Gå til innhold

Hvilken type prevensjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har nå fått 2 barn og har igrunn ikke noe ønske om flere. Men min mann har sterke motforestilliger mot å "klippe strengen", så da ligger det jo på meg....

 

Jeg har aldri brukt noen form for prevensjon før, så jeg lurer på:

 

Hva vil dere anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormonspiral uten tvil, koster ca en tusenlapp, varer i fem år...og er du heldig som meg, så mister du mensen også:) Sikreste prevensjonsmiddelet som er nå mener jeg å ha lest...ja bortsett fra avholdenhet da:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral er noe de fleste blir veldig fornøyd med. Jeg har dette nå og elsker det. Merker ikke noe til den, og har gått i fra sterke menssmerter og store blødningen til lett murring og knapt nok synlig blødning. Den sitter inne i minst 5 år før den må byttes så det kreves ikke at man husker å ta tabletter el, og den blir regnet som like sikker som sterilisering. Eneste minuset er at du kan småblø ganske lenge etter innsetting, men holder du ut de ukene så er spiralen en fantastisk oppfinnelse synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Virker som det er enighet på dete området :)

Kan hormonspiral brukes kort tid etter fødsel? Minstemann er snart 5 uker... Blir jo ikke før 6ukerskontrollen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å huske det var ideelt å sette inn 10 uker etter fødsel, men dette er det jop bare å forhøre seg om på legekontoret, de må uansett skrive ut resept på spiralen så må du hente den og ha med deg til legen når den skal settes inn. Det måtte ihvertfall jeg, dette pga. spiralen er såpass dyr at de ikke kjøper inn slikt på lager hos legekontoret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker p-ringen (NuvaRing), og er kjempe fornøyd med den ;) Den setter du selv inn i skjeden og lar den ligge der i 3 uker, og så tar du den ut og går en uke uten før du setter inn en ny en :) Veldig grei den, synes jeg :) Jeg er litt redd for spiralen, så for meg er ikke det et alternativ.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare si at hormonspiralen gjorde slik at jeg blødde konstant i 2 måneder. En ganske lang mensturasjon. Jeg prøvde også nuvaring, den funket for meg. Men ikke for samboeren da den var i veien under sex. Fikk også operert en p stav i armen. Nå går jeg rundt med et grusom arr. (IKKE TIL å ANBEFALE, DA DET GJøR GRUSOMT VONDT å HA DEN DER INNE). Da blødde jeg også konstant. Vet du hva! Jeg anbefaler den gode gammeldagse p pillen. Du kan selv bestemme om du vil hoppe over mensen eller ikke. Helt klart en vinner for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk satt inn spiral på seksukerskontrollen. Gynekologen hadde noen liggende så slapp å gå og kjøpe. Men nå skal det sies at jeg tok den ut nylig etter å ha hatt den et års tid. Vi ble liksom aldri helt på nett, spiralen og jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hormonspiral nå og er veldig fornøyd med det. Jeg hadde det også mellom svangerskapene mine. Hvis du ammer er det heller ikke noe problem med den. Jeg blødde til og fra ca det første halvåret eller noe, men ikke mer enn at jeg syns det var helt greit nok. Dvs jeg ble litt lei og begge gangene tenkte jeg at "hvis ikke det gir seg snart nå, så gir jeg opp" og da ga det seg kort tid etterpå. jeg blødde aldri mer enn at det holdt med truseinnlegg og etter det har jeg ikke blødd i det hele tatt.

 

Jeg har også brukt p-ring og var veldig fornøyd med det også. Vi kjente den også når vi hadde sex, men man kan ha den ut inntil 1time hvert døgn (mener jeg å huske at det var), så vi tok den ut og da var det ikke noe problem. Den er også ganske fleksibel ved at man kan godt ta den ut litt sent uten at det er noe problem, tror også man hadde litt tid på seg hvis man glemte å sette den inn når man skulle. Man kan også sette inn en ny med en gang hvis man vil hoppe over mensen en mnd. For meg var det ikke noe problem uansett ettersom jeg mistet mensen med p-ring også, selvom jeg hadde opphold på en uke mellom, sånn som man skal. Men fordi den må byttes og vi tok den ut når vi hadde sex var det mer stress enn spiral.

 

For meg var p-piller helt håpløst. Jeg glemte alltid å ta dem minst en gang hver mnd og da må man jo bruke annen prevensjon for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang spiral: er det vondt å sette den inn?

er redd jeg kommer til å glemme pillene, så vil gjerne ha noe mer permanent.....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg ble gravid med hormonspiral. Det er riktignok uhyre sjelden, legen hadde aldri hørt om det før, men det går altså an...

 

Og ja, den satt akkurat som den skulle, utrolig men sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...