Gå til innhold

Endre termindato sent i svangerskapet?


Silly88

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om noen her har klart å flytte termindato når man er komt et stykke ut i graviditeten.

 

Jeg hadde i utgangspunkt menstermin 24. juli, men etter ultralyd i uke 14 og 18 ble den flyttet til 08.08.

 

Nå har jeg vært til flere ultralyder etterpå, og der måler de gutten i magen min til å være større enn det gjennomsnittet er.

 

Jeg lurer derfor på om det er en sjanse for å få flyttet termin tilbake til menstermindato eller til litt før ultralydterminen jeg opprinnelig har fått?

 

Er begynt å bli lei nå, har MANGE plager, og er rett og slett begynt å bli bekymret for å gå mye overtid. Har hørt at dette ikke er bra for en baby om man går lenge over tiden, så om menstermin egentlig er mer riktig, så kan jeg jo risikere å gå 2-3 uker over tiden...

 

Noen som har fått byttet termindato så seint i svangerskapet, eller er ikke dette vanlig/mulig?

 

Jeg er 31 uker + 3 dager på vei nå om jeg følger ultralyd termin. Har også ligget øverst i siktet på SF målene hele tiden, så både de og vektestimeringen passer bedre til at jeg har termin den 24. juli framfor 08. august som nå er satt.

 

Setter pris på svar om noen har lignende erfaringer!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Eg har litt lignande erfaring.

 

Eg veit akkurat når eg blei gravid. Brukte eggl test, og den slo ut ei veke for seint. Så har eg og vore på ultralyd nesten ukentlig frå veke 4 til 11, var i 4, 6,7 8 og 11.Difor veit eg at eg ahr termin 28/29 august. Så var me på privat ultralyd i veke 16, og då hadde vesle prisen vokst ( dei veks identisk i byrjinga, og så veks dei ulikt etter kvart) På ordinær ul neste veke, blei terminen satt til 23. august pga måla av babyen sitt hovud ( det dei måler etter) Eg følte sjølv at eg var med å påverka termindatoen, så eg utrykkte redsel for overtid, og sa at eg veldig veldig gjerne ville dei skulle ta utangspunkt i måla til gutten. Så det gjorde dei. Og til spørsmålet ditt: Sjukehuset endrer ikkje ultralyd terminen, den er endeleg. Egentlig skal den tidligaste ultralyden vega mest, men det dei set som termin den datoen er uansett heilt endeleg. Det sa dei til meg. Så kan aldri tru at du får endra den diverre.

 

Det hører emd til min historie at min lege som sat den første ultralydterminen er veldig misfornøgd med endringa til sjukehuset og vil ikkje forholda seg til det. Så på mitt helsekort så står det ført på ein kontroll ei veke at eg er så og så mange veker og dagar på veg, og på linja under samme veke er eg plutseleg kortare på veg. :) Yrkesstolthet... :) Så min lege- ift evt. henvisningar ol bryr seg om sin termin, men sjukehuset bryr seg om sin- ift sine rutiner. Ang. å setja i gong fødselen, og den vurderinga, har dei sagt at dei vil ta med i vurdering aheile heslekortet og den andre terminen.

 

Det kan godt vera at mens terminen din er meir riktig. Ta hensyn til deg sjølv. Trapp ned om du er sliten. Og så kan jo du vera forberedt på tidligare fødsel enn temrinen seier. Ift permisjon og slikt, trur eg ikkje det er noko å gjera. MEn om helsa di tilseier det kan du jo bli sjukemeldt av legen din to veker før.f. eks.

 

Masse lykke til! klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får vel bare smøre meg med tålmodighet.. :) Ordner seg vel alltid til slutt! =))

 

Lykke til du også! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

De har ikke lov til å endre termindato etter uke 20 da veksten da kan variere veldig. Men din egen termin passer helt sikkert bedre så hvis du skal på flere kontroller på sykehuset ville jeg sagt at du var ganske sikker på termindatoen. Med nummer fire var jeg på tidlig ul og fikk termin identisk med når jeg visste at jeg ble gravid. Var på sykehuset i uke 22 og og da målte hun til 19uker og 6dager..... Hun syns det var kjempe fint for hadde jeg kommet to dager senere hadde hun ikke hatt lov å sette termindato...... Jeg visste jo at dette var feil og ut i svangerskapet ble barnets vekst hemmet.var på 3D ul i Thailand og de syns termindatoen min var veldig rar... De sa de ville ikke tro at barnet skulle komme før JUNI-JULI!! Ble fulgt opp tett på sykehuset og jeg sa til legen at jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg ble gravid den datoen og at terminen min dermed ville blitt 14.mai... Dette sa hun at var viktige opplysninger for da var babyen enda mindre enn hva de gikk ut i fra. Og stort sett har kvinnene rett i når de ble gravide.På bakgrunn av dette valgte de å sette igang med stripping 29.april.han ble født 2.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...