Gå til innhold

Tips til bæresele


benelen

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny bæresele nå når nr to kommer. Jeg lånte en babybjørn til første mann, og var vel fornøyd med den. Men nå som jeg må kjøpe en så kunne jeg tenkt meg en som jeg kunne brukt lengre og gjerne hatt barnet på ryggen... Jeg har sett at det finnes litt forskjellig, men kunne tenkt meg å høre deres anbefalinger og erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaeg har manduca og er fornøyd med den. Men har hørt fra flere at Ergo baby er veldig bra også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Manduca. Har ikke prøvd Ergo, men mange er veldig fornøyd med den også. Et annet alternativ er Beco Butterfly II. Ellers lager Go'Klompen (goklompen.no) custom bæreseler, da får du akkurat de fargene og stoffene du vil ha (både med klips og evt MT, i flere størrelser). I det hele tatt finnes det masse å velge mellom!

 

Men til nyfødt er gjerne elastisk sjal best i starten, de fleste av de rene bæreselene fungerer ikke så bra for nyfødt, selv om de egentlig skal kunne brukes fra 3,5kg (som f.eks. Manduca, med nyfødtinnlegget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på Stokke sin bæresele. Tror den er ganske ny. Den skal også kunne brukes fra nyfødt og kan også brukes på ryggen når barnet blir større.. Men jeg har ikke prøvd den, så kan ikke akkurat anbefale den! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manduca har vi brukt siden mini var 4 mnd. Nå er han 3,5, og vi bruker den fortsatt innimellom.

 

Ellers har jeg og hørt at Ergo og Beco skal være bra. Vi har og en Meitai som jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! Tror det står mellom manduca eller ergo baby. kjekt å se at de kan brukes så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte stokke sin for noen månder siden, og er veldig fornøyd...bruker den både til minsten-på magen, og til størstemann på 2,5 år på ryggen hvis vi skal langt ut å gå... er som sakt veldig fornøyd, og har mange justeringsmuligheter for å få den til å sitte godt :) har tidligere hatt en gammel type av baby bjørn-og den var grusom for ryggen når ungen ble litt tyngre og du fortsatt skulle ha den på magen med all vekta framover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte stokke sin for noen månder siden, og er veldig fornøyd...bruker den både til minsten-på magen, og til størstemann på 2,5 år på ryggen hvis vi skal langt ut å gå... er som sakt veldig fornøyd, og har mange justeringsmuligheter for å få den til å sitte godt :) har tidligere hatt en gammel type av baby bjørn-og den var grusom for ryggen når ungen ble litt tyngre og du fortsatt skulle ha den på magen med all vekta framover....

 

Hvordan er den å ta på seg alene? På ryggen for eks? Går det greit? Hadde også en gammel babybjørn sist, og den var helt håpløs for ryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bli med i bæreforumet på www.tettinntil.no

der får du (og alle andre som lurer) svar på det meste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stokke sin er bedre enn BsbyBjørn men den kan ikke måle seg opp mot Ergo og de andre som er nevnt her. Spesielt ikke til ryggbæring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Manduca som er brukt utallige mil med nr 1 (har spart på den til nr 2 som ventes 15.08). Brukt den både i marka, på bussen, på butikken, i byen, på reise - ufallelig enkelt å reise f.eks. med fly - armene fri og full kontroll på ungen. Kneppesystemet er som ein ordentlig ryggsekk og justeringa er enkel - far har også brukt den masse! Har forøvrig også semi-elastisk bæresjal som eg brukte i starten, samt heimesydd mei-tai (lånte eit par og prøvde ut og fant syoppskrifter på nett - tilpassa fasong til det eg fant ut frå prøving var best for meg). Bæresjal og mei-tai har far kun brukt 1-2 gg - då med påknytningshjelp.

 

Tenk over kva du vil bruke bæretøyet til før du bestemmer deg for type. Ringslynge skal også være eit godt alternativ for dei heilt små....

 

Som anbefalt over - les meir på www.tettinntil.no og på http://www.bereglede.no/

Der finn du og andre masse tips og får sett ulike modeller og typer. Fins også ein del videoer og slik for korleis knyte på. Fins mange plasser eigne treff der ein kan prøve ut og få råd og tips frå andre som har erfaring.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig fornøyd med BabyHawk fra nyfødt og kan bruke den ennå på rygg. Eneste minuset er at den ikke har hette og etter å ha prøvd Ergobaby ser jeg at den er lettere for meg å feste på.

Viktigst av alt -prøv! Er ikke alle som passer til alle ift. lengde, bevegelighet mm. Jeg klarte ikke å få på meg Manduca ordentlig uten hjelp. Er lang i ryggen, vet ikke om det var det som var problemet men prøv, prøv, prøv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukt bæresjal helt i starten, deretter manduca fra 3-4 mnd( men med spedbarnsinnlegg kan du bruke fra nyfødt), godt fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det om å prøve før du velger. Ville personlig aldri valgt BabyBjørn - babyen "henger" med full kroppstyngde på skrittet - som så sitte på eit sykkelsete uten å ha føttene på pedalene etter mitt syn - tenker det fort blir ubehagelig og ugunstig....

Bæresjal og andre bæreinnretninger der barnet sitter tett på kroppen til den som bærer, helst med vektfordeling både på skuldre og hofter til den som bærer er meir komfortabelt for begge parter og kan brukes over lang tid....blir jo brukt (og har vært brukt i uminnelige tider) over store deler av verden....særlig bæresjal i ulike varianter.

 

God bæring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg kjøpte stokke sin for noen månder siden, og er veldig fornøyd...bruker den både til minsten-på magen, og til størstemann på 2,5 år på ryggen hvis vi skal langt ut å gå... er som sakt veldig fornøyd, og har mange justeringsmuligheter for å få den til å sitte godt :) har tidligere hatt en gammel type av baby bjørn-og den var grusom for ryggen når ungen ble litt tyngre og du fortsatt skulle ha den på magen med all vekta framover....
Hvordan er den å ta på seg alene? På ryggen for eks? Går det greit? Hadde også en gammel babybjørn sist, og den var helt håpløs for ryggen!
Syns egentlig det går greit med litt trening....selvsakt til "tullete" de første gangene-med alle spenner og låser som skal på, men nå går det helt fint... når man skal ha ungen på ryggen-når den blir større, er det litt mer tullete, for det er lettest å ha ungen i først-for så å ta den opp på ryggen etterpå-og ungen må sprike ganske mye med beina mens h*n står-og du fester det som må festes før du tar den opp på ryggen-dette går helt fint med min 2åring, men kan tenke meg at dette kan være litt vanskeligere med di litt mindre...får se hvordan det går når minsten blir så stor at hun kan sitte på ryggen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...