Gå til innhold

Er dette å gå opp mye?!


VinterSol+2

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag.

Men siden min lege er i barselpermisjon, så fikk jeg en turnuslege, og jeg tror kanskje ikke hun er så vant til gravide...

 

iallefall, hun veide meg, og jeg veier nå, ved 18 fullgåtte uker, 71 kg ca.

Jeg er 170 høy, og føler ikke at jeg har lagt på meg stort, annet enn at magen er stor og puppene digre..

 

som startvekt veide jeg ca 74 kg, tenker jeg, så jeg har jo gått opp en del, kanskje 7 kg. men jeg tenker at nå som jeg er nesten halvveis, så er ikke det så ille? Eller er det mye?

 

Legen gav meg iallefall en reprimade, om at jeg måtte passe vekten og fare for diabetes osv... men avsluttet med at "det ser jo ut som om du har klart å gå ned babyfettet før" liksom. For det første; jeg veide myye mer før jeg ble gravid denne gangen enn forrige gang. og takk og pris for det. For det å veie 53 kg når du er 170 høy, er faktisk ikke så veldig pent. Jeg var undervektig og slapp den gangen, nå har jeg tenkt på meg selv som normalt slank. men ingenting av dette vet jo denne turnuslegen noe om, hun så meg jo bare nå.. så på den ene siden forteller hun meg at jeg må passe vekten, på den andre siden at jeg er slank? eller? Hæ?

 

burde jeg passe meg?jeg spiser godt, normalt og ganske sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du spiser normal,variert og sunt har du jo gjort det du kan,er jo veldig forskjellig hva man legger på seg i løpet av graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo sånn jeg har tenkt også. Og jeg er overhodet ikke svær, altså.

 

jeg bare reagerte på måten hun tok det på.. i de andre graviditetene har jeg liksom hele tiden fått beskjed om at jeg spiser sunt og er "flink" og jeg har vel om mulig bare blitt enda mer bevisst på hva jeg putter i meg, i og med at jeg har to små hjemme som skal ha et godt og variert kosthold også... -og vi spiser jo det samme alle sammen!

 

men jeg tenker; skal jeg passe meg litt, for jeg har veldig god matlyst når jeg er gravid, og særlig nå siste par ukene har jeg spist mer enn jeg normalt gjør (noe jeg har gjort alle svangerskapene når jeg har kommet til denne fasen... tror det har sammenheng med babyens vekstfaser?) , eller skal jeg skrive det på "bare en turnuslege"-kontoen?

 

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal bekymre deg :) Jeg er 172 og veide 58 kg før jeg ble gravid, fikk da "kjeft" hos en ny lege da jeg var på kontroll i uke 25 fordi jeg hadde gått opp 10 kg. Jeg hadde lagt på meg alt for mye, og fikk faktisk et skriv med hjem om hva jeg kunne spise, ikke spise osv.. Han var likens med veninnen min når hun var gravid.

 

Skal tilbake idag (er 31+1), så er spent på hvor mye jeg veier og om jeg får kjeft idag også, hehe :)

 

Alle er forskjellige, og det med vektøkning tror jeg ikke man helt kan kontrollere når man er gravid. Det viktigste er at du spiser sunt, og passer på at både du og babyen får i dere viktige næringsstoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo ikke videre motivert til å spise kontrollert hvis man får kjeft fra legen :(

Jeg har gått opp 13 kg,og er nå i uke 21. Legen sa at det ikke gjorde noe,og at det var noe av det siste en gravid skulle bekymre seg over (hvis ikke hun er i fedmeklassen såklart).

 

Må ikke la dette vekthysteriet ta gleden fra graviditeten din iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det, FIghter'n!

 

Nei, jeg ble vel egentlig litt overrasket, ettersom jeg jo har blitt stor over magen og brystene, -men ikke egentlig har blitt det ellers. og syns i grunn det var litt utidig av en lege som ikke kjenner meg...

 

nei, huff, jeg gidder ikke bekymre meg. jeg har jo gjort dette noen ganger før nå, og det har vært forskjellig hver gang. Men som regel har jeg gått opp det meste i første halvdel av svangerskapet, og så har det stagnert...

 

og legger jeg på meg, så er det noen fine reserver til amminga, og så får jeg heller trene det vekk etterpå! Jeg spiser sunt og fornuftig, og ser ingen vits i å sulte meg heller!

 

(godteri er stort sett forbeholdt fredagskvelden og spesielle anledninger, -og selv da ikke i store mengder. Jeg spiser masse frukt og grønt, og ellers normal kost, ofte laget fra bunnen av. Forskjellen nå, er egentlig at jeg spiser en brødskive mer eller to til frokost og lunsj. og må jo spise når man er sulten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for en idiot-lege! Jeg har gått opp henholdsvis 35 og 26 kg i mine svangerskap og ikke fått kjeft. nå er jeg halveis og bare gått opp 2 kg, og legen min(skiftet lege) sa det var litt lite men greit. da måtte jeg le litt og sa bare vent!!!! Jeg var veldig syk førtse gang og da gikk jeg faktisk opp 4 kg på 2 dager veid på samme vekt hos legen... ta det med ro du :-) har du det bra har baby det bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da fikk jeg kjeft idag også, har gått opp tilsammen 12-13 kg på 31 uker :) Er glad det var siste gang jeg skulle til han... Tror ikke menn noensinne kommer til ha forståelse for hvordan det er å være gravid, så det de sier tar jeg med en liten klype salt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke hva du spiser som betyr noe, men alle hormonene i kroppen som påvirker vekten.

Noen kan spise en elefant uten å legge på seg 200gr, mens andre legger på seg bare ved tanken.

Dette fikk jeg beskjed om av jordmor, hun mente at selvfølglig måtte mann passe på sukker og fett-men man kan i liten grad påvirke vekten under svangerskapet.

 

Jeg har gått opp 5 kg og er nå i uke 21 + 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er i hvert fall feil! Hormoner kan selvfølgelig påvirke stoffskiftet litt (men ikke mye, i så fall er man alvorlig syk), og evt gi vann og hevelser i kroppen. Men generelt er det slik at legger man på seg fett, så får man i seg mer næring enn kroppen forbruker! Så enkelt er det. Overvektige som skylder på slike ting som hormoner og lignende bruker det bare som en høyst velkommen unnskyldning eller trøst for at de ikke klarer å holde normalvekt.

Men heldigvis: Akkurat under et svangerskap SKAL man legge på seg!

:-)

Det er best for både mor og barn, det. Så gjelder det bare å holde vektøktningen på et passelig nivå. Er det ikke ca 12 kg som er snittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt på meg 10 kg på 18 uker, og har fått beskjed om å roe meg litt på spisinga hos jordmora - hun er selvsagt redd for at jeg skal utvikle svangerskapsdiabetes.

 

Jeg var jo ufattelig kvalm og sulten og inaktiv fram til uke 16/17, og klart at det påvirker vekten.

 

Nå er heldigvis aktivitetsnivå og appetitt begynt og normalisere seg, så akkurat nå bekymrer jeg ikke for vekten :)

 

Noen legger mye på seg,andre lite og i forskjellige perioder i ett svangerskap. Så lenge vekten ikke hopper plutselig i kombinasjon med hevelser o.l og du har ett sunt kosthold, så hadde ikke jeg stresset så mye med vekten - så sant du ikke har problemer med å få den av igjen etterpå :)

Endret av Celcius73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, de første tre mnd hadde jeg tre runder med omgangsyke/norovirus på toppen av svangerskapskvalmen, spiste så og si ingen ting, og levde på vann og epler.

 

men jeg gikk opp.

 

 

forrige svangerskap var jeg undervektig og fikk skryt for hver kilo jeg klarte å legge på meg.

 

det er veldig forskjellig hvem du går til, altså!

 

Selvfølgelig skal man spise sunt og fornuftig, det gjelder jo bestandig det! ikke bare i svangerskapet! Men jeg tenker at dersom en lege skulle være bekymret, kan han/hun jo bare spørre hvordan det går med kostholdet etc, og kanskje finne ut litt mer?

 

Denne hang seg mest opp i at jeg har to overvektige foreldre som har utviklet diabetes på sine eldre dager, uten å ta høyde for at dette er en av grunnene til at jeg er veldig veldig nøye med kostholdet!

(av fem barn, har foreldrene mine fire som er slanke og nøye med kostholdet... jeg er en av dem. Sistemann er for stor, men det er pga innaktivitet i jobbe, og ikke kosthold)

 

12 kg er vel et slags gjennomsnitt, ja. De 10-12 kiloene er jo det du skal ha "ekstra" mtp baby, morkake, fostervann etc.

MEN; de aller fleste legger på seg litt ekstra ut over dette, pluss at brystene blir større (jeg har minst en kilo ekstra pupp, om ikke mer..føles helt sprøtt) og en gjerne får litt ødem etterhvert osv.

 

Første gang gikk jeg faktisk OPP halvannen kilo etter fødsel jeg, til tross for 3kg fostervan, 4kg baby + + ut, pga vann i kroppen som økte etter fødselen.

 

Og de kiloene har absolutt ikke noe med hva man spiser å gjøre.

 

 

litt ironisk er det jo, kanskje, at jo sunnere jeg spiser, jo mer legger jeg på meg, virker det som. :P men så lenge klærne faktisk passer (så godt det går med mage da, hahaha) så tenker jeg at det har mer å si enn selve vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er 175 cm og startet på 86 kilo, var på slank fra forrige fødsel, som endte på 120 kilo!!( kroppen tåler ikke svangerskap) ;) men så ble jeg nå gravid på piller, er 22,5 uke og vekta viser 97 kilo! Juhuu :-P keg har vært til glukosebelastninger osv pga vekta, har vært fin,selv etter 36 kilo på! ;) så slapp av, du hørtes perfekt ut! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig en som høres litt ut som meg! Trodde jeg var helt alene om å tåle svangerskap dårlig..........la på meg 3 kg før jeg testet positivt, 5 til frem til uke 10, nå gidder jeg ikke veie meg for jeg blir så lei.........skal jeg tippe så har jeg nok lagt på meg 12-14 kg.......la på meg 30 kg begge de to første gangene, spsiste mye snop med første, ingenting med andre og nå prøver jeg å være flink men glipper litt noen helger (og da grundig).....vil virkelig ikke opp 30 kg, men innser at det kan se ut som om det går den veien....ringene mine måtte av i uke7-8.......

Bekkenløsning som fører til vansker med aktivitet, så hurra.......4 mnd igjen, svangerskapet er for meg ikke det beste med å få barn gitt, gleder meg enormt til hun er på utsiden og vi begge kan nyte samværet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig runddans detta her med vekt, gett. Jeg har lagt på meg tolv kilo ca, og er nå 24 uker. Jeg fikk beskjed i starten av svangerskapet at jeg kunne regne meg å legge på meg rundt 25 kg totalt - noe som ser ut som kan bli helt riktig.

 

Gikk opp 10 kg frem til uke 18, og har så gått opp 2 kg de siste seks ukene. Spiser det samme, er passe aktiv, varierer kosten min og er glad. Det syns overhodet ikke at jeg har lagt på meg såpass, og jeg føler at jeg kan stole helt på at kroppen min gjør det som er best for meg og babyen. :)

 

At legen min snakka litt om 25 kg viser jo at han kjenner meg godt og har god innsikt. Ingen fare sier han, så lenge maten jeg spiser er sunn. Det er jo en vektøkning langt over gjennomsnittet, men etter tolv kg er jeg nå normalvektig, og har enda nesten 10 kg å gå på før jeg bikker over normal BMI. Sunn og frisk og alt står bra til.

 

Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ser at jeg har oppgitt for høy vekt på meg selv, jeg :P

 

64 kg som startvekt, ikke 74...

 

Jaja, jeg fpr stadig kommentarer påat magen min er såååå stor da. Nå er jeg 21 fullgåtte, ogfolk lurer støtt på om jeg skal ha baby nå i juni/juli. Selv syns jeg ikke magen er sååå stor, egentlig. Men jeg har fremdeles smal midje, og syns ikke jeg har gått opp stort på resten av kroppen nå heller, litt rundt lårene kanskje, -men jeg tror det er aller mest at magen "dytter litt ned"

 

Siste uka har jeg begynt å få litt ker plunder med å barbere bikinilinja, liksom. E det så ille da?

 

Tullelege, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også en lege som hele tiden påpeker at jeg veier for mye..

Men så er jeg litt overvektig fra før også, så jeg kunne godt ha slanket meg bortimot 20-30 kilo...

Men vil ikke gjøre slike drastiske tiltak når jeg brygger på et nytt liv i magen min..

 

Så jeg har rett og slett slutta å bekymre meg så mye over vekta.. jeg er 25 uker på vei og har til nå gått opp 12 kg..

Startvekta var 76 og veier nå 88.

Det er mye til min høyde å være.. jeg er bare 160cm høy og har en bmi som ifølge legen er IKKE BRA..

Men jeg tenker at jeg tar slankinga når veslejenta her er kommet ut. :)

 

Jeg passer selvfølgelig på hva jeg trykker i meg, men har jeg lyst på godterier eller pizza osv så spiser jeg det!

Jeg bare passer på mengdene,..

 

Trening blir det også fint lite av nå med heftig bekkenløsning og senebetennelse i armene.. så da blir det mye i-ro-sitting..

Men som sagt, tar den helt store bekymringen når jenta mi er kommet ut jeg! ;)

Vi må prøve å nyte disse mnd'ene.. og det gjør vi ikke om man konstant går å bekymrer seg over vekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har en startvekt på 76 kg og at du "godt kunne gått ned 20-30kilo" da er du i så fall ikke spesielt høy....

 

For 46 kg som normaltvekt, det var min mor, på 145 cm eller noe...:P

 

Nei, jeg ser at jeg har lagt på meg nå, jeg har ikke badevekt og vil ikke ha det heller. Blir så opphengt. I uke 24 nå, og har nok gått opp mine ti kilo +, men så kom varmen og litt ødem og nå forstoppelse.

.. Nei, takke mmeg til å prøve å bare leve normalt..

 

Snop i helgene, og frukt og bær ellers! Og jeg spiser mat til jeg er mett. Basta.

 

 

Har visst en stor unge denne gangen også (iallefall var han ganske tjukk ppå ultralyden, det har de andre vært og, og de har vært store. De anslo at minstemann ville veid 5,5 dersom han hadde gått til termin..) så kanskje kroppen min rett g slett lagrer opp litt til en ny og resurskrevende ammeperiode?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du ha rett i, Vintersol :) Kanskje det er derfor vi legger så godt på oss, for å lage god melk til barna våre? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det fettet man lagrer ila et svangerskap skal faktisk være reservekrerter til amming ja. Nå slipper jo de fleste av oss her inne å måtte spare på kreftene da, altså at vi får maten vi trenger hver dag, men fra naturens side er det visst sånn tenkt. Amming krever noe spnt som 800kalorier ekstra hver dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tosk av noe leger, 21 uker her opp 12 kg!! jaaaaa, og det kommer sikkert ikke til å slutte. er 165 høy og i mitt første svangerskap gikk jeg opp ca 30kg. tok de av over en 3 årsperiode og så vips ble jeg gravid igjen. hehe;) vi lager barn, vekt,selvbilde,speiling takes opp igjen etter fødsel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jegh adde ikke gått opp noe før 17uker eller noe sånn, nå går det en kg i uka. Tilsammen 7kg opp i uke 26. Vet det ikke er gale, men syntes det er litt heftig med en i uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...