Gå til innhold

Hjelp! Jeg er så forvirret over disse statusene!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kommer jeg fra en høystatus eller lavstatus familie?? Halve oppveksten er jeg vokst opp i en liten blokkleilighet i Groruddalen med foreldre som hadde veldig lite penger. Feriene tilbrakte vi i skogen og på campingplasser.

Men plutselig så ble pappa forfremmet og fikk en sjefsstilling og vi flyttet til en villa på motsatt side av Oslo og langt unna Groruddalen. Plutselig hadde vi god råd og kunne reise på masse ferier og jeg slapp å gå med fillete klær.

Kan jeg kalle meg middelstatus da eller? Eller høy, eller er jeg fortsatt lav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skriver hva du heter så får du sikkert vite det av de smarte opphøyde vesnene her inne som bestemmer den slags ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer det til at du er uten status ;) Ellers kan jeg råde deg til å flytte til Nord-Norge, her slipper vi å tenke på sånnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du rykket opp noen hakk da din far ble forfremmet og dere flyttet til en "bedre" del av byen. Lucky you. Litt vanskelig er det jo å bedømme din status når vi ikke vet om du heter Victoria eller Sjanett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da forstå at så lenge du ikke skriver noe om navnet ditt, så er det umulig å si noe om statusen din... Status fastsettes kun ut ifra navnet ditt, så penger (lite eller mye) har ingenting å si. Dermed står du foreløpig uten status...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer det til at du er uten status ;) Ellers kan jeg råde deg til å flytte til Nord-Norge, her slipper vi å tenke på sånnt

 

Nord-Norge er jo seff lavstatus over hele linja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer det til at du er uten status ;) Ellers kan jeg råde deg til å flytte til Nord-Norge, her slipper vi å tenke på sånnt
Nord-Norge er jo seff lavstatus over hele linja..

 

Hehe, denne satt jeg bare og venta på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England kan to med samme jobb regnes som underklasse eller middelklasse alt etter hvilket hjem man kommer fra. I Norge kommer det mer an på hva man selv gjør utav livet. Derfor må jeg vite hva du jobber med og hvor du bor for å svare på spørsmålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer det til at du er uten status ;) Ellers kan jeg råde deg til å flytte til Nord-Norge, her slipper vi å tenke på sånnt

 

Nord-Norge er jo seff lavstatus over hele linja..

 

Ja, selvfølgelig. Alt som er nord for Oslo. Og egentlig vest og øst og sør og. Og østkant-Oslo da så klart. Egentlig alt med unntak av Bærum og veskant-Oslo eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England kan to med samme jobb regnes som underklasse eller middelklasse alt etter hvilket hjem man kommer fra. I Norge kommer det mer an på hva man selv gjør utav livet. Derfor må jeg vite hva du jobber med og hvor du bor for å svare på spørsmålet

 

Beklager igjen! Bor fortsatt i Oslo (østkanten) og er økonom! Sånn, nå er jeg spent på svaret altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer det til at du er uten status ;) Ellers kan jeg råde deg til å flytte til Nord-Norge, her slipper vi å tenke på sånnt
Nord-Norge er jo seff lavstatus over hele linja..

 

Nettopp, altså slipper vi å tenke på det! Her stiller alle likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jeg fra en høystatus eller lavstatus familie?? Halve oppveksten er jeg vokst opp i en liten blokkleilighet i Groruddalen med foreldre som hadde veldig lite penger. Feriene tilbrakte vi i skogen og på campingplasser.

Men plutselig så ble pappa forfremmet og fikk en sjefsstilling og vi flyttet til en villa på motsatt side av Oslo og langt unna Groruddalen. Plutselig hadde vi god råd og kunne reise på masse ferier og jeg slapp å gå med fillete klær.

Kan jeg kalle meg middelstatus da eller? Eller høy, eller er jeg fortsatt lav?

 

 

Det er typisk norsk å ha et forvirret forhold til sosiale klasser. Drar man til England, derimot, er de aller fleste veldig bevisste på hvilken klasse de selv tilhører og å gjenkjenne andres klasse.

 

I og med at vi ikke er så bevisste på klasser i Norge, er vi i mindre grad stryrte av klassetilhørighet i de valgene vi tar, så gråsonespekteret er større i klasseinndelingen vår, men det er selvsagt ikke dermed sagt at det ikke går an å gå over fra en klasse til en annen. Jeg ville sagt at du pr nå enten er øvre middelklasse eller "new money".

 

Men når det er sagt, er det viktig for deg, eller prøver du å få frem et poeng? Hvis det siste er tilfellet, så gjør du en veldig dårlig jobb. Hvis det første er tilfellet, så vil jeg kalle deg selvdestruktiv i forsøket på å oppnå lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England kan to med samme jobb regnes som underklasse eller middelklasse alt etter hvilket hjem man kommer fra. I Norge kommer det mer an på hva man selv gjør utav livet. Derfor må jeg vite hva du jobber med og hvor du bor for å svare på spørsmålet

 

Beklager igjen! Bor fortsatt i Oslo (østkanten) og er økonom! Sånn, nå er jeg spent på svaret altså!

 

Er du ikke sånn midt på? Der hvor mange av oss er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jeg fra en høystatus eller lavstatus familie?? Halve oppveksten er jeg vokst opp i en liten blokkleilighet i Groruddalen med foreldre som hadde veldig lite penger. Feriene tilbrakte vi i skogen og på campingplasser.

Men plutselig så ble pappa forfremmet og fikk en sjefsstilling og vi flyttet til en villa på motsatt side av Oslo og langt unna Groruddalen. Plutselig hadde vi god råd og kunne reise på masse ferier og jeg slapp å gå med fillete klær.

Kan jeg kalle meg middelstatus da eller? Eller høy, eller er jeg fortsatt lav?

 

Dere er nyrike. Dere har høy status blant dem med lav status og lav status blant dem med høy status. Dere har mye penger men bruker dem på feil måte. Går på fine og dyre restauranter, men holder gaffelen feil vei, bestiller vin som ikke passer til maten og tyller i dere Baileys etter middagen i stedet for å nyte en liten fingerbredd konjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...