Gå til innhold

18 mnd - går fortsatt ikke..


ReNaTe_86

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ei jente på 18 mnd som fortsatt ikke går.. Hun går hvis hun har noe å holde seg i og kan gå langt hvis hun vi holder henne i hånda. Ellers går hun faktisk på kne. Kommer seg nesten like fort frem som hvis hun hadde gått normalt, så hun ser vell sikkert ikke behovet for å reise seg. Er det noen andre som har opplevd lignende eller vet om noen? Begynner å bli stressa, men det er vell bare å ta tiden til hjelp... Har vært hos fysioterapeut 2 ganger, men de finner ikke noe galt.

Håper på svar fra noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som min gutt :)

Han er 17 mnd og går på knærna. Kan stå lenge alene på gulvet hvis han glemmer seg, men med en gang han blir klar over at han står alene så setter han seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 16 måneder og går heller ikke. Han gjør alt annet, for å si det sånn: går langt når vi holder ham i hånda, håndterer vogner og gåbiler, snur og løfter, klatrer opp i sofa og stoler, opp på krakker osv. Han står fjellstøtt, og han kan lett gå over gulvet hvis vi "sender" ham mellom oss. Da er han kjempestolt og stråler virkelig over det han får til. Men å gå ellers? Nope. Han kryper full fres og foretrekker tydeligvis det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=novemberbaby :)' timestamp='1338397257' post='144273450]

Godt å høre at det er flere... ;) Hvilken oppfølging får dere?

 

Ingen oppfølging, er innenfor normalen å ikke gå før ved 18 måneder. Hvis han kommer dit, kontakter jeg sikkert helsestasjonen. Jeg mistenker at min bare ikke er klar mentalt, at han er usikker, for fysisk kan han det jo. Så vi får se. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gikk ikke før han var 18 mnd heller - han var tidlig oppe og sto, og krabbet i vei fra 9-10 mnd, men nektet å gå, selv med støtte, før han var 15 mnd (men han gikk langs møbler og sånt, da). Så var det tre mnd der han gjerne ville leies rundt, før han begynte å gå selv. Da han begynte å reise seg selv midt på gulvet, gikk det ikke lang tid før han gikk også.

 

Jeg tror nok det hjalp at vinteren forsvant og det ble mer gangbart å være ute, og han fant ut at det var ekkelt å krabbe på grusen på gårdsplassen vår. Jeg var litt bekymret da han ikke ville gå med støtte før 15 mnd, men ettersom storebroren ikke gikk før han var nesten 16 mnd, så lot jeg minsten ta det i sitt eget tempo. Det løste seg av seg selv, som det jo som regel gjør!

 

Nå har han gått selv i halvannen mnd, og synes det er veldig stas å komme seg rundt på egen hånd utendørs. Uheldigvis virker det som om han er typen til å stikke av/vandre avgårde på egen hpnd uten å se etter oss, så nå er det nye ting å bekymre seg for ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres akkurat ut som her. Datteren vår gikk heller ikke alene hverken inne eller ute...

 

Hun kunne gå langt når vi holdt henne, og ville egentlig bare gå, men ville ha en finger å holde i eller noe å støtte seg til.

 

Plutselig en dag løsnet det.... faktisk akkurat den dagen hun fylte 18 mnd!

Skjedde helt plutselig at hun tok initativ til å gå på egenhånd :)

Er nok ikke annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp. Det kommer tydeligvis når de er klare. Noen har nok større behov enn andre for å føle at de mestrer før de slipper seg helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var slik sel, moren min tok på meg selen som jeg fikk holde i da kunne jeg gå..... Har selv sett det på video.....

 

 

Har lest at det er like vanlige å begyne å gått 10 månredsalderen som 24 måneder. Det er bare det at ett barn som ikke har lært seg å gå ofte er tabu og trist for foreldrene som føler de har gjort noe galt. Huskernjeg åra lest i et hefte fra fysotarapien, på bup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var slik sel, moren min tok på meg selen som jeg fikk holde i da kunne jeg gå..... Har selv sett det på video.....

 

 

Har lest at det er like vanlige å begyne å gått 10 månders alderen som 24 måneder. Det er bare det at ett barn som ikke har lært seg å gå ofte er tabu og trist for foreldrene som føler de har gjort noe galt. Huskernjeg åra lest i et hefte fra fysotarapien, på bup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se tråden jeg har startet, som jeg akkurat dyttet opp igjen. Min gutt er snart 17 mnd, og går ikke. Han står bare på tå, og er laaaangt unna å gå slik jeg ser det nå... Vi har fått oppfølging hos fysio i snart et halvt år nå, og jeg har fått til en ekstra legesjekk nå neste uke når han skal på (en tidlig) 18-mndkontroll. Ingen har funnet noe "galt". Han har vært veldig sein motorisk hele veien - var nesten et halvt år før han rulle fra rygg til mage, var over ett år før han krabbet etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mela<3

Jeg møtte en hyggelig bestemor med en liten pike på butikken i dag. Hun var fylt 18 mnd og kunne ikke gå enda.(Såvidt ved å holde hånda.) De håpte på gjennombruddet hver dag de! Det var ikke funnet noe galt hos henne heller. Du er ihvertfall ikke alene om å tenke/snakke om det;)

Regner med tulla di er flink til andre ting?

Min på 17 mnd gikk da han var 8 mnd, men sier fortsatt ytterst lite. Merker at de andre på samme alder kan litt mer der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente på 18 1/2 måned som ennå ikke går skikkelig. Hun går bra med støtte i en hånd. Hatt to kiropraktorbehandlinger nå, og låst opp både nakke og bekken. Dagen etter behandling nr 2, slapp hun seg og gikk noen skritt alene :)

Skader ikke med en sjekk hos kiropraktor, hvis noen er bekymrede om barna ikke går. Taper ikke annet på det enn penger ;) Ellers går barna når de er klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at fysio nå sist sa at hun er ikke så nøye på den 18-månedersgrensen for å gå. Tidligere har det vært den eneste milepælen helsesøster og lege har vært villige til å tidfeste. Jeg tviler sterkt på at min gutt vil gå når han er 18 mnd. Men uansett, fysio sa at de var mer opptatt av at milepælene ble nådd, en etter en, ikke akkurat NåR. Gutten min har f.eks. vært veldig sent ute med alt, han var over ett år gammel da han krabbet, og da er det kanskje ikke så rart at han går senere enn en baby som kanskje krabber når hun er sju mnd?

 

Ellers var legen på ettårskontrollen opptatt av helheten. Han sjekket for det han kalte "soft signs", som inkluderte både muskeltonus, finmotorikk, kontakt, språk etc. Han sa at gutten min "falt gjennom" på det grovmotoriske (fra livet og ned) mtp "normalen" , men at han var helt normal på alt annet. Han sa at barn som er sene motorisk, hvor dette er et symptom på at noe er galt, som regel har disse "soft signs" i tillegg, altså forsinket utvikling på tingene nevnt over. Dette betydde at han ikke trodde det var noe "galt" med lillebror, bare at han var sein, men at det ville komme etterhvert, i hans eget tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vår jente tok noen få forsiktige skritt alene da hun var rundt 11mndr. Akkurat på bursdagen sin gikk hun heeelt alene rundt omkring i huset. Nå er hun 13mndr og tasser rundt ute og inne som den selvfølgeligste ting i verden. Hun ble også fort trygg på å gå med sko på. Nabogutten på 17mndr krabber og ikke antydning til å gå. Vi har aldri presset jenta vår til å stå alene eller gå. Dette har hun funnet ut av helt selv. Det vi gjorde da hun var lita var å kjøpe en brio vogn som hun kunne gå med. Denne var populær! Naboguttens foreldre jobber mye med sin gutt og prøver å reise han opp hele tiden for å få han til å gå. Tror nok nøkkelen er at de små bare må finne ut av dette selv i sitt tempo, men kanskje greit å ha "hjelpemidler" som gjør at de kan ha det morsomt når de først skal tasse rundt. (Eks. Briovogn) Fant denne video på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=rfkkVQYjUIY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Akkurat slik gjorde min jente også (gikk bare når hun holdt i noe, eller på knærne, ellers krabbet hun, men det heller var ikke før hun var 12 mnd...) frem til for ca to uker siden. Hun er straks 18 mnd.

 

Jeg hadde planer om å kreve en time på helsestasjonen med barnelege for å se på henne om hun ikke gikk til hun var 18 mnd men ser ut til at vi slipper det. Hvis det har vært fysioterapeut i bildet, som ikke ser noe galt, så er det antakeligvis ikke det. Har du fått en barnelege til å se på han? Noen er jo bare treigere motorisk enn andre også.

Endret av lillemor og lillefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med vesla, ReNaTe_86?

 

Ville bare si at om fysioterapeut ikke finner noe galt, er nok jenta di helt normal!

 

Største her gikk med støtte fra åtte måneders alder, slapp seg ikke før han var nesten halvannet år. Minste gikk uten støtte fra hun var åtte måneder (lange distanser fra hun var rundt året). Begge er helt gjennomsnittlige motorisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...