Gå til innhold

Ulcerøs Kolitt og medisinering under graviditet?


Misspiggy1

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har noen erfaring rundt graviditet og Ulcerøs Kolitt?

Og event. medisinering?

Jente på 30 i pp 7, har et barn fra før (2000) men da var jeg ikke diagnostisert enda og var heller ikke så syk som jeg ble etter den graviditeten.

Går på daglige doser Asacol og fungerer greit med det, men pga lite forskning er det ingen som kan si meg om Asacol kan være skadelig på et foster.

Fastlege og behandler ved sykehuset anbefaler at jeg ikke slutter på medisiner om jeg skulle bli gravid, derfor lurer jeg på om noen her har vært i samme båt og hvordan det gikk?

Hvordan utviklet event. sykdommen seg gjennom hormonforandringer og påkjenningen ved et svangerskap?

 

Supertakknemlig for svar - på forhånd takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Ikke helt samme erfaring, men jeg har mild ulcerøs kolitt i perioder og tar bare medisiner da. Jeg ble mye verre under første graviditet enn jeg har vært tidligere, legen anbefalte meg å ta medisiner men siden det er lite forskning som du sier(Mesasal) så verget jeg meg for å gjøre det. Endte opp med veldig lav Hb og generelt dårlig form, men barnet ble iallfall ikke påvirket. På slutten var jeg faktisk innom Snåsamannen siden vi ikke bor så langt unna, og tro det eller ei så ble det mye bedre etterpå. Av psykiske årsaker eller mer overnaturlige..? Det er det samme!

Andre graviditet gikk bedre, tok ingen medisiner men knasket jern for jeg mistet endel blod..mye bedre form etter fødselen å.

 

Jeg tror det kommer an på hvor dårlig man blir under svangerskapet, blir du veldig syk så er det nok til bade deg og barnets beste at du tar medisiner. Men hva med å vente å se hvordan ting utvikler seg, å heller starte på medisiner hvis du blir værre?

 

Har kostholdet ditt noe å si for sykdommen? Jeg har etterhvert merket at jeg blir værre hvis jeg spiser mye fint mel, eks. boller, loff, tacolefser, osv osv..derfor har jeg prøvd meg på en lavkarbo variant en tid og jeg har blitt merkbart bedre. Var absolutt ikke for å slanke meg men leste et sted at det var verd å prøve.

 

Vel, dette ble langt! Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ulcerøs kolitt, og har brukt asecol hele svangerskapet. Var i fin form hele graviditeten. Trappet derfor ned fra 6x800mg til 4x800mg i tredje trimester, det gikk helt fint. Har ikke merket noe forandring etter fødsel. Jeg har ikke hatt noen betennelser siden påvist diagnose i slutten av2010, da jeg begynte på medisiner, så den er ikke veldig aggressiv.

Jeg fikk og anbefalt å ikke slutte på medisiner, fordi det ville være større belastning for baby om jeg ble dårlig, men at det kunne være lurt og trappe ned siden formen var god. Det er jo både ibuprofen som ikke er så bra for fosteret, og antibiotika(tror jeg) i asacol, som gir magevondt for en liten baby. Jenta mi har slitt endel med magen di første månedene, men jeg hadde flere antibiotikakurer under svangerskapet- så trenger ikke være noe med asacolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE ibuprofen eller antibiotika i asacol.

Jeg brukte asacol gjennom begge mine svangerskap siden det var det legen min anbefalte i forhold til hvordan sykdommen min er. Ungene har ikke tatt noen synlig skade av det. De er nå 4,5 og 7 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg fikk diagnosen i januar, og ble satt på Asacol. Men det hjalp ikke stort, ikke den dosen jeg ble satt på i alle fall.. Men i mars ble jeg gravid, og da ble formen myyye verre. Gastrolegen på sykehuset ga meg Prednisolon når jeg var i uke 12 eller 13, og det er først nå for en uke siden jeg kunne slutte med den. (er i uke 31 nå.) Og det kunne jeg bare på grunn av at jeg begynte på Imurel. Det er ikke noe morro å knaske så mye medisiner mens en går med barn i magen, men jeg har fått god oppfølging og alt ser bra ut med lille tulla i magen. :)

Og jeg kunne ikke latt være med de medisinene, jeg var sengeliggende i noen uker før jeg begynte på kortisonen, det kunne ikke være bra for babyen det heller.

Men det jeg skal frem til er at de sier at hvis sykdommen er rolig, så er det stor sjanse for at den holder seg sånn gjennom svangerskapet også, kanskje noe å tenke på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

Jeg har ulcerøs kolitt og hadde veldig høy fekaltest i våres og begynte derfor på imurel og asacol i midten av juni og det var visst akkurat når jeg ble gravid. Alle legene jeg snakket med sa at det ikke var forsket så mye på det, men at det beste var å ta medisinene enn å være dårlig i forhold til babyen og at lav fødselsvekt, prematur fødsel osv som man snakker om heller skyldes sykdommen enn medisinene. Jeg fortsatt opp og ned i forhold til gode og dårlige dager, men for min del så har jeg aldri gått ned i vekt pga sykdommen selvom jeg har vært ganske så dårlig i perioder, så jeg tror babyen vokser og har det bra inni magen og bekymrer meg mindre nå enn tidligere. Er 23 uker nå.. Men jeg skal vel snart inn til legen igjen og diskutere medisinen i forhold til amming osv, og om man kanskje skal trappe ned i 3 trimester.. Har lest at noen anbefaler det

 

Anonym poster: 9edf2a1c20255c77c890c7aaafe7c06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei :) jeg har uc og har en liten gutt på 3 mnd. Gått på purinethol gjennom hele svangerskapet. Jeg har vært dårlig helt til jeg ble gravid, altså skikkelig dårlig. Ingen ting hjalp... Sånne jeg gravid å ble i mye bedre form, og er det enda. Gått på medisiner gjennom hele svangerskspet.

Bekymret meg mye for hvordan det skumme gå med babyen. Men han er frisk å fin :)

Lykke til jenter, håpet formen blir bedre <3 måtte det komme en vidunder kur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...