Gå til innhold

Finnes det er offentlig tilgjengelig oversikt over hvem som står som eier over eiendommer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du googler "Eiendomsbasen" også det stedet du er ute etter, så søker man, så kommer det opp hvem som eier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gå inn på nettsiden til kommunen det gjelder, og se om det er en karttjeneste der. Der kan man som regel zoome inn på kartet, finne gårds- og bruksnummer for eiendommen, og også hvem som står oppført som eier, i tillegg til masse annen info.

 

Tror jeg i hvert fall. Jobber på kommune selv, og bruker slikt på jobb, så er ikke helt sikker på hva slags info som er tilgjengelig for folk flest og hva bare vi har tilgang til pga jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på man bare kan gå inn på kartet og sjekke eiere?

Jeg jobber også i kommunen, og vi må logge inn for å få opp eiere. Det er relativt strenge regler for hva slags informasjon vi kan dele ut. Det går an å få vite eier om man oppgir gårds- og bruksnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Tinglysingen, det er vi som har Grunnboken og du kan ringe til oss for å sjekke hvem som eier ett/flere spesifiserte gårds - og bruksnmmer og hva slags heftelser det er på eiendommen

Det er gratis å ringe. Ellers kan du sende en skriftlig bestilling, det koster 172 kr,-

 

Det står ikke hjemmelshaver ( eier) på kartdata du finner på nettet. Vi opplyser heller ikke om hjemmel hvis du ikke har gårds - og bruksnummer men bare lurer på om en navngitt person eier noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Tinglysingen, det er vi som har Grunnboken og du kan ringe til oss for å sjekke hvem som eier ett/flere spesifiserte gårds - og bruksnmmer og hva slags heftelser det er på eiendommen

Det er gratis å ringe. Ellers kan du sende en skriftlig bestilling, det koster 172 kr,-

 

Det står ikke hjemmelshaver ( eier) på kartdata du finner på nettet. Vi opplyser heller ikke om hjemmel hvis du ikke har gårds - og bruksnummer men bare lurer på om en navngitt person eier noe.

 

Så hvis jeg lurer på hvem som står oppført som eiere av et gårsbruk, er det bare å ringe å oppgi gr.nr og br.nr? Blir det gitt beskjed til eierne itilfelle, om at noen har sjekket det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er bare å ringe. Vi har ikke opplysningsplikt ovenfor eiere, og det går ikke an å finne ut at du har sjekket. Vi har for alle eiendommer over hele landet, og har mange hundre henvendelser per dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men har dete så detaljert oversikt at dere kan se hvir garasjen min er? Altså, grendelag her vi bor, med garasjerekker litt spredd rundt. Jeg eier garasje (skatter for den også...) men ingen kan fortelle hvilken som er vår. Sannsynligvis ble den "solgt" på 80-tidlig 90-tallet men ikke tinglyst. Forsøkt gamle eiere av huset, men ikke fått tak i noen som vet, grendelaget vet ingenting (som vanlig) og kommunen vet heller ikke. Irriterende, for skulle gjerne hatt den. Skatter heller ikke mye for den, men begynner å bli en prinsippsak!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer an på en del ting. Det er selvfølgelig veldig vanskelig å finne ut av ting som ikke er tinglyst, det er noe av grunnen til at det er veldig lurt å tinglyse. Er du helt sikker på at det ikke er tinglyst?

Men hvis du formelt eier den, så må den hefte i et gårds - og bruksnummer, så det er meget mulig at vi skal klare å finne ut av det. Jeg anbefaler å sende et brev til oss med så mye detaljert info som du har om saken.

 

Send til: Kartverket, Tinglysingen. 3507 Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Tinglysingen, det er vi som har Grunnboken og du kan ringe til oss for å sjekke hvem som eier ett/flere spesifiserte gårds - og bruksnmmer og hva slags heftelser det er på eiendommen

Det er gratis å ringe. Ellers kan du sende en skriftlig bestilling, det koster 172 kr,-

 

Det står ikke hjemmelshaver ( eier) på kartdata du finner på nettet. Vi opplyser heller ikke om hjemmel hvis du ikke har gårds - og bruksnummer men bare lurer på om en navngitt person eier noe.

 

Så hvis jeg lurer på hvem som står oppført som eiere av et gårsbruk, er det bare å ringe å oppgi gr.nr og br.nr? Blir det gitt beskjed til eierne itilfelle, om at noen har sjekket det ut?

Jeg jobber på Tinglysingen, det er vi som har Grunnboken og du kan ringe til oss for å sjekke hvem som eier ett/flere spesifiserte gårds - og bruksnmmer og hva slags heftelser det er på eiendommen

Det er gratis å ringe. Ellers kan du sende en skriftlig bestilling, det koster 172 kr,-

 

Det står ikke hjemmelshaver ( eier) på kartdata du finner på nettet. Vi opplyser heller ikke om hjemmel hvis du ikke har gårds - og bruksnummer men bare lurer på om en navngitt person eier noe.

 

Så hvis jeg lurer på hvem som står oppført som eiere av et gårsbruk, er det bare å ringe å oppgi gr.nr og br.nr? Blir det gitt beskjed til eierne itilfelle, om at noen har sjekket det ut?

 

Du tinglysingsdama har glemt tlf nummeret :) Kartverket Tinglysingen kan nåes på 32118800, så taster du menyvalg "3" for å få opplest opplysninger fra grunnboka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...