Gå til innhold

Hadde dette vært ok for deg? Angående foreldre og det å være kausjonist ved huskjøp...


Lovemelikeyoudo

Anbefalte innlegg

Dere er 3 søsken. Eldste (veldig pliktoppfyllende og målbevisst) spør om foreldrene kan være kausjonist når hun er tidlig i 20 -årene. Foreldrene svarer nei fordi da vet de også har 2 andre barn de da må stille som kausjonist for (i rettferdighetens navn). Foreldrene har ikke økonomisk mulighet til å stille som kausjonist forf 3 stk. Eldste blir selfølgelig skuffet...

 

10-15 år senere har eldste god og stabil økononomi OG hus. Midterste også. Yngste i søskenflokken har nå mange barn og liten mulighet for å kjøpe hus uten kausjonist. Hvordan hadde du reagert hvis foreldrene nå stilte som kausjonist for yngstemann i flokken?

 

Man vet ingenting og fremtiden, og en dag kan det være at en av de andre søsknene også trenger kausjonist pga brudd i forhold e.l...

 

tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en veldig vanskelig situasjon.... Mye også fordi dette kan påvirke arven til de to søsknene som er utenom. Mye avhenger jo også på hvor plikt oppfyllende og flink til å gjøre opp for seg den yngste er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg der at sånt (arv osv) orker jeg ikke å bråke med med mindre den som hadde bedt om det var en stor snylter og alltid vært en som aldri gjør opp for seg osv.

Kan høres ut som yngste sliter litt med å komme seg opp og frem. Sånne er enten typen som ikke kan komme seg opp og frem (ikke ideer gjøre for mye= lat) eller at dem trenger et push for å klare det. Er yngste der at den trenger push hadde jeg oppfordret foreldrene til å hjelpe.

Eldste har tydeligvis klart seg. 2 mann og.

Der kommer det nok mye ann på hvordan yngste er personlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje tredjeman oggå klarer seg om den heller ikke får hjelp slik de to søsknene før h'n ikke fikk.

De hadde ikke noe valg og måtte derfor bare klare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at foreldrene nok har en helt annne økonomi nå enn for 10-15 år siden og derfor kanskje har større mulighet for å hjelpe.

Jeg vil også tro at det er vanskligere å komme seg inn på boligmarkedet i dag enn for 10-15 år siden.

Regner og med at foreldrene kanskje tenker på at ved å hjelpe så bidrar de også til en stabilitet og trygghet i barnebarnas hverdag.

 

Er yngste derimot en som aldri klarer å holde forpliktelser og som du tror vil misligholde lånet så skjønner jeg at du er skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det blir gjort ryddig og at det gjennom avtale gjør at dette i så fall blir forskudd på arv dersom kausjonen må løses ut og foreldrene har råd til å løse den ut, så ser jeg ikke noe stort problem. (og selvsagt at foreldrene vil dette og at den yngste er forventet å klare det- har vist at hun er økonomisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...