Gå til innhold

Jeg trenger noen BRA bøker til ferien. Tips?


Gjest overlord

Anbefalte innlegg

Gjest overlord

Jeg elsker å lese, men er ekstremt kresen.

 

Liker ikke krim, fantasy, historiske romaner, triste brøker, biografier (bortsett fra de som omhandler mine virkelige helter, og dem er det ikke mange av).

 

Jeg liker best romaner fra nåtid (bortsett fra klassikere som Charles Dickens og Jane Austen).

 

Forfattere jeg liker er John Irving og Nick Hornby. Syns også Marian Keyes fungerer som enkel sommer-lektyre, men syns stort sett andre bøker i den sjangeren blir for "simple".

 

Elsket Harry Potter og hatet Ringenes Herre.

 

Ellers har jeg lest mange bøker jeg syns er bra, men der jeg ikke har likt de andre bøkene av samme forfatter.

 

Hater bøker der kulissene er for fremtredende. Slik som alle de britiske bøkene som har kommet de siste årene med India som tema. Det er personene jeg syns er spennende i en bok, men det krever mye av boken.

 

Bøkene jeg er på jakt etter er lette å følge tråden i, samtidig som de ikke får meg til å føle meg mindre begavet.

 

Noen som klarer å tyde hva jeg kan komme til å like av bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest Shantaram? Det er i og for seg fra India, men i en helt annen klasse enn feks Tusen strålende soler (som ikke er om akkurat India).

 

Eller muligens Maeve Binchy? Jeg har bare lest en av bøkene, men når jeg tenker meg om var det kanskje veldig mye kulissbeskrivelser i dem..

 

"Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" er også en vakker bok. Den tok ikke meg med storm da jeg leste den, men i ettertid føler jeg at det var en fin bok.

Endret av Mandalas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Har du lest Shantaram? Det er i og for seg fra India, men i en helt annen klasse enn feks Tusen strålende soler (som ikke er om akkurat India). Eller muligens Maeve Binchy? Jeg har bare lest en av bøkene, men når jeg tenker meg om var det kanskje veldig mye kulissbeskrivelser i dem.. "Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" er også en vakker bok. Den tok ikke meg med storm da jeg leste den, men i ettertid føler jeg at det var en fin bok.

 

India utgår:)

 

Kulisser er bånn.

 

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede er for historisk:)

 

Ja, jeg vet jeg er vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Eragon? Litt mye fantasy for min del, men siden du liker Harry Potter funker den kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er midt i Barnepiken selv. Her følger du flere karakterer, og jeg syns ikke den skildrer kulisser. Uten å ha tenkt nevneverdig over det da ;) syns heller ikke den er historisk, selv om den er satt til ca 60-tallet, fordi dette kun er "rammen" for historien. Ikke lest ferdig, men så langt er den god! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er Vinden Skygge av Carlos Ruiz Zafon. Er riktignok ikkje frå nåtid, men frå tiden etter den spanske borgerkrigen..

Personskildringene og handling er fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥

"Det jeg elsket" av Siri Hustvedt er en fantastisk bok.

 

"Jeg elsker sol" av Päivi Laakso er også å anbefale, sammen med "Null pluss" av Gert Nygårdshaug og "La meg synge deg stille sanger" av Linda Olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikaros jenta

 

Vindens skygge. Spennende og vakker.

 

Veronica decides to die. Paulo choello. Nydelig bok

 

Veggen (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131694) Denne boka er bare skikkelig bra altså. Klare ikke legge den fra meg

 

Hestehviskeren og The Loop av Nicholas Evans.

 

Også er Dinas bok en stor favoritt, men kanskje ikke helt det du hadde tenkt deg:)

 

Jo, også de gamle bøkene til minette walters er supre. Spesiellt Olive tok en øks og kjærringbissel. Krim, men egentlig ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Hadde tenkt å foreslå en av mine favoritter; Enke for et år av John Irving. Men ettersom du liker han har du kanskje lest den allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kate Morton bøkene er kjempegode. Begynn med "tilbake til Riverton".

 

Ellers er det en bok som heter "solgt" som jeg aldri får glemt. Om en far som solgte sine døtre. De vokste opp i England og ble solgt til midtøsten. Der han var fra. Grusom, men tankevekkende bok fra virkeligheten. Husker ikke forfatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille tre av F. Carter

Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet, da får du deg en gooood latter!

 

Halvbroren er ei finfin bok også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Hadde tenkt å foreslå en av mine favoritter; Enke for et år av John Irving. Men ettersom du liker han har du kanskje lest den allerede?

 

Lest den ja:) Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Lille tre av F. Carter Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet, da får du deg en gooood latter! Halvbroren er ei finfin bok også:)

 

Halvbroren har jeg lest. Syns den var midt på treet.

 

Liker ikke å lese om eldre heller. Derfor utgår også potensjegerne (innser at jeg høres sinnssyk ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest overlord
Kate Morton bøkene er kjempegode. Begynn med "tilbake til Riverton". Ellers er det en bok som heter "solgt" som jeg aldri får glemt. Om en far som solgte sine døtre. De vokste opp i England og ble solgt til midtøsten. Der han var fra. Grusom, men tankevekkende bok fra virkeligheten. Husker ikke forfatteren.

 

Tilbake til Riverton er en historisk roman.

 

"Solgt" er som du skriver en trist og grusom bok. Og det leser jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Ikaros jenta Vindens skygge. Spennende og vakker. Veronica decides to die. Paulo choello. Nydelig bok Veggen (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131694) Denne boka er bare skikkelig bra altså. Klare ikke legge den fra meg Hestehviskeren og The Loop av Nicholas Evans. Også er Dinas bok en stor favoritt, men kanskje ikke helt det du hadde tenkt deg:) Jo, også de gamle bøkene til minette walters er supre. Spesiellt Olive tok en øks og kjærringbissel. Krim, men egentlig ikke:)

 

Paul Coelho liker jeg ikke. De andre du nevner er heller ikke bøker etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant. Kjempemorsom!

 

Ellers likte jeg godt Paradis av Toni Morrison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Haha.. Eragon? Litt mye fantasy for min del, men siden du liker Harry Potter funker den kanskje.

 

Har lest omtalen av den, og den fristet ikke. Det gjorde forsåvidt ikke Harry Potter heller da den kom, så kunne jo gitt den en sjanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Hmm, er midt i Barnepiken selv. Her følger du flere karakterer, og jeg syns ikke den skildrer kulisser. Uten å ha tenkt nevneverdig over det da ;) syns heller ikke den er historisk, selv om den er satt til ca 60-tallet, fordi dette kun er "rammen" for historien. Ikke lest ferdig, men så langt er den god! :)

 

Liker ikke bøker med rase-tema heller:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Mitt beste tips er Vinden Skygge av Carlos Ruiz Zafon. Er riktignok ikkje frå nåtid, men frå tiden etter den spanske borgerkrigen.. Personskildringene og handling er fantastisk :)

 

Skal ta denne opp til vurdering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
"Det jeg elsket" av Siri Hustvedt er en fantastisk bok. "Jeg elsker sol" av Päivi Laakso er også å anbefale, sammen med "Null pluss" av Gert Nygårdshaug og "La meg synge deg stille sanger" av Linda Olsson

 

Takk for tips! Har lest andre bøker av Nygårdshaug, så skal ta en titt på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

twilight triologien ;) hehe... vet det er ungdomsbøker, men de er superbra! vampyrer og varulver. men masse kjærlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blå rommet.

Har egentlig problemer med å beskrive den, er jo et vondt tema men er veldig godt skrevet og en skikkelig tankevekker når det kommer til barns virkelighetsoppfatning og fantasi når ingen forteller de sannheten så de selv må tenke seg til hva som skjer.. Den er ikke grusom å lese.

 

Før jeg sovner.

Nervepirrende på en helt annen måte en krim vanligvis er. Finnes ikke hverken blod, mordere, politimenn eller advokater i denne boken, men den er umulig å legge fra seg.

 

Hundreåringen som klatret ut av vinduet.

Fantastisk bok som beskriver verdenshistorien gjennom de siste hundre år på en utrolig morsom måte. Du sier du ikke liker å lese om gamle mennesker, men mannen er jo ikke gammel i 100 år ;)

Er virkelig en grunn til at dette har blitt en bestselger i flere og flere land altså, verdt å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...