Gå til innhold

Ultralydtråden


babysyk_74

Anbefalte innlegg

Hei hei,

jeg sprer de glade nyhetene i flere forum! :D

 

Jeg har vært på ny UL i dag etter den skumle opplevelsen på fredag.

 

Legen sa før ULen at hcg'et mitt var høyt (35000), og at med den verdien burde han absolutt ha sett foster og hjerte på fredag. Jeg har dessuten brukt helga til å forberede meg på dårlige nyheter, så jeg trodde nesten ikke det var sant når han utbrøt "men se der, du!". Jeg stirret på skjermen og så ... ingenting. Til slutt så jeg jo noe bevegelse, og det var hjertelagene til babyen min.

 

Helt utrolig, det har ikke gått opp for meg ennå. han hadde en teori på at blødningen kunne skyldes at morkaka koblet seg på mitt blodomløp (?!), men at den hadde vært ufarlig.

 

Noe som er litt sprøtt er at legen mente embryoet måtte ha tatt noen dager i "dvale" etter innsett, sånn at det var kanskje 6+3 eller 4, ikke 7+0 som jeg jo er etter kalenderen. Kan visst ikke forklares, men observeres innimellom.

 

Nå skal det feires med musserende rosévin på verandaen (alkoholfri, selvsagt)! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ÅÅ, sÅ fantastisk Satya! :-) Det var supergode nyheter! :-) Feirer med et knekkebød med brunost jeg. ;-) (eneste som holder kveldskvalmen helt borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har me fått time til UL på privatklinikk Fredag 25.mai, då e eg 6+6 etter min rekning:-D glede meg te å få se om alt er OK. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satya, så bra!

Sa de noe om hvor stort fosteret var? Jeg hadde jo også 7 + 0 i går, og var på tidlig UL, og fostersekken var 8mm og embryoet bare 2mm!! Har lest noen sånn "Uke for uke" at nå skulle det være 4-8mm (det ene stedet stod det dét, det andre stedet stod det 9-14). Så legen, en litt bestemt, utenlandsk dame, sendte meg hjem igjen og var ikke så veldig villig til å svare på spørsmål. Men hun kunne bekrefte at det ikke var utenfor livmoren, og vi kunne såvidt skimte hjerteslag, så alt er vel i orden. Ble bare litt overrasket over hvor lite, som sagt. Kanskje min lille eskimo har gått litt i dvale, slik som Satyas?

 

Jeg skal forøvrig på ny UL om 2 uker, i håp om at det var mer å se da ...

 

Spurven, du spurte hva som kan gjøre at man får tidlig UL. Prøverørsforsøk er også én årsak til det, i tillegg til det nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få tidlig UL dersom man "bare er vanlig" bekymret?

Det kommer kanskje an på lege til lege?

 

 

Med mine to første hadde jeg bare ordinær UL rundt uke 18, men da var jeg heller ikke bekymret i det hele tatt.

 

Tror jeg hadde klart å slappe av mye mer dersom jeg fikk mulighet til å se at alt er i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få tidlig UL dersom man "bare er vanlig" bekymret?

Det kommer kanskje an på lege til lege?

 

 

Med mine to første hadde jeg bare ordinær UL rundt uke 18, men da var jeg heller ikke bekymret i det hele tatt.

 

Tror jeg hadde klart å slappe av mye mer dersom jeg fikk mulighet til å se at alt er i orden :)

 

Ja, hvis du bestiller privat og er villig til å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må regne med å ut med 900 - 1200 kr, tror jeg. Det går jo an å prøve å få en henvisning fra legen, men du bør vel ha en særskilt grunn for at de skal tillate det... Alle vil vel egentlig ha tidlig UL, kan jeg tenke meg ;)

 

Jeg har bestilt privat. Veldig greit. Gjorde det over nett.

 

Bare google tidlig ultralyd + din by... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ... kan ikke slutte å tenke på det legen sa på UL på tirsdag; at embryoet bare er 2mm langt, enda det er i 6. uke (jeg er altså i 8. uke). I følge uke-for-uke her på bim, skal da fosteret være 15-22mm langt, og mitt er altså bare 10% av dette?! Jeg vet jo at forskjeller kan forekomme, men dette var jo litt i overkant, da. Samtidig så vi hjerteslag, så det er jo liv ...

Noen som har noe erfaringer å dele på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satya, så bra!

Sa de noe om hvor stort fosteret var? Jeg hadde jo også 7 + 0 i går, og var på tidlig UL, og fostersekken var 8mm og embryoet bare 2mm!! Har lest noen sånn "Uke for uke" at nå skulle det være 4-8mm (det ene stedet stod det dét, det andre stedet stod det 9-14). Så legen, en litt bestemt, utenlandsk dame, sendte meg hjem igjen og var ikke så veldig villig til å svare på spørsmål. Men hun kunne bekrefte at det ikke var utenfor livmoren, og vi kunne såvidt skimte hjerteslag, så alt er vel i orden. Ble bare litt overrasket over hvor lite, som sagt. Kanskje min lille eskimo har gått litt i dvale, slik som Satyas?

 

Jeg skal forøvrig på ny UL om 2 uker, i håp om at det var mer å se da ...

 

 

Hei du, jeg har vært borte noen dager så jeg så spørsmålet ditt først nå. Min lege snakket også om at selve fosteret var knøttlite - 2-3 mm. Jeg reagerte også på det ut fra uke-til-uke oversiktene jeg har lest. Men siden han sa at alt var ok og hjertet slo så spurte jeg ikke noe mer om det. Jeg har valgt å ikke tenke noe på det - kanskje målte han feil, kanskje det er en annen forklaring. Jeg hadde dessuten hcg-stigning fra 35000 på fredag til 95000 mandag. Uansett skal jeg på ny UL 11. juni, da håper jeg knøttet har vokst og likner ørlite mer på en baby.

 

Lykke til til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser vi på at det er de der uke-til-uke-greiene som er litt misvisende, og at alt er som det skal i magene våre :)

 

Får "alle" dere målt hcg? Har dere gjort det i forbindelse med UL? Jeg har ikke målt min, har liksom ikke hørt at det er aktuelt annet enn gjennom forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk målt hcg for første gang i forbindelse med blødningen og at legen ikke fant tegn til liv ved første UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på ul i dag etter min rekning e eg 6+6 idag. Einasta me såg va ein fostersekk og JEDNA et glimt av noe som kunne være et foster men legen va ikje sikker på om det var noe der i d heilatatt.. Han sa vel egentligt at det konne vær to muligheter, enten er me litt tidligere uten enn me tror eller så va d avslutta.. Har ikje hatt noe tegn te blødning eller noe som helst ennå... Fikk ny time neste torsdag så lenge e ikje begynte å blø til dess... Noen som har hatt noen slike opplevelser.. Blei kjempe lei meg og har egentligt mistet all håp å glede:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ul i dag etter min rekning e eg 6+6 idag. Einasta me såg va ein fostersekk og JEDNA et glimt av noe som kunne være et foster men legen va ikje sikker på om det var noe der i d heilatatt.. Han sa vel egentligt at det konne vær to muligheter, enten er me litt tidligere uten enn me tror eller så va d avslutta.. Har ikje hatt noe tegn te blødning eller noe som helst ennå... Fikk ny time neste torsdag så lenge e ikje begynte å blø til dess... Noen som har hatt noen slike opplevelser.. Blei kjempe lei meg og har egentligt mistet all håp å glede:-/

 

Så utrolig leit å få denne beskjeden. Håper du slipper blødning og at alt er bra neste uke. Krysser fingrene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ul i går pga småblødninger og smerte i den høyre siden. men de fant ingenting gale heldigvis, de fant bare en liten plommesekk da og kunne ikke se noe annet enn det, var 5+3 i går så er ikke overrasket at de ikke så noe da. så jeg fikk ny time til neste torsdag, håper de ser et lite bankende hjerte da:)

 

og når jeg kom hjem etter undersøkelsen så fant jeg et brev fra sykehuset om en ul time til den 6 juni:) (har diabetes og hadde litt tøff svangerskap sist, så blir grundig oppfølgt nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for d! Krysse fingrane eg o! Heilt øyelagde itte den besjeen å komme nok te å var supernærvøs kvar gang eggår på do:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tidlig Ul i dag! Uke 7 +5 i følge legen. 7 +3 i følge mine berekninger. Et foster og et bankende hjerte. Jippi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for sent om du evt. skulle bestemme deg for abort... (ved genfeil eller lignende)... Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for sent om du evt. skulle bestemme deg for abort... (ved genfeil eller lignende)... Eller tar jeg feil?

Man kan få abort frem til uke 18el 20,men etter uke 12 må du søke abortnemda for å få den.Men har barnet downs eller andre alvorlige sykdomer er det mest sannsynnlig at du får innvilget. Endret av babysyk_74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...