Gå til innhold

Hjelp... Blir alenemor til to små :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Mannen min og jeg har blitt enig om å gå fra hverandre. Vi må selge huset og jeg flytter tilbake til hjembyen min der jeg har familie. Men hva gjør jeg nå økonomisk sett? Hva har jeg krav på?

 

Må sette opp et budsjett så jeg vet sånn ca hva jeg kan bruke til leie.

Vi bruker ca 6000 i matbudsjett nå, men hva tror dere vi kommer til å bruke nå? 4000 kanskje? eller er dette mye? Lager mye hjemmelaget mat og fra bunn av med ferske råvarer og da blir det jo litt dyrt.

Skal flytte til storby og lurer på om jeg trenger bilen?

 

akkurat nå går jeg hjemme i permisjon da minstemann er 4 uker og største jenta er 16mnd. får jeg noe mer enn permisjonspenger, og kontantstøtte nå? Hvordan er det med barnetrygd for 2 små?

 

ååå.. Syntes ting er trist og vanskelig og ville ikke at dette skulle skje familien min. Men nå må jeg se realiteten snart og stå på egne ben. Gruer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å lage mat fra bunnen av er som regel vesentlig ligere enn Å kjøpe ferdigmat eller halvfabrikata. 6000,- i mat og husholdningsartikler for to voksne og to barn er relativt lite om du tar med alt. Å senke det til 4000,- for deg og to barn tror jeg blir veldig stramt. Det er godt under 1000,- pr uke i snitt.

Om du trenger bil er veldig avhengi av hvor du kommer til Å bo i forhold til offentlig kommunikasjon, jobb, barnehage, butikker osv.

 

Du fÅr vel en ekstra barnetrygd og barnebidrag i tillegg til det du har nÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en ekstra barnetrygd, barnebidrag og eventuelt overgangsstønad. Jeg ville tatt en tur til nav, så får du hjelp med hva du har rett på i din situasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tøff! Virker som du har bein i nesen:) Ring til NAV, sjekk hjemmesidene deres. Prat med andre som er alene. Bil ville jeg hatt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtte fortsatt ja, om ikke eldste skal i barnehage enda. Men det trenger hun vel etterhvert? Etter det blir det stødnad til barnetilsyn ( ca 1400 kr) når du starter i jobb igjen. Os ( men aner ikke hva du tjener i lønn?) dette regner ut fra lønna din, og er behovsprøvd. En ekstra barnetrygd, bidrag, evt bostøtte :) Tror ikke du trenger bil om dere skal bo i storby? Jeg og datteren min har bodd et år i en middels stor by ( ca 70 k innbyggere) og vi har da klart oss et år uten, med å ta buss :-) Billigere blir det også.. Husleie i store byer er jo stortsett dyrt. Aner ikke matbudsjettet ditt, siden du kjøper bleier osv :) Jeg og min 3 åring bruker kanskje 2-3 000 i mat hver mnd, men jeg regner aldri over det eller har budsjett. Også ville jeg bare si lykke til! Det kommer nok til å løse seg på et vis dette her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Overgangstønad når kan jeg få det? og får jeg det i det hele tatt? får ca 17 000 utbetalt etter skatt i mammapermisjon + kontantstøtte på 3300 og barnetrygd 970 (har ikke fått får minstemann enda) Når mammapermisjonen er over har jeg ikke jobb da jeg må si opp jobben (siden jeg må flytte ca 4 timer unna)

Hva skjer da?

 

Mannen min er uføretrygdet og får ca 10 000 utbetalt. Kan vel ikke regne med å få noe barnebidrag da?

 

Har sikkert mye dumme spørsmål, men hodet mitt er fult opp med så masse nå og hjertet mitt verker og føler jeg ikke klarer å få tenkt ut hva jeg skal gjøre med livet mitt da det alltid har vært drømmen min å leve familielivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på nav at jeg kan få overgangstønad. Må jeg ha 100% hovedomsorgen? Litt dumt - men pappaen skal ha eldste jenta 1 gang i uka, mens minstemann er for liten enda. Så da har jeg kanskje ikke rett på overgangstønad?

 

Tjener ca 240 000 omregnet foreldrepenger før skatt. Så hvis jeg har rett på OS kan dere snille jenter regne ut ca hvor mye jeg får evt om jeg får noe?

 

Så vet jeg hva jeg har råd til å leie.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at kontantstøtte får du bare frem til barnet er 2 år.. Nye regler fra august...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, dette kommer til å gå fint! :)

 

Jeg tror det er farlig om noen her skal prøve å regne ut for deg hvor mye du kommer til å få, det er bedre at du oppsøker nærmeste NAV-kontor og får de til å hjelpe deg.

 

Men du kan ha krav på barnetrygd for 3 barn (1 ekstra), bidrag, overgangsstønad, bostøtte fra husbanken. Når barna begynner i barnehage kan du ha krav på stønad til barnetilsyn og reduserte barnehageutgifter.

 

Hvis du ikke får jobb med en gang etter at du er ferdig med permisjon, vil du ha krav på dagpenger og evt. få oppjustert overgangsstønad/bostøtte mtp. at du går ned i inntekt.

 

Pass også på at du får skatteklasse 2, så sparer du litt skatt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...