Gå til innhold

Må bare få klage litt...


Mor Stratos

Anbefalte innlegg

Lillebror er nå 4 uker, og jeg innser det er mange ting jeg rett og slett hadde glemt rundt det å amme...

 

Først at jeg hater puppene mine! De er altfor store og vanskelige å amme med. Klarer sjelden å finne en god stilling; er avhengig av gode puter og et godt grep om puppen. Amme-puta sklir han bare av, og jeg er rimelig kort så må alltid sitte langt utpå kanten for å rekke ned med beina og få støtte nok. Gutten bruker også 30-45 min på å spise, en del av tida på tilkobling. På grunn av dette føler jeg meg låst til å bare være hjemme. Hvor kan jeg gå ut liksom, når jeg må sitte med puppen ute i tre kvarter ( og med min størrelse kan jeg ikke amme diskré nei ), og få vondt i nakke og rygg fordi jeg ikke sitter noe godt?

 

I tillegg vil et sår aldri gro på det ene brystet, så det gjør vondt i tillegg til utdrivningsrefleksen som er ubehagelig nok i seg selv.

 

Alle sier at teknikken er riktig og at morsmelk er best så da snakkes vi til neste år, når lillebror kan drikke andre ting enn pupp og jeg kan bevege meg ut av huset.....

Endret av Mor Stratos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd tvilling stilling med babyen din? En del med store bryster synes den stillingen er bedre å amme i :) barnets hode ligger med puppen mens magen og beina ligger utifra din kropp, altså motsatt av notmalen hvor mors mage og babys mage møtes. Støtt opp med smmepute under babyen, kanskje det også går bedre da :)

 

Hvis du pumper deg, og for babyen melken din fra flaske når dere er ute slipper du å barrikadere deg inne til ammeslutt!

 

Jeg sprakk og blødde, og hadde sår på niplene begge gangene. Fikk Simplex øyesalve av jorsmødrene på sus, den var gull verdt! Smøret etter amming, og barnet kunne få den i munnen uten at det var skadelig! Sårene var mye bedre dagen etter, og helt borte andre dagen med smøring :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

 

Bytter på vanlig stilling og tvillingstilling uten at det er noe særlig til hjelp. Får liksom aldri satt meg godt til. I skrivende stund sitter jeg på skrå i sofaen med det ene benet på stuebordet. :-P

 

Helsestasjonen og fastlegen har ferie, så lite hjelp å hente derfra. Helsesøster sa jeg måtte smøre med mm og lufte, og det har jeg gjort helt fra starten av. Men dette såret vil ikke gro med mindre det får helt fred, og det er vanskelig. Klarer ikke tømme brystet helt ved pumping eller håndmelking og merker det blir kuler i det etter en dag uten at jeg får tømt det ordentlig ved amming.

 

Er langt til sykehuset også, så kommer meg ikke dit med første med tanke på hjelp fra jordmødre.

 

Jeg er bare så irritert, for gutten suger som en helt og melka er der. Men å sitte bøyd som en krok det neste året med såre bryst frister ikke stort akkurat nå....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen mye av dette. Det ble bedre å finne en god stilling når babyen ble større, nå går det greit. Men jeg gleder meg til å kunne gi mat i stedet for pupp ute blant folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Om det er noen trøst så høres det ut som vi har omtrent like store bryst og baby som vil die omtrent like lenge.... Mye crap på tv for tida, har jeg funnet ut!

 

Først av alt vil jeg anbefale at du få tak i (låner eller kjøper) ei ny ammepute. Cozyfix (http://ammebutikken.no/produkt/129/cozyfix-ammepute.aspx) fikk jeg anbefalt av ei tvillingmor med bittesmå babyer som sklei ned fra bla. "sissels ammepute". Du kan også prøve med ei vanlig hodepute, av den tykke typen, gjerne med dun.

 

Har du ammetopper? Jeg har fra boob, de funker veldig bra for å dekke til brystet synes jeg.

 

Et sammenrullet håndkle under brystet hjelper ofte for å løfte det litt opp/frem slik at du slipper å holde på det.

 

Prøv med puter i ryggen, fotskammel etc, det er kjempeviktig å sitte godt!! Jeg er også nokså kort (160cm), også i ryggen, så for meg funker det ganske greit å sitte på kanten av en sofa (ikke hjemme, der har jeg go'stol med puter), med barnet over lårene evt på en pute, og så bare bøyer jeg meg lett fremover så ramler puppen ned i passe munnhøyde. Har aldri blitt sliten i armene iallfall :)

 

Sår er ofte relatert til dårlig sugeteknikk, og forsvinner gjerne ikke før det er fiksa. Men generelt skal jo sår gro, så jeg ville kontakta lege (fastlegen har vel en vikar?) og fått takk bakterieprøve i tilfelle det er infisert og ikke gror av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Om det er noen trøst så høres det ut som vi har omtrent like store bryst og baby som vil die omtrent like lenge.... Mye crap på tv for tida, har jeg funnet ut!

 

Først av alt vil jeg anbefale at du få tak i (låner eller kjøper) ei ny ammepute. Cozyfix (http://ammebutikken.no/produkt/129/cozyfix-ammepute.aspx) fikk jeg anbefalt av ei tvillingmor med bittesmå babyer som sklei ned fra bla. "sissels ammepute". Du kan også prøve med ei vanlig hodepute, av den tykke typen, gjerne med dun.

 

Har du ammetopper? Jeg har fra boob, de funker veldig bra for å dekke til brystet synes jeg.

 

Et sammenrullet håndkle under brystet hjelper ofte for å løfte det litt opp/frem slik at du slipper å holde på det.

 

Prøv med puter i ryggen, fotskammel etc, det er kjempeviktig å sitte godt!! Jeg er også nokså kort (160cm), også i ryggen, så for meg funker det ganske greit å sitte på kanten av en sofa (ikke hjemme, der har jeg go'stol med puter), med barnet over lårene evt på en pute, og så bare bøyer jeg meg lett fremover så ramler puppen ned i passe munnhøyde. Har aldri blitt sliten i armene iallfall :)

 

Sår er ofte relatert til dårlig sugeteknikk, og forsvinner gjerne ikke før det er fiksa. Men generelt skal jo sår gro, så jeg ville kontakta lege (fastlegen har vel en vikar?) og fått takk bakterieprøve i tilfelle det er infisert og ikke gror av den grunn.

 

Takk for mange gode tips!

 

Gutten må som regel ligge på lår eller pute uansett, for skal jeg holde ham i armen er det umulig. Hvertfall i vanlig stilling. I tvillingstilling kan jeg holde under hodet hans hvis jeg føler det er nødvendig.

 

Tror jeg har rett teknikk, er det helsesøster sier og det jeg føler selv. Har god ammeerfaring med storebror, men det gikk litt galt i starten og da fikk jeg dette såret. Det gror som sagt hvis det får fred, men syns det er vanskelig.

 

En rull under puppen virker ikke på mine bryster, knoppen er for langt nede så får ikke vridd den godt nok opp. Men fant en vanlig pute nå som ga bedre støtte enn den tåpelige ammeputa.

 

Boob ammeklær har jeg ikke, for har fått det for meg at de er ganske stramme rundt magen hvis man har litt ekstra der? Og ammetoppene til HM er jo ikke så diskré for oss med store bryst. Alt må jo veltes ut av de uansett. :-P

 

Kjøpte sånn øyesalve nå, så får vi se om det hjelper på såret. Tror ikke det er betent, men hva vet vel jeg? Får høre helsesøster og/eller legen neste uke på 6-ukerskontrollen hvis ikke.

 

Fikk hvertfall ammet greit nå nettopp, så nå er det heldigvis ca 3 timer der mor kan få fri....... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boob er kanskje litt tighte over magen, men veldig komfortabel - så det kommer litt an på hvordan du ser på det da. En singlet med skjorte/jakke over går jo an også. (Jeg bruker XL i boob (som regel L/46 i andre gensre), og ca 85J i amme-bh.)

HM-toppene er ubrukelige ja.

 

Vanlig pute er det lett plass til under vogna slik at den kan tas med på tur om det trengs, så sånn sett er den mer praktisk enn ammepute, i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også ble veldig sår, for meg så hjalp purelan salven veldig godt, og babyen kan suge på brystet etter denne er tatt på:) Den får du kjøpt på apoteket uten resept, så slipper du vente til alle kommer hjem fra ferie.. Eneste rådet jeg kan komme med:)

Ellers, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lillebror er nå 4 uker, og jeg innser det er mange ting jeg rett og slett hadde glemt rundt det å amme...

 

Først at jeg hater puppene mine! De er altfor store og vanskelige å amme med. Klarer sjelden å finne en god stilling; er avhengig av gode puter og et godt grep om puppen. Amme-puta sklir han bare av, og jeg er rimelig kort så må alltid sitte langt utpå kanten for å rekke ned med beina og få støtte nok. Gutten bruker også 30-45 min på å spise, en del av tida på tilkobling. På grunn av dette føler jeg meg låst til å bare være hjemme. Hvor kan jeg gå ut liksom, når jeg må sitte med puppen ute i tre kvarter ( og med min størrelse kan jeg ikke amme diskré nei ), og få vondt i nakke og rygg fordi jeg ikke sitter noe godt?

 

I tillegg vil et sår aldri gro på det ene brystet, så det gjør vondt i tillegg til utdrivningsrefleksen som er ubehagelig nok i seg selv.

 

Alle sier at teknikken er riktig og at morsmelk er best så da snakkes vi til neste år, når lillebror kan drikke andre ting enn pupp og jeg kan bevege meg ut av huset.....

 

Du er i alle fall ikke alene om å hate de store puppene.. Jeg har heldigvis en pupp jeg klarer å amme litt diskret med, men er gåen i rygg og armer, ja. Litt vanskelig å trene også, med en liten en som skal ha mat HELE tida og ikke tar flaske.

 

For meg fungerer det best å ha vanlig, løs genser over singlet, da legger jeg genseren over det som er fremme av puppen. Men for å koble på må jeg jo se, og flasher puppen. En annen ting som fungerer ute, er å sitte på noe som er ca et trappetrinn høyt. Da ligger baby mer stødig siden lårene går oppover bak ryggen hans (vanskelig å forklare). Noe annet som hjelper for nakken syns jeg, er å sitte slik at armen som må holde rundt puppen ligger oppå noe, feks en lav sofarygg.

 

Det som hjalp meg mot såre knopper nå (foruten at babyen fikk større munn), var å ligge med nakne pupper uten salve en natt, men sørget for å ikke ha det kaldt på soverommet. Hadde håndkle under meg pga melkesøl. Luft er det beste for sårheling.

 

Vi er jammen bra damer som ammer med de puppene vi har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for fine råd og oppmuntring!

 

Vel 3 uker senere er sårheten endelig borte! Jeg ga meg ikke, og fokuserte masse på sugetak, at han lå høyt nok og generelt ammeteknikken. Helsesøster var ikke noe til hjelp (sommervikar), og legen var en turnuslege med mindre kunnskap om amming enn meg selv (tipset om ammehjelpen.no btw).

 

Føler nå at brystvortene er herdet, og kan derfor variere stillingene mer enn tidligere. Får til å amme liggende, dog ikke avslappet. Men spesielt på det ene brystet er dette en god stilling for å få tømt det.

 

Nå sliter jeg mest med vond nakke og rygg, det er ikke så lett med disse puppene nei! Prøver å dekke meg til når jeg ammer ute, men det går på kompromiss med en god ammestilling. Hjemme er jeg mer obs, og plasserer meg i stresslessen med masse puter. Mannen er blitt veldig påpasselig på at jeg sitter godt. Men har sinnsykt lyst på den Cosyfix ammeputa, tror den ville vært midt i blinken for oss. Må bare overtale mannen til å se litt på budsjettet, for denne måneden ble det 80% av 80% lønn. ;-)

 

Og hvis noen med store pupper leser, vil jeg gjerne ha tips til gode amme-bher. Change sine liker jeg ikke, de rekker knapt opp i størrelse siden jeg er ganske smal rundt. Har prøvd på undertøysforretninger, men størrelsen er et problem. De jeg har bestilt fra utlandet klemmer brystene ned og ut, så får skikkelig bestemor-barm... Så, tar gladelig imot tips der også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...