Gå til innhold

7-9 MND (gammle 5-6)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Harfåttprinsen hvordan fant dere ut av at han hadde eksem? her er hun ofte veldig rød i kinnene og kjennes kjempetørr ut, noen ganger har hun hatt tørre flekker på armene også men har forsvunnet når jeg har smurt henne.

 

Kjedelig med sånne netter..her er det også tungt for tiden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv hatt atopisk eksem, det er som regel tørre flekker på hender/albue,kne,rygg osv... det ble bare flere og flere slike flekker .. og han ble urolig på nettene ( har de atopisk eksem, føles det som åmer som kryper under huden) Dro til HS og ble sendt til legen, fikk kortisonkrem... hadde en 4ukers kur med to kortisonkremer, nå smører vi bare med apobase og huden er veldig fin... her dusjer vi istede for og bade.. Og bruker ikke noe såpe, men olje fra apoteket ( Apotekest olje,heter den)...

 

Ja kjedelig med urolige netter ja :/ Håper det blir bedre snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi kanskje jeg bør sjekke dette ut! Hun er jo så urolig ved legging og har vært i lengre tid, har også hatt slike tørre flekker..hmm..men kan jo være bare tørr hud også.

 

Pleier også å dusje istedet for å bade og har da som regel ikke brukt noe verken såpe eller olje, kanskje jeg skal sjekke ut apobase da, det er reseptfritt ja? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har villet skjekket det :) eksemet og kløen blir værre ¨når de blir varme (tett i sengen,pyjamas,evt pose,dyne osv) Her ligger han i pyjamasbukse og body,blir ikke så tett som helpysj... bruker ikke pose,men dyneklyper på dynen...

 

Kjøp blå apobase på apoteket, deet er reseptfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :)

 

Ha ha zassy, ser det for meg - så herlig :)

 

Mini her er også tørr og rød i kinnene, blå apobase skal testes! Ingen tørre flekker ellers heldigvis :)

 

Prøvde å lage havregrøt her i går, men hun likte det ikke :( Blandet fruktmos oppi, smakte på det selv og det var veldig smaksløst. Tror nok det er lurt å blande bringebær eller noe annet med skikkelig smak oppi, prøver igjen senere :) Forøvrig har jeg funnet en ny kveldsgrøt som snuppa eeelsker: småfolk sin kveldsgrøt med ris og pasta! Smakte selv og den er kjempegod, anbefales :)

 

Her har hun vært småsyk nå i en uke, frisk igjen nå. Utrolig snørrete og har hatt en ganske stygg hoste. Jeg var redd for at det kunne være RS virus, men så googlet jeg det og det er jo ganske vanlig og ikke nødvendigvis farlig. Nå er hun heldigvis frisk og rask igjen, og her er det full fart hele dagen ;) Har begynt å åle seg stadig fortere framover, og drar seg opp etter ting. I går satte jeg henne i sengen sin mens jeg ryddet i skapet hennes, snur meg og plutselig henger hun omtrent over kanten! Skal love dere at den sengebunnen ble senket før legging i går kveld ja :)

 

De siste dagene har mini sovet minimalt på dagtid. I går ble det bare 40 min totalt! Skjønner ingenting jeg, blir visst aldri klok på denne dagsovinga. Måtte legge henne kl 18 i går for hun var såklart megatrøtt, og hun sov til kl 6 uten å våkne! Har aldri skjedd før :) Kan hende hun begynner å trenge mindre søvn på dagtid, evt enda lengre våkentid. Hm spent på hvordan det blir i dag!

 

Så utrolig flink du er Pix! Håper du fikk masse skryt av mannen :)

 

Hannah: Gratulerer med nattavvenning! *misunnelig* :)

 

Zassy hvordan gikk første dag på jobb?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1down: Ikke lett å vite med denne sovingen nei! Her har hun slått til med 2t + 1,5 noen dager uten rugging (hun sover alltid 30min), og må rugge henne videre i søvn. Men i går fikk jeg ikke rugget henne videre. Men tror hun hadde hard mage da hun bæsjet små klumper 8-10 ganger i går! Så vi får se hvordan dagen i dag går:) Hun sov mye bedre i natt så det er positivt hvertfall! Også fikk hun litt malt i grøten. Mannen ble superfornøyd forresten!:) Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blå apobase skal også prøves her i huset :)

Zazzy: å, det skal jeg også prøve en dag :) Hvordan gikk din første dag på jobb?

 

Jeg tror jeg enten må kjøpe en ny vårpose med hull for seler, eller legge ett pledd nederst som jeg klipper hull i og bruker dyna over..

 

1down: Denne sovingen blir man visst aldri klok på.. Når man tror man har forstått seg på den, så har de forandret seg... Håper den kommer seg i dag da :)

 

Her har han vært våken 2 ganger i natt, de varte en halvtime hver, og kl 06 var det morgen.. så det er jo ikke så ille :) Her er det nydelig sol, så vi skal kose oss ute på altanen før jeg skal på seinvakt..

Ha en fin dag damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go kveld damer :) Her var natten grei, noen runder men ellers bra :)

 

Idag har han vert sutrete og lite villig til og sove.. blæh :o blir såå oppgitt noen ganger... Ser vi er flere som sliter med dagsovingen nå. og det er sikkert er periode... Han er jo såå trøtt men skal ikke sove, sover i 30 min... Hvor mye sover deres om dagen? hva er lite? hvordan er humøret vist de sover lite??

Håper leggingen går greit ikveld,tross lite dagsoving...

 

Ja zazzy nå er vi spente på hvordan det gikk på jobb og hvordan det har gått hjemme :)

 

Har dere hatt en fin dag damer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen: Vi er flere som sliter ja :( Har gått veldig fint nå i en drøy måned, skjønner ikke hvorfor det plutselig er blitt så vanskelig. Tar lang tid å få henne til å sove, og når hun først sovner så er det kun 30 min. Ble to korte dupper i dag og, og en veldig sutrete baby. "Slang" henne for øvrig i badekaret, da ble hun i perlehumør med en gang :) Bæsjer utrolig mye nå, mistenker at alt dette har med tenner å gjøre. Sover normalt ca 2 t + 1-1 1/2 t på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1down så morsomt at hun kommer seg mer og mer rundt og opp :) bra at hun er frisk igjen også!

 

Første dag på jobb gikk bare bra :) Føltes som jeg ikke hadde vært borte faktisk, var utrolig hvor fort jeg fant tilbake til arbeidsoppgavene, men må innrømme at jeg følte meg litt nummen i hodet hele dagen for det er veldig hektisk på jobb og mye å holde styr på samtidig, uvant for meg som bare har vært hjemme og vært mamma så lenge :) Men det var faktisk godt å jobbe igjen, tro det eller ei! Samboeren kom innom på jobben med snuppa så fikk ammet henne og hun ble Såå glad for å se meg, det var så utrolig gøy! De har hatt det helt fint her hjemme, men hun hadde vært litt mer sutrete og han sa at det virket som hun hadde sett litt etter meg f.eks når de satt å spiste så tittet hun rundt og bort i stua osv. lille gullet mitt <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød er mye fetere enn blå...

Vi står opp somregel 07, første dupp 09-0930/10...

2dupp 13-1330/14...

3dupp 16-1630....

 

Sånn ca tider dette da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville jeg foreslått å gå ned til to dupper? Snuppa her har 2,5 - 3 t til første dupp, 3,5 t til neste dupp, også 3-4 timer til leggetid. Har hun fått gode 3,5 t før leggetid er hun en drøm å legge:) (unntatt ved tannfrembrudd osv.. Når legger han/hun seg for natta? Foreslår dette til 1down også. De trenger mer våkentid nå, selv om de viser trøtthetstegn iblant! Er vel en vanesak:) Verdt et forsøk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang apobase, er det ikke best med den som er fetest?

 

Denne sovingen på dagtid er jaggu ikke enkel.. Her har vi noen ganger 2 dupper og andre 3, kommer helt an på når han står opp.. I dag sto vi opp kl 04.00, så da hadde vi første dupp kl 05.30..

 

Når prinsen blir kvitt forkjølelsen sin, skal vi prøve så godt vi kan å avvenne denne byssingen å bæringen.. Det blir nok ikke lett, men vi skal i allefall prøve så godt vi kan, får bare håpe det ikke blir så utrolig mye skriking.. Noe jeg er redd det blir.. I dag har jeg hatt min siste arbeidsdag på lenge, så nå har jeg permisjon igjen :)

 

Hvordan har dagen deres vært? Noen som har noen tips til mat til en liten gutt som ikke vil ha mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte blå i dag da så prøver vi den :)

 

Vært en god kveld! Leggingen tok en halvtimes tid, men uten gråt, utrolig herlig! Ny rutine, hehe.. legger henne sammen med meg i vår seng og bare koser litt der i 5-10 minutter så blir hun nedroet og passe trøtt, da flytter jeg henne over i sin seng..ble en del turer ut og inn fordi hun snur seg rundt og reiser seg opp og sutrer litt..legger henne ned igjen og hun prøver å sove så da kan jeg faktisk gå ut uten at hun sier noe :) men så reiser hun seg igjen og jeg må inn, hehe..men tilslutt sovnet hun, alene!! Ah jeg blir lykkelig i hjertet mitt når hun kan sovne uten gråt :)

 

Har merket på henne bare disse få dagene at hun er mer knyttet til pappaen allerede, det er så godt å se! De har virkelig hatt godt av at pappapermen har startet, men jeg er fortsatt favoritten da, haha! takk gud ;)

 

Prinsen og mamman hvilken mat tenker du på da? middagsmat eller brød eller?? Her spiser hun heller ikke så mye middag, mest glad i grøt og ganske glad i brødskive. Ellers er det jo frukt. Har også fått litt snack i det siste nemlig riskake, det var stas det!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Zazzy :) Håper denne nye rutinen fungerer veldig bra :) Det gjør et mammahjerte veldig stolt når man kan legge uten gråt ja :)

Hehe, bra du er favoritten ;) Det er veldig morsomt å komme hjem fra jobb å se gutten bli såå glad når jeg kommer :)

 

Generelt mat.. Er visst ikke noe som frister for tiden.. Spiser mye frukt, ellers ikke så mye.. Riskake hørtes godt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa enig, kjempekos å se hele ansiktet lyse opp når hun ser meg :D aahh..tenk at vi er best i verden for disse små <3

 

hm jeg vet ikke, du får bare prøve å variere en del kanskje, så løsner det forhåpentligvis igjen. Prøvd linser/bønner til middag? eller couscous? det tenkte jeg å prøve snart istedet for bare potet/ris hele tiden. Og så tenkte jeg å lage litt mer middager fra den boka mat for spedbarn..var en del oppskrifter der som så fine ut. Jeg lagde risotto til henne her om dagen, noe hun bare spiste litt av..men så fant jeg oppskrift på lys saus i den boken og hadde litt av det over, og da gikk det ned på høykant! Tydelig at hun liker mer smak på maten nå. Generelt kan du jo prøve å gi ham mat i egen hånd så han kan spise selv (hvis du ikke gjør det allerede) kanskje det kan pirre til litt mer matglede når han får uforsket på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er så rart at man kan være så viktig for en så liten kropp :)

Kanskje jeg skal prøve på det ja :) Ja, den boken skal jeg finne frem og se i, kanskje er det noe han vil ha der :)

Har ikke gitt han så mye mat som han kan spise selv før, men når jeg har gjort det så skal det gnues inn i bord og stoler i stedet for i munnen, men det er vel kanskje vane?

Du har gjort det fra dere begynte med fast føde? Tok det lang tid før hun skjønte at hun skulle spise maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg foreslått å gå ned til to dupper? Snuppa her har 2,5 - 3 t til første dupp, 3,5 t til neste dupp, også 3-4 timer til leggetid. Har hun fått gode 3,5 t før leggetid er hun en drøm å legge:) (unntatt ved tannfrembrudd osv.. Når legger han/hun seg for natta? Foreslår dette til 1down også. De trenger mer våkentid nå, selv om de viser trøtthetstegn iblant! Er vel en vanesak:) Verdt et forsøk kanskje?

 

Jeg har prøvd og kutte ned til 2 dupper.. Men da ble han overtrøtt til kvelds og holdt det gående i laangtid.... kan jo gjøre ett forsøk igjen da, men sist sov han ikke lengre pr dupp fordi om han bare hadde to.. Han legger seg 19 for natten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go kveld damer :) her har dagen vert super :) Men natten var så som så... Spiser deres små på natten nå?? og hvor ofte er dere oppe og gir smokk,vann,kyssjer osv...?? Her kan d bli at fra 1 til noen runder... Her gjør han det noen ganger, men er ikke før i 04-05tiden da..I dag har vi hatt endel besøk...

 

Prinsen og mammaen.. ja det er noe med denne bæringen/byssingen :( Så lett og velge det når de ikke er helt i form... Her har det stoppet av seg selv... Jeg klarer ikke og bære/bysse han lengre.. han er jo over 9kg.... det ender med smerter og i verstefall betennelse i skuler igjen...

Jeg velger blå pga at den røde tørker såå sakte.. jeg smører jo prinsen etter kveldsstell så får han leke/ligge naken på lekematten sin og tørke...

her er det også tre dupper, idag sov han bedre enn igår..

 

Her er han også noe vanskeligere og få i mat, men han har også begynt å vise oss viljen sin, og små "gråter" når der er noe han ikke vil (vaske fjes,kle på osv).. Ikveld trompet jeg igjennom og tvang han til og spise to skjeer med grøt, og derme gapet han som en gal etterpå :P og spiste en hel porsjon uten noe protester :D her har brødskive blitt en favoritt :) men når han er forkjølet er det jo greit med frukt og masse drikke :)

 

Zazzy :) Bra det fungerer med ny rutine.. disse små enderer seg jo mye med alderen og man må endere på forskjellige ting... :) Så godt at de blir såå glade når de ser mammaen sin igjen :) Varmer hjertet godt det ja :)

 

Ellers ble det litt av en kveldslegging :P Han sovnet nesten i sengen etter 30 min, gulpet og der kom hikken :( så pappaen måtte ta han opp og bære han til hikken kom bort... Så han brukte tilsammen en time på og sovne til kvelden.. Håper på bedre lykke imorgen :)

 

I helgen skal jeg og sambo ha kjæreste dag/natt.. Lørdag skal prinsen være hos tanten sin... jeg må si jeg gruer meg endel :o... samvittigheten som tar meg kjenner jeg... og tankene om hva om " det,det og det!!" Men det går jo sikkert bra....

 

Håper alle har det bra og får en fin natt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prinsen og mamman ja her har vi gjort litt av begge deler, gitt henne selv i hånda, men av og til puttet inn en bit eller to i tillegg. I begynnelsen skjønte hun det ikke helt nei, og var gøy å gni inn i bordet, det er det forsåvidt fortsatt, hehe, ihvertfall når hun begynner å bli mett. Men merker at hun kan være mer skeptisk når jeg kommer med en skje med noe nytt, men når hun får styre det selv og får det i hånda si, så spiser hun mere faktisk! Det viktige er vel ikke mengdene mat heller når der er såpass små, men at de får smakt på mye forskjellig, blir kjent med matens konsistens også i tillegg til smak, hvordan det kjennes ut og det med matglede :) Husker ikke hvor lang tid det tok, men hun begynte ganske raskt med å føre maten til munnen, særlig brødskive med f.eks prim er hun glad i :) Merket også at hun spiser mer hvis jeg spiser sammen med henne og hvis jeg spiser det samme faktisk, da er det mer spennende og hun ser at jeg spiser det og sier namnam, + at hun sikkert hermer etter? :) moro er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Oi, her var det skrevet mye siden sist!

 

Zazzy, så morsomt med en glad liten jente når du kommer hjem fra jobb! Og så fint at det går bra med hun og pappaen :-)

 

Prinsen og mamma'n, kanskje han sover bedre på morgenen om dere klarer å få til to dupper fremfor tre? Slik var det her i hvert fall. Her er det vi som bestemmer når det er morgen - er han våken kan han gjerne ligge mellom oss og prate og leke med bamsen sin, men det er null kos, prat og tulling fra oss frem til syv. Om han våkner er det gjerne for mat, og om han ikke sovner med en gang sovner han gjerne i løpet av en halv time. Vi snur ryggen til han så han ikke blir opphisset :-) Kanskje verdt et forsøk?

 

Hvor lenge gutten vår sover på dagen er veldig forskjellig. Noen gange sover han bare en time - da er han kjempe sliten 1830. Idag slog han til med først 1,5 time og så 2,5. Sovna først kl 21 siden han våkna kl 17. Det eneste som er stabilt her er stort sett våkenperiodene; 2,5-3 timer på morgenen, 3-3,5 timer midt på dagen og 3,5-4 timer før legging.

 

Når det gjelder mat er minsten her veeeeldig glad i havregrøt ris-hvete. Vi blander den med 50% havregrøt naturell hver kveld. Ellers spiser han også alle andre 4 og 6 mnd grøter. Skal snart teste 8 mnd :-) Middag er han ikke så veldig fan av. Klarer som regel å lokke i han i hvert fall et kvart glass, som regel et halvt. Får han glasset med potet, mais og kalkun spiser han som bare det, hehe! Frukt liker han ikke heller noe særlig, men spiser ok om han får den grønne fra ellas kitchen. Regner med at dette går seg til etterhvert.

 

Harfåttprinsen, vi har en veldig snill baby på natt; våkner bare om det er noe galt - om han har sparket seg opp i sengekanten og ikke kan bevege hodet eller er sulten. Blid som en sol hele dagen også, sovner av seg selv da også. Ligger fortsatt under dynen min og sover et par timer før jeg går og legger meg, men skal snart legge han i sengen sin for soving. Han spiser maks 1 gang fra han legges til vi står opp og sover ellers for et meste rolig i sengen sin.

 

Jaja, ellers går det bra her - det er så morsomt som de utforsker alt de kommer i nærheten av. Blir jo mer og mer som små mennesker med egen vilje, humor og tanker! :-) Og så er det såååå koselig med et et-tannsmil hver gang jeg ser på gutten min <3 <3 <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Nå holder jeg snart ikke ut lenger............ :(

Gubben er frisk og har vært på jobb idag. Ikke at han har vært til så enormt mye hjelp de dagene han har vært hjemme..

Fikk besøk av gullets onkel på dagen idag, så fikk litt avlastning i noen timer. Mini går nå etter bilen sin og er helt krabat, kan ikke slippe blikket fra han et minutt!

 

Ryggen blir bare verre og verre, et par kvelder her har jeg ikke maktet å løfte gullet uten enorme smerter mellom skulderbladene.

 

Heldigvis er det helg imorgen! (gubben skal selvfølgelig løpe Holmenkollstafetten på lørdag.... Og imens skal jeg ta meg av svigermor...Men.. Det er helg!)

 

Gullet har blitt dritsjuk...... Våkner av at han er så tett at han sliter med å puste, blir helt tett i svelget.. :/

 

Nå skal jeg gå og legge meg. Skulle ønske jeg fikk fulgt med mer her inne om dagen. Men jeg rekker knapt nok å ta meg en dusj i disse dager!

 

Zazzy: Så flink du er! Og så flink jenta di og mannen din er! Håper gubben kommer på jobb med mini når jeg begynner også!

 

Nei, nå våknet han igjen! :o Wish me luck! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Nå holder jeg snart ikke ut lenger............ :(

Gubben er frisk og har vært på jobb idag. Ikke at han har vært til så enormt mye hjelp de dagene han har vært hjemme..

Fikk besøk av gullets onkel på dagen idag, så fikk litt avlastning i noen timer. Mini går nå etter bilen sin og er helt krabat, kan ikke slippe blikket fra han et minutt!

 

Ryggen blir bare verre og verre, et par kvelder her har jeg ikke maktet å løfte gullet uten enorme smerter mellom skulderbladene.

 

Heldigvis er det helg imorgen! (gubben skal selvfølgelig løpe Holmenkollstafetten på lørdag.... Og imens skal jeg ta meg av svigermor...Men.. Det er helg!)

 

Gullet har blitt dritsjuk...... Våkner av at han er så tett at han sliter med å puste, blir helt tett i svelget.. :/

 

Nå skal jeg gå og legge meg. Skulle ønske jeg fikk fulgt med mer her inne om dagen. Men jeg rekker knapt nok å ta meg en dusj i disse dager!

 

Zazzy: Så flink du er! Og så flink jenta di og mannen din er! Håper gubben kommer på jobb med mini når jeg begynner også!

 

Nei, nå våknet han igjen! :o Wish me luck! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...