Gå til innhold

Hypermobile/overbevegelige ledd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har dette, og jeg vet ikke så mye om det. Noen som kan opplyse meg, og fortelle om sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysioterapeuten min sier at jeg har hypermobile ledd i rygg og hofter. Aldri merket noe til det bortsett fra at jeg er ekstra bevegelig, ingen smerter eller problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som har eds.. eller hypermobile ledd som det heter. Det er jo mange forskjellige grader og typer, så det spørs jo på hva barnet ditt har. Venninnen min måtte helt til Bergen for å få stilt diagnosen av en spesialist der... For henne går det ut på at det verker i kroppen, Alle ledd i hele kroppen "popper" ut, kan ikke sitte, stå eller ligge i samme stilling alt for lenge, mye muskelplager da musklene hele tiden arbeider med å holde leddene på plass, må ha bevegelighet, har det bedre i varmere klima også mye mer. Spørs om man har vaskulær type eller ikke. Hun fungerer godt i dagliglivet, men har til tider en del smerter og lite energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hypermobile ledd, og har alltid slitt mye med hofter, knær og hatt en del smerter i leddene. Jeg er i tillegg kalvbeint og på grunn av det fikk jeg store problemer med at kneskåla mi gikk ut av ledd. (Grusomt vondt!) Jeg ble operert for noen år siden, og etter det går det mye bedre. :) Jeg tror det er mange grader av dette, og i hverdagen er det ikke slik at det setter så veldig store begrensninger for meg, men jeg er generelt litt skeptisk til hard trening, løping til bussen osv. Naturlig nok. ;) Jeg tror ikke det er noe du skal uroe deg veldig for, men veldig greit å være obs på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hypermobile ledd. Ikke merket noen plager av det før jeg ble gravid. Da fikk jeg skikkelig bekkenløsning pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstesønnen min har hypermobile ledd. Han må ha mulighet til å strekke på armer og bein jevnlig, ellers stivner musklene som holder leddene på plass og han får smerter. Men han har heldigvis ikke fått noen ledd ut av ledd. Som en sier over så kommer det helt ann på graden, sønnen vår har ingen smerter i det daglige siden vi passer på at han kan strekke på bein og armer når han må :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er hypermobil, det samme er 10% av norges befolkning. Trenger ikke gi noe annet ubehag enn at man er mykere enn andre. Og i andre skalalen kan det utarte seg litt verre ja...

Da jeg var lita (født 1981) var det ikke mye oppfølging eller støtte og veiledning som det finnes i dag.

EDS har vært mistenkt, men jeg lever fint uten dendiagnosen siden det er stort styr for å få den.

Begge mine små er også mistenkt for å kunne ha det. Jenta mi er hypermobil og har plattfot samt vondt i knærne om vi går mye på tur. Guttene r ikke hypermobil, men har løst bindevev, som gir fordøyelsesproblemer.

¨Det var min korte historie, men jeg synes du skal se på det du har fremfor deg. Fokuser på at dere har barnefysoi som help, de gir god veiledning i opptrening og teknikker for å forebygge. Og vær så snill følg rådene.

 

Her er 4åringen min har vi kjøpt utstyr til som gir mulighet for mange ulike aktiviteter som trener opp balanse og koordinasjon og styrke der det trengs.

 

Din fysio vil gi passende råd til dere. Om du ikke er fornøyd med fysio evt manuellterapaut så bytt. det finnes de som ikke er så flinke og det finnes de som er knallflinke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hypermobil, det samme er 10% av norges befolkning. Trenger ikke gi noe annet ubehag enn at man er mykere enn andre. Og i andre skalalen kan det utarte seg litt verre ja... Da jeg var lita (født 1981) var det ikke mye oppfølging eller støtte og veiledning som det finnes i dag. EDS har vært mistenkt, men jeg lever fint uten dendiagnosen siden det er stort styr for å få den. Begge mine små er også mistenkt for å kunne ha det. Jenta mi er hypermobil og har plattfot samt vondt i knærne om vi går mye på tur. Guttene r ikke hypermobil, men har løst bindevev, som gir fordøyelsesproblemer. ¨Det var min korte historie, men jeg synes du skal se på det du har fremfor deg. Fokuser på at dere har barnefysoi som help, de gir god veiledning i opptrening og teknikker for å forebygge. Og vær så snill følg rådene. Her er 4åringen min har vi kjøpt utstyr til som gir mulighet for mange ulike aktiviteter som trener opp balanse og koordinasjon og styrke der det trengs. Din fysio vil gi passende råd til dere. Om du ikke er fornøyd med fysio evt manuellterapaut så bytt. det finnes de som ikke er så flinke og det finnes de som er knallflinke!!

 

Er det vanlig å få oppfølging? Vi hadde 1 avtale hos fysioterapeut pga sen motorikk, der det ble konstantert hypermobile ledd. Fikk ikke noe tilbud om videre oppfølging, og veldig lite informasjon om hva det innebar å ha hypermobile ledd. På fysioterapeuten virket dette veldig vanlig, og ikke noe å tenke på.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...