Gå til innhold

dritt lei legging!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

har prøvd alt!! kjenner eg koker over nå..

etter h*n slutta med tutte for over ett år siden har leggingen hvert ett helvette.. før var det kunn og si god natt thats it..

nå går det mange timer før h*n sovner.. har fast legge tid og rutiner.. h*n er 4 i sommer.. ingen ting funker.. har prøvd og legge meg sammen med h*n.. da sovner eg lenge før h*n.. det funker ikkje.. har prøvd hver gang h*n kommer ut og gå bestemt inn på rommet og legge h*n i senga i gjenn både og kjeft og ikkje kjefte metoder..

hjelper ikkje og synge og lese bok for med en gang eg går ut kommer h*n etter..

samboeren min jobber kunn kveld så eg tar alltid legging aleina..

nå er eg gravid itilleg.

ongen skriker lett til hal 10 10.. leker og springer rundt uansett faen hva eg gjør er alt bare morsomt..

 

når er eg totalt utslitt.. kunne tenkt meg en kveld eg kunne spise kvelds mat og slappe av før eg skulle legge meg..

h*n spiser i hal 7 tiden som er for tiligt for meg. men spiser eg ikkje da så får eg rett og slett ikke tid til og spise.. hele kvelden går i teit oppførsel..

ingen kan sitte barnevakt her en kvel om eg må på møter i barnehagen ol pga ingen klarer og legge h*n..

 

nå eg er så lei eg holder seriøst på og grine!

orker ikkje dette lenger og det må bli orden på det før babyen kommer.. eller så kan eg bare glemme og sove og det samme gjelde babyen

 

i dag har h*n fått legge seg i dobbel senga.. h*n dro med seg inn alt av leker inn på våres rom og rota det til.. men toppen av alt var når h*n sa eg skal på do henta vann og hadde te party på soverommet med vann i te kanner ol.. var ett vann søl over alt..

 

hordan skal eg få denne ungen til og legge seg normalt igjenn ??

problemet er at h*n ikkje roer seg i senga.. etter tutten for som h*n brukte til og roe seg i søvn med så virker seriøst ingen ting..

alt for seint både for h*n og meg og holde på til kl 10 hver kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, her må du rett og slett velge deg én strategi, og holde stålkonsekvent på den i minst to uker, før du evaluerer utfallet.

 

Mine forslag/ tanker:

- Belønningssystem: feks 1 stjerne hver gang h*n legger seg uten krøll, når 10 er oppnådd, får h*n velge seg en premie.

-Sørg for at leggetiden er trivelig, slik at småen føler seg "ferdig". Ha et fast system, feks én bok, to sanger, velge kosedyr osv . Hold deg urokkelig til dette.

- Sett deg rett utenfor døren til soverommet- Sitt på en komfortabel stol, gjerne med en bok (og et fat med kvelds..?). STRAKS h*n kommer ut, reiser du deg, geleider h*n inn, uten å si et ord, uten blikkontakt. Dette gjentar du igjen og igjen og IGJEN, helt til h*n sover. Det er utrolig viktig å ikke inngå i noen form for dialog/ kommunikasjon.

- Det bør IKKE være lov å gå inn på deres soverom. Nattesøvnen til en frisk unge med søvnproblemer mener jeg bør foregå i egen seng.

- Appellér til at h*n er stor gutt/ jente: "Slikt gjør vi ikke lenger. Nå er du stor, og når babyen kommer, må jo du lære babyen hvordan man skal legge seg."

 

Jeg forstår godt at du er utslitt!! Har du prøvd å snakke med noen profesjonelle om dette?

 

Jesper Juul sier at barn trenger trygge og empatiske LEDERE. Husk på det! DU styrer, ikke ungen. Det er best for dere begge.

 

Lykke til, du har min dypeste medfølelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenten prøvde seg på noe lignenede en periode. Vi endte opp med å bruke belønningssystem med klistermerker og en gave etter 10 og 10 ganger.

Vi hengte opp et fint pyntet skjema på kjøleskapet, viste henne de fine klistermerkene som sto i en boks oppå kjøleskapet og forklarte at hvis hun la seg fint og ble i sin seng da skulle hun få sette klistermerke på skjemaet neste morgen.

Kvelden kom og selvfølge hoppet hun straks ut av sengen sin. Da la vi henne med en gang igjen og beskjed om at hvis hun sto opp igjen så var det ikke å legge seg fint og da kunne ikke hun få klistermerke neste morgen. Det var hun så likeglad med der og da, men neste morgen da hun ville sette på klistermerke var vi helt klar på at hun hadde ikke lagt seg fint, og da var det ikke noe klistermerke den morgenen. Det tok et par dager før hun faktisk innså at vi ikke kom til å gi oss. Deretter var det en kveld hvor jeg sa til henne at jeg så hun ble lei seg om morgenen når ikke vi kunne gi henne klistermerke og at jeg gjerne ville hjelpe henne til å få det. Fra da av hjalp det å minne henne på klistermerkene om hun starta på noe tull. Hun prøvde seg stadig enkelte kvelder så vi kjørte to ganger 10 -dagers perioder med klistermerkerne. Men siden da har det ikke vært noe tull. Enkelte kvelder kan hun jo prøve seg men det holder å si "nei, nå skal du gå i sengen din igjen", og så legger hun seg. Det er nå ca 18 måneder siden vi gjorde dette.

Det kan være virkelig vanskelig å komme seg ut av et slikt mønster. Og tungt når du må stå med det alene! Håper du fort finner noe som funker for dere, for som det kjører nå er det jo ikke bra for noen av dere.

Forresten: Hjelper det å vække ham en time før på morgenen eller noe slikt så han er skikkelig trøtt når det er leggetid? - Jeg tænker ikke permanent men som en liten hjelp til å komme i gang med et bedre mønster?

Og så er han også så stor at det kan være en skikkelig rolig alvorsprat i kombinasjon med et annet tiltak kan hjelpe. Noe a la "Nå skal du høre: Fra i dag av skal vi gjøre ting på en ny måte. Når du skal legge deg i kveld....." og så helt klart, hva han skal gjøre, hva du skal gjøre og så også forklare hva som er positivt med det.

Lykke til. Krysser fingre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke krass: du sier du har prøvd alt, men hvordan har det seg da at barnet får anledning til å leke med leker og leke med vann? Hva gjorde du i mellomtiden? Hvis du bærer barnet tilbake i seng, uten å si noe eller svare tilbake på protestene, så vil det fungere om du er 100% konsekvent. Det tar tid, men det vil fungere.

 

Mistenker også at du har en generell negativ holdning til leggesituasjonen på måten du ordlegger deg. Det hjelper ikke å øse ut med følelser her (med mindre de er positive). Rolig og konsekvent! Hauser du deg opp, så hauser i alle fallbarnet seg opp! Hold deg til en metode. Det er som regel mer effektivt enn å "prøve alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo null kontroll på ungen, tror det må jobbes litt med respekt her altså. Ungen din har deg rundt lillefingeren og gjør akkurat som han vil uten å ense hva du sier i det hele tatt. Blir litt som de ungene man ser på de her nanny-programmene på tv.

 

Et barn trenger en bestemt mamma som er kjærlig og oppmerksom, men som setter klare grenser. Ungen din ser jo ikke grensene dine i det hele tatt...

 

Når det har glidd ut så til de grader er det ikke lett å vite hvor du skal begynne, har du spurt om råd på helsestasjonen.

 

Her i huset får man ikke belønning for legge seg, det er en ting vi alle må gjøre hver kveld fordi vi trenger søvn.

 

Har en 3-åring og en 4-åring og de legger seg mellom 19 og 19.30, å stå opp igjen etter at de har lagt seg eller nekte å legge seg er rett og slett ikke noe alternativ, det er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir for mye dilling jeg, unger skal ikke forstås ihjel eller diskuteres med i alle situasjoner. Man trenger ikke forklare og dille, selv om ungen protesterer litt.

 

Av og til er det greit å si at sånn er det bare for det har mamma bestemt, punktum finale, ingen diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo null kontroll på ungen, tror det må jobbes litt med respekt her altså. Ungen din har deg rundt lillefingeren og gjør akkurat som han vil uten å ense hva du sier i det hele tatt. Blir litt som de ungene man ser på de her nanny-programmene på tv.

 

Et barn trenger en bestemt mamma som er kjærlig og oppmerksom, men som setter klare grenser. Ungen din ser jo ikke grensene dine i det hele tatt...

 

Når det har glidd ut så til de grader er det ikke lett å vite hvor du skal begynne, har du spurt om råd på helsestasjonen.

 

Her i huset får man ikke belønning for legge seg, det er en ting vi alle må gjøre hver kveld fordi vi trenger søvn.

 

Har en 3-åring og en 4-åring og de legger seg mellom 19 og 19.30, å stå opp igjen etter at de har lagt seg eller nekte å legge seg er rett og slett ikke noe alternativ, det er ikke lov.

 

Jeg går ut fra at bemerkningen om belønning er en hentydning til mit innlegg.

Neida, ungene her i huset får ikke belønning for å gå og legge seg de heller. Vi brukte kun belønning en kort overgang for å få jenten inn i et nytt mønster og vane i stedet for den destruktive oppførsel som hun på den tiden hadde - det virket og vi fikk det alle mye bedre på kort tid. Og joda, vi hadde vært strenge osv i lang tid før vi tok det skrittet. Barn kommer ikke med en fasit og det er mange måter å oppdra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente selvsagt ikkje at eg har prøvd alle metodene på en kveld.. men har prøvd ulike metoder over tid.. uten at noen ting virker..

mulig eg var for sint og lei når eg skeiv innlegget til og formulere det på rett måte.

og det at h*n sølte med vann en kveld er jo ikkje at eg ikkje følger med.. men h*n lister seg stille som en mus inn på bade og finner vann.. evt sier h*n er på do om eg får med meg en lyd.

på dag tid er oppførselen ingen problem.. er ikkje det at h*n får gjør som h*n vil og eg ikkje gidder og følge opp.

men sliter med og finne roen i senga etter tutten blei fjerna.. noe vi snakka om før det sjedde og h*n godtok. så sluttinga gjekk bra, men h*n mangler den trøsten som gjor at legginga var en drøm :) ..

og vekke h*n tiligere hjelper ikkje blir bare mer overtrøtt og enda verre og legge da

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR skriver der h*n når dere er anonyme uansett? Ufattelig irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok kontakt med Sovekarin. Det hjalp oss i en tilsvarende situasjon!! Anbefales! Hjalp oss med en utenforstående som kom hjem til oss og hjalp oss!!o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ville først og fremst passet på at ungen legger seg til samme klokkeslett hver kveld og står opp til samme klokkeslett hver morgen. Her er det også mye tulling etter leggetid, samtidig som han gjerne vil at mamma eller pappa skal sitte inne hos han til han sovner. Vi sier at vi kan sitte der hvis han ligger fint. Med en gang han begynner å tulle går vi ut. Sitter da utenfor og går inn med jevne mellomrom for å si at nå må han prøve å sove, evt stopper han hvis vi hører han står opp fra senga. Det er ikke lov å leke etter leggetid. Tror man bare må være streng og konsekvent. Ikke godta at de begynner å leke med leker f.eks, det er rett og slett ikke lov. Også hjelper det å være tålmodig, selv om det er vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min gutt på 3,5 begynte å tulle med leggetid og på natta rundt påsketider i år, tror det var drømmer han ikke klarte å sette ord på. vi prøvde ulike metoder i ca 1 mnd, vi ville i utgangspunktet ikke sitte inne hos han til han sovnet. han kunne skrike å styre i flere timer. Nå er ikke jeg alene så jeg har muligheten til å gi fra meg leggeansvaret så legginga har blitt til pappatid, men går greit når jeg legger også . vi endte opp med ett komprimiss på kvelden med at vi satt inne hos han vess han lukte att øynene og lå fint(han kunne ofte sovne før man var ferdig med kveldsboken), men han kunne våkne flere ganger på natta og endte tilslutt opp i dobbelsenga vår :( fant ut at vi skulle prøve ut belønningssystemet med 10 klistermerker = permie om han sov i egen seng hele natta. funket med en gang han har vært super flink med bare ett par tilbakefall og fikk sprakesykkel i premie :) nå kan vi i tillegg gå ut av rommet hannes før han sovner uten at han protesterer :) ka hende jeg må sitte på en stol utenfor rommet hannes, men går som regel greit uten :) så med tolmodighet og rette teknikker ordner det seg sikker for deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei :) Gammel tråd men.. Lurte egentlig bare på hvordan det gikk med dere? Har dere funnet ut en vei med den leggingen?

Her er problemet at 3 åringen våkner ofte om natten og virker redd og sier hun ikke får sove..

Vi har opp døra på gløtt og døra til rommet er rett ved stua der vi lager litt lyder for å få henne trygg, hun har også ett lite lys på veggen som hun kan få slå av og på som hun vil (svakt lys).. Vi har prøvd med bøker så hun kan lese i senga, prøvd med å sitte inne hos henne, men ender opp i å sitte 1,5 time og over det..

Har prøvd å være konsekvent med å legge henne uten å si noe og bare gå inn til henne og legge henne ned etter så og så mange minutter prøvd å fortelle og forklare, og ja tilogmed småkjeftet litt fordi vi har vert så slitne (skam).. Men virker som hun ikke tørr å sovne, hun prøver å holde seg våken virker det som..

Lurer på om hun drømmer mye mareritt og blir redd.. Uansett så er dette så mye om natta at hun får ikke den søvnen hun trenger, ikke vi heller.. Så jeg har vurdert nå å gå til barnelege for å se om hun rett og slett ikke har det bra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et bra tips som funker som bare det her hos oss. Legging til fast tid, lese en bok og etter det setter vi på en lydbok litt lavt på rommet hans. Da ligger han i sengen helt rolig og hører på til han sovner :) Og lydbøker får du lånt gratis på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

har faste rutiner her, legges til samme tid, bok og musikk. legginga e null problem lengre. men etter at det blei mørkt ute å han å søskenbarne begynte å leke monster våkner han oftere på natta og da er han våkeni mange timer. selv om døra e åpen og lyset på. prøver her å ta frem belønningssystemet igjen men tror rett og slett at dem går igjennom sine perioder i livet som ikke er så lette for dem og slett ikke lette for foreldrene. man blir litt rådlåse. man må vist bare prøve seg frem :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har slitt med min nå siden sommeren. Han har begynt å reagere på mørket, at han er alene på rommet, ser litt spøkelser her og der osv. Vært en del netter der han har våknet en milliard ganger, sikkert etter drømmer/mareritt etc. Har bare vært konsekvent, leid ham inn på rommet (opptil 10 ganger pr natt!), sagt at mamma er her, du er aldri alene hjemme, og så i seng. Enkelt og greit. Det begynner å fungere nå, han våkner mindre og har begynt å forstå at jeg faktisk er der og ikke går noe sted. Er alene, så har vært slitsomt, men ja..sånn er det. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...