundt om ved landets høgskoler og universitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Da ville jeg, som nevnt her, tatt opp noen fag dette året, samtidig som du bruker litt tid på å tenke deg godt om på hva du kunne tenke deg å studere. Hvis du skal søke gjennom samordna opptak, så er fristen i april.

 

Yrket skal du jo ha antakeligvis resten av livet, så jeg ville heller jobbet litt ekstra for å forbedre karakterene mine så jeg kom inn på den utdanninga jeg ville, og tenkt meg om for å være sikker på at jeg får gått den utdannignen jeg vil, og ikke bare den som er igjen ledig plass på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥
Hvis du ikke kommer inn på noe, er kanskje ikke høyere utdannelse noe for deg?

 

Det at andre har bedre karakterer og fyller opp plassene sier fint lite om HI sine ambisjoner og evne til å kunne ta, og fullføre, høgere utdannelse. Det betyr bare at hun kanskje må tenke alternativt og at hun kanskje må jobbe litt hardere for å kunne oppnå sine mål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Støtter LykkeFryd!

 

HI: Du må ta opp noen fag, skaffe deg et bedre utgangspunkt og så søke høyere utdannelse og er du flittig og flink dette skoleåret, så kan det jo faktisk hende du kommer inn på din utdanning allerede til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer inn på noe, er kanskje ikke høyere utdannelse noe for deg?
Det at andre har bedre karakterer og fyller opp plassene sier fint lite om HI sine ambisjoner og evne til å kunne ta, og fullføre, høgere utdannelse. Det betyr bare at hun kanskje må tenke alternativt og at hun kanskje må jobbe litt hardere for å kunne oppnå sine mål

Det er jo likevell ikke slik at alle må ha høyere utdanning. Sliter man med det teoretiske er det kansje bedre å velge en mer praktisk utdanning. Der er det ofte enklere å komme inn også. Hva med å bli snekker, agronom, frisør, murer, smed eller noe annet praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea - kukløsklan
Hvis du ikke kommer inn på noe, er kanskje ikke høyere utdannelse noe for deg?
Det at andre har bedre karakterer og fyller opp plassene sier fint lite om HI sine ambisjoner og evne til å kunne ta, og fullføre, høgere utdannelse. Det betyr bare at hun kanskje må tenke alternativt og at hun kanskje må jobbe litt hardere for å kunne oppnå sine mål
Det er jo likevell ikke slik at alle må ha høyere utdanning. Sliter man med det teoretiske er det kansje bedre å velge en mer praktisk utdanning. Der er det ofte enklere å komme inn også. Hva med å bli snekker, agronom, frisør, murer, smed eller noe annet praktisk?

 

JA drit lurt, hun har sikkert ikke tenkt på det. Og om du ønsket dette hadde hun vel begynt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har dårlige karakterer trenger ikke si noe om evne til høyere, teoretisk utdanning. Det kan gjøre det, men ikke nødvendigvis. Er mange som har livssituasjoner som gjør at fokuset ikke har vært på skolen. Men er det sånn må de, som flere over her skriver, ta grep og ta opp igjen fag for å kunne komme seg inn på det studiet de vil.

 

Fordi jeg hadde valgt "feil" linje på vgs i forhold til det studiet jeg noen år senere ville inn på, så måtte jeg bruke et ekstra år for å ta dette faget. Det var godt å bruke dette året - jeg hadde ikke studert på noen år, så jeg trengte dette året for å få tilbake litt struktur på å lese og tilegne meg teoretisk kunnskap igjen. Og så ble jeg bare sikrere og sikrere på at det valget jeg hadde tatt var riktig. Så "utsettelse" 1-2 år trenger ikke være negativt.

 

Ellers er jeg enig med hun som sier at også praktiske utdanninger kan være gode alternativ. Ikke alle er teoretisk anlagt, og ikke alle er praktisk anlagt - vi trenger alle :)

 

HI - finn ut hva det er du har lyst å jobbe med og gå for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥
Hvis du ikke kommer inn på noe, er kanskje ikke høyere utdannelse noe for deg?
Det at andre har bedre karakterer og fyller opp plassene sier fint lite om HI sine ambisjoner og evne til å kunne ta, og fullføre, høgere utdannelse. Det betyr bare at hun kanskje må tenke alternativt og at hun kanskje må jobbe litt hardere for å kunne oppnå sine mål
Det er jo likevell ikke slik at alle må ha høyere utdanning. Sliter man med det teoretiske er det kansje bedre å velge en mer praktisk utdanning. Der er det ofte enklere å komme inn også. Hva med å bli snekker, agronom, frisør, murer, smed eller noe annet praktisk?

 

Poenget her er at HI ønsker å ta høgere utdannelse og da tenker jeg at vi kan støtte henne i det og komme med konstruktive forslag på hvordan hun kan oppnå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt - tar hun opp fag og kommer inn et sted, er jo det flott.

 

Men hun skal også komme ut med et vitnemål.

 

Høyere akademisk utdannelse er faktisk ikke for alle. Og det er ikke noe bare jeg mener, men noen som utdanningsinstutusjonene har pekt på i det siste - de får dessverre inn altfor mange studenter som ikke makter/evner å fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥
Selvsagt - tar hun opp fag og kommer inn et sted, er jo det flott. Men hun skal også komme ut med et vitnemål. Høyere akademisk utdannelse er faktisk ikke for alle. Og det er ikke noe bare jeg mener, men noen som utdanningsinstutusjonene har pekt på i det siste - de får dessverre inn altfor mange studenter som ikke makter/evner å fullføre.

 

Men det får bli opp til HI å finne ut om hun egner seg og om hun vil fullføre. Det er noe vi verken kan bestemme eller påvirke. Og om hun velger en akademisk utdannelse eller en praktisk utdannelse får være opp til henne å bestemme ettersom det er hun som sitter med info om hva hun kan, vil og ønsker.

Jeg vil aldri slutte å støtte mennesker som vil ta utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor begynner dere nesten å krangle om dette??

HI vil ha råd, men gir jo ingen info som gjør at det går an å gi mer konkrete råd til henne.

Vi vet ikke noe om hennes interesser, vet ingenting om det var gode grunner til evt dårlige resultater på vgs, eller om hun generelt sliter med det teoretiske.

Poenget er at vi vet ikke noe som helst før HI kommer på banen igjen og forteller oss litt mer - så hvorfor begynne å hakke på hverandre fordi noen gir saklige og gode råd? HI har kun sagt at hun vil ta utdanning - hun har ikke sagt noe om hva hun tenker seg, om det er høyere utdanning, mest teoretisk eller praktisk. Utdanning er et vidt begrep....

 

Så slutt å hakke inntil HI evt har gitt info som gjør at man kan komme med mer konkrete råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥
Hvorfor begynner dere nesten å krangle om dette?? HI vil ha råd, men gir jo ingen info som gjør at det går an å gi mer konkrete råd til henne. Vi vet ikke noe om hennes interesser, vet ingenting om det var gode grunner til evt dårlige resultater på vgs, eller om hun generelt sliter med det teoretiske. Poenget er at vi vet ikke noe som helst før HI kommer på banen igjen og forteller oss litt mer - så hvorfor begynne å hakke på hverandre fordi noen gir saklige og gode råd? HI har kun sagt at hun vil ta utdanning - hun har ikke sagt noe om hva hun tenker seg, om det er høyere utdanning, mest teoretisk eller praktisk. Utdanning er et vidt begrep.... Så slutt å hakke inntil HI evt har gitt info som gjør at man kan komme med mer konkrete råd...

 

Jeg beklager og skal stoppe nå. Blir bare litt oppgitt av kommentarer som sier at kun fordi man ikke kommer inn på noe i år så er man uegnet. Det syns jeg er lite konstruktivt.

Men jeg skal ikke krangle mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer inn på noe, er kanskje ikke høyere utdannelse noe for deg?
Det at andre har bedre karakterer og fyller opp plassene sier fint lite om HI sine ambisjoner og evne til å kunne ta, og fullføre, høgere utdannelse. Det betyr bare at hun kanskje må tenke alternativt og at hun kanskje må jobbe litt hardere for å kunne oppnå sine mål
Det er jo likevell ikke slik at alle må ha høyere utdanning. Sliter man med det teoretiske er det kansje bedre å velge en mer praktisk utdanning. Der er det ofte enklere å komme inn også. Hva med å bli snekker, agronom, frisør, murer, smed eller noe annet praktisk?
Poenget her er at HI ønsker å ta høgere utdannelse og da tenker jeg at vi kan støtte henne i det og komme med konstruktive forslag på hvordan hun kan oppnå dette.

HI sa ingenting om høyere utdanning. Hun sa hun ønsket å utdanne seg. Det er bare folk her inne som da automatisk antar at hun bare er interesert i en akademisk utdanning. Jeg kom med gode forslag til utdanninger hun sansynlig vis kunne starte med nå i køst selv med ganske dårlige karakterer fra før. Var det ikke det hun lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...