Gå til innhold

Lønnsforhandling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min fungerer som nestleder i bedriften han jobber i og har en grunnlønn på usle 149 kr i timen. I tillegg har han et vaktledertillegg på 15 kr i timen. Han ligger med tillegget noen få kroner over andre "vanlige" ansatte i bedriften.

 

Når sjefen er på ferie er det sambo som stiller som sjef, uten å få noe ekstra kompensasjon for det. Telefonen ringer i ett sett de ukene. Når noen ikke dukker opp til vakta si stiller sambo opp. Han blir ringt opp i ferien sin og bedt om å jobbe siste helga av ferien fordi det er krise (sjefen skal reise bort og han andre som egentlig har vakta skal plutselig i en 50-årsdag). Han sitter hjemme og skriver arbeidslister på fritiden sin og han er den eneste utenom sjefen som kan steppe inn og gjøre alle arbeidsoppgaver i bedriften.

 

I fjor hadde han nesten 100.000 ekstra i årslønn pga overtidsjobbing. Nå er han temmelig lei av å bli "utnyttet" for luselønn.

 

Hvor mye ekstra er det rimelig at han krever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har høyskoleutdanning, men jobber ikke med det han er utdannet til. Så sånn sett stiller han vel som ufaglært, noe de fleste på arbeidsplassen også gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg i staten, og hos oss tjener de som tiltrer som leder lønn i den perioden de fungerer. Hvilket lønnstrinn varierer med kompetanse og ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy f.... Enig i at det er luselønn. Minstelønna hos oss er 195 kr timen. Ingen jobber overtid eller helger.

Dette er de som ikke har fagarbeidertillegg.

 

Nå vet ikke jeg hvilken bedrift har jobber i og type jobb. Vet butikk er dårlig betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke si hvilken type bedrift ifall noen av hans kollegaer er innom og leser her.. Men det er en god del kvelds og nattevakter, samt hver tredje helg. Til tider veldig ugunstige arbeidstider.

 

Jeg selv har "kun" utdanning fra videregående og har 172 kr timen som er topplønna i mitt yrke. Det er også luselønn, men jeg er jo "bare" en vanlig ansatt i en 9-4 jobb.

 

Vil si at han bør forhandle så han får MINST 180 kr timen, men det kan virke som det også er litt lite...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si hvilken type bedrift ifall noen av hans kollegaer er innom og leser her.. Men det er en god del kvelds og nattevakter, samt hver tredje helg. Til tider veldig ugunstige arbeidstider. Jeg selv har "kun" utdanning fra videregående og har 172 kr timen som er topplønna i mitt yrke. Det er også luselønn, men jeg er jo "bare" en vanlig ansatt i en 9-4 jobb. Vil si at han bør forhandle så han får MINST 180 kr timen, men det kan virke som det også er litt lite...?

 

Ville bedt om minimum 195 per time.

I tariffavtaler i det private er det vanligvis også lovfestet at stedfortredere lønnes ut fra stillingen de midlertidig innsettes i,- m.a.o. som assisterende leder i din samboers tilfelle. Lønnen skal gjenspeile hva han har av ansvar, kompleksiteten i jobben, og hva slags utdannelse og erfaring han har, i tillegg til at stå på vilje og stor fleksibilitet som han har vist burde bety noe også. Alder er ikke et element i lønnsvurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Han fant frem en gammel tariffavtale der det står at dersom han trer inn i høyere lønnet stilling en periode på minst 7 timer i uka skal han ha betaling deretter. Dette har ikke vært praktisert..

 

Jeg mener også at han bør kreve mer og bli flinkere til å si nei når de kommer i siste liten (ihvertfall når han har ferie). Men jeg er ikke så flink til å kreve selv heller, lider av det såkalte "snill-pike-syndromet", så det er neppe så lett for han heller. Sa til han i dag at jeg følte at han for hver dag ble mer og mer moden for å skifte jobb. Men det kan jo kanskje bli bedre hvis han får det han fortjener og føler at han får litt tilbake. Jeg mener også at fleksibilitet og innsats bør belønnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ha lederlønnen når han i ferier fungerer som det og han burde ha vestenlig mye mer enn de andre vanlige ansatte for jobben han gjør.

 

Hvorfor skulle han elles ta på seg så mye mer jobb enn de vanlige ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Er han ikke organisert, da?

Hvis ikke, så bør han organisere seg pr. omgående og forlange tariff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er organisert og har nok minstelønna, men med alt ansvaret og det faktum at sjefen vet at det bare er å ringe han dersom det er noe synes vi han kunne fått mer enn han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...