Gå til innhold

7-9 MND (gammle 5-6)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Peacock: Ja, det kan vi gjøre! :) :)

 

Prinsen og mamman og Harfåttprinsen: Enig med Zazzy, de viser selv når de er klare. Her gikk det automatisk med at han plutselig sov lenger på hvilene og rett og slett ikke rakk en siste hvil før det var natt.

 

Zazzy: Så bra at leggingen gikk fint!! Får håpe det går fint med pappalegging imorgen!

 

Vi har hatt en rolig dag med besøk av mormor. Mini er litt vanskelig idag, regner med det er magevondt pga ny grøt. Vi er på vei i seng hele familien her nå. Tidlig kveld! :)

 

Snakkes imorgen! Håper alle får en super natt! Nattinatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prinsen og mamman: Flink og flink, jeg blir som sagt hengende litt etter med jobben da. :P Også tar jeg ikke på meg like mye som før, så det blir deltid for tiden. Jeg driver med konsulenttjenester som selvstendig næringsdrivende.

 

Harfåttprinsen: Her trilles han i søvn til dagduppene. Som regel går det fort og greit, men noen ganger protesterer han veldig. Blir det for ille må jeg ta han opp igjen og roe han og prøve igjen. Vet ikke hvorfor det blir sånn, men har tenkt at jeg har bommet på tidspunktet eller at han har hatt vondt i magen eller noe...

 

 

 

I natt overnattet gutten min hos mormor for første gang uten mamma. Jeg la han der, også gikk jeg hjem. Våknet selvfølgelig minst like ofte som vanlig, og måtte sjekke mobilen selv om jeg hadde på kjempehøy lyd. Men det var godt å bare kunne snu seg og sove videre. Første gang på over et år at jeg ikke har måttet stå opp om natten, ettersom jeg måtte opp og gå på do flere ganger hver natt mesteparten av svangerskapet. :P

 

Var litt blandede følelser da, jeg savnet han selvfølgelig, og var bekymret for hvordan det gikk. Tenkte mye frem og tilbake på forhånd om vi virkelig skulle gjøre dette, om det var helt grusomt dårlig gjort mot han osv.

 

Men det hadde visst gått fint. Han hadde over to timer våkentid sammenlagt i løpet av natten, men lite skriking, og det er det viktigste synes jeg når han skulle sove uten meg for første gang. Han skrek da han våknet og mormor prøvde å få han til å sove igjen, men så lot hun han sitte oppreist på fanget, og snakket til han, og da var det greit. (Jeg hadde gitt instrukser om at det var viktigere at han ikke hadde det fælt enn at han sov.)

 

Jeg er helt overrasket over at dette gikk så bra, var sikker på jeg kom til å bli tilkalt i løpet av natten. Det får meg til å lure på om jeg feiltolker gråten hans. Han gråter ikke ved legging, for han sovner som regel med kveldspuppen. Men når han våkner om natten, så høres det ut som han har det helt forferdelig, og jeg har tenkt at han må være redd eller ha vondt et sted. Men nå virker det jo som det bare er protester? At han ikke vil sove, at han vil ha puppen å sovne til, eller at han vil sove sammen med meg kanskje... Ettersom det er de tingene som roer han når han skriker sånn skikkelig sårt så det gjør vondt å høre på.

 

Det var i allefall tydelig at han ikke trenger melk på natten. Han var blid og fornøyd da han sto opp, og spiste bare en halv porsjon grøt til frokost, så han kan jo ikke ha vært utsultet akkurat. Så skal prøve å ikke amme om natten, men det kan jo bli vanskeligere å få han til å godta det når jeg er der. Også kjenner jeg at jeg har savnet å ha han sammen med meg i sengen, så det kan kanskje bli vanskelig av den grunn også. :P

 

Han var altså våken en del i natt, men til gjengjeld sov han 2 timer og 15 min til første dupp (vanligvis 30 min). Så vi fikk nesten til 2 dupper i dag, men klokken 18 sovnet han på fanget til pappa mens de hørte på Kaptein Sabeltann sangen. :P Lot han få en powernap og vekket han etter 10 minutter. Leggingen tok litt lenger tid enn vanlig da, så håper vi klarer å få til at det bare blir de to duppene etter hvert. Sikkert lettere om han har sovet mer om natten. ;)

 

Det er i allefall helt sikkert at dette ikke blir siste gangen han overnatter hos mormor. Det er så godt at det gikk bra, og jeg håper jeg klarer å sove mer sammenhengende neste gang når jeg vet at han sannsynligvis har det helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff det ble langt, beklager! Måtte bare fortelle, siden dette føles som en veldig stor ting for meg. :P Men ikke føl dere forpliktet til å lese alt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi Hannah så godt at du fikk sove og så fint at det gikk så bra! Enig med deg, da kan han ikke ha det fælt på natta, er antagelig protester eller skriking etter pupp fordi han lukter det eller vet at han får det av deg? Kan pappaen ta over en natt f.eks eller er du alene? Her godtok hun vann av pappaen og la seg til å sove, mens når jeg prøvde i natt så nyttet det ikke, hun skulle ha puppen! Men så godt at det gikk så fint og er helt enig med deg, viktigere at de ikke har det fælt enn at de absolutt må sove hele tiden, det har jeg sagt til samboer også når jeg skal bort i helga, ta henne heller opp i stua og ro henne ned enn å på død og liv skal ha henne til å sove på soverommet hvis hun virkelig hylskriker. Det er godt å tenke på, da kan man slappe litt av når man vet at den som er sammen med dem tenker sånn også :)

 

Så godt at det gikk så bra, virkelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hvorfor fant jeg på å nattavvenne egentlig? Nå angrer jeg skikkelig på hele greia. Har akkurat hatt over 2 timer med skriking... vekslende mellom helt tydelig protestskriking, og skikkelig sår vond gråt. Og det selv om jeg var der hele tiden og bysset og trøstet, bortsett fra de siste 10 minuttene, da tok pappaen over også sovnet han til slutt.

 

Poenget med nattavvenning var vel at han våkner så ofte om natten, og det blir gjerne amming opp til 10 ganger enkelte netter, og ofte bruker han lang tid på å sovne igjen, så det blir dårlig søvn for oss begge.

 

Men dette synes jeg virkelig ikke er verdt det. Fant ut det etter en times tid, men syntes ikke jeg kunne gi meg da... men nå føler jeg at det også var feil.

 

Huff har så utrolig dårlig samvittighet, har bare lyst til å slette de siste to timene og amme så mye han vil og gi han alt annet han vil ha i hele verden... stakkars lille gutten min. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna: Så bra at det gikk fint med overnatting borte :) Det er en stor milepæl å komme over det :)

Har desverre ingen råd å komme med ang. nattavvenning, da det gikk veldig fint fra dag 1 her.. Håper dere fikk dere litt søvn resten av natten :)

 

HEr har natten vært både og.. han er så forkjølet og tett, så han har vært våken og hostet en del.. Var våken mellom 23.30 og 00.30, og kl 05.30 var det morgen.. Så nå er vi snart klare for en dupp...

 

Hvordan har natten gått til dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah jeg skjønner deg så veldig godt!! Du må bare følge hjertet ditt, finn en gylden mellomvei? amm han på natta men litt mindre enn før, tilby vann noen ganger, la han samsove istedet for pupp? Kjenner til den dårlige samvittigheten, synes ingenting er verdt noe jeg heller når hun skriker så sårt.. er veldig spent på kvelden nå når pappaen skal legge igjen, kjenner at jeg får bare lyst å fortsette selv når det gikk så bra i går, men vet jo også at det er bra for oss alle at han også legger så stålsetter meg på litt gråt. Men husk, du var der hele tiden, det er forskjell på det, han gråt ikke alene, han fikk trøst og kos og oppmerksomhet hele tiden og han hadde neppe vondt i magen av sult, men de venner seg nok fort til vaner disse små. Håper du finner ut hva du vil gjøre i natt. Klem!

 

Her har natten vært bra, hun sovnet jo kl 19 og våknet første gang kl 03! Det er jo helt supert, fikk mat da og sov videre til 06, ga litt mer mat da for var så trøtt :P så våknet hun halv åtte og det var morgen :)

 

Jeg tenker at jeg vil og bør prøve å ikke amme på natta, men det er så lettvint og hun roer seg med en gang da og når det bare er en gang så får det bare være en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah :) Flott at det gikk greit til mormor ;)

Du må nesten føle på det med nattavvenning.. men det kan virke som det er en vane med pupp på natten... og en vane er ikke enkel og bryte.. :(

 

Her har natten vert litt både og :P endel oppvåkninger...

 

Nå skal vi straks på helsestasjonen :) Gleder meg :)

 

Håper alle får en fin dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det blitt hvite prikker i gommene til jenta mi også, men det kan fortsatt ta lang tid før det evt kommer opp tenner?? håper på minst mulig ubehag..kanskje nå når vi endelig begynner å få til nettene så blir alt ødelagt igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Hannah, så vidt jeg har hørt bør pappaen ta seg av nattavvending! Du lukter jo mat, du :-) Har du mulighet for å sove i sofaen/gjesterommet en periode og så la pappaen ta han på natten til han slutter å våkne? Har en venninne som måtte gjøre akkurat det... Er jo presis som å la en super overvektig amerikaner gå sulten forbi en McDonalds med gratis buffet....

 

Zazzy, det kan nok fortsatt ta en stund, men det er ikke til å si. Ja, det blir nok litt ubehag og urolige netter, men det er jo ikke sikkert det blir så ille! Vi har hatt veldig god hjelp av Dentinox. og du ka også gi paracet hvis det blir alt for ille. Ikke noe å være nervøs for i hvert fall :-)

 

Flott at begynner å gå seg til med nattesøvnen for mange av dere! Her våkna poden kl 1 for mat og kl 4 skrek han skikkelig. Han ville ikke ligge lenger sove i sengen sin, så da ble det samsoving til til han våkna rundt 7 :-)

 

Mamma i Lykkerus, vi er ute på trilletur de fleste dager, så bare si ifra når det passer :-)

 

God dag til dere alle :-) Nå er det tid for grøt og dupp, og så skal vi på babysvømming etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah: Vi har latt han overnatte hos mormor en gang, det gikk også kjempefint! :D Selvfølgelig tenker man på de, man vil jo helst se til at de har det tipp topp hele tiden. Men jeg tror det er bra å vise at man kan stole på andre.

 

Zazzy: Ja, det er vel slik det er? Man får inn rutiner og da kommer det enten en tann eller de blir syke og alle rutiner brytes :P

 

Her har natten vært HELT SINNSYKT SUPERDUPER!!!! :D

Jeg skjønner ingenting jeg, jeg er litt trist egentlig.... Han roet seg med smokk i egen seng i hele natt. Tok han opp en gang for å forsøke å amme han, men han snudde seg bort og ville heller ha smokken..

Jeg ønsker ikke å slutte å nattamme enda. Jeg synes det er kjempekoselig å amme, men igår var han virkelig totalt uinteressert... Hele dagen, tok kun pupp da jeg forsøkte å få han til å sovne igjen etter at en høy lyd utenfra vekket han under ettermiddagshvilen.

Jaja, puppa mine sprenger og skjønner ikke helt hva som skjer :P Gutten min har vel bare blitt stor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

komisk da at du vil amme på natt og så vil ikke han ;) ja han har vel blitt stor :) Leste nettopp om at tarmene deres er så godt utviklet nå at de egentlig har godt av ro om natten så kanskje du bare skal være glad for at han sover godt uten mat? :) Men skjønner hva du mener med kos også, kommer til å savne å amme når det blir helt slutt.

Så bra at natten var så bra!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får vel bare nekte han grøt og se om han vil ha mammakos da! Neida, han styrer det helt selv han. Er han for voksen til å amme så skal han slippe :P :P

 

Må forresten skryte litt av mannen her i huset idag, jeg våknet alene i senga kl 8. Da hadde de vært oppe en time allerede og spist frokost og skifta bæsjebleie. :D Og han skulle ikke reise på kurs før kl 9 idag! Det synes jeg var innmari snilt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei. :) I dag stod vi ikke opp før 7.30 (vanligvis 6), så han kompenserte litt for våkentiden i natt. Var våken 3 timer før første dupp, for vi skulle på helsestasjonen akkurat da han ble trøtt. Ble litt sutring der da, men vi klarer kanskje 2 dupper i dag. :)

 

Jeg orket bare ikke å nekte han pupp resten av natten. Han våknet 4.30, da flyttet jeg han over til meg. Da fikk han automatisk fri tilgang siden han finner frem selv. Prøver jeg å sove med t-skjorte blir han rasende... :/ Men vi sov rimelig bra til tross for utallige amminger. Eller mer at han bare tok tak i puppen, sugde et par ganger og slapp, snudde seg og prøvde å sove, fikk ikke til, sugde litt til osv.

 

Så det er ikke det at han er sulten eller har vondt noe sted, men han "må" ha puppen for å sove videre. Også skjønte han jo selvfølgelig ikke hvorfor han plutselig ikke fikk den, og ble fortvilet fordi mamma var så slem...

 

Tror nok kanskje jeg skal gi opp nattavvenning nå, og begynne i en annen ende; å venne han til å sovne selv på kvelden. Da blir det kanskje lettere for han på natten også. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til, siden han sovner under kveldsammingen. Prøver jeg å amme på stua med full belysning så vil han ikke ha, og jeg synes ikke vi kan kutte ut kveldsammingen enda, siden den er alt vi har igjen hvis vi nattavvenner... (Siden han som regel ikke vil på dagen lenger.)

 

peacock: Haha syns jeg ser at jeg selv skulle gått forbi en McDonalds med gratis buffet... det hadde ikke skjedd nei! :P

 

Pappaen kan dessverre ikke ta han en natt som flere har nevnt her, da han har helsemessige utfordringer som gjør det umulig. Han kan av og til ta over 5-10 minutter maks, men noen ganger klarer han ikke det heller. Det er derfor jeg måtte ty til moren min for å få sove en natt. Lurer på om det går an at hun tar han flere netter på rad i forbindelse med nattavvenning. (Men at jeg har han selv på dagen selvsagt.) Blir det for mye når det er mormor og ikke en av foreldrene? Og vil han da skjønne at han fortsatt ikke skal ha pupp om natten når han er hos meg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma i lykkerus: Det skal ikke være lett ;) Gutten din er nok på tur til å bli stor ja :) Kjenner på en måte skal det bli godt den dagen jeg slutter å amme, men det blir nok et savn og :)

Så flink en mann du har da, stjerne i margen til han :)

 

Hannah- : Her tok jeg nattavvenningen selv.. Pappaen har ingen tålmodighet og talker ikke at han gråter.. Vi hadde en laang periode at han var våken lenge på natt, men han sovnet ikke om han fikk mat.. Noen ganger hylskrek han andre ganger var han bare våken.. Men en natt så våknet han som vanlig, men bare lå der i senga og var fornøyd, da fant jeg ut at jeg ikke skulle gi han mat før at etterspurte det selv, men han gjorde ikke det.. Han hadde da 4 netter hvor han sov veldig godt, før det var tilbake til det samme igjen.. Men det var tydelig at han ikke trengte mat på natten lengre, da han roet seg med en gang han kom i armene..

Dette var vår erfaring, men alle babyer er jo forskjellige, så de takler vel dette og forkjellig..

Håper det går bra :)

 

Hvordan har dagen deres vært? Her har den vært fin, vi har kost oss ute i sola i hele dag :)

Nå har prinsen sovnet, og jeg skal lete frem motivasjonen til å trene litt, mens mannen er på møte..

 

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Hannah, om du har mulighet til å ha mammaen din boende noen dager er det kanskje den beste løsning? Da får han sove i sin egen seng. Tror at om han ikke får mat på natt begynner han nok å spise mer på dagen. Og da sover han bedre. Sånn er det her i huset - dager der han har spist mye våkner han nesten ikke. Noen perioder spiser han ikke på natten i det hele tatt. Om han ikke får i seg noe særlig på dagen har vi det gående med mat hele tiden.

 

Mamma i Lykkerus, tror mange babyer har en fase der de ikke vil ha pupp... Gir du pupp til hvert måltid eller er det mellommåltid? Kanskje du kan starte måltidene med litt melk så produksjonen ikke gå for mye ned? Eller pumpe litt om det heller ikke går. :-)

 

Prinsen og mamma'n, så flink du er å trene da. Jeg har også kjøpt jillian michaels videoen, men foreløpig har jeg ikke fått åpnet den engang, haha. Kanskje nå som gubben er på jobb og mini sover? Er jo så fristende å bli sittende i sofaen med en god bok og en kopp te da...

 

Vi har hatt en finfin dag idag, har vært på babysvømming og trillet tur med noen i svømmegruppen. Mange som bor på samme sted som går til og fra svømmehallen så det er en hyggelig måte å bli litt kjent ved å trille frem og tilbake :-) Var siste gang med instruktør før sommeren, men vi skal fortsette å møtes i hallen frem til den lukker til sommeren :-) Deilig å bli kjent med masse småbarnsmødre i området :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacock: Har ikke trent siden fredag nå da, men det er veldig godt :) Så motiverer det veldig om jeg skriver det her, for da føler jeg at jeg må trene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go kveld :)

 

Mamma i lykkerus :) du begynner og få en stor gutt ;) men kan også være en periode... snill mann du har da :)

 

Hannah :) jeg tror godt du kan ha gutten din til mormor jeg ;) viktig og få slappet av vettu :) men kan være best at du avvenner selv,pga at når han kommer hjem til deg på natt igjen kan han kreve seg for der er han jo vant til og få pupp av deg... Men jeg er ingen ekspert og vet jo ikke om dette er riktig :P bare en tanke.. :)

 

Prinsen og mammaen :) godt og være ute ja ;) og du e flink til og trene synes jeg også ;) Håper vi får en fin natt inatt da ;)

 

peacock :) babysvømming høres så kos ut, vi kan dessverre ikke pga at prinsen har atopisk eksem :(

 

Her har vi trillet x3 idag :) såå godt og være ute i fin været ;)

Vert på helsestasjonen på litt tidlig 8mnd.. han var 9250g og 71cm :) stor og fin gutt ;)

Så har vi vert på jobben min en tur :)

Pappaen har vert på overtid... nå sover prinsen søt og jeg håper på en goood natt :)

 

ønsker alle en fin fin kveld og natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Bare lurer på om det er vanlig å ha 8 mnd kontroll på helsestasjonen? Vi har ikke vært til kontroll siden mars (6 mnd) og neste gang er i juni (9 mnd). Synes det er lenge til, og kjenner flere som skal på kontroll ved 8 mnd. Vi har vært og målt han, og har en babyvekt hjemme, men det er jo ikke helt det samme som å få snakke med helsesøster... Mamma i Lykkerus, er du ved østensjø helsestasjon og skal du ha en 8 mnds kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

 

Peacock: Ja, vi hører til østensjø og vi skal ikke på kontroll før 9 måneder.

Jeg får vel gjøre det jeg kan for å holde produksjonen oppe. Jeg har gitt han litt nå og da på dagen, men fast om kvelden, natten og morgenen. Nå vil han ikke ha ved legging engang..

Får bare se det an!

 

Nå har gubben laget pannekaker og mammaen min er på besøk, så her blir det kos ikveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her heter det 8/9 månederskontroll..altså du får time rundt 8 eller 9 mnd, kanskje det er sånn der også? derfor får noen når ungen er 8, noen 8,5 og noen 9 mnd :) Her blir hun nærmere 9 når vi skal, er spent på hvor lang hun har blitt og hvor mye hun har lagt på seg :)

 

Vært strev med legging i kveld både jeg og pappaen gikk inn noen ganger hver, hun har sutret hele kvelden på en ny måte, vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men tenker at kanskje er det tenner? i bilen i dag også satte hun pliutselig i å storskrike og da holdt hun på å tygget på smokken sin, kan det hende hun har vondt??

Spent på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

zazzy, kanskje du har rett (i forhold til helsestasjonen..).

 

Tror det er ganske sannsynlig det er tenner på gang hos dere, har du prøvd med dentinox? Dette er en lokalbedøvende salve som smøres på gummene (ganske flytende, en liten flaske fra apoteket). Funker her,virker som om han får fred en stund. Om det blir riktig ille med feber og liknende er det lov å gi en paracet :-) Og ikke minst: Husk at det går over!

 

Mini her tar ikke smokk, men han har en fin en i naturgummi. Den har akkurat passe fasthet til å være tyggefavoritt nr 1 for tiden. Vi har også gitt han en tresleiv å tygge på pluss et par biteringer i tre. Går også hardt ut over alt han kommer i nærheten av av fingrer, neser, underarmer, leker - ALT som kan tygges på. Heldigvis har han ikke vært så urolig på natten om vi har smurt på dentinox :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy ;) det er nåkk ganske sikkert tenner ja :) Håper de kommer fort og ikke plager henne så mye... Ødelegger såå mye for rutiner når det blir litt krØll...

 

Ja det er nåkk slik at kontroller er sammen, mini er 7,5mnd nå, og vi skal ikke tilbake fØr juni... da er han jo 9mnd... :)

 

Ha en fin fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den linken om kontroller, og er glad vi bor her vi bor. Vi har vært på kontroll hver måned, så jeg har ikke tenkt så mye over hva som er vanlig, vi har fått velge det selv. Synes det er veldig greit for å få bekreftet at alt er i orden og ha muligheten til å stille spørsmål og få råd. :)

 

Her har vi hatt en ganske bra dag. 2 dupper, hver på litt over en time, så må si meg fornøyd med det. :) Har krevd å bli underholdt litt mer enn vanlig for å holde humøret oppe, men pappan har tatt seg av han en del, så jeg har fått tatt igjen noe forsømt arbeid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...