Gå til innhold

sjalu storebror


Skautrollet

Anbefalte innlegg

hvordan ville dere taklet det når storebror på 2 til stadighet driver å dytter, slår og tar leker fra lillebror på ett år.

 

føler jeg har prøvd omtent alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Være tydelige på at det får han ikke lov til! Passe godt på og avlede storebror når du kan, og gå inn og stoppe hvis det er slåing eller avledning er for sent. Prøve å hjelpe toåringen til å finne alternative måter å reagere på.

 

Ettåringen skal ikke lide under 2 åringen, samtidig så er heller ikke toåringen stor og skal også ivaretas godt.

 

Du skriver at dere nesten har prøv alt, men hva er det dere har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då vår storebror var slik, så syntes eg det som funka best var å ikkje seie så mykje til storebror, men heller trøste og gje mykje merksemd til minste. Storebror gjorde det mest for å få mi oppmerksomheit, men eg prøvde heller å vere oppmerksom på han når han oppførte seg fint. Det gjekk over etter ein liten periode, sjølv om dei sjølvsagt kan krangle om leikar enno.

Ei ulempe med denne metoden var at minste vart litt dramaqueen etter kvart, og hylte opp om den minste ting, så eg måtte roe ned taktikken etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke vær beskymret. Det er vanlig med søsken sjalu. Men jeg har desverre ikke mange tips.

Men vis du ber storebroren om å stoppe med å pille lillebrors øyner eller du ber den elsdte å stoppe å slå den minste så må man si hvorfor. Da er det større sansynlighet at den elste stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde en sånn tema i barselsgruppen min. Psykologen rådet å tolke storebroren ( i din situasjon) positivt. Han er søken etter oppmerksomhet og det er viktig å heve den positive. "Så flott at du forsøker å leke med broren din" Så fint at dere kan dele leken, kan du vise den lille hvordan å leke med leken?" " Så flink storebror du er! Så glad du er i lille bor!", heler gjør om situasjonen til positivt, der storebroren kan fremheve seg positivt ut av det.- som hjelper, veiviser. Ros og skrytt for det minste fillesak han gjør bra ovenfor sin lille søster/bror.

Dette er tidskrevende og resultatene kommer over tid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...