Gå til innhold

Hvor lenge være vekk fra baby, 5 mnd.


Lise259

Anbefalte innlegg

Vi skal på en festival en dag og bryllup dagen etter, har tenkt moren min skal passe sønnen min disse to nettene. Men jeg begynner å bli usikker. Tenk om han er redd jeg ikke kommer tilbake :( får sett han litt på den andre dagen før bryllupet. Og jeg får så vidt pumpa ut 20 ml melk av gangen, så hvordan ville det vært om han fikk mme disse to dagene. Så må jeg pumpe for å ikke miste melka da. Han får grøt på kvelden og litt frukt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra og kos deg!! Jeg hadde de samme tankene som deg for litt siden. Vi skulle i bort i 4 dager og jeg fikk veldig kalde føtter når det nærmet seg. Men vi dro og det gikk så bra. Sønnen vår kjente oss igjen og var like glad i oss når vi kom tilbake. Han var aldri utrygg eller annerledes mens vi borte. Jeg snakket også med ei jeg kjenner (som er utdannet i småbarnspedagogikk, spesialpedagogikk og forsker på barn og tilknytning) Hun sa at nyere forskning viser at baby/barn har godt av flere omsorgs/tilknytningspersoner for å opparbeide seg til å bli utadvente og trygge når de blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i brylup om lørdagen å var da nødt til å dra på fredagen pga reisevei og var ikke hjemme før søndag. frøkna var da hos sin bestemor og bestefar. vi leverte ho rett før leggetid på fredag og var der til ho sovnet og hentet ho igjen på søndag ettermiddag. det gikk kjempe bra for vår del, snuppa hadde vært blid hele tiden og sovet til normale tider.

 

også fått masse oppmerksomhet av stolte besteforeldre. Ho er foresten 5 mnd .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her. Hvis junior ikke er vant til mme ville jeg vent ham til det på forhånd, så det ikke blir uroligheter pga magesmerter i tillegg til nye omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpetips: Massér brystet mens du pumper. Trykk gjerne hardt der du "kjenner" det er melk, du ser kjapt om det kommer mer melk ut. Det er lurt å bruke knyttneven eller håndflata i stedet for fingrene, så unngår du å klemme igjen melkeganger mens du holder på. Trykk langsomt og kontrollert, det skal ikke gjøre vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal jeg prøve. Blir bare stress når jeg ikke får mer ut. Kun når jeg har masse melk, får jeg ut en del. Men det er jo ikke ofte.

 

Men er det noe krise om han får mme? Er jo så sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

Tror først og fremst at du må kjenne etter hva du selv vil. Personlig hadde jeg droppet festival når babyen er så liten og tatt ham/henne med meg i bryllupet, men jeg er en "gammel" mor og har nok rast så mye fra meg at jeg kun vil være hønemor i babytiden (såfremt jeg ikke jobber). All annen moro blir satt på vent til behovet for fest melder seg igjen :-)

 

Hvis du har veldig lyst til å dra på festival og til å dra i bryllup uten baby går nok det helt fint, men... så lenge du ikke klarer å pumpe (jeg har heller aldri fått det til!) kan du risikere å få trøbbel med ammingen (og med puppene) og da er det ikke sikkert at det er verdt det?

 

Gjør sånn som du føler det stemmer for deg og baby :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen kan jeg få trøbbel med amminga? Mister han lysta på å få pupp etter to dager? For jeg pumper meg jo, så mister vel ikke melka? Festivalen er veldig i nærheten, så jeg skal innom å se babyen og amme han litt før vi drar til bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

Babyen drikker mye mer enn 20 ml hver gang, så hvis det er som du sier (og det var sånn for meg) så får du ikke opprettholdt melkeproduksjonen slik den er.

 

Hva baby gjør kan man aldri vite. Jeg kjenner en mor som måtte opereres og ikke kunne amme i to dager og når hun kunne igjen var det puppenekt, babyen eeeelsket MME mer enn pupp. Andre har klart fint å være borte en helg her og der uten så mye trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Som yrild sier er det mange slags trøbbel som kan oppstå. Som regel går det helt fint, men det kan også føre til brystvegring, sugeforvirring, altfor lite melk, melkespreng/tilstoppinger/brystbetennelse etc. Dessverre er det (tildels) umulig å forutse på forhånd hvem det går bra for og hvem det går dårlig for, selv om tidligere problemer med ammingen ofte kan være en indikasjon.

 

Om du har følt at du har hatt lite melk tidligere, og har hatt problemer med å øke når barnet har hatt behov for mer (økedøgn), eller følt at melkeproduksjonen har blitt veldig påvirket om du har ammet litt lite, vært sliten osv, så er det nok en viss sjanse for at 2 dager med lite amming og lite tømming vha pumpe også vil gi liknende "symptomer". Du kan måtte regne med å ha en eller flere økedager i ettertid for å øke produksjonen igjen. Imidlertid mister du ikke melka sånn på et par dager, selv om det muligens kan føles som det. Om du merker nedgang i produksjonen så "behandle" det som økedøgn: la babyen die så ofte han vil, legg han til ofte, og vekk han gjerne minst en gang på natta inntil produksjonen din er økt og barnet dier "som normalt". http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn

 

Når du klarer pumpe såpass lite som du gjør så må du passe veldig godt på at du ikke får tilstoppinger/kuler i brystene. Merker du snev av dette eller ømhet så prøv med varme omslag, massasje osv. Du kan også forsøke håndmelking, mange får ut mer da. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger

 

Brytvegring står det om her: http://ammehjelpen.no/artikkel/18/Brystvegring

I forhold til flaskemating så er det hastigheten på melka som ofte ødelegger mest, så jeg anbefaler langsom flaskemating: http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Om det oppstår problemer med brystvegring et i ettertid så prøv å slapp av, ta deg god tid, legg han til før han er skrubbsulten, og stimuler brystet slik at utdrivingen kommer i gang før du legger han til.

 

I forhold til om du burde reise bort fra han sånn så er det helt opp til deg selv :) Men siden det virker som dette er første gang du er borte i to dager så ville jeg vurdert å kutte det ned til en dag, i tilfelle det går ad dundas på et eller annet vis. Dvs, jeg regner med at kanskje bryllupet er vktigst? Om det er festivalen så kan du jo ta en dag om gangen, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, jeg har masse melk men får liksom ikke pumpa ut. Når jeg har spreng, så får jeg det ut. Var på utdrekningslag i går og merka at kroppen ikke var klar for alkohol uansett. Pappaen var hjemme med han og det hadde gått kjempe fint mme hele dagen, og da jeg amma han på natta så spiste han masse og var glad. Så jeg drar på festivalen, men jeg skal ikke drekke og jeg blir bare til kvelden slil at jeg kan ta meg av natt amminga og gjør det samme i bryllupet.

 

Men har et spørsmål til ammehjelpen, når jeg får spreng så kommer det alltid sånna kuler, men jeg går jo ikke lenge med det. Er det noe i veien da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får bort kulene er det ikke noe problem :) Enten med amming, pumping eller med massasje og håndmelking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...