Gå til innhold

Hvilken hekk har du?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vil ha Hurtigvoksende vintergrønn hekk, men ikke tuja.

 

Kan vurdere gjærde eller mur, men helst vil vi ha hekk. Gode tips, kreative løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trodde det var en kjønnshår tråd, men nei.. da har jeg ikke mye å stille opp med gitt. Plantasjen ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barlindhekk, men den trenger tid. Peneste hekken, og vintergrønn. Men eneste hurtigvoksende er tuja. Men den mest hurtigvoksende der, er ikke tett nok eller pen nok til hekk. Smaragd er tett, men trenger noen år.

 

Jeg har tre hekker, pga naboer. En tuja(smaragd), en barlind og en sommergrønn(sånn med hvite blomsterstilker på toppen om den får lov å blomstre).

 

Det du kan gjøre, er å kjøpe store planter, som har fått vokse en stund i "fangenskap". Men de koster flesk. Så gjerde er billigere i starten, og så planter du hekk rett innenfor det gjerdet. Da kan du fjerne gjerdet når hekken er stor nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vintergrønn liguster vokser fort og skal være ganske hardfør. Ikke minst er den billig i forhold til mange andre hekker. Men hvis du bor på en plass hvor det er veldig kaldt, mye vind osv så mister den nok bladene... Den er uansett veldig fin om våren /sommeren! Og bor du et sted med mild vinter og lite vind så er du kanskje heldig og får oppleve den vintergrønn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde barlind var giftig. Har småbarn, og ønsker heller ikke at andre med barn ikke ønsker å kjøpe huset vårt pga giftig hekk, om vi bestemmer oss for å flytte.

 

Tusen takk for svar alle sammen, skal google den sistnevnte. Buksbom er alt for sent voksende. Jeg vil ha hekk nå, raskestmulig og til minst mulig kroner, og minst mulig jobb :-O

 

Ja, jeg vet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare dame-plantene som lager de giftige bærene til barlind, så hvis du kjøper planter som er hannkjønn, produserer ikke de disse grusomt giftige bærene.

Har forresten hørt om en hest som døde etter å ha spist noen nåler fra barlind. Men barn går vel ikke og tygger på nåler. Uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jasmin-hekk vi, men det hjelper jo ikke deg når du vil ha en vintergrønn en...

 

Fordelen med jasmin er jo de fine blomstene som lukter aldeles nydelig, ulempen er at det er busker som vokser litt i bredden også, men for oss er det ikke noe problem siden vi har veldig stor tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...