Gå til innhold

Noen som har fått boliglån eller startlån av kommunen før?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk innvilget startlån fra kommunen. 600.000. Søkte 10.mai og fikk svar denne onsdagen. Så nesten 10 uker behandlingstid. WUHU!
Er det lov å spørre ca. hvor mye dere tjener? Vi er i prossessen om å søke om startlån (kun et par hundre tusen), men er nervøs for vi tjener for mye for å få det innbevilget (tjener i overkant av en mill. til sammen).

 

Vi tjener til sammen rundtom 750.000 i året. Tror kanskje jeg gjør et overslag nå, men ihvertfall ikke mer. Dersom vi kjøper selveierbolig får vi tilsammen 2.3 mill. å by for. Banken har da regnet at vi selv har 100.000 i egenkapital + startlån fra kommunen på 600.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er startlån godkjent som egenkapital? Hvis den ikke er det, så faller jo mye av hensikten bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er startlån godkjent som egenkapital? Hvis den ikke er det, så faller jo mye av hensikten bort...

 

Startlån fra kommunen er et lån man får for å bruke som egenkapital når man søker bolig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er startlån godkjent som egenkapital? Hvis den ikke er det, så faller jo mye av hensikten bort...

 

Man kan bruke startlån som egenkapital. Jeg har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Men altså, HI har masse gjeld og tjener så lite at gjelda er satt i ventemodus. Likevel ønsker HI et lån på svimlende 3 millioner fordi det hadde vært drømmen...og tror de skal slippe unna med 12 000 i måneden, tydeligvis uten å ta høyde for renteøkninger også...hihi, dette var egentlig ganske underholdende!

 

HI, jeg håper faktisk noen bremser deg her, skjønner at med ditt urealistiske forhold til økonomi er det kanskje ikke rart at du allerede har gjeldsordning. Du tjener så lite at du slipper å betale ned på gjelda di, samtidig som du vil ha et lån på 3 millioner? Mye vil ha mer er det noe som heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, stakkars deg, har lest gjennom alt dette, og for noen drittkjerringer som skriver her, noen ordentlig drittkjerringer, møkka kjerringer er dere hele gjengen!!! Tror dere vet alt!!! Liker å le av folk, og tråkke på dem! Skam dere!!! Ikke bry deg om disse hånerne HI, syns synd på deg, inne på denne siden kan man ikke spørre om noe, det skjer alltid at folk er så frekke og slemme her, prøv å finn deg et annet mammaforum hvor du kan være, denne siden er ikke bra! Ønsker deg og familien din masse lykke til, det ordner seg nok for dere og <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er startlån godkjent som egenkapital? Hvis den ikke er det, så faller jo mye av hensikten bort...

 

Noen banker, som DNB og Nordea, sier at de ikke bevilger lån om startlån er en del av de 15%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk innvilget startlån fra kommunen. 600.000. Søkte 10.mai og fikk svar denne onsdagen. Så nesten 10 uker behandlingstid. WUHU!

 

Kan jeg spørre hvor mye dere må betale pr måned på dette lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er startlån godkjent som egenkapital? Hvis den ikke er det, så faller jo mye av hensikten bort...
Noen banker, som DNB og Nordea, sier at de ikke bevilger lån om startlån er en del av de 15%.

 

Jeg brukte startlån som egenkaptital og lånte resten av Nordea.

 

#29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk innvilget startlån fra kommunen. 600.000. Søkte 10.mai og fikk svar denne onsdagen. Så nesten 10 uker behandlingstid. WUHU!
Kan jeg spørre hvor mye dere må betale pr måned på dette lånet?

Avdrag på 11-12.000,- på hele lånet (2,3 mill). Akkurat hvor mye vi må betale til kommunen hver måned har jeg ikke oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, stakkars deg, har lest gjennom alt dette, og for noen drittkjerringer som skriver her, noen ordentlig drittkjerringer, møkka kjerringer er dere hele gjengen!!! Tror dere vet alt!!! Liker å le av folk, og tråkke på dem! Skam dere!!! Ikke bry deg om disse hånerne HI, syns synd på deg, inne på denne siden kan man ikke spørre om noe, det skjer alltid at folk er så frekke og slemme her, prøv å finn deg et annet mammaforum hvor du kan være, denne siden er ikke bra! ønsker deg og familien din masse lykke til, det ordner seg nok for dere og <3

 

Drittkjærringer???? å være realistisk er ikke å være drittkjærring.

 

Selvsagt kunne vi sagt alt det hun ønsker å høre, slik at hun kunne blitt skuffet, hadde vært en annen vei å gå, men skal vi lyve til henne? Fortjener ikke hun, som alle andre, at man er ærlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale deg å sette deg inn i gjeldsordningsloven.

Alle kreditorene må samtykke i at du tar opp gjelden ellers så vil gjeldsordningen bortfalle.

hjelper ikke hva en behjelpelig kommuneansatt sier da, jobber i bank og har vært borti mange som sliter etter å ha fått dårlige råd som har ødelagt økonomien enda mer.

 

Hvis du ikke betaler på gjeldsordningen har du normalt ikke inntekt utover livsopphold og et lån på 3,5 mill er ekstremt høyt.

Gå inn på en av bankenes lånekalkulator og regn ut hva du har råd til, i følge de nye retningslinjene skal man tåle en renteoppgang på 5 % minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra da :) Jeg har hatt en del gjeld på meg. Men har nå fått innvilget gjeldsordning hos namsfogden. Og jeg har etter å ha vært i samtale med familieveileder da blitt henvist til ei som jobber med startlån og sånt i kommunen, Hun har da personlig snakket med denne damen og nevnt oss. Det er mange grunner,gode grunner til at vi kan være gode kandidater til å få hjelp fra dem så jeg håper jo på dette. Jeg går i grunn rundt å lurer på om vi kan få såpass med start lån til å ta opp ett boliglån på 3.5 mill. Hadde vært en drøm. Og har hørt fra økonomiske rådgiveren min at det skal være mulig. Så krysser fingre. :D Men lurer på om noen andre har fått såpass i lån før, og betaler tilbake maks 12000,- i mnd tilbake på lånet? :)

 

Trodde gjeldsordning var siste utvei jeg. Det er vel ikke mulig å få gjeldsordning for så å ta opp lån på 3,5 million?

Jeg er singel og med inntekt på 370000 i året og får ikke huslån på 1,5 engang :( Men hvis jeg skikkelig roter til økonomien min, for så å søke gjeldsordning, så kan jeg få huslån og komme meg inn på boligmarkedet......jippi......

Trodde at når man fikk gjeldsordning så fikk man et minimum å leve for i mnd, ikke 12000 til nytt huslån på over 3 mill. Fy fader, noen vet å få i pose og sekk altså. Ikke råd til å betale gjelden sin, men råd til å ta opp et stort huslån....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så bra da :) Jeg har hatt en del gjeld på meg. Men har nå fått innvilget gjeldsordning hos namsfogden. Og jeg har etter å ha vært i samtale med familieveileder da blitt henvist til ei som jobber med startlån og sånt i kommunen, Hun har da personlig snakket med denne damen og nevnt oss. Det er mange grunner,gode grunner til at vi kan være gode kandidater til å få hjelp fra dem så jeg håper jo på dette. Jeg går i grunn rundt å lurer på om vi kan få såpass med start lån til å ta opp ett boliglån på 3.5 mill. Hadde vært en drøm. Og har hørt fra økonomiske rådgiveren min at det skal være mulig. Så krysser fingre. :D Men lurer på om noen andre har fått såpass i lån før, og betaler tilbake maks 12000,- i mnd tilbake på lånet? :)
Trodde gjeldsordning var siste utvei jeg. Det er vel ikke mulig å få gjeldsordning for så å ta opp lån på 3,5 million? Jeg er singel og med inntekt på 370000 i året og får ikke huslån på 1,5 engang :( Men hvis jeg skikkelig roter til økonomien min, for så å søke gjeldsordning, så kan jeg få huslån og komme meg inn på boligmarkedet......jippi...... Trodde at når man fikk gjeldsordning så fikk man et minimum å leve for i mnd, ikke 12000 til nytt huslån på over 3 mill. Fy fader, noen vet å få i pose og sekk altså. Ikke råd til å betale gjelden sin, men råd til å ta opp et stort huslån....

 

Regner med at du skjønner det er forskjell på drømmer og virkelighet og HI lever på drømmer.

Jeg trodde at når man valgte gjeldsordning så var man blitt grundig forklart hva dette betyr. Det virker ikke slik i Hi sitt tilfelle dessverre. Det blir nok ikke lett å se drømmene falle.

Men noen lærer kun på den måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at så lenge man fikk avslag på lån i en vanlig bank kan man få lån i husbanken og startlån i kommunen.

Får man avslag på lån i vanlig bank tjener man for lite eller har for liten egenkapital. Så det sier seg jo selv.

 

Vi har 80% av lånet i husbanken og resten i startlån. totale kostnaden var 1.5 mill. Renten er ca d samme på 2,5-7% for tiden.

 

Man kan få inntil 8 års avdragsfrihet på husbanklånet, i løpet av dne perioden betaler vi ned startlånet i sin helhet. Dermed får vi ikke den overgangen når avdragene begynner.

Genial løsning og fungerer utmerket for oss. Vi har mellom 5-600' i året tilsammen og har kjøpt leilighet.

 

Og HI, det er totalt uhørt at man skal få gjeldsordning og få slettet/satt gjelden på vent og ikke gjøre opp for seg, for så å søke luksus boliglån til 3,5 mill..

Om du ikke har råd til betale det du skylder har du jammen ikke råd til det lånet heller. Er meget sikker på du har misforstått noe når du hevder dere får lån UANSETT..

Er man under gjeldsordning har man betaslingsanmerkning og får ikke lån i verken bank, husbank eller kommunen. Kommunens startlån er i husbanken og de bruker standard kredittsjekk.

 

Jeg HåPER dere ikke får lån for å si det sånn... Først må du gjøre opp det du skylder. Det er ikke en menneskerett å eie hus. Det skal man jobbe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...