Gå til innhold

Hva spiser deres barn på 9 mnd?


Aaliyah Dana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Frokost: brød

Middag: fruktmos eller middag/middagsglass

Kvelds: grøt.

Ammer en god del enda!

 

Gir andre ting hvis det passer inn i hverdagen! Er vi borte på noe, og bolle er det vi har, da får hun bolle! Hun har også fått slikke på isen til storesøster o.l. Men det var meste fordi storesøster ville dele, og det var jo fint tenkt. Så en liten slikk skader vell neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: flaske

ettermiddag: grøt

middag:middagsglass og fruktpure

kvelds: grøt

 

Gir han ikke en hel bolle men lar han smake når jeg spiser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat fylt 10 mnd da, men svarer likevel:

 

Flaske kl 6

Grøt 8.30

Brød og frukt til lunsj

Flaske tidlig ettermiddag

Middag

Grøt til kvelds

Flaske på sengekanten

 

Hun får smake på alt vi spiser med unntak av godteri, men bolle kan hun godt få, veldig sjelden da :)

 

Når vi er ute tar jeg med mat til henne ja, syns det er enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei :)

 

min gutt spiser:

 

06.00 flaske (240ml mme)

08.00 grøt

11.00 brødskive med forskjellig pålegg

13.00 litt frukt

15.00 middag

18.00 kveldsgrøt

 

spiser ingenting på natten.

får av og til litt kjeks, grønnsaker eller is sånn i mellom måltidene, for kosen sin skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ceeecllle :) er gutten din 9 mnd? Jeg ammer tuppa mi enda om natten og litt på dagtid. Prøver å gi henne ofte flaske for å venne henne til det men hun er ikke så veldig glad i den. Blander mer vann i maten slik ho får i seg nok veske da. Ellers gir jeg henne grøt om morgenen, mellommåltid (banan eller annet), middag, kveldsgrøt og av og til brødskive. Brød liker hun heller ikke men jeg prøver å gi likevel men blir masse rot da ja...

 

Prøver alltid å lage maten selv. Både middag og grøten da. Ho får ferdig mat om vi har det veldig travelt og ikke har nok tid. Faste klokkeslett når ho får mat har vi ikke da.... Frokost lager jeg etter morgenstellet. Vi står opp når snuppa våkner, så går vi på badet og tar morgenstellet og så lager jeg frokost :) men vi har det ikke travelt. Jeg har ikke begynt å jobbe enda så vi har god tid da og trenger ikke stå opp tidligere enn når ho våkner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ca.tider altså...:

06.00 ammer

08.00 brød/grøt/eggerøre spiser selv

10.00 ammer

12.00 lunsj- det jeg spiser, oftest varm mat spiser selv, smaker vann

14.30 ammer Og/eller en smoothie

17.00 middag- det vi spiser, spiser selv. Favoritten er laks, asparges og søtpotet

19.30 ammer

23.00 ammer

02.00 ammer (oftest, men har hoppet over denne et par ganger)

 

Ingen boller el., men elsker jordbær og vannmelon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ca.tider altså...:

06.00 ammer

08.00 brød/grøt/eggerøre spiser selv

10.00 ammer

12.00 lunsj- det jeg spiser, oftest varm mat spiser selv, smaker vann

14.30 ammer Og/eller en smoothie

17.00 middag- det vi spiser, spiser selv. Favoritten er laks, asparges og søtpotet

19.30 ammer

23.00 ammer

02.00 ammer (oftest, men har hoppet over denne et par ganger)

 

Ingen boller el., men elsker jordbær og vannmelon

 

Er babyen din 9 mnd og spiser selv?? Så flink! Synes jeg ser knotten min spise selv, det hadde blitt grisete... :)

Men bare et spørsmål; jeg ser at du gir både egg og jordbær. Jeg går litt i surr i alle disse anbefalingene over hva som er "lov" og ikke, og har unngått jordbær og egg pga disse. Jeg har forstått det som at man skal unngå det ift allergi. Men er det sånn at jeg kan prøve en gang, og hvis han er allergisk vil det vise seg ganske umiddelbart? Og hvis ikke er det fritt frem? Eller kan det vise seg senere? Syns dette er vanskelig jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså, ikke med kniv og gaffel;) Det blir grisete, tro du meg.. Men det blir bedre og bedre:) Regnjakke(Babybjørn jakkesmekk) på kiddo og IKEA stol, no worries. Har også et sånt skrivebordsstolunderlag under stolen. Og skal vi bort tar jeg med lette greier, type pastaskruer, kidneybønner o.l.

 

Vi introduserer mest mulig under den perioden hvor morsmelk tross alt er hovedføden. Aldri salt, honning, og mangold, spinat,rødbeter (grønnsaker med høyt nitratinnehold) Dette er i linje med anbefalinger, bor dog ikke Norge, men vil tro at det er ganske likt.

Serverer ikke nøtter enda, men sitrusfrukter og egg vil jeg gjerne få inn mens morsmelkinntaket er høyt, da dette er med å forebygge oppkomst av allergi. Mandelsmør på brød er dog en favoritt.

 

Så styr unna de sakene som man vet er uheldig: salt, sukker, honning, upasteurisert ost/melk og nitratrike grønnsaker. Og jeg ville jo tenkt meg om to ganger om noen i familien var sterkt allergiske:) Vi har ingen melkeprodukter, og det funker fint for alle. Heller ikke sukker annet enn fruktose i ren frukt.

 

Dersom ungen er virkelig allergisk vil du få en reaksjon direkte, jeg har lest ganske mye om mat og føde, men orker ikke legge referenser her nå (snork..-sov ikke i natt) Helsedirektoratets "Mat for spedbarn" sier iallefall at det ikke finnes noen anledning til å ikke intordusere dette, selv ved høy risiko for allergi (allergi i familien)

Leste litt til, det er like anbefalinger som her by the way.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...