Gå til innhold

Gir du barna dine kjøtt og meieriprodukter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tvinge dem til å ikke spise kjøtt? nekte mener du?

 

og hvorfor tror dere barna VIL ha kjøtt? er vel fordi foreldene gir dem det i utgangspunktet. kan ikke savne noe dem ikke har smakt.

 

Synes det er verre med foreldre som "tvinger" i barna kjøtt selv om de ikke vil ha...

 

ta en tur i dyreparken, pek på et lam og spør om han/henne vil spise det.. lurer på hva de hadde svart....

 

ikke hi

 

og hadde kjøtt vært en naturlig næringskilde for oss menneser ville barnet instinktivt kastet seg over det som en løveunge ville gjort.

 

konklusjon: dyrekjøtt er IKKE mat for mennesker

 

Og du mener at barn instinktivt kaster seg over grønnsaker?!

 

vi mennesker spiser det vi får servert ( som regel)

det vi vokser opp med, er ofte det vi kommer til å spise.

 

å samenligne mennesker med en løve.. er jo ikke hett korrekt .

vi mennesker har evnen til å gjøre at bevisst valg. ( poteter eller ikke til biffen)

løven.. ( oii oii. en zebra,, glefs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mentha & Junior

Tvinge dem til å ikke spise kjøtt? nekte mener du?

 

og hvorfor tror dere barna VIL ha kjøtt? er vel fordi foreldene gir dem det i utgangspunktet. kan ikke savne noe dem ikke har smakt.

 

Synes det er verre med foreldre som "tvinger" i barna kjøtt selv om de ikke vil ha...

 

ta en tur i dyreparken, pek på et lam og spør om han/henne vil spise det.. lurer på hva de hadde svart....

 

ikke hi

 

og hadde kjøtt vært en naturlig næringskilde for oss menneser ville barnet instinktivt kastet seg over det som en løveunge ville gjort.

 

konklusjon: dyrekjøtt er IKKE mat for mennesker

 

Og du mener at barn instinktivt kaster seg over grønnsaker?!

 

vi mennesker spiser det vi får servert ( som regel)

det vi vokser opp med, er ofte det vi kommer til å spise.

 

å samenligne mennesker med en løve.. er jo ikke hett korrekt .

vi mennesker har evnen til å gjøre at bevisst valg. ( poteter eller ikke til biffen)

løven.. ( oii oii. en zebra,, glefs)

 

Forskjellen på et menneske og en løve er at mennesket er omnivort, altså kan ete både planter og kjøtt, mens en løve er karnivor - altså eter bare kjøtt. Ganske stor diff, trass i bevisste og ubevisste valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Ei jeg gikk med på folkehøgskolen var Veganer.. Aldri før møtt noen som er så syk som henne, konstant forkjølet, masse diagnoser, medesiner, behandliger og sykehus innleggelse, hun har vokst opp i vegansk hjem.

Det har gjort meg nok så tvilsom på det her, så her i huset fortsetter vi med å spise kjøtt.

Og tro meg, spør vi sønnen her i huset om han vil spise "det lammet der", så er det helt ok for han, han var 9 mnd første gang han var med på slakting av dyr, han vet hvordan det kjøttet vi kjøper i disken ser ut i levende tilstand ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærde strides ikke om kjøttforbruket og konsumet nei. Det er næring i det som vi får i oss, MEN det er ikke bare helsefordeler heller. Ei heller ikke bra for miljøet. Det er faktisk det verste vi gjør mot planeten vår. å spise et kilo biff gir samme skade som å kjøre en bil i tre timer. Det tar 14 kilo korn og 12 liter vann å produsere et kilo biff, dette er mat for flere mennesker. Mennesker som sulter.

Det er bevist og forsket på at vegetarisk kosthold reduserer kreftfaren, hjerte og karsykdommer og andre livsstilssykdommer markant.

Om dere driter i dette, så tenk på dyrene da. Du ville aldri spist din egen katt/hund? Hva er forskjellen? Dyrene på slaktehuset har like sterk livsvilje og vil ikke dø. Prøv å sett deg inn i et vegetarisk kosthold, prøv det i noen dager. Det er lekende lett OG godt!

 

Her i Norge er det ikke normalt å spise sine kjæledyr.

men det er normalt å spise kyr, sauer, gris osv.

går en til kina eller et annet eksotisk land, så spiser de det meste.

slanger, rotter, hunder og katter.

det er hva du er vandt til å spise.

så klart alle dyr har rett til å leve, men skulle alle fått leve. hvordan hadde det da blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir jo forsket på, og alt er jo fra "sikre kilder og solid forskning", men likevel er det noe nytt hver uke. En dag er for mye gulrøtter farlig, neste dag er det plutselig sundt igjen. Så er kjøtt farlig også er det ikke det likevel. De lærde strides, og det vil de alltid gjøre. Orker ikke sette meg inn i alt dette jeg. Man får ha det kostholdet som passer best for en, finne sin vei å gå også kan vi bare akseptetre at vi ikke vil bli enige.

 

Jeezes, for et tåpelig svar....

 

Selv om du ikke orker å sette deg inn i fakta, betyr det ikke at fakta er feil. Ei heller "at de lærde strides". "De lærde" er faktisk ganske enige i denne saken!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir jo forsket på, og alt er jo fra "sikre kilder og solid forskning", men likevel er det noe nytt hver uke. En dag er for mye gulrøtter farlig, neste dag er det plutselig sundt igjen. Så er kjøtt farlig også er det ikke det likevel. De lærde strides, og det vil de alltid gjøre. Orker ikke sette meg inn i alt dette jeg. Man får ha det kostholdet som passer best for en, finne sin vei å gå også kan vi bare akseptetre at vi ikke vil bli enige.

 

Jeezes, for et tåpelig svar....

 

Selv om du ikke orker å sette deg inn i fakta, betyr det ikke at fakta er feil. Ei heller "at de lærde strides". "De lærde" er faktisk ganske enige i denne saken!

 

jeg henger meg heller opp i siste del av det innlegget. og er faktisk enig.

Man får ha det kostholdet som passer best for en, finne sin vei å gå også kan vi bare akseptetre at vi ikke vil bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei jeg gikk med på folkehøgskolen var Veganer.. Aldri før møtt noen som er så syk som henne, konstant forkjølet, masse diagnoser, medesiner, behandliger og sykehus innleggelse, hun har vokst opp i vegansk hjem.

Det har gjort meg nok så tvilsom på det her, så her i huset fortsetter vi med å spise kjøtt.

Og tro meg, spør vi sønnen her i huset om han vil spise "det lammet der", så er det helt ok for han, han var 9 mnd første gang han var med på slakting av dyr, han vet hvordan det kjøttet vi kjøper i disken ser ut i levende tilstand ;)

 

Du baserer din families helse/kosthold på erfaringer fra "en på folkehøyskolen"?

 

Smart. Gratulerer.

 

.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Jeg er ikke sinnsyk, fanatisk avviker eller noe annet småfancy.

 

Ikke videre opplyst heller da tydligvis...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærde strides ikke om kjøttforbruket og konsumet nei. Det er næring i det som vi får i oss, MEN det er ikke bare helsefordeler heller. Ei heller ikke bra for miljøet. Det er faktisk det verste vi gjør mot planeten vår. å spise et kilo biff gir samme skade som å kjøre en bil i tre timer. Det tar 14 kilo korn og 12 liter vann å produsere et kilo biff, dette er mat for flere mennesker. Mennesker som sulter.

Det er bevist og forsket på at vegetarisk kosthold reduserer kreftfaren, hjerte og karsykdommer og andre livsstilssykdommer markant.

Om dere driter i dette, så tenk på dyrene da. Du ville aldri spist din egen katt/hund? Hva er forskjellen? Dyrene på slaktehuset har like sterk livsvilje og vil ikke dø. Prøv å sett deg inn i et vegetarisk kosthold, prøv det i noen dager. Det er lekende lett OG godt!

 

Her i Norge er det ikke normalt å spise sine kjæledyr.

men det er normalt å spise kyr, sauer, gris osv.

går en til kina eller et annet eksotisk land, så spiser de det meste.

slanger, rotter, hunder og katter.

det er hva du er vandt til å spise.

så klart alle dyr har rett til å leve, men skulle alle fått leve. hvordan hadde det da blitt?

 

Gode Gud.

Alle dyr har rett til å leve. Hva er forskjellen på ditt kjæledyr og de du spiser? Det er liv det også.

Og bare så du vet det, de produserer kjøtt etter etterspørsel! Det er overproduksjon av kjøttkonsum som er problemet.

Jeg sier ikke at alle skal bli veganere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Ei jeg gikk med på folkehøgskolen var Veganer.. Aldri før møtt noen som er så syk som henne, konstant forkjølet, masse diagnoser, medesiner, behandliger og sykehus innleggelse, hun har vokst opp i vegansk hjem.

Det har gjort meg nok så tvilsom på det her, så her i huset fortsetter vi med å spise kjøtt.

Og tro meg, spør vi sønnen her i huset om han vil spise "det lammet der", så er det helt ok for han, han var 9 mnd første gang han var med på slakting av dyr, han vet hvordan det kjøttet vi kjøper i disken ser ut i levende tilstand ;)

 

Du baserer din families helse/kosthold på erfaringer fra "en på folkehøyskolen"?

 

Smart. Gratulerer.

 

.....

 

Og gratulerer til deg som er så perfekt og vet best også ;)

 

Joda, når hun sitter å forteller om hvor store problemer hun har i livet pga hva moren valgte for henne, så gjør jeg det jo, gir heller ungene mine kjøtt til de er voksene nok til å ta egene valg i forhold til dette. Og hadde du møtt henne hadde du forstått du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillemor og lillefrøken

ta en tur i dyreparken, pek på et lam og spør om han/henne vil spise det.. lurer på hva de hadde svart....

 

Jeg tenkte jeg skulle forklare for jenta at pøsa kommer fra grisen, som sier nøff nøff, og kjøttdeigen fra kua som vi ser på enga, og alle vet jo at melka kommer fra kua. Ser vi en sau så regner jeg med at det ville vært rimelig problemfritt å si at den smaker godt til påske sammen med litt stekte poteter ;) Så lenge vi lærer barna til at dette er normalt fra de er små, at vi spiser dyr, så er vi ærlige om hvor maten kommer fra, og det blir like naturlig som det har vært i generasjoner. Selvsagt skal hun også få lære om respekt for både dyr og natur (og mennesker!), det er noe annet.

 

Jeg har ikke tatt bryet med å lese artiklen. Det er så mye som er farlig i denne verden, og jeg hadde aldri i livet orket et kosthold her hjemme som er helt fritt for animalske produkter, ikke tror jeg det er bra for oss heller, jeg tror på et variert kosthold. Men om datteren min vil bli vegetarianer eller veganer så får hun evt velge det selv når hun er gammel nok til å mene noe om det, i mellomtiden så følger jeg min magefølelse og gir henne både kjøtt og melk.

Endret av lillemor og lillefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Selvfølgelig. Jeg er ikke sinnsyk, fanatisk avviker eller noe annet småfancy.

 

Ikke videre opplyst heller da tydligvis...?

Jo, plenty. Og jeg slakter gjerne sjøl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vegankosten vil det være problemer med å få nok proteiner, i tillegg til en del vitaminer og mineraler.

De fleste veganere får mangelsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du peker på en beitende ku/gris/sau hvor kjøttetderes kommer fra sier du ikkesannheten om hvor kjøttet deres kommer fra nei..

Sannheten gjør vondt, jeg vet, men det er ikke riktig å ignorere dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Jeg er ikke sinnsyk, fanatisk avviker eller noe annet småfancy.

 

Ikke videre opplyst heller da tydligvis...?

Jo, plenty. Og jeg slakter gjerne sjøl.

 

Wow.. Tar av meg hatten for deg.. Så innmari tøff du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

I sommer har vi gris på for hos svigers, så da blir det mye god mat til jula ;) For å si det slik, det er mye strid om hvor vidt vegansk/vegetar diet er så bra heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer har vi gris på for hos svigers, så da blir det mye god mat til jula ;) For å si det slik, det er mye strid om hvor vidt vegansk/vegetar diet er så bra heller..

 

Hvor har du dette fra? Har noen noengang hentydet at vegetar er usunt? Om vegetarianere lever på potetgull og cola så klart, men dette gjelder vegetarianere så vel som kjøttspisere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir barna mine variert mat, prøver å ha en passe balanse på alt. Vi spiser kjøtt og vi spiser meieriprodukter. Det er endel næring de trenger som de får av kjøtt og meieriprodukter, og jeg vil ikke gi de vitaminer. De skal få det de trenger gjennom maten de spiser, for jeg har hørt mye rart om vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du peker på en beitende ku/gris/sau hvor kjøttetderes kommer fra sier du ikkesannheten om hvor kjøttet deres kommer fra nei..

Sannheten gjør vondt, jeg vet, men det er ikke riktig å ignorere dette heller.

 

å nei vel

så hvor kommer det fra da?

jeg kommer fra bondeland, med gårder fra alle sider.

der er ofte slaktebilen og henter griser, sauer og kyr.

og jeg som alltid har trodd de skulle slaktes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI igjen her.

 

Har ikke tid til å svare alle individuelt, men undres virkelig over hvor mange som lirer av seg "sannheter" som ikke er faktabasert.

 

Det er uten tvil sunnest å leve utelukkende på et plantebasert kosthold. Det er ikke problematisk å få i seg alt man trenger når man lever vegansk, hverken proteiner eller vitaminer/mineraler.

 

Les mer her:

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/vegetarian-diets-advantages-for-children

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI igjen her.

 

Har ikke tid til å svare alle individuelt, men undres virkelig over hvor mange som lirer av seg "sannheter" som ikke er faktabasert.

 

Det er uten tvil sunnest å leve utelukkende på et plantebasert kosthold. Det er ikke problematisk å få i seg alt man trenger når man lever vegansk, hverken proteiner eller vitaminer/mineraler.

 

Les mer her:

http://www.pcrm.org/...es-for-children

 

Spørs hva man mener er fakta da. Er ikke vanskelig å finne "fakta" både for og i mot her, som begrunner de fleste utsagn her.

 

Og... du gjør jo akkurat det samme selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...