Gå til innhold

egoistisk? eller fornuftig??


clarice_starling

Anbefalte innlegg

Jeg spør de som ønsker å gi konstruktive svar.. og ikke de som veier 50 kg og ALDRI har måttet gå ned mer enn 2 kg om gangen..

 

Jeg er ikke blant de som raser ned i vekt under amming, det har jeg ikke gjort med noen av ungene mine. Jeg er nå 3 kg mer enn jeg var på det minste etter fødsel rundt juletider, og vekten er skremmende 96 kg!!!!! Jeg føler meg heeeeelt uffen, og udelikat.

 

Her hjemme så greier jeg å "finne meg i det", og sammen med den kjekke barselgjengen min.. der vi er 2 av hver.. to slanke og 2 som må jobbe litt nå etter fødselen. Etter nr to, som ble født for mange år siden, greide jeg å komme meg godt ned i vekt ved sunn spising og mye trim. Jeg begynte også i vinter å gå mye.. Det kjentes godt ut, men gjorde ikke så mye utslag på vekta.

 

Med legens velsignelse meldte jeg meg inn i vektklubb.no i mars. Jeg var kjempemotivert, og jeg synes det gikk kjempebra. jeg spiste sunn og god mat i riktige mengder, og begynte å gå nedover i en "fornuftig" tempo. Men de de 2,5 uken jeg holdt på ble det BARE tull med melken. Babyen begynte plutseilg å våkne etter mat HVER TIME HELE NATTA, etter å ha sovet i økter på 4-5 timer mellom hvert måltid. Var også veldig frustrert under amming på dag. Etter å prøve å pumpe meg der på slutten, så fikk jeg bare ut 10ml den ene dagen.

 

Fant ut at jeg måtte legge slankingen på hylla.. det var tross alt viktigere at baby fikk mat, så fikk jeg bare ta det senere.

 

Nå kjenner jeg veldig på at sommeren står for døra, og vi skal til varmere strøk om litt. Vi skal ha med noen venner, og synes ikke det er kjekt å måtte vralte meg rundt og disse over alt. Jeg kjenner jeg ser skikkelig usunn ut nå.. Og det er ikke sunt. Nå skal det også sies at jeg har store bryster, så de gjør det vanskelig med jogging og annet. Nå begynner de viiiirkelig å tære på skuldre etc, og lege har anbefalt at jeg tar brystreduksjon når jeg er ferdig å amme.

 

Nå er spm: Når baby er 6mnd og nå spiser 4 måltid om dagen.. da er jo amming på dagen mer som et supplement.. men så er det om natten. Nå våkner baby en gang i 4 tiden, og så igjen i 6-7 tiden for litt pupp. Men det kan jo heller ikke vare evig...

 

Meeeen er det egoistisk og kutte amming og kjøre på en superkur?

 

Jeg skal ned minst 20-30 kg, så da kunne jeg tenkt meg en kickstart.... og har et pulver stående som hjalp med ned 10kg før jeg ble gravid.. og ja da.. ejg VET det er bedre å spise seg ned, men jeg synes det tar sååå lang tid.. og vil komme meg fortere i form..

 

Argumenter FOR:

1. Jeg kan få av meg vekt som kroppen IKKE har godt av

2. Jeg kan føle meg vel

3. Jeg slipper å grue meg for å møte nye mennesker, eller gamle kjente som tenker "oj, så feit hun har blitt"

4. Jeg får på meg flere av mine gamle klær og kan kjøpe meg nye og lekre klær

5. Det vil gå raskere mot en operasjon av bryst, og å kunne få meg et mer aktivt liv igjen

(De siste tingene kan jeg jo få om en stund også.. om jeg bare holder ut amming og vekt en periode til... men jeg føler meg PYTON, og vet jeg skal møte en del gamle venner i ferien og sånn...)

 

 

Argumenter MOT:

1. Det er viktig at baby får morsmelk i 6 mnd til

2. Det er veldig greit å slippe å kjøpe MME og varme melk i 6 mnd

3. Det er enklere med amming når en er på reise...

4. Det er enklere med amming om natta

 

 

Ikke misforstå meg.. jeg er ikke en person helt uten selvtillit. Jeg mener jeg har mye annet å by på. Jeg er ganske morsom, omgjengelig, har mange venner rundt meg, og har en del å bidra med ellers. Men jeg kjenner det plager meg å føle meg så uvel...

 

Noen som har erfaring/gode råd?

 

Takk til de som orker å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Du har jo nå ammet den viktigste tiden, så du bør ikke få dårlig samvittighet dersom du begynner på en slankekur synes jeg.

 

Hva med å punmpe MASSE et par uker for å fryse ned (melkeproduksjonen går jo gjerne fort opp).. å gjøre dette før en evt slankekur. Dette forbrenner jo også en del kalorier (ikke så mye som å slanke seg men..) Det er jo best for babyen å få morsmelk en liten stund til i hvertfall pga imunforsvaret.

 

Jeg slutta å amme da bay var 8 mnd pga brystbetennelse og tenner. Først da sluttet han å våkne om natta, for var ikke like kos med mme. Liker din baby mme er jo også en ting du bør vite før du bestemmer deg helt. Min baby ville ikke ha det i det hele tatt (pulveret måtte blandes i grøt).

 

Tenker du at synet du har på deg selv også kan prege ditt humør og dermed babyen? Også slike spm kan jo gjøre at det har positive virkninger for babyen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg ingen barn fra før av, men syntes du skal veie for og imot, også velge det alternativet som du føler er best for deg og ditt barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Nå skal jeg ikke selv ned 20-30 kg, men jeg synes for å være helt ærlig at det er ganske egoistisk å droppe ammingen for å gå på en superkur... Synes hellere du bør velge den "sunne" veien; å spise sunt, gå tur med barnevognen og kanskje trene litt i tillegg. Og spis nok til at melken ikke forsvinder!

 

Man er jo foreløpig ikke klar over langtidseffektene av MM vs MME, men det er et faktum at barn som får MM er mindre syke og har mindre risiko for å bli overvektige senere i livet. Synes det å amme et år og sette egne behov for slanking til side er en liten investering om det kan gi barnet et bedre liv. I hvert fall synes jeg ikke at argumentet om at vennene synes man har blitt feit (og det vet du jo faktisk ikke om de tenker!) er sterkt nok til å oppveie for dette!

 

Uansett kommer du jo ikke ned på matchvekten din før du skal på ferie, men du kan jo vende sterkt tilbake neste år!

 

Dette var kanskje ikke det du ville høre, men det er nå engang min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mme er bra! Du har jo ammet 6 mnd! Det er jo lenge. Syns ikke dette er noe å tenke på engang! Jeg syns du er skamgod hvis du greier å følge slankeopplegget ditt! Du skal jammen ikke undervurdere det å ha en god selvfølelse! 



Anonymous poster hash: 83d5b...371
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...