Gå til innhold

Hvorfor så hårreisende stygge navn for tiden?


Gjest Treholt

Anbefalte innlegg

Gjest Treholt

Hvorfor skal alle guttebarn hete Amadeus Salamander, Koriander, Linubander Liam (en pervers engelsk versjon av Vilhelm), Thilander Leonellius, Linus, Florius osv? Alt sammen tullenavn som ikke er navn.

 

Og ingen oppfinnsomhet er det heller. De heter alle "Liam Leonnelius" eller "Thilander Linus".

 

Tommelfingerregel: Styr unna alle navn som ender på sander og us.

Endret av Treholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Linus er jo et ganske så gammelt navn, så litt grundigere research før du langer ut neste gang.

 

Syns heller ikke alle navnene som er på topp nå er så kjempefine, men da lar jeg bare være å kalle ungene mine det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig likt og se hva slags navn DU liker Treholt. Du som har meninger som alle andre også "burde" ha. Unskyld meg altså, blir bare litt provosert når der blir så mye negativt. Folk har forskjellig smak, og godt er nå det. Ellers hadde kloden blitt fryktelig kjedelig :-P. nå er ikke jeg fan av de mest uvanlige navnene, men liker heller ikke de mest "vanlige". Men hakker da ikke på de som liker dem. Trenger da ikke være noe dårlige mennesker som kaller ungene sine navn du ikke liker ??? Syns bare det blir litt vel teit og mene sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, jeg som hadde tenkt at lillegutt skulle hete Liam... Men skjønner jo nÅ at jeg overhodet ikke kan kalle han det... Hva nÅ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes sånne her inlegg bare er teite... Nesten så jeg må himle litt med øynene foran dataen her...

 

Navn er et utrolig personlig og STORT valg som foreldre vurderer opp og ned i mente. Og jeg tror helt ærlig at du hadde blitt lei deg om du hadde møtt noen på gata og hadde fortalt dem hva barna dine het, og de responderte med å si " Oi, det var jææævelig stygt og latterlig navn!!!! "

 

Selv om man er på et forum og man ikke er face-to-face med noen, så er ikke det gyldig grunn til å slenge med leppa om andres smak og synspunkter..

 

Mener nå jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, jeg som hadde tenkt at lillegutt skulle hete Liam... Men skjønner jo nÅ at jeg overhodet ikke kan kalle han det... Hva nÅ????

 

Liam er et nydelig fint navn!!! Et slikt flÅsete innlegg som det HI skriver skal du ikke bry deg om i det hele tatt!! Liam er et navn jeg kunne brukt pÅ mitt barn om det ble gutt,.. NÅ er det slik at det er ei jente i min mage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, jeg som hadde tenkt at lillegutt skulle hete Liam... Men skjønner jo nÅ at jeg overhodet ikke kan kalle han det... Hva nÅ????

 

Liam er et nydelig fint navn!!! Et slikt flÅsete innlegg som det HI skriver skal du ikke bry deg om i det hele tatt!! Liam er et navn jeg kunne brukt pÅ mitt barn om det ble gutt,.. NÅ er det slik at det er ei jente i min mage..

 

Tror -ia- var litt ironisk her..? HÅper det !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Treholt

Skulle egentlig likt og se hva slags navn DU liker Treholt. Du som har meninger som alle andre også "burde" ha. Unskyld meg altså, blir bare litt provosert når der blir så mye negativt. Folk har forskjellig smak, og godt er nå det. Ellers hadde kloden blitt fryktelig kjedelig :-P. nå er ikke jeg fan av de mest uvanlige navnene, men liker heller ikke de mest "vanlige". Men hakker da ikke på de som liker dem. Trenger da ikke være noe dårlige mennesker som kaller ungene sine navn du ikke liker ??? Syns bare det blir litt vel teit og mene sånt...

 

Dette er altså forumet for debatt om navn, hvor vi diskuterer hvilke navn som er pene og fungerer, og hvilke som ikke gjør det. Vil folk ikke lese andres meninger om navn, la være å delta i dette forumet. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, jeg som hadde tenkt at lillegutt skulle hete Liam... Men skjønner jo nÅ at jeg overhodet ikke kan kalle han det... Hva nÅ????

 

Liam er et nydelig fint navn!!! Et slikt flÅsete innlegg som det HI skriver skal du ikke bry deg om i det hele tatt!! Liam er et navn jeg kunne brukt pÅ mitt barn om det ble gutt,.. NÅ er det slik at det er ei jente i min mage..

 

He he, sarkasmen kom visst ikke ordentlig frem. ;) Klart jeg ikke bryr meg om sÅnne teite kommentarer. Huff, er mye sure kjerringer her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Treholt

Syntes sånne her inlegg bare er teite... Nesten så jeg må himle litt med øynene foran dataen her...

 

Navn er et utrolig personlig og STORT valg som foreldre vurderer opp og ned i mente. Og jeg tror helt ærlig at du hadde blitt lei deg om du hadde møtt noen på gata og hadde fortalt dem hva barna dine het, og de responderte med å si " Oi, det var jææævelig stygt og latterlig navn!!!! "

 

Selv om man er på et forum og man ikke er face-to-face med noen, så er ikke det gyldig grunn til å slenge med leppa om andres smak og synspunkter..

 

Mener nå jeg.....

 

Det finnes navn som er god smak og navn som er dårlig smak. Endel navn har sterkt sosialt stigma. Endel navn vil i norsk sammenheng signalisere at foreldrene har hentet navnet fra amerikanske TV-serier (Liam er et av dem). Engelske navn har vært uglesett i Skandinavia i mer enn 100 år år, og hvis man velger et slikt "lånte fjær"-navn velger man bevisst et navn som kan være til ulempe for barnet i endel situasjoner/miljøer/sosiale lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle egentlig likt og se hva slags navn DU liker Treholt. Du som har meninger som alle andre også "burde" ha. Unskyld meg altså, blir bare litt provosert når der blir så mye negativt. Folk har forskjellig smak, og godt er nå det. Ellers hadde kloden blitt fryktelig kjedelig :-P. nå er ikke jeg fan av de mest uvanlige navnene, men liker heller ikke de mest "vanlige". Men hakker da ikke på de som liker dem. Trenger da ikke være noe dårlige mennesker som kaller ungene sine navn du ikke liker ??? Syns bare det blir litt vel teit og mene sånt...

 

Dette er altså forumet for debatt om navn, hvor vi diskuterer hvilke navn som er pene og fungerer, og hvilke som ikke gjør det. Vil folk ikke lese andres meninger om navn, la være å delta i dette forumet. Så enkelt er det.

 

Kan du ikke skrive om noen navn DU liker da? Er så nyskjerrig på det jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid, Victoria, Nora, det norske språkrommet er fullt av smakfulle navn.

 

Flotte navn, det! Men tenk så kjedelig (for deg) om alle kalte barna sine det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittguttenavnet er selvsagt Arne. :)

Tenk så deilig det hadde vært å høre om en liten Arne ja. Og jeg mener ikke dette ironisk.

Er mange navn som har blitt nesten borte, Kjell, Bjørn, åge,Ivar, Magne. Fine norske navn som fortjener å brukes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde strengt tatt Liam var nick for William. Men hva vet vel jeg.

 

Selv var jeg kun interessert i navn man kan uttale på alle språk, og som aldri har vært hverken på topp eller bunnen av top-ti lista.

 

å kalle noens navn for smakløse eller smakfulle synes jeg er å dra den litt langt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Treholt

Trodde strengt tatt Liam var nick for William. Men hva vet vel jeg.

 

Nettopp, det er en engelsk versjon av William, som er den engelske versjonen av det norske navnet Vilhelm. Skal man først bruke dette navnet bør man bruke den norske versjonen. Liam høres bare ut som foreldrene har hentet navnet fra en amerikansk tv-serie uten noen bevissthet om navnets etymologi og historie i det norskspråklige rommet. Det er et navn som forbindes med folk som spiser ferdigmat foran TVen, for å si det slik.

 

å kalle noens navn for smakløse eller smakfulle synes jeg er å dra den litt langt da.

 

Det er et objektivt, målbart faktum at noen navn er ansett som stigmatiserende med lav sosiokulturell anseelse. F.eks. (i skandinavisk sammenheng) Harry, Doris, Ronny, Chrystal, Jeanette. Liam kommer til å gå inn i rekken av navn som begynte med Harry for 100 år siden og fortsatte med Ronny og Kenneth på 60-70-80-tallet. Dette er navn som er til ulempe for bæreren.

Endret av Treholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liam forbindes med en som spiser ferdigmat foraen TVen? Virkelig? Skulle jeg forbundet det med noe, hadde det jo blitt Liam Gallagher - om det er positivt eller negativt vet jeg ikke, men tror ikke han spiser så mye tv-dinners :P

 

De navnene du ramser opp ser jeg heller ikke på som særlig lav sosiokulturell status. Herlanhet, hvilken oppegående, moderne person henger seg opp i hva folk heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, godt at DU har fasiten da, Treholt... Skal jammen huske å spørre deg om navnet er godkjent før jeg kaller barnet mitt det ...

 

NOT.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Treholt

Liam forbindes med en som spiser ferdigmat foraen TVen? Virkelig? Skulle jeg forbundet det med noe, hadde det jo blitt Liam Gallagher - om det er positivt eller negativt vet jeg ikke, men tror ikke han spiser så mye tv-dinners :P

 

De navnene du ramser opp ser jeg heller ikke på som særlig lav sosiokulturell status. Herlanhet, hvilken oppegående, moderne person henger seg opp i hva folk heter?

 

Da foreslår jeg at du leser boken "Fornavnet mitt er Ronny", skrevet av en svensk professor i idéhistorie. Boken handler bl.a. om hans klassereise og hvordan det er å komme inn i et middelklassemiljø med et dypt stigmatiserende arbeiderklassenavn som Ronny. Der jeg kommer fra ville ingen funnet på å kalle barn Ronny, Kenneth eller noen av de andre navnene jeg nevnte. Det er på nivå med å kalle barn for Harry og Adolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt satt ut jeg. Lurer på om du er like "ærlig" i virkeligheten??? Må støte fra deg mennesker?? Greit og ha meninger, men vet du hva, syns faktisk du er frekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Treholt

Noen synes virkeligheten er frekk. Men kommer du hit med et sånt Remi/Linus-lignende motenavn så vil mange forholde seg til deg som en som heter Kurt-Harry eller noe i den dur, en person med et smakløst og stigmatiserende navn.

Endret av Treholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...