Gå til innhold

Jeg trenger noen BRA bøker til ferien. Tips?


Gjest overlord

Anbefalte innlegg

Terningmannen, Luke Rinehart

Boka handler om en psykiater som lever et normalt liv, helt til den dagen han på impuls kaster en terning og bestemmer seg for å leve etter tilfeldighetens lov. Etter hvert utvikler hovedpersonens liv seg til å bli et komplekst univers av tilfeldige hendelser. Terningen overtar livet hans, og det blir nærmest en religiøs overbevisning. Terningkastingen foregår ved at hovedpersonen setter opp en serie forskjellige valg, for eksempel:

  1. Oppfør deg mannsjåvinistisk mot alle i dag.
  2. Vær snill mot alle i dag.
  3. Lat som om du er Jesus Kristus.
  4. Vær overfølsom.
  5. Skift personlighet hvert tiende minutt.
  6. Drikk deg full.

Deretter kaster han terningen og utfører det valgte alternativet. Rhinehart utvikler etter hvert en teori om at denne typen terningspill skal bidra til å utslette ens personlige egoistiske tankegang i så stor grad at alle handlingene blir vilkårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min personlige favoritt er Pan av Hamsun. Sult derimot er så kjedelig at jeg aldri har lest den ferdig. Selv om man hater en bok av en bestemt forfatter eller om et tema så kan en elske en annen. Lån mange forskjellige på biblioteket så kan du legge dem vekk om du ikke liker dem. Man må ikke lese en bok ferdig selv om man har begynt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lest "du er et dyr, Viskovitsj" ? Debutboka til en Italiensk forfatter, Alessandro Boffa. Han er biolog, og har skrevet en bok med korte fortellinger om Viskovitsj, som går igjen som ulike dyr. Menneskelige egenskaper og nerdete biologikunnskap, hånd i hånd. Den redda et par sommerdager for meg, 5 år tilbake. Morsom og veldig lett å lese.

 

Her kan du lese mer om den: http://bokelskere.no/bok/du-er-et-dyr-viskovitsj/180247/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste Danny Wallace - Yes Man. Helt fantastisk morsom bok. Men det forutsetter at du leser engelsk da, for tror ikke den er på norsk. Jeg lo meg gjennom hele boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke liker historiske romaner, men jeg vil nå likevel anbefale Havets Katedral, den er fantastisk bra.

 

Om du like Bienes hemmelige liv liker du kanskje de andre bøkene til samme forfatter? Havfruestolen og Granateplene, men må vel advare deg om at de er ganske annerledes enn Bienes hemmelige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med trilogien om Elsi Lund, av Bjørg Vik:

Små nøkler, store rom

Poplene på St.Hanshaugen

Elsi Lund

 

Eller Litt Tove Nilsen:

Skyskraperengler

Skyskrapersommer osv.

 

Muriel Barbery:

Pinnsvinets eleganse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte "Sirkelens ende" bedre enn "Da Vinchi koden".

 

Jeg synes Engler og Demoner er den beste til Dan Brown. Sirkelens ende er veldig mye "enklere" synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Du sier du ikke liker historiske romaner, men jeg vil nå likevel anbefale Havets Katedral, den er fantastisk bra. Om du like Bienes hemmelige liv liker du kanskje de andre bøkene til samme forfatter? Havfruestolen og Granateplene, men må vel advare deg om at de er ganske annerledes enn Bienes hemmelige liv.

 

Nei, de likte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kate Morton bøkene er kjempegode. Begynn med "tilbake til Riverton". Ellers er det en bok som heter "solgt" som jeg aldri får glemt. Om en far som solgte sine døtre. De vokste opp i England og ble solgt til midtøsten. Der han var fra. Grusom, men tankevekkende bok fra virkeligheten. Husker ikke forfatteren.
Huff den boka leste jeg for snart 15 år siden tror jeg. Fortsatt henger den med i bakhodet (solgt, altså). Den var virkelig tøff. Husker heller ikke hvem som skrev den, var det ikke moren...? Eller blander jeg med Ikke uten min datter? Men vel verdt å få med seg, med tanke på at dette er høyst aktuelt.

 

Ja, enig. Den er gammel ja, og det var enten henne selv eller moren som skrev mener jeg å huske.

Ikke uten min datter er også bra! Men det var ikke den samme nei.

Kanskje andre som vil lese dem om ikke HI er interessert.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut
Terningmannen, Luke Rinehart Boka handler om en psykiater som lever et normalt liv, helt til den dagen han på impuls kaster en terning og bestemmer seg for å leve etter tilfeldighetens lov. Etter hvert utvikler hovedpersonens liv seg til å bli et komplekst univers av tilfeldige hendelser. Terningen overtar livet hans, og det blir nærmest en religiøs overbevisning. Terningkastingen foregår ved at hovedpersonen setter opp en serie forskjellige valg, for eksempel:
  1. Oppfør deg mannsjåvinistisk mot alle i dag.
  2. Vær snill mot alle i dag.
  3. Lat som om du er Jesus Kristus.
  4. Vær overfølsom.
  5. Skift personlighet hvert tiende minutt.
  6. Drikk deg full.

Deretter kaster han terningen og utfører det valgte alternativet. Rhinehart utvikler etter hvert en teori om at denne typen terningspill skal bidra til å utslette ens personlige egoistiske tankegang i så stor grad at alle handlingene blir vilkårlige.

Hm, han var jeg sammen med en gang, tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Jeg fikk lyst til å lese terningmannen merker jeg.

 

Har ikke lest hele tråden, så i fare for å gjenta noen, kommer jeg med noen forslag her: Johan Theorin n 'nattefokk'. Elsker den.

Eller Tom Egelands 'fedrenes løgner'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Kate Morton bøkene er kjempegode. Begynn med "tilbake til Riverton". Ellers er det en bok som heter "solgt" som jeg aldri får glemt. Om en far som solgte sine døtre. De vokste opp i England og ble solgt til midtøsten. Der han var fra. Grusom, men tankevekkende bok fra virkeligheten. Husker ikke forfatteren.
Huff den boka leste jeg for snart 15 år siden tror jeg. Fortsatt henger den med i bakhodet (solgt, altså). Den var virkelig tøff. Husker heller ikke hvem som skrev den, var det ikke moren...? Eller blander jeg med Ikke uten min datter? Men vel verdt å få med seg, med tanke på at dette er høyst aktuelt.
Ja, enig. Den er gammel ja, og det var enten henne selv eller moren som skrev mener jeg å huske. Ikke uten min datter er også bra! Men det var ikke den samme nei. Kanskje andre som vil lese dem om ikke HI er interessert.?

 

Nei jeg tenkte på om jeg blandet forfatterne litt. Har lest begge to ja, men solgt var veldig sterk, på en mer direkte måte følte jeg. Vanskelig å forklare. Men kjente jeg var veldig glad for å ikke ha en far med samme ideer som i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene med tror at bøkene til Cecilia Samartin kunne passe dine sære kriterier? ;) F eks Drømmehjerte.

 

Jeg elsker krim da, og anbefaler Michael Connelly og Stieg Larsson hvis du vil gi det en sjanse.

 

Ellers er Milan Kundera en fantastisk forfatter!

Endret av Guttemor77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...