Gå til innhold

FØDSELSTRÅD for JUNI 2012


bambins

Anbefalte innlegg

Skriv deg på etter du har født! :)

(ikke kommenter i denne tråden)

 

 

Nick:

Termin:

Født/uke:

Kjønn:

Navn:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie:

 

Tips til dere som ikke har født:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Termin: 08.0612

Født/uke: 14.05.12 i ule 36 + 5

Kjønn: GUTT <3

Navn: Carl Liam

Vekt: 2910

Lengde: 47

Hodeomkrets: 32

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie: Startet i 14.30 tiden på shoppingtur med venninnen min, og han var ute kl 22.34. Så det gikk fort og gæli ;)

 

Tips til dere som ikke har født: Pust med magen, ikke trykk når det ikke er press ri og trykk for harde livet uten å skrike når du har press ri. :) Lykke til jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: M79

Termin:5.juni Født/uke: 31.mai/39+3

Kjønn: Gutt

Navn: Henrik Emil

Vekt: 3940

Lengde: 54

Hodeomkrets: 37

 

Kort fødselshistorie: 3 timer fra vannet gikk til gutten var ute. Drømmefødsel :)

 

 

 


  • ipb.global.registerReputation( 'rep_post_144278605', { domLikeStripId: 'like_post_144278605', app: 'forums', type: 'pid', typeid: '144278605' }, parseInt('0') );

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Amia

Termin: 11 Juni

Født/uke: 7 Juni i uke 39+4

Kjønn: Gutt

Vekt: 3958 g

Lengde: 52 cm

Hodeomkrets: 36

 

Kort fødselshistorie: Vannet gikk kl 14.30 fire dager før termin, og 2,5 timer etterpå var han ute. Ble kjørt med blålys til sykehuset da hodet ikke var festet, og jeg hadde kraftige rier. En utrolig intens opplevelse, og en stor kontrast til min første fødsel som varte 24 timer og startet 14 dager over termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Proppolf juni2012

Termin: 19.juni

Født/uke: 11. juni (uke 39+1) med ks

Kjønn: gutt

Navn: Liam Nathaniel

Vekt: 3920

Lengde: 51

Hodeomkrets: 35

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie:

Planlagt ks da dette er barn nr 3. Første ble tatt med haste ks og nr 2 ble tatt med planlagt. SÅ nr 3 blir automatisk ks.

Alt gikk etter boka. Uproblematisk ks, som resulterte i en velskapt flott gutt.

Tips til dere som ikke har født:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nick: Gullunger

Termin: 12.06.12

Født/uke: 11.06.12/ uke 40+1

Kjønn: Jente

Navn: Snart klar!

Vekt: 3760 gr

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 36

Kort fødselshistorie:

Våknet kl.03 på natten, og kl.06.13 var hun født :)

Se 3.trimester for min mer detaljerte fødselshistorie

"Lillesøster kom i ekspressfart" :)

Tips til dere som ikke har født:

Husk at dere får verdens største premie!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Lin78

Termin: 09.06.12(ifølge mens,23.06.12 ifølge UL)

Født/uke: 11.06.12/ uke 38+4(ifølge UL)

Kjønn: Gutt

Navn: William

Vekt: 2860 gr

Lengde: 48 cm

Hodeomkrets: 35

Link til gratulasjoner: http://lindamorshobbykrok.blogspot.no/

Kort fødselshistorie:planlagt keisersnitt da jeg har 3 hastesnitt fra før.Alt gikk etter planen, og i grunn en fantastisk flott opplevelse :) Ingen komplikasjoner what so ever :)Føler meg sååå heldig som har fått 4 friske, og flotte barn :)

 

 

Tips til dere som ikke har født:

Gled dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick:Mrs. Georgine

Termin:4.juni

Født/uke:12. juni, 41+1

Kjønn:Gutt

Navn:

Vekt:3810

Lengde:51

Hodeomkrets: 35,5

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie: vannet gikk, riene begynte halvannen time etter dette. totalt 5 timer.

 

Tips til dere som ikke har født:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: ingtho86

Termin: 19.06

Født/uke: 08.06

Kjønn: gutt

Navn: Even

Vekt: 3075g

Lengde: 48cm

Hodeomkrets: 35cm

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie: vannet ble tatt etter 3 dager på sykehus med 6 cm åpning og ingen rier og et blodtrykk som var høyt og ikke gikk ned med medisiner. to mislykkede epiduraler og 9 timer senere ble gutten tatt med sugekopp. vondt, men tiden gikk fort, og alt var verdt det idet han ble lagt på brystet mitt.

 

Tips til dere som ikke har født:

spør etter klyster før det er for sent, og mas på personalet om hjelp til hver eneste gang du skal amme. sov når baby sover, selv om det er veldig vanskelig å ta øynene fra skatten din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Nordisk

Termin: 08.06.2012

Født/uke: 03.06.2012

Kjønn: Jente

Navn: Aurora

Vekt: 3530 gram

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 35,5

 

Kort fødselshistorie: Svangerskapsforgiftning førte til hyppige innleggelser på føde/barsel i mai. Legene sa at om fødselen ikke startet av seg selv innen termin ble det keisersnitt. Var på kontroll på føden lørdag 2.juni, og formen min var så dårlig at det ble bestemt keisersnitt til neste morgen. Fikk konstatert lungebetennelse i tillegg, og ble satt på intravenøst antibiotika over natten.

 

Keisersnittet gikk fint, men pga flere komplikasjoner (blodpropp i lungen) ble vi liggende på sykehuset i åtte dager etterpå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: eviglykke

Termin: 22.juni

Født/uke: 7.juni, uke 38

Kjønn: pike

Navn:

Vekt: 3316

Lengde: 51

Hodeomkrets: 32

 

 

 

Tips til dere som ikke har født: PUST med magen og vær forberedt på at ting ikke alltid blir som planlagt. Kroppen er rå og smertene er fort glemt!

Etter 12 timer med hardt fødselsarbeid ble det besluttet akutt keisersnitt. Spinalbedøvelsen fungerte ikke, og full narkose måtte til. På Ullevål er de fantastiske!

Neste gang håper jeg at jeg får fullføre jobben på egenhånd og at jeg får være tilstede når barnet kommer til verden.

Endret av eviglykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Marina.T

Termin:19.Juni

Født/uke: 10.Juni, uke 38

Kjønn:Gutt

Vekt: 3550

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 35 cm

 

Kort fødselshistorie:

Vannavgang kl 03, med rier etter kort tid. Kl 05 var vi på føden og kl 05.30 hadde jeg 8 cm. kl 10 var gutten født. Helt ukomplisert

Tips til de som ikke har født:

Omslagsbodyer er gull verdt! Spesielt for småstressede fedre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nick: MinFørste2012

Termin: 12.juni

Født/uke: 9.juni

Kjønn: jente

Navn: Maiken

Vekt: 2910

Lengde: 49

Hodeomkrets: 36

Link til gratulasjoner: detlillemirakel.blogg.no

 

Kort fødselshistorie:

Slimproppen gikk på morgenen, hadde time hos jordmor kl 11. Hun sjekket meg ikke, men sa det fortsatt kunne ta dager. Jeg trodde det var rester av slimproppen som kom videre på dagen, men ringte sykehuset og ble bedt om å komme på en sjekk kl 17. Da viste det seg at det var vannet som hadde gått og at riene var i gang. Ble koblet på ctg-maskin, babyens hjerterytme sank ved hver ri og jeg ble sendt på obs-posten. Her ble jeg liggende med ctg-maskin til kl 11, med varmeflaske som smertelindring. Ble så kjørt til føden. Smertene ble verre og verre, men åpningnen kom sakte. Frem til kl 3 på natten klamret jeg meg til lystgassen før jeg til slutt måtte krype til korset å be om epidural. Kl 0455 var prinsessa ute med hjelp av sugekopp. Hun hadde navlestrengen rundt halsen og foten, og det var derfor jeg måtte ligge med ctg-maskin i de 12 timene fødselen varte... Men alt bra med jenta vår :)

 

Tips til dere som ikke har født:

det er ikke feigt å be om epidural!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick; xheda

Termin; 13.juni

Født; 17.juni

Kjønn; gutt

Navn; Arion

Vekt; 3760

Lengde; 51

Hodeomkrets; 37

 

Kort fødselshistorie; kom inn på sykehuset med sterke rier

rundt 2300 og han var ute 0023, så det var en grei og rask fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Leirha

Termin: 12 juni

Født/uke: 17 juni, 41+1

Kjønn: gutt

Navn: Marco

Vekt: 4260g (estimert til å være 3300g)

Lengde: 52cm

Hodeomkrets: 36cm

Link til gratulasjoner:Link til blogginnlegg om fødsel http://littkritikk.blogspot.no/2012/06/da-marco-ble-fdt.html

 

Tips til dere som ikke har fødtt:

 

Lystgass,og konsentrer om pusten gjennom riene.

og VIKTIG følg jordmors instrukser.

 

Kort fødselshistorie:

Se linken for den lange versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: LilleTroll + spira

Termin: 12. juni

Født: 19. Juni / 41+2

Kjønn: jente

3625 gram

51 cm

35 rundt hodet.

 

Ankom sykehuset ca 23-2330. 03:26 var hun ute. Kom inn på sjekk fordi jeg kjente så lite liv. Hadde hatt rier med 10 min mellomrom siden ca kl 14 på dagen da. De var vonde, måtte virkelig puste meg gjennom dem, men regnet med jeg hadde lenge igjen ettersom det var så lang tid mellom dem. Vel inne på sykehuset ble jeg sjekket, og da var det jammen meg 5-6 cm åpning! På sykehuset tok riene seg opp, pustet meg gjennom dem. Vannet ble tatt, og det var (som ved sist fødsel) misfarget. Fikk meg en liten psykisk knekk da pga litt tøff start sist runde pga dette. Ba om epidural, hvilket det ble klargjort til. Da endelig anestesilegen kom ble han bedt om å snu i døra, her var det ikke tid - full åpning. Rene haglet på, men var ikke effektive/lange nok, så ble satt på drypp. Frøkna stanget i bekkenet og det ble pratet om tang/sugekopp. Da ble det fart på en stk bånnsliten kommende mamma. Ut kom hun, uten hjelpemidler :-) Like stolt nå som sist!

 

Nå, to dager etter fødsel, er jeg i kjempe form :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Junibaby10612

Termin: 25 juni

Født/uke: 19 juni, 39 + 3

Kjønn: Jente

Navn:

Vekt: 3185

Lengde: 49

Hodeomkrets: 34

Link til gratulasjoner:

Kort fødselshistorie:

Tips til dere som ikke har født: Husk på pusten gjennom riene

Endret av Junibaby10612
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Juniblomst

Termin:11. juni (UL)

Født/uke: 14.juni

Kjønn: jente

Navn: Tuva

Vekt: 3650

Lengde: 50

Hodeomkrets: 35

 

 

Kort fødselshistorie: Kom til føden litt over klokka 3.00 på natten, riene var da hvert 15 minutt. Hadde ikke så veldig sterke rier, så ble litt paff da jordmor sa jeg hadde full åpning og kunne sette meg på krakken og presse. Fikk to kraftige pressrier, og 6.45 var lille Tuva kommet til verden! Drømmefødsel :-)

 

Tips til dere som ikke har født: Lystgass er bare en helt suveren følgesvenn under fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Bollefrua

Termin: 14.06

Født/uke: 18.06

Kjønn: gutt

Navn: Andreas

Vekt: 3410

Lengde: 51

Hodeomkrets: 35

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie: Veldig kjapp fødsel. Riene startet med 2-3 min mellomrom. Fra 4 cm til lillebror var ute gikk det 50 min. Fikk lystgass og 1 lite sting! Veldig fin fødsel!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: karimor22

Termin: 10 juni

Født/uke:20 juni

Kjønn:jente

Navn:Selma

Vekt:4540

Lengde:54

Hodeomkrets:36,5

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie: Ble satt igang, et helvete.. Godt når det endelig var over;)

 

Tips til dere som ikke har født: Det er fantastisk etter en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Mamma til gullgutt

Termin: ul termin 21.06.12, planlagt ks 15.06.12

Født/uke: 15. juni

Kjønn: gutt

Navn:

Vekt: 2660

Lengde: 48

Hodeomkrets: 34

 

Kort fødselshistorie: Ble innlagt med svangerskapsforgiftning, og endte med akutt ks (for 2.gang), da fødselen startet kvelden før planlagt ks. Er nå endelig hjemme etter 10 dager på sykehus, og en del komplikasjoner.

 

Tips til dere som ikke har født: Ingenting kan planlegges, vær forberedt på at alt ikke nødvendigvis går som du har sett det for deg. Det som er så fantastisk er at man glemmer alt så fort man ser det nydelige lille menneske man har båret på i 9 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick:nr 1 Nes H

Termin:20.06.2012

Født/uke:26.06 41+1

Kjønn:Jente

Navn:Sol Anette

Vekt:3255

Lengde:51

Hodeomkrets:35

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie: begynte hardt og brutalt uten forvarsle ca 23:00, og klokka 06:28 var det over. Riene startet med ca 3-4 min mellom. Smertelindring ble badekar og lystgass. Ble klippet endel fordi snuppa MÅTTE ut fort, men det gÅr bra, litt vondt, men en liten pris Å betale. Fødselen ble langt bedre enn jeg hadde trodd, sÅ egentlig en positiv opplevelse. :)

 

Tips til dere som ikke har født: tja hva skal man si, bruk pusten deres for alt den er verdt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her kommer min oppdatering. Bedre sent, enn aldri. :)

 

Termin: 14.juni

Født/uke: 29.mai

Kjønn: Jente

Vekt: 2700

Lengde: 47

Hodeomkrets: 33

 

Kort fødselshistorie: Vannet gikk om natten og riene kom hyppig, så vi dro til sykehuset. Ut på morgenen dabbet riene av og dagen etter viste det seg at jeg ikke var moden overhodet, og kun 1 cm åpning. De la inn en dose med modningsgele og lurte på å sende meg hjem en tur. Rett før de skulle sjekke om geleen hadde hatt noen virkning satt det i gang med noen små modningsrier i en halvtime-times tid. I det jordmor kom inn for å sette på meg registreringsmaskinen hogg det til med åpningsrier. Jeg gikk fra 1 cm til full åpning på ett kvarter. Jordmor rakk å kalle på en liten gjeng med hjelpende jordmødre som fikk meg opp i en fødeseng, en av dem fikk etterhvert kastet lystgassmaska i min retning, og etter et panisk og høylytt kvarter til var jenta ute. Greit med styrtfødsel når man allerede er på sykehuset. :)

 

Tips til dere som ikke har født ennå: Drit i om noen hører dere, lag de lydene du vil, så høyt dere kan, dersom det hjelper. Og neida, det hjelper ikke å puste med magen under svært hyppige åpningsrier og når du ikke kan presse, når det eneste du kan er å prøve å sakke ned farten, for ungen kommer enten du vil eller ei. Da er det bare til å lytte til jordmor og gjøre som du får beskjed om. :)

Endret av Frenzia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: OptimistHoppa

Termin: 17.06.12

Født/uke: 29.06.12/ uke 42+0

Kjønn: gutt

Vekt: 4000 g

Lengde: 56 cm (!)

Hodeomkrets: 38 cm

 

Kort fødselshistorie: startet med rier kl 19 onsdag kveld (27.), de var vonde og lange (45 sek-1 min) fra starten av. Rundt kl 0430 torsdag morgen kom de med 3 minutters mellomrom og vi dro til sykehuset. På sykehuset fortsatte riene å komme tett og gjøre vondere og vondere, men det var ikke klart til pressing før rundt midnatt igjen. Måtte ha epidural og diverse drypp i mellomtiden. Fikk ikke pressrier, men klarte etter hvert å presse ut en stor gutt kl 02:20 fredag morgen (29.) på vilje og med litt vakuumhjelp. Og det var så verdt det tenker jeg allerede to døgn etter :)

 

Tips til dere som ikke har født: Jobb godt med pusten under riene! Rolige, lange drag (før pressfasen) gjør det mindre smertefullt og du får noe å fokusere på.

Endret av OptimistHoppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...