Gå til innhold

Kosthold -hva kan en absolutt ikke spise?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så fryktelig usikker på hvilken mat som er trygg og hva som ikke er det. Kan noen hjelpe meg?

 

Jeg syns å ha lest en plass en ikke kan spise salami, stemmer det? Gjelder det all "pølse-mat" (dansk salami, fårepølse, jubelsalami osv?)

Hva med spekemat? Er det virkelig fy-fy?

 

Hva med egg? Jeg har fått fullstendig dilla på speilegg med hel plomme. Og da må det være stekt på begge sider, med hel plomme så når en stikker kniven i så renner plommen utover (mmm... lyst på nå!!!) Men jeg leste en plass en ikke burde spise majones pga rå egg??

 

Noen tips og hjelp til hva jeg kan tørre å spise?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Speilegg og bacon er bra kost for utviklingen av spirens hjerneceller har jeg lest noen steder.

 

Greia med spekemat er at det er jo rått, og i 2012 kan man ikke være så sikker på renheten av kjøttet. Men man kan fryse det godt først. Personlig så blir jeg uvell bare jeg lukter salami ol., så 0 problem for meg.

 

Rått kjøtt, som spekemat, røkelaks, gravlaks, sushi ol. skal man holde seg unna. Kjøtt må være godt stekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg er så fryktelig usikker på hvilken mat som er trygg og hva som ikke er det. Kan noen hjelpe meg?

 

Jeg syns å ha lest en plass en ikke kan spise salami, stemmer det? Gjelder det all "pølse-mat" (dansk salami, fårepølse, jubelsalami osv?)

Hva med spekemat? Er det virkelig fy-fy?

 

Hva med egg? Jeg har fått fullstendig dilla på speilegg med hel plomme. Og da må det være stekt på begge sider, med hel plomme så når en stikker kniven i så renner plommen utover (mmm... lyst på nå!!!) Men jeg leste en plass en ikke burde spise majones pga rå egg??

 

Noen tips og hjelp til hva jeg kan tørre å spise?

 

Her er en oversikt: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Lenke til kommentar

Annonse

Hæ, kan man ikke spise majones?

:(

 

Jeg tror at de fleste eggene i Norge er ganske gode egg. Men kjøper man fra utlandet, er det kanskje verre..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I Tyskland kan man ikke spise egg. Jeg holdt meg selv vekke fra egg til jeg fikk vite at det var pga salmonella det ikke var lov i tyskland. Er det salmonella i Norge er det full alarm før du får rukket å spise det ;)

 

Btw, så er lakris ikke bra. Barnet har større risiko for å få adhd og konsentrasjonsproblemer, itilleg til svangerskapsforgiftnig.

 

:)

Lenke til kommentar

Skulle ønske folk kunne vis tell kor det står ka man skal spis/ikke skal spis. Det blir fort litt "æ har hørt/sett/læst" uten at nån kan hænvis til kilda.

 

Huff, æ blir jo så nærvøs av alt detta..

 

Æ spis hardkokt egg med fersk røykalaks kvær dag :)

Lenke til kommentar

Silje, hvis du leser litt lengere opp, så er det en link dær.... Sjekk matportalen.no oggå inn på gravid, dær står det.

 

Ja den e fin, har læst den. Det e bare mye anna som blir sagt hær inne som ikke æ kan finn nån plassa.. Lakris som kan gi ADHD, ikke drikk pukka-te eller urte-te + + kan æ ikke finn nån plass. Æ sir ikke at det ikke e sant, bare at æ vil gjerne se ka som e årsaken å nøykatig ka slags urter æ ikke kan spis/drekk å koffer, sånn som me di andre matvaran, du veit:)

 

Som nævn i en anna tråd hær inne; 10 læga, 10 forsjellige svar..

 

Jepp - gravid førr første gang å har vanskelig førr gi slipp på mine favoritta uten å få en god grunn, hehehehehe ;)

Lenke til kommentar

Da får du snakke med jordmor. Og uansett.... Det e snakk om 9 månder, ikke resten av livet... Jeg måtte slutte å bruke medisinene, som får meg gjennom smertehælvette hver dag... Og kan heller ikke bruke de når jeg ammer... Så jeg må gå uten medisinene mine i 1,5 år ca.... Beklager at jeg da synes at å få drikke favoritt te eller spise et eller annen bare er en bagatell, og noe man faktisk ikke trenger de neste 9 måndene.. ( ta med i beregningen når du leser dette at jeg er ikke sinna på deg, har bare syke smerter akkurat nå.... Så er litt grinete...)

Lenke til kommentar

Da får du snakke med jordmor. Og uansett.... Det e snakk om 9 månder, ikke resten av livet... Jeg måtte slutte å bruke medisinene, som får meg gjennom smertehælvette hver dag... Og kan heller ikke bruke de når jeg ammer... Så jeg må gå uten medisinene mine i 1,5 år ca.... Beklager at jeg da synes at å få drikke favoritt te eller spise et eller annen bare er en bagatell, og noe man faktisk ikke trenger de neste 9 måndene.. ( ta med i beregningen når du leser dette at jeg er ikke sinna på deg, har bare syke smerter akkurat nå.... Så er litt grinete...)

 

Huff, ser den. Det va heller ikke meininga å trå litt hardt inn i diskusjonen :)

 

Æ veit jo at det e bare 9 mnd å æ ville gitt opp heile værden om det va skadelig førr frøet :) Poænget mitt va ikke at æ har det fælt, før det har æ aldeles ikke. Æ har det tipp topp! Men du må vel si dæ enig i at det slænges mange rare kommentara hær inne om ka man kan/ikke kan gjør, spis, drikk + +?

 

Æ syns bare man skal vær førsiktig med å kom med bombastiske kommentara om ting uten å kan henvise til kilda. Mange (inkludert mæ) blir livredd førr å gjør nå galt.

 

Grunnen til at æ hænvend mæ hær inne e førdi æ ikke har nån å snakk om graviditeten me enda. Tænkte kanskje æ kunne få nån svar hær inne av dåkker som e mer erfaren enn mæ, bare..

 

Håpa du har alternativa til medisinen din så du slæpp å ha så ont. Kan ikke forestill mæ kordan det må vær å ha plaga utenom de konstante plagan man i utgangspunktet har. :)

 

Masse lykke til videre, Mammatil2+lillespire<3.

Lenke til kommentar

Annonse

Hehe hadde en veeeeeeldig dårlig dag... Har akkurat kjøpt hus, og er i utpakking/nærings fasen, og det for hardt ut over kroppen.... Og desverre er det inge alternativ til den medisinen jeg bruker..... Bare å forsøke å takkle smertene... I tilegg til en vanlige sliten-kvalm-hormonell greia... Men men...

 

 

Jeg tar alt som blir sakt hær inne med ei klype salt, derfor er det greit å snakke med jordmor... Lykke til vidre til deg også :)

Lenke til kommentar

Er det noe jeg lurer på så skriver jeg bare inn der man skriver url ''gravid + det jeg eventuelt lurer på''

Jeg har selv skrevet ut ei veldig oversiktlig og fin liste, men husker ikke hvor jeg fant den.. Er bare å lete litt..

 

Synes de burde laget ei bok med ALT om ting som er bra og ikke, synes det er utrolig lite som står i heftene man får av legen iforrhold til det man kan lese om på nette av ny og gammel forskning.. Dessuten er det ikke oversiktelig..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg spiser salami og egentlig alt jeg har lyst på. Ifl min JM så kan man spise det meste så lenge man ikke overdriver. Oster, rått kjøtt ect er fy fy sier hun.

Men elers så spiser jeg som normalt :-)

Lenke til kommentar

Jeg spiser salami og egentlig alt jeg har lyst på. Ifl min JM så kan man spise det meste så lenge man ikke overdriver. Oster, rått kjøtt ect er fy fy sier hun.

Men elers så spiser jeg som normalt :-)

 

Heldig du er da :) Men salami, trodde det var rått kjøtt jeg?

Lenke til kommentar

Du kan spise noen typer Sushi. Da jeg ble gravid hadde jeg så utroolig lyst på sushi! Aldri smakt det før og har heller ikke fått gjort det nå.. Bacon har jeg ikke lest noe om at er farlig, er det det? Jeg spiser det veldig veldig godt stekt.. Og egg er ikke farlig i Norge så lenge det ikke er rått.. Og sansynligheten for at noe gale skal skje med rå eg er som med så mye annet veldig veldig liten ;)

Endret av Laluuna
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

jeg må ærlig innrømme jeg spiser det jeg vil, når jeg vil, men med måte... spiste roastbiff baguett idag (rått kjøtt) men come on! skal vi gå og være livredde alt vi putter i munnen får vi jo aldri spist noe så de små gullkornene våre får nok næring :)

 

gjør det du syns og føler er riktig for deg sier nå jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...