Gå til innhold

Eksamen i sidemål... Noen norsklærere her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ble trekt opp i sidemål. Jeg er ikke god, siden vi ikke har hatt mer enn fem timer nynorskundervisning... . Jeg er kjemperedd for å stryke.

Føler at verb og substantiv sitter relativt godt, ellers kommer jeg til å bruke ordboka flittig. Men har dere noen supertips som gjør at det blir lettere å komme gjennom dagen? Evt. bare noen trøstende ord :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går sikkert bra :) Nå vet jeg ikke hvor lang tid du har på deg og hva annet du må bruke tiden på, men om du har tid så er det å lese så mye du bare kan av nynorske tekster det beste tipset mitt. Og skrive litt selv. Finn bøker/artikler som interesserer deg og les i vei. Det er noe med å få inn formen og syntaks siden setningene er litt anderledes bygget opp på nynorsk enn bokmål, og om du får inn mye nynorsk så blir det mer naturlig å skrive det selv også.

 

Ellers er det viktig å huske på småordene. Som at "det" heter "det" på nynorsk også, og ikke "da", at det heter "er" også på nynorsk og ikke bare "e". Forkortelsen "f.eks" er "t.d." på nynorsk. Som elev har du det ganske enkelt i og med at du har lov til bruke klammeform, og da kan du velge ord som er de samme på nynorsk og bokmål.

 

Ellers er det viktig å huske at teksten ikke bare blir vurdert språklig, men etter innhold. Jeg ville skrevet ferdig hele teksten på så godt nynorsk du klarer først for å få på plass selve teksten, og så heller renskrevet den etterpå. Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksamen i nynorsk jeg også, imorgen. Og dette er noe jeg IKKE kan i det hele tatt. må skaffe meg en nynorsk ordbok idag, for å komme meg nogenlunde igjennom. Ligner nynorsk eksamen på vanlig norsk eksamen? Altså skrive artikkel +++? Ikke bøye verb og kunne alt slik? For som sagt, jeg suger i nynorsk. Hehe. Antar jeg stryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Jeg skal notere ned tipsene. Veldig typisk å skrive noe som høres ut som nynorsk, men egentlig ikke er det. Føler vel at det er der jeg surrer litt... Også er jeg usikker på spørreord og pronomen, men jeg kan lage en liste så jeg har det lett tilgjengelig, kanskje.

Eksamen er i morra, så da får jeg bruke dagen til å lese tekster og gjøre en enkel tolkning i kveld.

Wææ, dette er ikke en eksamen jeg ønsker å gjøre to ganger!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksamen i nynorsk jeg også, imorgen. Og dette er noe jeg IKKE kan i det hele tatt. må skaffe meg en nynorsk ordbok idag, for å komme meg nogenlunde igjennom. Ligner nynorsk eksamen på vanlig norsk eksamen? Altså skrive artikkel +++? Ikke bøye verb og kunne alt slik? For som sagt, jeg suger i nynorsk. Hehe. Antar jeg stryker.

 

Det skal være likt som bokmål ja :) Men du må jo faktisk kunne bøye verb for å få en god tekst da. Husk på at det i ordboken er en egen liste over ord på bokmål som ikke finnes på nynorsk, og hva disse ordene er "oversatt" med til nynorsk. F.eks er det ikke noe som heter "løpe" på nynorsk (ei heller "laupe", "løype", "laupa" osv :P ), så "springe" vil være et greit ord å velge i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har eksamen i nynorsk jeg også, imorgen. Og dette er noe jeg IKKE kan i det hele tatt. må skaffe meg en nynorsk ordbok idag, for å komme meg nogenlunde igjennom. Ligner nynorsk eksamen på vanlig norsk eksamen? Altså skrive artikkel +++? Ikke bøye verb og kunne alt slik? For som sagt, jeg suger i nynorsk. Hehe. Antar jeg stryker.

 

Sidemåleksamen er akkuratt den samme som hovedmål... Språk og innhold teller likt. Hadde jammen vært greit om man bare kunne ha fokusert på en av tingene ;)

 

Jeg føler det på samme måte. Men ordbok er en nødvendighet!! Kjøp ordnett pluss på ordnett.no Tror den koster 59kr pr. mnd.

Lykken blir stor da morradagen er over :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh huff... Nå føltes alt mye verre enn det var istad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Dessuten: Hugs at det blir ikkje betre nynorsk av å henge på ar-ending på alle ord! Bruk ordboka, og på pc-en din stiller du inn nynorsk som språk i Word. Da får du ein del hjelp av retteprogrammet, men stol ikkje blindt på denne hjelpa. Mitt beste råd trur eg er å skrive enkelt, å svare på heile oppgåva og legge seg på eit moderat nivå reint språkmessig. I dag er det slik at det er svært mange former som er godkjende på nynorsk, og dei to målformene våre liknar etterkvart mykje på kvarandre.

 

Ellers: Les nynorske tekster! Sorter, slik at du les berre nynorske tekster frå no og fram til eksamen. Da får du nynorsken meir inn under huda. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru at du er vaksen, siden du er på dette forumet. Eg kan ikkje heilt forstå at det går an å velge å leve i slikt eit vakum, at du ikkje har greid å lære deg å skrive nynorsk. Du lever i eit samfunn der nynorsk er flittig brukt, då det er hovudmålet til mange, det er flittig brukt i media, samt at du har hatt undervisning i dette på skulen. Nynorsk er brukt i offentleg adminstrasjon, i lovtekster og i utgreiingar frå regjering og storting.

Kvifor i alle verdens dagar har du lukka ute nynorsk. Det er jo alfa omega å kunne bruke begge målføre.

 

Helsing ei som kan både bruke og forstå begge målføre, og som i tillegg kan snakke og skrive engelsk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten: Hugs at det blir ikkje betre nynorsk av å henge på ar-ending på alle ord! Bruk ordboka, og på pc-en din stiller du inn nynorsk som språk i Word. Da får du ein del hjelp av retteprogrammet, men stol ikkje blindt på denne hjelpa. Mitt beste råd trur eg er å skrive enkelt, å svare på heile oppgåva og legge seg på eit moderat nivå reint språkmessig. I dag er det slik at det er svært mange former som er godkjende på nynorsk, og dei to målformene våre liknar etterkvart mykje på kvarandre.

 

Ellers: Les nynorske tekster! Sorter, slik at du les berre nynorske tekster frå no og fram til eksamen. Da får du nynorsken meir inn under huda. Lykke til!

 

Tusen takk for svar! Moderat nivå blir mantraet mitt i morra!!! Veldig fint med tydelige og konkrete råd fra dere snille damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe denne ordlista:

 

http://www.cappelendammundervisning.no/undervisning/videregaende/project-detail.action?id=123880

 

Det som er så greit med denne, er at den fungerer etter samme prinsipp som engelsk ordliste: du slår opp ordet på bokmål, og bak ordet står det hva det blir på nynorsk.

 

Selvsagt vil det være en fordel å kunne bøye verb og substantiv, men med denne er du iallfall et godt stykke på vei :-)! Mine elever har brukt denne flittig, og resultatene er bedre enn tidligere.

 

Masse lykke til på eksamen! Dette går nok så bra, atte :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste av alt: Ikke få panikk! Noen små enkle regler gjør eksamen i sidemål så mye enklere - her skal dere få de samme tipsene som jeg gir mine elever:

 

1. Ordbok. Ordbok. Ordbok. ALT står i ordboka, så hvis du gidder å bruke tid på det på eksamen, så er det i boks. Særlig gjelder dette ord og bøyninger du er usikker på - som løpe, som ikke fins på nynorsk: Ikke bare erstatt det med løype, laupa eller lignende, slå opp i ordbokas bokmålstillegg, og finn ut at AHA! Det er "springe" jeg skal skrive! Tadaaa. Det samme gjelder verbbøyninger; jeg har fått noen å sjå - sjår - har sjått oppigjennom, og det er ikke bra... Slå opp i ordboka!

 

2. Substantiv: Hankjønnssubstantiv (ein bil, ein benk) slutter på -ar og -ane, hunkjønn (ei skål, ei skjei) bøyes likt som på bokmål.

 

3. Verb: Supertipset! Mange skriver konsekvent -ar på alt som skal være nynorsk, fordi de syns det høres så nynorsk ut. Da får du en oppgave full av lærararararar, og det er ikke spesielt nynorsk. Her kommer supertipset: Alle regelrette verb som slutter på -et i preteritum på bokmål (hoppET, dansET, syklET) får -ar (hoppar, dansar, syklar) på nynorsk. De andre verbene får -er.

 

4. Lag en liste over spørreordene, så du ikke skriver kvisleis og kvordan. Du har lov til å bruke hjelpemidler på eksamen, så denne lista har du liggende foran deg, og hver gang du har lyst til å skrive "kvisleis" fordi du syns det høres så nynorsk ut, så sjekker du lista og skriver korleis i stedet.

 

5. Noko, nokon, nokre. Viktige forskjeller! Her er de:

Noko = noe

Nokon = noen i spørsmål og nektinger (samme som engelsk any)

Nokre = noen i vanlige utsagn (samme som engelsk some)

 

6. Anbeheitelse. Ord som begynner med an eller be (anta, befale) eller slutter på heit eller else (kjærligheit, forelskelse) er ikke så gode på nynorsk. De er litt mer akseptert nå etter de nye reglene, men hvis du vil gjøre et godt inntrykk på sensor, så stopp opp hver gang du skal til å skrive et ord som begynner med dette: "Eg vil anbefale... vent litt, sjekke ordbok, aha! Eg vil tilrå..." ALT dette står i ordboka! Og vi vet alle at kjærlighet ikke heter kjærligheit på nynorsk, men kjærleik (et mye finere ord, spør du meg). Pass på anbeheitelse-ordene, og det skal gå deg godt og du får leve lenge i landet ;)

 

Dere har fått gode råd fra andre også, og jeg vil gjerne slutte meg til det om å lese nynorsk. Les bare nynorsk fra nå og frem til eksamen, skift målform på Facebook så du får det der også, skriv nynorske handlelapper til deg selv - skift målform i dagene før eksamen! Da blir det mye lettere å tenke på nynorsk når du først sitter der og blir bedt om å sammenligne en tekst av Bjørnstjerne Bjørnson med et maleri av Tidemand og Gude, og forklare hvordan forestillingen om det norske ble skapt i romantikken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Det viktigste av alt: Ikke få panikk! Noen små enkle regler gjør eksamen i sidemål så mye enklere - her skal dere få de samme tipsene som jeg gir mine elever:

 

1. Ordbok. Ordbok. Ordbok. ALT står i ordboka, så hvis du gidder å bruke tid på det på eksamen, så er det i boks. Særlig gjelder dette ord og bøyninger du er usikker på - som løpe, som ikke fins på nynorsk: Ikke bare erstatt det med løype, laupa eller lignende, slå opp i ordbokas bokmålstillegg, og finn ut at AHA! Det er "springe" jeg skal skrive! Tadaaa. Det samme gjelder verbbøyninger; jeg har fått noen å sjå - sjår - har sjått oppigjennom, og det er ikke bra... Slå opp i ordboka!

 

2. Substantiv: Hankjønnssubstantiv (ein bil, ein benk) slutter på -ar og -ane, hunkjønn (ei skål, ei skjei) bøyes likt som på bokmål.

 

3. Verb: Supertipset! Mange skriver konsekvent -ar på alt som skal være nynorsk, fordi de syns det høres så nynorsk ut. Da får du en oppgave full av lærararararar, og det er ikke spesielt nynorsk. Her kommer supertipset: Alle regelrette verb som slutter på -et i preteritum på bokmål (hoppET, dansET, syklET) får -ar (hoppar, dansar, syklar) på nynorsk. De andre verbene får -er.

 

4. Lag en liste over spørreordene, så du ikke skriver kvisleis og kvordan. Du har lov til å bruke hjelpemidler på eksamen, så denne lista har du liggende foran deg, og hver gang du har lyst til å skrive "kvisleis" fordi du syns det høres så nynorsk ut, så sjekker du lista og skriver korleis i stedet.

 

5. Noko, nokon, nokre. Viktige forskjeller! Her er de:

Noko = noe

Nokon = noen i spørsmål og nektinger (samme som engelsk any)

Nokre = noen i vanlige utsagn (samme som engelsk some)

 

6. Anbeheitelse. Ord som begynner med an eller be (anta, befale) eller slutter på heit eller else (kjærligheit, forelskelse) er ikke så gode på nynorsk. De er litt mer akseptert nå etter de nye reglene, men hvis du vil gjøre et godt inntrykk på sensor, så stopp opp hver gang du skal til å skrive et ord som begynner med dette: "Eg vil anbefale... vent litt, sjekke ordbok, aha! Eg vil tilrå..." ALT dette står i ordboka! Og vi vet alle at kjærlighet ikke heter kjærligheit på nynorsk, men kjærleik (et mye finere ord, spør du meg). Pass på anbeheitelse-ordene, og det skal gå deg godt og du får leve lenge i landet wink.png

 

Dere har fått gode råd fra andre også, og jeg vil gjerne slutte meg til det om å lese nynorsk. Les bare nynorsk fra nå og frem til eksamen, skift målform på Facebook så du får det der også, skriv nynorske handlelapper til deg selv - skift målform i dagene før eksamen! Da blir det mye lettere å tenke på nynorsk når du først sitter der og blir bedt om å sammenligne en tekst av Bjørnstjerne Bjørnson med et maleri av Tidemand og Gude, og forklare hvordan forestillingen om det norske ble skapt i romantikken wink.png

Det viktigste av alt: Ikke få panikk! Noen små enkle regler gjør eksamen i sidemål så mye enklere - her skal dere få de samme tipsene som jeg gir mine elever:

 

1. Ordbok. Ordbok. Ordbok. ALT står i ordboka, så hvis du gidder å bruke tid på det på eksamen, så er det i boks. Særlig gjelder dette ord og bøyninger du er usikker på - som løpe, som ikke fins på nynorsk: Ikke bare erstatt det med løype, laupa eller lignende, slå opp i ordbokas bokmålstillegg, og finn ut at AHA! Det er "springe" jeg skal skrive! Tadaaa. Det samme gjelder verbbøyninger; jeg har fått noen å sjå - sjår - har sjått oppigjennom, og det er ikke bra... Slå opp i ordboka!

 

2. Substantiv: Hankjønnssubstantiv (ein bil, ein benk) slutter på -ar og -ane, hunkjønn (ei skål, ei skjei) bøyes likt som på bokmål.

 

3. Verb: Supertipset! Mange skriver konsekvent -ar på alt som skal være nynorsk, fordi de syns det høres så nynorsk ut. Da får du en oppgave full av lærararararar, og det er ikke spesielt nynorsk. Her kommer supertipset: Alle regelrette verb som slutter på -et i preteritum på bokmål (hoppET, dansET, syklET) får -ar (hoppar, dansar, syklar) på nynorsk. De andre verbene får -er.

 

4. Lag en liste over spørreordene, så du ikke skriver kvisleis og kvordan. Du har lov til å bruke hjelpemidler på eksamen, så denne lista har du liggende foran deg, og hver gang du har lyst til å skrive "kvisleis" fordi du syns det høres så nynorsk ut, så sjekker du lista og skriver korleis i stedet.

 

5. Noko, nokon, nokre. Viktige forskjeller! Her er de:

Noko = noe

Nokon = noen i spørsmål og nektinger (samme som engelsk any)

Nokre = noen i vanlige utsagn (samme som engelsk some)

 

6. Anbeheitelse. Ord som begynner med an eller be (anta, befale) eller slutter på heit eller else (kjærligheit, forelskelse) er ikke så gode på nynorsk. De er litt mer akseptert nå etter de nye reglene, men hvis du vil gjøre et godt inntrykk på sensor, så stopp opp hver gang du skal til å skrive et ord som begynner med dette: "Eg vil anbefale... vent litt, sjekke ordbok, aha! Eg vil tilrå..." ALT dette står i ordboka! Og vi vet alle at kjærlighet ikke heter kjærligheit på nynorsk, men kjærleik (et mye finere ord, spør du meg). Pass på anbeheitelse-ordene, og det skal gå deg godt og du får leve lenge i landet wink.png

 

Dere har fått gode råd fra andre også, og jeg vil gjerne slutte meg til det om å lese nynorsk. Les bare nynorsk fra nå og frem til eksamen, skift målform på Facebook så du får det der også, skriv nynorske handlelapper til deg selv - skift målform i dagene før eksamen! Da blir det mye lettere å tenke på nynorsk når du først sitter der og blir bedt om å sammenligne en tekst av Bjørnstjerne Bjørnson med et maleri av Tidemand og Gude, og forklare hvordan forestillingen om det norske ble skapt i romantikken wink.png

 

HER var det mange gode råd!

Signerer og støtter, fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru at du er vaksen, siden du er på dette forumet. Eg kan ikkje heilt forstå at det går an å velge å leve i slikt eit vakum, at du ikkje har greid å lære deg å skrive nynorsk. Du lever i eit samfunn der nynorsk er flittig brukt, då det er hovudmålet til mange, det er flittig brukt i media, samt at du har hatt undervisning i dette på skulen. Nynorsk er brukt i offentleg adminstrasjon, i lovtekster og i utgreiingar frå regjering og storting.

Kvifor i alle verdens dagar har du lukka ute nynorsk. Det er jo alfa omega å kunne bruke begge målføre.

 

Helsing ei som kan både bruke og forstå begge målføre, og som i tillegg kan snakke og skrive engelsk. :-)

 

Bah...

Jeg tror det er viktig å forstå at ikke alle mennesker har det samme utgangspunktet. Du sier at jeg har valgt å leve i et vakum... Jeg valgte ikke å miste undervisning på ungdomsskolen, det var slik det ble pga andres valg i livet. Man kan her argumentere med at man har ansvar for egen læring og eget liv, men det blir for enkelt i dette tilfellet. Mange år har gått og nå jobber jeg hardt for å komme videre i livet. å sette seg på skolebenken etter så mange år i et "selvvalgt vakum" er tøft! At jeg har valgt å ikke fokusere så mye på nynorsk dette året vil dessverre vise seg på eksamen, men det er en konsekvens jeg som voksen er i stand til å ta.

Når jeg ber om råd her, er det ikke for at andre skal kunne hevde seg, men heller bruke av sin kunnskap for å hjelpe meg.

 

For å gjøre det kort: Jeg er oppvokst på østlandet, her finnes det ikke mange nynorskbrukere, derfor er det heller ikke flittig i bruk.

Jeg kjenner ikke igjen i at nynorsk er mye brukt i media, i hvertfall ikke det jeg leser ( her kan du igjen hevde deg, ved å fortelle meg at jeg da bør lese annet enn VG og Aftenposten...), og da det kommer til TV er det ikke nødvendigvis slik at jeg tenker over grammatikk og hvordan setningene er bygd opp hver gang det blir snakket nynorsk.

Når det kommer til offentlige papirer, er det vel naturlig å velge den formen man selv til daglig bruker. Og i det vakumet jeg levde i, hadde jeg heller ikke store behov for å lese slike dokumenter.

Jeg forstår begge språk, men har vanskelig for å uttrykke meg riktig på nynorsk.

Jeg kan også snakke og skrive engelsk :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste av alt: Ikke få panikk! Noen små enkle regler gjør eksamen i sidemål så mye enklere - her skal dere få de samme tipsene som jeg gir mine elever:

 

1. Ordbok. Ordbok. Ordbok. ALT står i ordboka, så hvis du gidder å bruke tid på det på eksamen, så er det i boks. Særlig gjelder dette ord og bøyninger du er usikker på - som løpe, som ikke fins på nynorsk: Ikke bare erstatt det med løype, laupa eller lignende, slå opp i ordbokas bokmålstillegg, og finn ut at AHA! Det er "springe" jeg skal skrive! Tadaaa. Det samme gjelder verbbøyninger; jeg har fått noen å sjå - sjår - har sjått oppigjennom, og det er ikke bra... Slå opp i ordboka!

 

2. Substantiv: Hankjønnssubstantiv (ein bil, ein benk) slutter på -ar og -ane, hunkjønn (ei skål, ei skjei) bøyes likt som på bokmål.

 

3. Verb: Supertipset! Mange skriver konsekvent -ar på alt som skal være nynorsk, fordi de syns det høres så nynorsk ut. Da får du en oppgave full av lærararararar, og det er ikke spesielt nynorsk. Her kommer supertipset: Alle regelrette verb som slutter på -et i preteritum på bokmål (hoppET, dansET, syklET) får -ar (hoppar, dansar, syklar) på nynorsk. De andre verbene får -er.

 

4. Lag en liste over spørreordene, så du ikke skriver kvisleis og kvordan. Du har lov til å bruke hjelpemidler på eksamen, så denne lista har du liggende foran deg, og hver gang du har lyst til å skrive "kvisleis" fordi du syns det høres så nynorsk ut, så sjekker du lista og skriver korleis i stedet.

 

5. Noko, nokon, nokre. Viktige forskjeller! Her er de:

Noko = noe

Nokon = noen i spørsmål og nektinger (samme som engelsk any)

Nokre = noen i vanlige utsagn (samme som engelsk some)

 

6. Anbeheitelse. Ord som begynner med an eller be (anta, befale) eller slutter på heit eller else (kjærligheit, forelskelse) er ikke så gode på nynorsk. De er litt mer akseptert nå etter de nye reglene, men hvis du vil gjøre et godt inntrykk på sensor, så stopp opp hver gang du skal til å skrive et ord som begynner med dette: "Eg vil anbefale... vent litt, sjekke ordbok, aha! Eg vil tilrå..." ALT dette står i ordboka! Og vi vet alle at kjærlighet ikke heter kjærligheit på nynorsk, men kjærleik (et mye finere ord, spør du meg). Pass på anbeheitelse-ordene, og det skal gå deg godt og du får leve lenge i landet wink.png

 

Dere har fått gode råd fra andre også, og jeg vil gjerne slutte meg til det om å lese nynorsk. Les bare nynorsk fra nå og frem til eksamen, skift målform på Facebook så du får det der også, skriv nynorske handlelapper til deg selv - skift målform i dagene før eksamen! Da blir det mye lettere å tenke på nynorsk når du først sitter der og blir bedt om å sammenligne en tekst av Bjørnstjerne Bjørnson med et maleri av Tidemand og Gude, og forklare hvordan forestillingen om det norske ble skapt i romantikken wink.png

 

Fantastisk, tusen takk for et så utfyllende svar!! Jeg noterer for harde livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru at du er vaksen, siden du er på dette forumet. Eg kan ikkje heilt forstå at det går an å velge å leve i slikt eit vakum, at du ikkje har greid å lære deg å skrive nynorsk. Du lever i eit samfunn der nynorsk er flittig brukt, då det er hovudmålet til mange, det er flittig brukt i media, samt at du har hatt undervisning i dette på skulen. Nynorsk er brukt i offentleg adminstrasjon, i lovtekster og i utgreiingar frå regjering og storting.

Kvifor i alle verdens dagar har du lukka ute nynorsk. Det er jo alfa omega å kunne bruke begge målføre.

 

Helsing ei som kan både bruke og forstå begge målføre, og som i tillegg kan snakke og skrive engelsk. :-)

 

Jeg synes du fremstiller dette litt dust. Alle har ikke det samme utgangspunktet. En med nynorsk som hovedmål vil få mye "gratis" mtp bokmål da det er det desidert mest brukte språket i landet vårt.

Jeg er oslojente, og tror jeg kan telle på en hånd timene vi hadde med nynorskundervisning på ungdomsskolen, på videregående gikk jeg en linje der nynorsk ikke engang ble tilbudt! Skulle jeg ha lært meg nynorsk måtte jeg altså gått inn for det på egen hånd. Nå studerer jeg norsk ved universitetet, og har fortsatt store utfordringer med nynorsken, men jeg prøver!

Jeg skjønner godt at elev med samme utgangspunkt som meg, men kanskje uten interessen for språk vil ha utfordringer med nynorsk. For oss med bokmål som hovedmål er det veldig mye som ikke er selvsagt når det kommer til nynorsk.

 

Så hold deg for god til å rakke ned på folk som faktisk ber om help!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...