Gå til innhold

Skriking på kveldene 6 uker, tips?


Valmuen

Anbefalte innlegg

Hvor mye gråter babyene deres på kveldene? Min jente på 6 uker gråter gjerne et par-tre timer og blir helt krakilsk, spenner kroppen og knallrød i ansiktet. Er vel kanskje litt kolikk her. Spiser ikke løk, kål, brokkoli, jordbær, reker og kuttet ut alt som inneholler melk siden fredag. Har og gitt henne miniform før hver amming siden fredagen, men synes ikke det hjelper noe særlig.Har også prøvd manuellterapeut, fannt en liten låsning, som han fikset, men ikke hjulpet det heller. Ellers legger hun på seg veldig bra, og resten av dagen er det bare mindre grinetokter, hun sover en del, men kan og ligge og pludre og le. Drikker ammete, sukkervann virker av og til og har tenkt å prøve fenikkelte. Noen andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor sent er sengetid? Jenta mi skrek og survet opp til et par timer på kvelden helt til jeg fant ut at hun kanskje,ble lagt for sent. Prøvde å gjøre henne klar for senga til halv åtte, og da gikk ting så mye bedre :) etter det justerte hun seg selv til å sove mellom seks og sju :) står opp igjen mellom ni og ti dagen etter, så kanskje du også har et lite sovedyr som meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby roer seg veldig når jeg setter han i bæresela og vandrer litt rundt. Men han er ikke "krakilsk" da, mer urolig og sutrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var også sånn, trodde det var kolikk, men gikk over etter et par uker. Ukene 5-7 hadde forferdelige kvelder.. Begynte rundt kl.18, og varte til han sovnet rundt 22. Etter hvert fant jeg ut at å bli bært i mei tai var eneste som roet (etter 5-10min hvor han spente hele kroppen, gikk i bro og prøvde å komme seg ut derfra..). Da ga han inntrykk av å stortrives og sovnet alltid. Men holdt seg kun rolig når jeg gikk, så gikk gjerne med han en times tid før amming og legging. Prøvde legging tidligere, var sikker på at det skulle hjelpe, men det fungerte ikke. Han var heller ikke mulig å amme i søvn, lå bare med store, overtrøtte øyne.. Så han trengte den timen i mei taien, men det har gått over nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det vippestolen (babybjørn) og tidligere legging som ble løsningen på "kolikken". Og kiropraktor da, men er mer usikker på hvor mye effekt det hadde.

 

Vippestolen var helt magisk og fikk henne til å slutte å gråte på sekundet. Og vi begynte også å legge henne tidlig, allerede ved seks-tiden før den verste skrikinga vanligvis begynte.

 

Lykke til! Det eneste som er sikkert, er at det får over etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente gråt fra klokken 18 til 23 hver kveld fra hun var 4 uker til hun ble ca 3 måneder. For oss hjalp det å gå til kiropraktor med henne, etter 3 behandlinger var hun mye bedre. Jeg synes også det hjalp å pumpe meg å gi henne melk fra Dr Brown flaske, slik at hun svelget mindre luft.

 

Vi ga henne alltid et varmt bad på kvelden og pumpet benene hennes mot magen for å få ut luft.

 

Vi skaffet oss også en slyngevugge fra sneglehuset.com slik at vi slapp å bære henne hele kvelden. Hun sluttet ofte å gråte med denne opp/ned bevegelsen som slyngevuggen gir.

 

Masse lykke til, og som det blir nevnt ovenfor, det går heldivis over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er åtte uker og plages endel med uro på kveldene. Hadde ikk klart meg uten bæreselen(i mitt tilfelle Baby close carrier). Hun som har mest uro roer seg innen veldig få minutter og sover oppi den et par-tre timer på kvelden. Hvis jeg prøver å ta henne ut og legge henne ned noe sted, våkner hun umiddelbart og begynner å skrike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre klarer seg ofte med vippestol, har altså en i bæresele og en i vippestol som jeg vibrerer med foten. Multitasking:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle!

 

Vippestolen er hun ikke veldig glad i, bæretøy fungerer til dels. Har en babybjørn, som hun bruker å falle til ro i, men først etter lang tid. Har også et elastisk bæresjal som fungerer på dagtid, men på kvelden når hun er aller mest hysterisk spenner hun sånn i armer og bein at det ikke funker. Kanskje mei tai'en funker bedre? Skal sjekke ut slyngevuggen :)

 

Normalt har jeg lagt meg med henne rundt 22, og da har hun sovnet rundt 23. Har tenkt at hun kanskje er overtrøtt på kvelden, så prøver å legge henne tidligere, men da våkner hun altid etter en halvtime og skrikingen begynner da og fortsetter resten av kvelden. Det tidligste vi har fått til er kl 21.30. Burde jeg holdt henne mer våken på dagen kanskje? Hun sover ofte en del på dagtid.

 

Minifom og melkefri kost hjalp ikke noe særlig, så har har i dag tilladt meg en bit sjokolade (eller fem) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har kiropraktor blitt brukt på begge mine.

Var som å få en ny unge i hus begge gangene. Tilfeldig eller ikke, jeg har trua :)

Har en fantastisk kiropraktor som begynte å behandle babyer for kolikk på 80-tallet. Så han kan sine saker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi en viss effekt av sukkervann. Hun hadde kolikk, og sukkervann roet henne ofte. Bland 1 ss med 1 dl kokt vann, og avkjøl. Vi ga med sånn doseringssprøyte som du får kjøpt på apotek. Når de fungerte, så fungerte det ganske umiddelbart. Om det ikke virker kan du prøve med 2 ss sukker i stedet.

 

Ellers ser jeg du har fått mange gode råd her, lykke til og husk at det går over ;) Her ga det seg ved 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...