Gå til innhold

7-9 MND (gammle 5-6)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Hehe i kveld da dere, jeg la snuppis, ble stille etter bare ti minutter, fungerte veldig fint å være på rommet med henne men sitte litt fra og si såså og hysje..gikk i blant bort å tok dyna over og strøk litt på henne..stolt gikk jeg ut og tenkte dette gikk jo utrolig smertefritt! Var stille en god stung men så syntes jeg at jeg hørte noen smålyder.. inn på soverommet å sjekke og der sitter hun på alle fire og "leker" med kantbeskytteren og titter på meg med de største øynene..:P Jeg la henne ned..ut igjen.. og det samme skjer på nytt og på nytt og på nytt..hun gråter ikke da, bare krabber rundt i senga og finner henne på nye steder hver gang, tenker at hun får bare styre da når hun ikke gråter..ble litt smågråt til slutt men hun fant roen greit, men sovnet ikke før halv ni! Fatter ikke at hun ikke stupte av trøtthet.. Så da har hun funnet ut at det går an å snu seg i senga også, skal bli enda mer gøy å legge henne nå! hehe, må le også da, for hun var så søt der hun lå å bare tittet på meg, også når jeg snudde henne andre veien igjen så hun stort på meg og prøvde å prate litt..så ikke trøtt ut i det heeele tatt :P

 

Noen av dere som sliter med at de er veldig aktive neddi der? Blir vel ikke lange tiden før hun reiser seg også, ser for meg at jeg må gå å legge ned tusen ganger hver kveld.. er det ikke det ene så er det jammen det andre!

 

Litt bekymra for at hun skal legge seg på mage og sove på natta nå da, men når de er såpass store er det kanskje ikke så farlig eller bør jeg snu henne hver gang jeg evt merker det?

 

Håper dere har en fin kveld, nå blir det straks natta her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen! Snuppa mi våkna flere ganger av at hun hadde snudd seg i natt, var helt i ørska selv og virket frustrert over at hun sto på alle fire..:P Tok henne til slutt bare i vår seng da jeg ble lei av å snu og snu og da sov hun godt, så godt at i natt har hun ikke spist, ammet henne først halv seks, spiste da siste gang kl sju i går kveld :D Supert!

 

Noen som har tips? Tenker å kanskje prøve å legge henne i sovepose, men tror hun antagelig greier å snu seg i den også..får se hvordan det går. Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose hjelper ikke, vi bruker det og her var det også masse snuing i natt. :P Snur seg på magen og går opp i krabbestilling, eller snur seg på tvers i senga vår. Vi tør ikke å flytte på han i frykt for å vekke han når han først sover, så da blir vi liggende helt ytterst på hver vår kant av senga. Våkner gjerne av en fot eller to i ansiktet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen damer :) her var det endel og lese :) I går var jeg på tur med kollegaer :) Kjempe koslig :) så pappaen var skjef i huset, og det gikk kjempe fint :)

 

Her sliter vi med dagdupping,prøver og være hard på at han skal sovne selv, men tar jo evigheter.. så dumme meg tar han opp :/

 

Her snur han seg på magen om natten og sover mange ganger slik, tror ikke det er så farlig nå,når de klarer og snu seg å vri på hode...

 

Her tror jeg han ikke er så sulten lengre.. spiser ikke så mye grøt de siste dagene nå, og har ikke spist på nettene de siste dagene...

 

Har hatt helt greie netter nå...

 

må bare spørre dere jeg :) hvor gammel er deres? og krabber de??

Hvordan leker dere med de nå? hva finner dere på vist dere er ute???

 

Håper alle har en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snakket om grøtporsjoner, her har jeg bare holdt meg til 1 porsjon lenge..altså av 1-1,5 dl vann slik det står på pakken, har ikke tenkt på at jeg kan øke en gang, hehe..hun spiser alt opp og kunne sikkert spist mer, men gulper gjerne littegrann etterpå så jeg tror hun får nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen sover han inne på dag? Her sover hun i vogn og da går det supert, trenger at jeg triller litt med henne da/rugger på vogna, men thats it. Men skjønner at du vil lære ham å sovne selv da..skal gjøre det jeg også..etterhvert..hehe, tror jeg fokuserer på kvelden først, kanskje går det av seg selv på dagen da?? :)

 

Her er hun ca 9 mnd, drar seg rundt og står i krabbestilling men krabber ikke direkte på alle fire enda, men virker som det er like om hjørnet, hun tar noen "krabbeskritt", men er lynrask rundt likevel så tør ikke tenkt på hvordan det blir når hun begynner å krabbe vanlig! ;) Hun leker seg veldig mye selv nå, elsker å være rundt i hele huset og utforske ting, ellers har vi vært litt ute og bare kjent på gresset, bakken, vært litt i sklia. Hun setter seg opp på knærne og har begynt å dra seg opp etter møbler, er sterk i kroppen :) Men sier ikke så mye enda, lager deres spesielle lyder? Det er mye lyder og ooohing og aaahing, hehe, men ikke noe som ligner ord enda, men det er kanskje tidlig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er hun ca 9 mnd, drar seg rundt og står i krabbestilling men krabber ikke direkte på alle fire enda, men virker som det er like om hjørnet, hun tar noen "krabbeskritt", men er lynrask rundt likevel så tør ikke tenkt på hvordan det blir når hun begynner å krabbe vanlig! ;)

 

Akkurat likt her, han er også 9 mnd. Han reiser seg også opp på knærne, og har de siste par dagene begynt å dra seg opp etter ting. Kommer seg såvidt opp på føttene med knærne bøyd, også feiger han ut og skriker etter hjelp til å komme seg ned igjen. :P

 

Han leker mest alene nå, men jeg legger meg noen ganger ned på gulvet sammen med han. Prøver å se i pekeboka sammen med han f.eks, det kan være gøy en stund, men han foretrekker å klatre på meg og dra meg i håret. Det er visst kjempemoro. ;)

 

Ute har vi bare såvidt hatt han ute av vognen (da han ble solbrent), da krøp han rundt på gresset og studerte det inngående og smakte litt på det. Det var spennende nok i massevis til å starte med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy: slik er det her og, finner han aldri på samme plass som jeg la han ned.. Turner rundt og rundt i senga.. :) Vi har også opplevd at han har stått på alle fire på natta og ikke skjønt noen ting, da har det bare vært å snudd han over på rygg og så har han sovnet med en gang.. Nå legger han seg ofte ned på magen og sover slik..

 

Harfåttprinsen: Her er prinsen 8 mnd, og han krabber som bare det.. Er overalt i full fart :) Her har han heller ikke spist så mye i det siste, men det er for at han er litt småforkjølt tror jeg.. Når vi er inne og han leker for seg selv, plukker han i stykker lekematten sin, og står ved lekebordet sitt.. Ellers krabber han rundt og peller på alt han ikke har lov å pelle på.. å slenge utover DVD`er er den nye hit`en ;) Ellers leker vi mye bortebø, eller at vi krabber etter han og skal ta han, eller at vi bare ligger på gulvet sammen og han klattrer på oss :)

 

Når vi er ute har han vært å krabbet på altanen vår noen ganger, ellers har han bare vært ute i vogn enda.. Blir spennende når det blir litt mer vår og kan være i gresset :)

 

Natten her var egentli sånn passe grei, en del våken, men ikke så ille :) Dagen i dag har det vært litt sutring, da han ikke er helt i form...

 

Håper dere har det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy :) Ja han kan sove i vogna, men må trille til han sovner da :) Så jeg har gjort det de siste dagene... :)

 

Flinke barn dere har :) Her har han ikke knekt krabbe kode ennå,men står på alle fire og vaier :P hehe

 

Idag har vi hatt besøk,vert på babysang og bare kost oss :)

 

Nå har jeg tatt helgevasken, for i morgen er det babytreff :)

 

Håper alle har hatt en fin dag og får en fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var faktisk ute en tur i dag, var spent på om hun kom til å putte alt vi kom over i munnen, men neida hun bare plukket opp grusen og slapp den om og om igjen, fikk leke med en pinne og kjenne på gresset også, smakte litt på pinnen da, hehe.

 

Føler leggingen er litt vanskeligere nå som jeg ikke ammer henne på soverommet lenger, da ble hun som regel rolig og trøtt. Nå ammer jeg henne på badet før vi pusser tenner, prøver da å ha en kosestund på rommet etterpå men hun virker som regel oppgiret og vrir seg hit og dit i fanget mitt.. legger dere dem rett i senga eller har dere andre nedroingsmetoder?

 

Vi synger nattasanger på badet, skrur ned lyset, prater roligere, ammer og pusser tenner, så kosestund i fanget på soverommet før hun blir lagt ned i senga.

 

I kveld tok det en halvtime før hun sovnet, sutrgråt av og på hele tiden, skulle ønske det ikke var så fælt å legge seg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen: Så flinke dere er til å være sosiale :)

 

Zazzy: åå, så morsomt, la du henne bare rett på bakken? Synes hun det var greit?

Enten sovner han under amming, ellers så må han rugges i søvn.. Da sitter vi inne på rommet hans med bare nattlampa på, og vugger han.. Enten til han roer seg ned og legger han da ned.. Da kan han enten sovne av seg selv, ellers så skriker han litt og vi går inn og gir smokk mange ganger.. Må som regel stryke og kose en del før han sovner.. Prøver å ha han i senga, men ender oftest med å ha ham på fanget..

Ble litt rotete forklart, men kanskje du forstår hva jeg mener?

 

Er veldig enig med at jeg skulle ønske de syntes at det å legge seg var godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Jeg orker ikke å lese gjennom alt dere har skrevet nå, men kan jo iallefall gi beskjed om at jeg lever! (hvis noen har merket at jeg har vært litt lite aktiv :P )

 

Vi har vært en natt hos mormor og oppussingen i gangen er igang. Jeg er DØDSSLITEN!

Sambo kommer hjem fØrst på sØndag og legging og dagdupper er er kaos! Samtidig har separasjonsangsten kommet til oss også.. Heldigvis har jeg verdens snilleste mamma som har kommet og trillet turer og passet mini litt.

Jeg burde jo da bruke tiden til å hvile meg selv, men jeg har jo ikke ro i kroppen når jeg vet hvor mye jobb det er i gangen. Idag skal jeg hoppe i kØya tidlig og håper natten blir rolig!!

 

Nattinatt damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy :) Hva har du på henne når dere er ute slik? Så gøy og se hvor fornøyd de er når de får leke ute :) Her elsker han og være ute... Her steller han seg,pusser tenner og leker rolig på matten sin før vi tar han med på rommet,gir han ei flaske melk også er det natta, litt syting innimellom,men overkommelig :)

Tenker ikke så mye på dette med tannpuss etter melk ennå :)

 

Mamma i lykkerus :) Flott og høre fra deg :) Prøv og slapp av litt da, vet det ikke er enkelt :P Håper du får en goo nattssøvn...

 

ønsker alle sammen en søvnig natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zassy: snuppa legger seg ca 3,5 time etter siste dupp. Sover hun frem til 15, er hun ofte i seng rundt 18.30. Hun turner også nå! Jeg har en avlang bamse på hver side og dyna rundt, pluss sovepose, men hun klarer å snu seg rundt. Så jeg vet ikke. Mini er også blitt glad i å være lysvåken flere timer om natta. Ahh! Hun roer seg om jeg sitter med henne, men er ikke happy når jeg går ut. Hun vil heller ikke ligge ved siden av meg. Men kan jo ikke sitte ved sengen hennes midt på natta i flere timer!! Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg er sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :) Her var det skrevet MYE :)

 

Ser det er flere som har babyer som turner i senga :) Her snur hun seg på magen flere ganger i løpet av natta, står og jokker og er illsint :) Snur henne og gir smokk og hun sovner med en gang, men er jo slitsomt å fly inn og ut av rommet hele tida. Hadde hun lagt seg på magen og sovnet så hadde jeg nok ikke snudd henne nå som hun er så stor, men hun gjør jo altså ikke det da :) Når jeg legger henne for kvelden er det også en god del turning - prøver å dra seg opp i sprinklene, stikker føttene ut gjennom sprinklene, sparker av seg dyna og kaster bamsen sin rundt. Herlighet altså :)

 

Harfåttprinsen: Mini her er 8 mnd i dag :) Krabber ikke men åler :) Jeg syns også det er litt vanskelig dette med hva man skal gjøre utendørs med de. Hadde henne på terrassen i dag, tok ut matta hennes og hun lå litt der men ble fort sinna. Får ikke til å åle på terrassen enda nemlig. Kan jo trille tur men ikke lenge hun gidder å sitte våken i vogna, vil bare opp. Satt litt på gresset i dag, men det likte hun ikke. Grusen derimot var stas! Stappet munnen full av grus da, så kanskje ikke så lurt :) Men usikker på dette her, de skal jo liksom ikke være i solen så det setter jo en del begrensninger på hva man kan finne på?

 

Ang grøtmengde; vet ikke hvor mye vann jeg bruker men 1 dl pulver og så vann til riktig konsistens. Ikke alltid hun spiser opp alt.

 

Mamma i lykkerus: du er flink! En uke uten mannen + oppussing står det respekt av :)

 

Zassy: Vi pusser tennene i senga vi :) Steller på badet, inn i senga vår og får pupp og kos, så pusser jeg tennene hennes og hun får gnage på børsten etter det, mens jeg pjusker henne på hodet eller stryker på magen. Elsker det :) Så er det rett i seng :)

 

Har eksperimentert litt med leggetider denne uka, og tror jeg har kommet fram til at 3-3,5 timers våkentid mellom siste dupp og natta er ideelt. Alt annet ender i hyl og skrik og at legginga drar veldig ut. Prøver å legge rundt 18.30 men det varierer veldig egentlig, avhengig av når siste dupp avsluttes.

 

Ellers har lille vært smådårlig denne uka, snørrer fælt, lite matlyst og sover mer enn vanlig på dagtid. Sikler grassalt mye og klør veldig i gommene, så mistenker at det er fler tenner på vei. Allmenntilstanden hennes ellers er nemlig veldig bra :)

 

Nå tar jeg kvelden her, krysser fingrene for at vi alle får en herlig natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen damer :) her har natten vert grei, noen runder etter 03,men ingen spising i natt heller...

 

Pix :) vi hadde en slik periode for en stund siden vi, men gikk over :) jeg lot han bare ligge i sengen,tok han aldri opp.. men han skrek jo ikke, var bare våken og styret, sytet han gikk jeg inn og ga han vann,og smokk.... men kunne være våken opp til 2t... Håper det går over hos deg snart :)

 

Vi skal på baby treff idag :)

 

Hvordan har natten vert???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Hei dere! Tenkte jeg skulle kommentere et par av spørsmålene over, jeg også :-)

 

Av grøt får han en porsjon på morningen (av 3/4 dl grøtpulver) og på kvelden får han litt ekstra (ca 1dl pulver). Han kan ofte

spise mer, men da får han melk for resten. Ellers får han gjerne i seg 1/2 middagsglass, litt fruktpure og kanskje litt brød i løpet av dagen (men brødmengden er så liten at vi nesten ikke regner den med, hehe)

 

Når det gjelder soving har vi så langt ikke hatt problemer med at han snur seg. Han vender seg dog gjerne på siden. Har hørt at man ikke trenger å snu de fra mageleie når de kan snu seg selv, men jeg ville nok sjekket om de har hodet til siden :-) Vi nærmer oss 4 timer våkentid før siste dupp nå, ellers kan han ligge våken i sengen kjempelenge... Han har begynt å ikke ville ligge alene på soverommet i sin egen seng, men det gå fint så lenge han ligger i vår. Så da får han lov til det - går helt fint å flytte han til egen seg og også å sovne der så lenge vi er på soverommet.

 

Mini her er 8 mnd om en uke, snur seg og kommer litt rundt på gulvet i sakte tempo. åler ikke enda, men er begynt å trekke benene inn under seg og løfte rompa. Men da ligger han med overkroppen i gulvet, så går nok en stund før han krabber - deilig å fortsatt ha en baby! :-) Vi har bare vært ute med vognen så langt, eller vært i skyggen på balkongen. Han har sittet hos meg om vi har tatt han ut av vogna på turen. Er jo masse å se på, så det har gått helt fint.

1down, ja du må nok passe på småsteinene! :-) Med solkrem tror jeg ikke de tar skade av å være litt i solen så lenge de får nok å drikke og ikke blir for varme :-)

 

Zazzy, vi pusser tannen mens han ligger på teppet sitt etter han har fått grøt og pysj. Ikke noe glad i det, nei. Etterpå ammer jeg ham i sengen - morsmelk er sterilt og ikke skadelig for tennene :-)

 

Ellers har de siste dager gått med trilleturer, venninnebesøk og familiekos - nyter våren og det fine været (som holder litt pause akkurat nå...)

 

Håber dere får en strålende fredag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var natta god! Helt herlig å være litt uthvilt:) Så nå funderer jeg på hva vi kan finne på i dag. I går når hun hadde snudd seg, gikk jeg bare inn å snudde henne og gikk rett ut. Da roet hun seg kjapt. Pleier å kose litt på henne for å roe, men da blir hun bare sinna siden hun vil opp. Hun tar ikke smokk så vi har liksom ikke den kosen å bruke:( har vært litt annenhver natt egentlig som hun har hatt våkentid på natta. Så da får jeg hvertfall ladet batteriene! Mannen min jobber på sjøen så vi er alene 2-3 uker av gangen og da kan det bli litt slitsomt til tider. Men vi klarer oss fint:) Masse pappatid når han er hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips å pusse tennene i senga, det skal jeg prøve i kveld :) Tenkte bare det var en god vane uansett å pusse etter kveldsmat..men helsesøstra mi sa at det var litt delte meninger om sukkeret i morsmelk skadet tennene eller ikke.. men kan uansett ikke være så ille når hun såvidt har tenner :)

 

I dag er det kaffekaffekaffe her... vært en urolig natt og så våknet hun halv seks og var klar for dag, så jeg kjenner jeg er veldig sliten, men hun har vært veldig rolig og i godt humør, men veldig kosete..skal opp i fanget hele tiden.

 

Håper det blir en lengre dupp nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen: her klager hun veldig.. Hadde hun bare pratet hadde det ikke vært noe problem da vi sover på hvert vårt rom. Men jeg skal prøve med vann neste gang! Smokk tar hun ikke dessverre. Satser på at det går over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pix her er vi også inne i en annenhvernattsyklus, merkelig! at de ikke bare kan få seg en rytme (en bra en) og holde seg til den! :) Hun blir også litt sinna og vil opp hvis jeg står for mye ved henne ved leggetid, virker faktisk bedre å sitte litt unna eller gå utenfor døra og si såså, da hører hun at jeg fortsatt er der. Virker som hun Egentlig får til å sovne bedre alene, men likevel får hun det ikke helt til..håper hun knekker koden snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten prøvd å gi henne en skjorte du har hatt på deg istedet for smokk? så har hun noe å roe seg på? fungerte her en kveld, vi har smokk i tillegg da men. Men har ikke fungert hver kveld..hehe, som med alt annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jenter! Natten var helt fantastisk og mini sov helt til 8.30! :D Nå er det på tide å pusse opp litt, for han sover ute i vogna si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har natten vært litt fæl igrunn. Vi var på bytur i går ettermiddag og det ødela for hele kveldritualet, fikk grøt i rett tid og tenkte han kom til å sovne på bilturen hjem, men nei da.. Hysterisk gråt hele veien (40 min !) Jeg hadde heldigvis med broren min så han fikk kjøre mens jeg satt bak sammen med mini. Men det hjalp fint lite.. Grusomt... Kom hjem så var han blid som en sol med engang jeg plukka han opp av bilstolen. Spørst om det ble både for sent og for mange inntrykk på engang. Men legginga gikk fint, og han sov bra første del av kvelden. Etter vi kom hadde han noen runder med sutring (i søvne) og det var bare å putte i smokk. Men fra 03.30 og utover tror jeg at jeg var oppe 100 ganger minst, han snudde seg, drømte, sutra, våknet osv.

 

Men men jeg skal forsvidt ikke klage for det er jo ikke en vanlig natt for oss. Men dæven jeg skjønner dere damer er slitne åsså. Tar av meg hatten og lager en liten knekk i knea for dere :)

 

Idag skal jeg ta kvelden tilbake å se om det hjelper på natta, han har også hatt litt samme erfaringene med en periode våkentid på natt, men han gjør sjelden noe ut av seg da og sovner selv.

 

Ellers var vi på helsestasjonen, mini hadde gått ned 110 g men han er i godt hold så ikke noe å bekymre seg for. Har nok sammenheng med 2 dager med feber.

 

Her har ikke tenner kommet ennå, men kanskje det er lurt å begynne med tannbørsten allerede nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Vår natt var også fin! Sov et par timer i min seng, flyttet han til sin egen når vi gikk å la oss. Våkna for mat kl 4, sovna med en gang og morgen kl 7 :-)

 

Vi hadde noen netter der han var våken 3-4 timer i strekk rett før han fikk tenner. Da gikk det ikke å la han ligge i sengen sin, for da ble det grining. Han fikk ligge mellom oss. Da pratet og pratet han, og sovna selv etterhvert. Vi snudde ryggen til han så han ikke ble ytterligere oppfordret til å være våken, hehe. Noen netter hjalp det med dentinox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...