Gå til innhold

Alkohol vs røyk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alkohol:

- Dårlig ånde

- Skaper konflikter og intriger

- Gjør mange voldlige

- Nedsatt rekasjonsevne

- Skader lever

- Gjør barn utrygge

- Gir mange barn psykiske lideler grunnet nære slektingers alkohol forbruk

- Endre personens humør og væremåte

- Fyllesyka

- Skaper splid i familier og samlivsbrudd

 

Røyk:

- Dårlig ånde

- Lukter vondt

- Vond lukt i klær og på kroppen

- Skader lunger og luftveier

- Kan skape diskusjoner

 

Med andre ord, kommer alkoholen dårligere ut for samfunnet og enkelt personer, og bør forbys da dette er ett rusmiddel på lik linje med narkotika. Mens røyken derimot er mest plagsom. Begge deler skader kroppen, men der slutter og likheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste drikker ikke 10-20 øl hver dag... Ingen trenger 5min pause her og der i løpet av en arbeidsdag for å ta seg en øl.

man kan heller ikke få kols av å drikke alkohol.

 

Alkoholdrikking skader ikke andre på samme måte som passiv røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste drikker ikke 10-20 øl hver dag... Ingen trenger 5min pause her og der i løpet av en arbeidsdag for å ta seg en øl. man kan heller ikke få kols av å drikke alkohol. Alkoholdrikking skader ikke andre på samme måte som passiv røyking.

 

Alkhol skader mer. Hvor mange har ikke blitt drept i trafikken, drept i slåsskamper/blind vold, og voldtatt i helger hvor alkhol står i sentrum. Hvor mange barn er det ikke som går redde til sengs i jula, påska, sommer, høst, vinter og vår fordi foreldre eller andre som står de nær er fulle og sinna eller bare har endret sin personlighet? Røyk skader ingen på den måten. Skaden passiv røyking ute i friluft medfører er ikke like ille. Ellers synes du det er værre med en hostekule på grunn av en røyker enn å bli voldtatt av den fulle mannen i gata? Trenger ikke drikke hver dag for å gjøre skade på sine nærmeste. Og de 5 minuttene røykere tar er mer til irritasjon enn skade

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvitt enig med deg i at alt av rusmidler burde vært fjernet fra markedet i Norge, slik ville man fått bort mange situasjoner som skader folk og miljø. Problemet da er jo at jeg mener vi bor i et samfunn som er alt for kontrolert. Folk er nødt til og søke i hytt å pine for å få lov til f.eks og jakte, fiske, kjøre båt, bygge hus, pusse opp sitt eget bad, får ikke røyke på bussholdeplassen, lista er lang. Folk er nødt til å få bestemme selv. Hvis folk ikke får kjøpe sprit på polet, så lager de den selv. Staten skal ikke bestemme alt her i verden, DET er farlig hvis de feile skulle komme til makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil nok aldri kunne ta flaska fra de med makta til å bestemme. Men røyken som gjør mindre skade skal vil de ha bort. Røykere blir bannlyst, og jaga bort mange plasser. Røykere blir sett ned på av de fleste. Men det ingen vet er at det kansje er kompisen som voldtok den stakkars jenta en sen lørdagkveld. eller kansje er det barna til ett vennepar som legger seg med frykt om kvelden så fort det er ferietid og høytider. Men tiltross for dette er alkoholen freda og noe som er akseptert i alle sosiale sammenhenger og som kos når man selv måtte ønske.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å forby alt som kan misbrukes. Alkohol er ikke skadelig i seg selv. Vanlig bruk (et glass vin til maten ol.) er ikke skadelig. Vanlig bruk av sigaretter er veldig skadelig. Sigaretter er mye mer avhengighetskapende. ikke uten grunn at for noen år tilbake røyka hele 35% av befolkningen. Alkoholen har ikke i nærheten av slike tall. Om en skal forby noe så bør det være røyken, men egentlig er jeg imot slike forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men røyken er fortsatt mest skadlig for røykeren selv som og tar eget valg om å ødelegge kroppen sin. Alkoholen skader så mange fler, men sjelden den som drikker. Jeg har aldri tatt ett valg om at jeg vil bli skadet av en som drikker alkohol. Forskjell på å ødelegge for seg selv og å ødelegge for andre.

Og nei vi verken kan eller bør fjerne alt mulig, men om røyken skal bort og røykere skal ses ned på, da får de gjøre det samme med alkoholen som er værre for omgivelsene og folka rundt.

 

Er mange som røyker og det er skremmende avhengighetsskapende. Men man kan bli avhengig av alkohol også. trenger heller ikke ligge sørpefull i gata for å være alkoholiker. Kan fint sitte hjemme å drikke ett glass eller 2 kun for å komme igjennom dag, få roen til å sove, eller for å kunne slappe av. Og hva med alle de som ikke kan nyte ett hyggelig selskap utan at hjernen må legges i bløt med noen små glass til maten. og hva i alle dager er det som feiler voksne folk som absolutt på blande barn og alkohol i samme selskap av den enkle grunn at det er så kjedelig og "stivt" uten noe god vin eller øl til maten, og for ikke snakke om annet enn at mat ikke smaker like godt uten å døyve smaken med alkohol.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Ahouup sier bl.a.: "Folk er nødt til og søke i hytt å pine for å få lov til f.eks og jakte, fiske, kjøre båt, bygge hus, pusse opp sitt eget bad, får ikke røyke på bussholdeplassen, lista er lang."

 

Hæ? Skal det ikke være regler for det du ramser opp? Kan være med deg på at det er litt søkt å måtte søke om å pusse opp badet, men det er det eneste. å røyke på bussholdeplass er ikke noe annet enn direkte ufint hvis det befinner seg flere mennesker der enn røykeren.

 

Skal det ikke være regler for hvor og når man kan jakte og fiske? Skal det ikke være regler for hvor og hvordan man kan bruke båt?

Skal det ikke være regler for hvor og hvordan man bygger hus?

 

Nei vel? Hva slags tilstander får vi da, mon tro...? For å være ærlig, så tror jeg ikke at jeg vil se resultatet av lovløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...