Gå til innhold

Når kom melken din? Mister snart motet!:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja jeg vet jeg høres sytete ut, men har nå prøvd i tre fulle dager uten at det kommer annet en dråper av råmelk, stimulerer brystene som en gal og babyen får amme når han møtte ønske, i 10-15 min, pumper etter han har sugd, kommer ingenting, håndmelker også, da kommer det en dråpe eller to, med råmelk! Er så øm og det er så vondt på nipplene at jeg ikke klarer å ha bh på, kommer jeg borti noe så renner tårene, så jeg får heller ikke kost så mye med bebyen min som jeg vil. Får ikke til og nyte dette i det hele tatt pga de jævla brystene. Går rundt med purelan på dem hele tiden. Hvor lenge prøvde du før du ga opp? Er det virkelig bare å la tårene renne og la han suge til melken tilslutt kommer?? Trenger sakelige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du fødte for 3 dager siden? Da kommer melken snart. 2.-4. dagen er helt normalt, men jeg vet også om noen som ikke har fått melk før 5. dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 sprutet der ut en time etter jeg fødte, men med nr 2 tok det faktisk fem dager før det kom noe skikkelig ut av puppen. Jeg forstår at du er frustrert og stresset, men prøv og slapp av, så kommer det nok i gang snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å amme er ikke lekende lett, det kom som et sjkk for meg! NÅr du hÅndmelker og det kommer litt rÅmelk ut sÅ betyr det at den er igang:-) Babyen fÅr sikkert ut litt nÅr den suger. De har pittesmÅ mager Å trenger bare noen drÅper:-) Det kan ta noen dager før melken kommer! Jeg kampa Å streve Å godt over en mnd før jeg kunne fullamme..Blod svette og tÅrer er noen stikkord;-) En av mine feil var Å stresse, da setter melken seg "fast"..

Prøv Å slapp av, drikk masse, tenk gode ting om babyen din Å ikke gi opp, sÅ skal du se at melka kommer!:-)

Det er ogsÅ en hormon nesespray du kan prøve om du virkelig ikke klarer mer..Snakk med helsestasjonen eller legen din sÅ vet de nokk va det er:-) Den hjalp meg!

 

Masse lykke til! Hilsen ei som vet hva du gÅr igjennom:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Her ga jeg opp etter 2 uker med knall hard kamp, da med storebror. Jeg prøvde pumping, la han til brystet hele tiden, amme-te, nesespray osv, til og med akupungtur ble testet, men til ingen nytte, etter 14 dager var jeg nådd 60 ml pr dag (ikke pr måltid med andre ord) og over natta mistet jeg all melka. Med lillesøster delammet jeg i nesten 3 uker, men måtte til slutt se slaget tapt der også, siden hun ikke fikk stort av dråper osv. Tror rett og slett ikke kroppen min er skapt for amming. Vi har planer om en unge til med årene, og helt ærlig: da kommer det til å bli flaskebarn fra dag en, 2 ganger har jeg holdt på å dra på meg fødselsdepresjon pga amming som ikke funker.

 

Tror du skal følge eget ønske, om du vil prøve litt til, så gjør du det, stikk innom apoteket og kjøp amme-te f.eks.. Men føler du at det hele bare blir totalt håpløst og føler at det hele bare er stress, så hadde jeg nok gått over til flasken, og vært stolt over at jeg hadde prøvd hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vaginal fødsel har melken kommet på tredje dagen.

 

Etter keisersnitt kom ikke melken før det var gått fire dager. Ga babyen litt tillegg i en liten kopp tredje natta etter keisersnittet, hun var jo fra seg av sult stakkar. Dagen etter strømmet plutselig melka, jeg var også dritsår og vond, men det ga seg når melken kom og ungen ikke lenger gråt etter puppen hvert tiende minutt. Jeg stimulerte ingenting med hender eller pumpe jeg da, bare lot ungen suge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet får nok mer enn du tror. Virker han tilfreds? Drikk mye vann og spis masse sunn mat, slapp av og sett brystvortene på lufting i mellom matingene. Bruk myke papirinnlegg innerst og ull utenpå, papiret klistrer ikke i såre vorter og ull holder det varmt. Nå når du merker spreng er det spesielt viktig å unngå trekk og holde brystene varme, hvis ikke kan det lett bli klumper og betennelser (er min erfaring etter tre). Jeg syns alltid det er mye vondere uten BH som holder på plass enn t-skjorter som gnisser, men myke innlegg viktig. Jeg har slitt med å komme i gang hver eneste gang. Melken kommer (veldig!) til slutt, men det er mye blod, svette og tårer de første tre ukene før ting har stabilisert seg. Og ja, velg enn BH uten spiler da renner melken lettere og du slipper sjansen for klumper under armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ks og null melk før fødselen. Her kom melka på 4.dagen. Før det hadde jeg kun noen bittesmå (omtrent som hodet på en knappenål) dråper med råmelk. Men når melka først kom, så hadde jeg så mye melk at jeg sikkert kunne hatt til to babyer til. :P Jeg stimulerte heller ikke med hender eller pumpe. De har jo bittesmå mager når de er nyfødte, og de er mye mer effektive enn både pumper og håndmelking, så det er ikke et mål på hvor mye melk du har. Jeg hadde mye vondt ved amming, pga feil ammestilling, kun tvillingstilling og liggende amming som funket. Jeg satt uten bh eller t-skjorte i stua i flere uker i starten pga veldig såre brystvorter. Kjekt med gardiner ;) Hadde bare på meg en cardigan som var åpen. Så forsøk å slapp av, stress gjør at du får enda mindre melk. Legger med linker til ammehjelpens sider :

 

http://ammehjelpen.n...lkeproduksjonen

http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk

Endret av Cimorene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melka kom av seg selv sånn skikkelig 5 dagen for meg. Hadde nok litt før det, nen da merka jeg at jeg fikk skikkelig spreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, som en annen sier her oppe, ikke alle kan amme. Jeg har en venninne som sannsynligvis har det i genene, ingen i familien har hatt melk. Hun prøvde veldig med begge barna og sistemann endte faktisk opp med å bli innlagt etter fire uker fordi han ikke la på seg nok. Men dette gjelde de færreste og TRE dager etter fødsel er det mer vanlig enn uvanlig at ting ikke har kommet i gang ennå. lykke til i morgen spruter nok melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første barnet kunne jeg dra hjem fra sykehuset 5. dagen etter fødsel. Da var melka på plass. Med første kom det heller aldri ut noe med håndmelking. Dersom jeg pumpet FøR amming så kunne det kanskje komme 10 ml. Stress hemmer utdrivningen. Med første opplevde jeg heller aldri spreng. Brystene var myke og virket tomme hele tiden, men han la nå på seg til slutt. Det bare trengte litt tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok keisersnitt og melken min kom først 5. dagen. Var sår som bare det jeg også, men det gikk fort over etter at melken kom :-)

Var jeg deg ville jeg bare la baby suge når han vil, ikke styr så mye med håndmelking og stimulering. Smør med Purlan og lån en skjorte av mannen din som du går med åpen. Luft til puppene (men ikke sitt i trekk) er det som gjelder nå.

Pust med magen, dette ordner seg :-)

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk etter 4 dager,det er hvertfall normalt etter ks.Men du får kjøpt nesespray på apoteket som får igang melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ikke skikkelig med melk før seks uker etter fødselen da drakk jeg nesten fire liter veske om dagen.

Med nr to fikk jeg alt for mye melk fra dag fire og gikk rett på en brystbetennelse,.,

Hva som er normalt aner jeg virkelig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

Jeg skjønner så godt at du stresser, men prøv å len deg tilbake, ta et varmt bad og la ham suge godt og lenge, men med pauser slik at du ikke blir sår.

 

Hos meg har det tatt nesten 5 dager før melken kom ordentlig begge gangene. Har ammet begge fullt til de var 5 mnd og eldsetemann hâmmet jeg til han var 1 år (yngste er bare 6 mnd).

 

Kos deg med babyen. Lukt på ham/henne :-) Og få noen til å lage deilig mat til deg med alkoholfri øl (hvis du liker det da). Lag deg et rede i sengen og bli der og slapp av med baby. Få kjæresten/mannen/venninne/mammaen din til å kjøpe noen DVD serier som du kan slappe av med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

Og... jeg har aldri fått sånn kjempespreng. Ei heller lekker puppene mine så jeg følte aldri at jeg hadde masser av melk, men barna har nå vokst og blitt fine og store :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

Og... pumping har jeg aldri fått til!! Det sier ingenting om hvor mye melk du har.

 

Hvis du er redd så gå på helsestasjonen på mandag og vei før og etter amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på én mandag og først på fredag kom melken. Den kom for fullt da jeg fikk besøk av mamma og pappa :) Den kommer nok skal du se, men jeg var skikkelig frustrert og litt stressa. Hadde en gutt på 4 kg som var skikkelig sulten. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

Ja og gråt du :-) Alle jordmødrene sa at det hjelper og det gjør det nok i.o.m. at du slapper av i kroppen :-)

 

Plei deg selv :-)

 

Vi leser så alt for mye og vil så alt for mye, slik at vi stresser og da får vi det nesten ikke til... moderne kvinner ;-)

 

Tenk at du lever i en urskog og skal pleie deg selv og knøttet i en liten hule :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første kom melka på dag 4. Da hadde jeg ammet om en helt + pumpet med elektrisk pumpe.

 

Med andre kom det litt og litt etter ca. 1,5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle!! :D Det ER deilig og se at det ikke bare er meg som sliter med det, sitter jo bare her på rommet (er ends på sykehuset) og velter pupp:-p

Jeg smører med purelan, biter tenna sammen, lar gutten min amme og håper det snart "renner" ut med melk her!:) Igjenn, takk for gode svar!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine råd er at du stresser ned, legger bort pumpa og lufter puppene mest mulig.

 

Stress hemmer melkeproduksjonen og som alle her har skrevet, så er det mer normalt enn unormalt at melka ikke har kommet for full etter tre dager.

 

Det er også helt normalt at man ikke får ut noe melk med pumpe og spesielt ikke rett etter at babyen har spist. Veldig mange blir også mer såre med pumpe enn at babyen dier.

 

Når det gjelder såre brystvorter er det eneste som har hjulpet meg, å lufte puppene mest mulig. Jeg smurte hele tiden med både purelan og melk og ble bare mer og mer sår uansett hva jeg gjorde inntil jeg gikk over til å sitte mest mulig med puppene ute. Så lenge melka ikke har kommet er det egentlig ikke noe problem, litt mer gris etter at melka har kommet, men med nok gulpekluter rundt går det da også.

 

Lykke til med ammingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melka kom vel etter rundt 3 dager da jeg endelig fikk sove! Det er veldig viktig at mor får hvile ut etter fødsel. Min baby var så sulten og tørst at hun fikk tørstefeber. Heldigvis var det en jm på barsel som gav henne NAN - takk Gud for det! Da fikk endelig jeg sove og hun sove, så var puppene to enorme meloner dagen etterpå ;)

 

Ifht smerte må du bare smøre deg meg tålmodighet. Jeg var veldig fortvilet selv, og brukte 2-3 uker før det ikke gjorde vondt mer. Og jeg var "den fødte ammer" ifht bryster, mengde melk (MYYYE, det fosset melk) og teknikk. Det heter seg at det ikke skal gjøre vondt når man gjør alt riktig, men jeg vet ikke om noen som ikke slet i starten. Vi har jo plutselig en liten bylt som suger og suger og suger HARDT, det er faktisk ikke rart at vi får blødende gnagsår på puppene. Jeg smurte og smurte meg Purelan og mm, luftet og styret på, men en dag var puppene endelig herdet, og ammingen gikk supert :)

 

Ikke gi opp etter bare tre dager! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...