Gå til innhold

Hva veier deres 5-åringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva veier deres 5-åringer? og hvor høye er de? Hvor mye er det vanlig at en på 5 spiser i løpet av en dag?

Lurer på om vår er litt "lubben", men føler at hun spiser helt normalt. Hun er kanskje ikke den mest fysiske, og liker bordaktiviteter fremfor sport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten min er 4,5 år, men drister meg til å svare likevel :-)

 

Han er ca 106 cm høy og veier 16 kg, litt mindre enn gjennomsnittet.

 

I løpet av en dag spiser han feks havrefras til frokost hjemme, en skive under barnehagnes frokost og ganske mye til lunsj. En lunsjmatpakke kan være 1 skive, 1 pannekake, 1 yoghurt og 1/2 eple + melk. Spiser som regel lite middag med mindre det er pannekaker, fiskegrateng, pølser eller annet han liker. Spiser ikke poteter. 1 skive eller frokostblanding eller grøt til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt da, men 116 høy og 20,5 kg. han er slank og spiser ganske lite.

Er dog alltid sulten hvis vi har dessert, så vet han spiser hvis han er sulten.

 

Spiser ca 1 skive til frokost, en til lunch, frukt (noen biter) og en youghurt når han kommer hjem og så litt middag. ved middagen soiser han mest kjøtt, noe grønnsaker, men stort sett aldri poteter eller ris, hvis de ikke er servert som pommes frites.

 

Hvis han derimot kan få frokostblanding med sk´jokoladesmak så spiser han til han sprekker. samme med sjokoladepålegg. så det er kun lov på lørdager, men det er ikke alltid han vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 117 cm høy og veier nok 25 kg (har ikke vekt, så er ikke sikker). Hun ser helt normal ut, synes jeg, men klærne sitter litt trangt på henne. Og bukser, tyke olabukser fra h&m i str 6-7 år er for trange. hun får dem på, men synes de er for trange og ubehagelige.

 

Hun spiser omtrent som deres. 1-1 og 1/2 skive til frokost. Lunsj kl 11 i bhg, så det har jeg ikke oversikt over, 1 skive og en youghurt kl 2, normal mengde middag, og noen ganger en skive til kvelds hvis middagen ikke falt i smak.

 

Jeg har tenkt at den youghurten kanskje ikke er så sunn? Vi spiser bare godteri på lørdager og i bursdager, har nesten aldri dessert, og sjelden at vi spiser kaker. saft og brus bare i helga.

 

Kanskje det er jeg som lager en stor sak ut av ingen ting, men er litt redd for å overse en eventuell unormal vekt, og at det kan bli et problem i skolealder. Da er det bedre og være litt "føre var" synes jeg.

 

Vi snakker ikke mye om vekt og kosthold her hjemme, bare normal lærdom om at sukker og godis ikke er sundt for kroppen, og at kroppen trenger frukt og grønt for å holde seg frisk osv. Prøver å være et godt forbilde selv også, og forsyner meg ikke for mange ganger av kakefatet osv. Hverken jeg eller far er overvektige heller, så føler vi har gode vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål vekt og høyde og sjekk bmi-kalkulatoren på nhi.no eller se på persentilskjema der, så få du en ide om hvor det ligger.

 

Jeg hadde absolutt oppmuntret til (og deltatt i ) litt fysisk lek om barnet mitt hadde vært stillesittende. Det er bra for både den motoriske utviklingen og derigjennom også for det som foregår i topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge hun bare spiser det du har skrevet her, så er det jo ikke noe å gjøre med maten :)

Har selv to jenter på 8 og 9 år og hun på 8 veier rundt 25 kg..

Det å legge tilrette for å være i aktivitet er nok lurt ;)

Hoppestrikk er populært her! Ellers har de hoppetau, slengtau, en bøtte med kritt så de lager paradis og hopper, trampoline (super trening også for mor ;), og de har hoceysett med køller og mål- det er også moro for oss voksne å være med på :)

Og husk- barn vokser i rykk og napp så det går seg nok til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gutt som fyller 5 år i juni. Han er lang og slank, men har grov beinbyggning. Vet ikke hvor høy han er nå, men veier 23 kg.

Ikke begynn å bruk BMI skjema på barn..... Det blir misvisende... da bla kroppsbygging og muskler ikke tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

117 cm og 23 kg, litt over normalen på bmi men ser normalt slank ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker jo ikke som hun spiser for mye akkurat,

Prøv å invester i en trampoline hvis du har plass . super trim. mine bruker noen timer på den hver dag.

 

Ang youghurt så syns jeg ikke en youghurt om dagen gjør noe, man kan jo velge de uten mest sukker.

 

Vi spiser bare godteri på lørdager her å, men en youghurt i hverdagen syns jeg ikke gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5 åring er 120 høy og 19 kilo, han er rimelig spinkel kan man si, men spiser godt. Frokostblanding, frukt i 10 tiden , 2 skiver uten skorpe pluss litt frukt til lunsj, gjerne frukt igjen i 3 tiden, middag og av og til en skive eller 2 til kvelds....

 

Folk er forskjellige, slik er det bare og så lenge jenta di har et sunt kosthold hadde jeg ikke bekymret meg.

 

Vil du har mer aktivitet syns jeg trampoline forslaget var veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min 5 åring er 122 cm og 25 kg. Robust og lang som resten av familien. Har alltid vært lang og tung for alderen, men er veldig aktiv. Spiser det samme som de andre her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Min gutt er 121cm og 20,5kg, akkurat blitt 5 år. Han er lang og helt passelig synes jeg. Han spiser det han får servert, og det varierer fra dag til dag hvor mye han spiser. Noen ganger kan han spise nesten 3 skiver til kvelds, andre ganger 1/2. Men totalt spiser han vel rundt 4 skiver om dagen + middag, litt frukt, av og til yoghurt. Vann å drikke, melk til skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lillebror blir 5 år om noen uker og han var sist uke hos hs nesten 114 cm og 19,5 kilo.

Han har flatet ut kurven sin med vekt, men høyden har han alltid hatt. Hs lurte på om det var nødvendig med kontroll på vekten som flatet ut, men jeg forklarte bare at han var lubben når han fikk mm, og har sprunget det av seg når han begynte å gå. Han er frisk og rask og spiser noen ganger vanlig, noen ganger mer og noen ganger mindre.

 

Hvordan ligger det an på kurven hos helsesøster? Det er jo en indikasjon (?) på hvordan barnet ligger an i forhold til seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh - bare en liten ting i forhold til grov beinbygning og muskler og vekt osv.

På et voksent mennneske er forskjellen på "lett" og "tung" beinbygning under 2 kg.

Selv har jeg både vært nesten muskelløs og muskulløs. Når de samme klærne skal passe, utgjør dette ca 6 kg. (og jeg er en gjennomsnittlig høy, normalvektig dame.

 

Percentilskjemaene gir en pekepinn på om tiltak bør settes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lita jente på 104 cm og 14 kg, småspist og aktiv men frisk som bare det. Liker ikke godterier og søte ting utrolig nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Storebror her i huset ble 5 år nå i august, og han er 119 cm og 23,5 kg. Lang og slank, men har alltid vært det. Han spiser generelt veldig bra, men det varierer litt fra dag til dag. På en vanlig dag spiser han 2 skiver til frokost, 1-2 skiver til lunch, matpakke i 15tida (1 skive, en fiskekake, en frukt og ettpar knaskerøtter), og middag i 18tida. Er ikke noe særlig glad i middag, bortsett fra pasta og pannekaker, så det blir gjerne litt frukt og youghurt før leggetid. Han har alltid vært slank, og da han var mindre så stresset jeg mer med det. Nå tenker jeg ikke så mye på det, bare han virker frisk og opplagt. Er du bekymret for 5åringen din sin vekt, så anbefaler jeg å oppfordre henne til mer fysisk aktivitet. Er hun med på noe organisert idrett? Svømming, turn, allidrett e.l.? Evt snakk med HS, og hør om de mener det er noe grunnlag for bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente er 119 cm og veier 21,8. Blir 6 i november. Hun er slank, men er kresen og småspist. Vi strever litt med å få i henne mat. Godteri, is, og pølser er det eneste hun egentlig vil ha ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...