Gå til innhold

7-9 MND (gammle 5-6)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Hei hei dere flotte mammaer

 

Beccisen; er tvillingene dine første barna ? Som tvilling selv så kan jeg skrive under på du skal oppleve mye rart :D Hvilke typer er de da? To like eller en av hver om du skjønner hva jeg mener ?

 

Her var fødselen kort og intens, vannet gikk 34+3 og jeg var absolutt ikke klar for fødsel og baby :P Gikk ca 20 timer før riene kom men da gikk det 4t45 min så var han her. Vi viste ikke kjønn så det øyeblikket er ett av de største i mitt liv :D Han hadde det greit, men måtte ha litt pustehjelp og vi var 3 uker på neo før vi fikk komme hjem. Da hadde vi 4,5mnd med kolikk-type hele døgnet...Han hadde også masse smerter pga brokk, hadde navlebrokk og lyskebrokk som ble operert når han var 3 mnd. Så barseltiden var i begynnelsen helt klart ikke som forventet og ikke noe jeg orker å tenke så masse på den dag idag. Nå koser vi oss, han er så herlig, har vel ikke vært så forelsket i mitt liv :D

 

Besteforeldrene er supre, vi bor i kjelleren til svigermor og jeg var bekymret på forhånd. Men hun har virkelig vært super iforhold til vårt privatliv og ikke flytta ned :D Mine foreldre bor 1 time unna, men er flinke til å besøke oss og vi drar dit også :D

Det er første barnebarn på begge sider så han er jo øyesten nr.1.

 

Nettene har vært så som så her i huset, men med meg som hovedproblem. Jeg får IKKE sove, ligger lys våken til ca 03 og mer eller mindre venter på at han skal våkne, eller snu seg.. Jeg tror vi skal flytte han inn på eget rom imorgen å se om det blir bedre. I natt ble jeg fysisk dårlig av å ikke få sove (4.døgnet med for lite søvn), men sambo har heldigvis trådd til og hatt fri fra jobb så det har reddet dagene. Helt grusomt. Men forhåpentligvis forbigående. Og litt absurd å syte over i en slik tråd. Mini sover stort sett greit, men har i en periode hatt våken/uro periode iløpet av natta.

 

Han spiser greit, og vi har noenlunde like rutiner som de fleste her skriver om. Vi kjemper litt om den 2 eller 3 dubber.

 

Herres for en avhandling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Harfåttprinsen: Hvor lenge sov han på førsteduppen i dag? Spent :)

 

Prinsen og mamman: Min mamma bor 5 min unna og kommer gjerne hver dag om hun får lov (det får hun ikke, så blir vel ca 3 ggr i uka :)). Snuppa eeelsker mormor, begynner å le og vinke som besatt når hun kommer, strekker ut armene og vil til henne :) Jeg har lite kontakt med pappa, og han har sett mini 3 ganger siden hun kom til verden. Svigers bor 20 min unna, var lite her i starten men nå treffer vi dem vel 2-3 ganger i mnd. Har begynt å kjenne igjen dem også nå, så det er gøy! Er veldig glad for at vi har besteforeldrene i nærheten :)

 

Vi har forresten 2 tenner foreløpig, fortennene nede :)

 

Zassy: Her er det også blitt vanskelig med stell og påkledning - hun begynner å hyle så fort hun blir lagt på stellebordet. Dette begynte når hun var forkjølet og vi måtte bruke den nesesugeren en del - er redd hun nå forbinder stellebordet med den :(

 

Mamma i lykkerus: Vi kjøpte sånne antisklisokketøfler (herlig ord :)) på nameit, men har sett på babyshop, barnas hus og lindex også :)

 

Nimas: Kjenner til den med å ikke få sove! Superfrustrerende å ligge og se på at samboeren snorker fornøyd ved siden av. Her er det bedre nå, håper det går bedre når dere flytter han på eget rom! Ser du ikke visste kjønnet på forhånd - hva med dere andre? Her ville vi vite det, men jeg har bestemt meg for at om det blir en til en dag så vil jeg ikke vite det, herlig spennende da :)

 

Her har vi bestilt tur til Mallorca i dag! Reiser om 1 uke :) Mormor skal være med, så vi kan få litt kjærstetid også, herlig :) Gru-gleder meg, stresser litt for reisen og ift varmen/dagsovingen til snuppa, men det går helt sikkert bra. Uansett skal det bli deilig å komme seg bort litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld. :) Vi har akkurat kommet hjem fra besøk hos svigers. De bor 9 timers kjøring unna, så vi treffer ikke dem så ofte. Min familie bor 5 minutter unna oss, så de ser vi flere ganger i uken.

 

Det var koselig å være på besøk, men det er litt slitsomt også, godt å komme hjem! Vi er veldig forskjellige, og det merkes ekstra godt nå når vi har med en liten en med egne rutiner som skal tas hensyn til oppi alt. Svigers er hyggelige folk altså, men det er tydelig at det er lenge siden de har vært borti babyer for å si det sånn. ;) Fikk litt inntrykk av at de mente han hele tiden skulle tilpasse seg oss, og ikke omvendt, også følte jeg meg skikkelig kravstor og bitchy når jeg prøvde å nevne et par av de tingene det er viktigst å ta hensyn til. Spurte pent og alt, men tror ikke det falt i god jord... Tror ikke vi tar den turen igjen med det første, de får heller komme til oss, så har vi mer "rett til" å bestemme hvordan ting skal være. ;)

 

Og neste gang vi evt skal på en så lang biltur så skal vi definitivt overnatte på veien. Han sliter virkelig med å sovne i bil, også blir han overtrøtt og hylskriker til slutt uansett hva jeg gjør. Akkurat det gikk litt bedre på returen da, så det er kanskje bare en vanesak. Men han var tydelig lei på slutten begge veier stakkar. Ble overlykkelig hver gang vi tok pause og han fikk komme ut av bilen. Smilte og lo og vinket til alle rundt seg og sjarmerte folk i senk. ;)

 

Jeg synes vi har fått ganske godt fungerende rutiner nå etterhvert, men jeg skulle ønske han sov lenger om morgenen. :P Dagene ser ca sånn ut:

 

05:30 Våkner, pupp

07:00 1 porsjon grøt+sviskemos

08:30 Sover ca 1,5 time

10:00 Pupp og ca 1,5 brødskive+fruktmos

12:30 Mellommåltid - yoghurt/frukt eller grønnsaksmos

13:30 Sover 1-1,5 time, pupp når han våkner

15:30 1 middagsglass+frukt

18:15 1 porsjon grøt

19:00 Ammes i søvn og legges i senga

 

Huff jeg er sliten, skulle lagt meg for lenge siden. Vi ble selvfølgelig sittende oppe og prate til langt over midnatt hver dag, så jeg har litt underskudd på søvn igjen siden jeg måtte opp 5.30. Det ble jo litt ekstra oppvåkninger også pga fremmed sted og fremmede lyder.

Endret av Hannah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen: Blir spennende å se hvordan det går med duppingen deres :)

 

mamma i lykkerus: Det er desverre ikke alle som skjønner at det er mye å planlegge og drasse på når man skal på tur med en baby.. Skulle veldig ønske at flere av vpre familiemedlemmer ville komme på besøk, det er nesten litt sårt at de ikke kommer på besøk..

 

Beccisen: Ser for meg det er litt slitsomt ja, men også mye mer kos og stas og sikkert :) Godt at dere får sove på natten i værtfall :) Det er nok ekstra tungt til tider ja, men jeg er sikker på at dine to prinsesser har en veldig flink mamma :) Er de helt like i utseende?

 

Zazzy: Her er det samme greia, de vennene vi har uten barn forstår ikke helt at vi må prøve å holde på de stakkars få rutinene vi har slik at vi kanskje får han til å sovne på kvelden.. Skulle ønske at flere kunne ta turen innom, men det er vel bare slik i småbarnsperioden.. Så bra du har vært heldig med barselgruppen din :) Godt å ha noen som man kan treffe gjevnlig

 

Nimas: Skjønner at du var litt nervøs for at svigermor skulle flytte ned til dere ja, men bra at hun har holdt seg oppe :) Håper du får sove snart, er så plagsomt å ikke få sove..

 

1down: Så heldige dere er med besteforeldre så nært :) Godt at de kan få et så nært og godt forhold :) Vi visste heller ikke kjønnet, var på mange ultralyder pga svangerskapsforgiftning men vi ville ikke vite det :) Alle sa at det ble en jente, pga magen og alt mulig rart ;) Så jeg var helt overbevist om at det var en jente, så når de kom og sa at det var en gutt trodde jeg de tulla ;) Var veldig spennende å ikke vite, så vi vil holde spenningen om det blir en neste gang også..

 

Hannah: Kjenner meg igjen i det du skriver ang. svigers.. De er ikke så veldig tilpassningsdyktige her i gården heller ;) Det kan sikkert være lurt å overnatte ja, så han ikke blir så lei.. Morsomt at han koser seg så når det er pauser da:)

 

Her tok det en halv evighet for å få ham til å sovne i går.. Nesten 2 timer satt vi inne på rommet før han sovnet.. MEn da sov han til 03.30.. Da havnet vi i samme seng og han roet seg ganske fort og sov til 07.30 :)

Vi skal forske å prøve ut forskjellige ting fremover, siden han faktisk ikke sovnet før 21.15 i går kveld.. Vi skal i dag prøve å lure ham til å sove bare en dupp.. Vi skal drøye duppen så lenge som mulig, og trille en rimelig veldig lang tur, så kanskje sover han lenge.. Men vi får se hvordan det går..

 

Men nå skal jeg ikke skrive mer på min avhandling her ;) Haha, skjønner om dere ikke gidder å lese ;) Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beccis`en jeg glemte å svare deg, så mye å lese, vi er noen skravlehøner!! :D

 

men leggingen går faktisk som en drøm for tiden.. i går bare la jeg henne rett ned og gikk ut og hun sovnet. Det eneste er at hun noen kvelder kan ha mange oppvåkninger utover kvelden, så springer flere ganger inn og ut med smokk, men trenger ikke ta henne opp og det er godt!

 

I natt måtte jeg bare gi etter og amme henne rundt halv tre, hun var urolig og skrek mye og ingenting vi gjorde hjalp. Likevel våknet hun 05.20, ammet igjen men var lys våken, sukk! Hva skal vi gjøre for å få henne til å sove lenger? Hun blir rååsutrete utover morgenen også fordi hun er så trøtt. slitsomt!

 

prinsen og mamman lykke til med luringen av dupp, hehe, håper dere også finner ut av dette med sovingen, et evig tema hos flere ser det ut til :P

 

Ellers en fin dag her, nå skal jeg "skyndte meg" å slappe av litt før hun våkner igjen ;) Håper det er fint med dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Lenge siden nå!

8 mnd 12 dager i dag:)

 

Har endelig funnet ut at jeg må holde jenten min lengre oppe om morgen før første dupp for at den varer lengre:) jippi! Men noe avvik blir det når ting skjer.

 

Hatt veldig bra mnd 6 og 7, men nå starter hun å bli mer grinete og aktiv:/

Har fått to tenner som har gått bra men i de siste dagene grønn myk avføring, snørr og utslett rundt munnen...så flere tenner kommer vel nå.

 

Hun hadde første feber på søndag(omgangssyken tror jeg), men borte dagen etter. MEN siden har matlysten ikke vært der for henne. Hun spiser ca 1/3 av det hun pleier. Noen andre som kjenner seg igjen?

Vet ikke om det skyldes tenner eller omgangssyken som sitter igjen i kroppen???

Jeg selv fikk det på mandag og jeg er jo fortsatt kvalm og vondt i hodet:( Så tenker hun også har det i kroppen.. Ser jo alt i ansiktet hennes at hun har blitt tynnere. Hva ville dere gjort?Helsestasjonen er først oppe på tirsdag så tenkte å dra ned å veie henne.

 

Ellers er allmenntilstanden ok, men mye grinete:( Leker par minuetter så vil hun opp til meg. Så vil hun ned og opp igjen. Så har hatt henne i babybjørn så jeg for laget mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God helg, damer!

 

Idag har vi vært ute på storshopping til navnefesten og kjøpt terrassehyller. Så dette blir en hektisk helg, mye å ordne til navnefest neste helg.

 

Hei Neen: Vår lille har også vært syk en ukes tid, og han har ikke spist noe.... Har fått i han to-1i skjeer grøt/middag per dag. Annet enn det har han bare villet ha pupp og kos. Men idag kom appetitten tilbake!!! :D Han har spist masse! Så godt å se at han er tilbake i form! Så jeg tror de bare mister litt matlyst når de blir syke.

Inatt sov han faktisk sin første natt helt uten pupp også! Det var ikke meningen engang. Han sov med pappaen og jeg på gjesterommet, og plutselig var det morgen! Pappaen hadde vært oppe og gitt han smokk en gang! :D Dvs han sov fra 18.30- 23.00 og fikk pupp før vi la oss. (pga litt lite kveldsmat) og sov til 06.30! :D Hurra, kanskje ikke nattavenningen blir som fryktet allikevel.

 

Nå er gullungen i seng, ingen sak å legge idag :D *LYKKE*

Så nå skal mor og far ta seg litt vin og lage hjemmelaget lasagne. Og kose oss frem til far Mååååååååå se Champion League-finalen.......... :P

 

GOD HELG, DERE HERLIGE DAMER :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer :) her har vi sovet hos mammen min i natt, og merker jeg og prinsen ikke er vant til og dele rom lengre, jeg våkner jo av den minste bevegelse :P men en grei natt uten mat og vann,bortsett fra mine oppvåkninger :P Ja han sov 1 1/2 time første dupp og 1t andre dupp igår, i dag derimot ble det 1 1/2 t til sammen på begge duppene, men sloknet uten en lyd kl 1850 ;) hehe :) vi har besøk av tantegutten ennda, og det er såå koslig :)

 

zazzy :) ja vi er noen skravlehøner :) masse for meg og lese igjenom bare siden i går ;) her har vi endel venner med babyer i samme alder og de forstår dette med at vi vil holde på rutiner og slikt :) Men har også venner som har vanskelig for og forstå at bare en kveld kan lage en ukes jobb for oss.. Hvordan går det med sovingen hos dere da(dag/natt)? Har ikke så mye erfaring med at de våkner så tidlig,men merker at han våkner tidligere her også nå, har det noe med årstiden og gjøre? !! Hvordan går det med den tørre huden? fungerer apobase??

 

Mamma i lykkerus :) Ja lange bilturer er ikke favoritten her heller, og vi har gidd beskjed til våre nærmeste som bor laangt unna om at de får komme hit :D Flott med en fin natt da :) Og fantastisk at leggingen gikk lett :) Kos dere masse med vin og good mat :)

 

Beccisen :)Må bare si at jeg synes du er kjempe flink :) Jeg synes det er mye og gjøre med en liten en jeg :) så jeg innser at jeg egentlig ikke har grunn til og klage på at jeg er sliten :P men flott at de er mere samkjørte nå enn tidligere :)

 

Nimas :) Håper dere får litt søvn snart :) synes du er modig som bor i samme hus som svigermor :) jeg har ikke orket det :P

 

1down :) vi ville vite kjønnet, jeg hadde et ønske om gutt og en magefølelse på at det ble det :) vet ikke helt va vi velger vist det blir neste gang :)

 

Prinsen og mammaen :) Hvordan gikk luringen idag?? seint og sovne 2145 ja :/ håper det går seg til :)

 

neen:) flott og høre fra deg :) Ja her må vi også holde han våken i ca 3t før første dupp( men må skje noe hele tiden vist ikke blir han umulig og ha noe med :P),da sover han som regel lengre :) også har han to dupper bare :)

Her fikk han dårlig matlyst når tennen kom.. så kan være derfor :) tilby mye drikke og la henne spise det hun har lyst på :) blir nåkk bedre så snart hun er frisk eller at tennene har kommet ;)

 

 

Her sitter vi bare og slapper av nå :) godt det også :)

 

Hvor mye brødskive spiser deres små? Når har dere tenkt og skifte til sommer dyne i sengen? Når starter deres små i barnehagen?

 

Her spiser han en kvart/halv brødskive... varierer veldig fra dag til dag... Han har fortsatt vinterdyne, så lurer litt på når det er på tide og bytte...

Mini starter 1okt i barnehagen :)

 

Ha en fin kveld damer :):D dere er supre og ha, og fantastiske MAMMAER :D

 

Håper alle får en fin natt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen joda i dag ble det "ny plan" igjen :P Hun sov nemlig så lenge på andreduppen, sovnet ca 14.20 (litt sent egentlig) hun pleier å sove til rundt kl 15, men i dag måtte jeg vekke henne 16.15! Lurer på hvor lenge hun hadde sovet hvis jeg ikke hadde vekket henne..Så da fikk hun være oppe lenger i kveld, ble mat halv sju og sovnet halv åtte..håper dette kan hjelpe slik at hun sover lengre i morgentidlig..spent! Ellers er duppene greie nå, har to og den første er 1,5-2 timer, og den andre 1/2-1 time, vanligvis da. Når det gjelder den tørre huden må jeg innrømme at jeg ikke synes apobase fungerer noe særlig bra, vi er kjempeflinke til å smøre henne, kroppen blir nok bare 1-2 ganger om dagen, oftest 1 gang, men ansiktet smører vi dagen lang men hun er likevel knusktørr!! Ikke bader vi henne noe særlig heller, bare vasker når hun er skitten av mat og smører da like etterpå igjen. Hm..lurer på å dra til lege for å sjekke om det kan være eksem..

 

Her spiser hun brødskive bare til lunsj og da er det som regel en halv skive, med skorpa også da, så ikke store mengdene enda. Får frukt i tillegg til lunsj.

 

Hm vinter/sommerdyne har jeg overhodet ikke tenkt på..mulig hun har hatt sommerdyne hele veien.. :P Men skal bytte til en større en, har en som er 80x100..hun bruker enda den lille og den er jo egentlig aaaalt for lita til henne, bare får ikke somlet meg til byen å kjøpe sengetrekk, glemmer det heele tiden! men på mandag! da!! ;)

 

I kveld har hun allerede hatt mange oppvåkninger siden hun la seg halv åtte..:/ ser for meg en trøblete natt i vente..tror det blir tidlig senga på meg, jeg som skal opp med henne i morgen.

 

Ha en fin kveld, her er det fotballkamp..... !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le, Zazzy! ;) "på mandag! Da!!" Høres ut som meg :P

 

Vi har vinterdyne fortsatt. Men han sover jo mesteparten av natten uten dyne, siden han sparker den av seg.

Jeg gir han brødskiva jeg...! ;) Så sitter han der og moser og tygger på skiva. Han er storfornøyd med ting han får spise selv. Han får også fruktmos eller melon (i sånn nett med håndtak) når brødskiva er delt opp og kastet over hele gulvet :P Han spiser vel kanskje mellom en kvart og halv skive tilsammen. Best er det med fruktmos eller leverpostei på.

 

Beccisen: Samboeren sa i frustrasjon istad at han lurte på hvordan folk med tvillinger klarte det! ;) Synes du er flink jeg, jeg har mer enn nok med en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe skulle ønske jeg kunne skylde på ammetåka, men er redd jeg alltid har vært like glemsk :P

 

Vi gir også skiva selv mamma i lykkerus, men sånn sammenlagt tror jeg hun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der fikk jeg en hjelpende hånd på tastaturet gitt og publiserte litt for fort :P Det jeg skulle si var at sammenlagt spiser hun en halv ca :)

 

I natt spiste hun ikke mellom 19 og 06.15, fornøyd, men hun sov sammen med oss hele tiden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Hei de damer, så flinke dere er til å skrive! :-) Virker som om mange av dere begynner å ha noenlunde fine netter. Så bra! At det er litt rot i dagsovingen er tross alt enklere å takle. Om gutten min våkner sent/tidlig fra siste duppen legger vi han bare tilsvarende senere/tidligere. Våkentid på 4 timer er det vi peiler etter - det passer som regel bra. Leggetiden har ikke noen betydning for hvor lenge han sover på morgenen.

 

Her sendte vi mine foreldre hjem igår - de var her noen dager for å hilse på barnebarnet sitt og feire 17 mai. De bor 7 timer unna, så dessverre ikke så ofte vi ser dem :-( Svigermor bor 10 min unna om man går, men hun har bare vært på besøk her kanskje 3 ganger siden ungen ble født og kommer bare om hun er invitert. Vi er ofte innom hos hende, men blir stort sett aldri invitert dit. Hun har 7 barnebarn der 6 bor en halv time unna og jobber fortsatt fullt, så jeg skjønner at hun har nok å gjøre. Men synes likevel det er litt rart jeg når vi nå bor så nærme - er i hvert fall veldig forskjellig fra min familie. Til høsten skal hun hente minsten i barnehagen når jobben min (skal jobbe en kveld i uken) og pappaens turnus kræsjer. Håper hun engasjerer seg litt mer før den tid gitt, ellers blir det kanskje ikke så morsomt for gutten min å skulle være med en nesten fremmed dame en hel kveld....

 

Ellers går det bra her! Søvnrutinene er bra - sover stort sett 3 timer på dagen fordelt på to dupper. Varigheten varierer fra dag til dag, men det går greit. Selvom leggetiden har blitt forskjøvet litt nå som vi har hatt besøk, er nettene fine, i natt sov han 2030-0530 uten et knyst :-) Morgen 645, jeg var glad for å få en time ekstra på øyet! Han har fått to tenner nede, deilig at de endelig kom frem :-) Og nå sto han plutselig på alle fire! :-)

 

Her er vi begynt med 8mndglass, men de fra Nestle har så fryktelig store klumper, så det går litt sånn halvveis. Han er mest glad i de som har kalkun. Tenkte ellers at jeg snart skal prøve å gjeninnføre hjemmelaget mat :-) Igår slukte han plutselig en hel kjøleskapskald grønn smoothie fra Ella's kitchen - han som ellers ikke er glad i kaldt eller frukt. Så kanskje det løsner etterhvert? Han er også veldig glad i friske bringebær.

 

Hva har dere kommet frem til angående neste bilsete? Vi har peilet oss inn på Britax, men vet ikke hvilket for der var det jo også mange å velge imellom, gitt. Tips anyone?

 

 

Idag tenkte jeg at jeg ville prøve å lese litt økonometri - det forutsettes at man kan en del på masteren jeg skal begynne på, men har ikke hatt faget tidligere. Og så er det jo greit å gi hjernecellene litt å jobbe med på tampen av permisjonen!

 

 

ønsker dere en fin fin søndag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan damer :) her har vi hatt en fin natt :) Nå har jeg og prinsen vert oppe siden 0630 :) Bakt kannelssnurrer,boller og vaniljesnurrer :) Vasket lett over gulv og nå sover prinsen i vogna si å jeg tar en kaffekopp :D Har vekt tantegutten og samboern nå :) Så da får jeg vel selskap snart :)

 

Zazzy :) Hvor lenge sov hun i dag da?? :) "spent" :D

Da kan du jo prøve rød apobase, eller dra til lege/helsesøster og sjekke om hun trenger noe sterkere krem får og få bukt med det "verste"....

 

peacock :) Koslig og høre fra deg ;) Ja nestle sine 8mnd har endel klumper ja, han her er heller ikke så begeistret for dette :) vi har ikke sett så mye på neste bilsete :)

Lykke til med lesing idag ;)

 

Her skal vi være hjemme og kose oss idag :)

 

* Har noen spm jeg*

 

Hvordan har natten deres vert?

Lenge igjen av permisjonen deres?

Når starter deres små i barnehagen?

 

Her har jeg igjen en mnd av perm :)

 

Ha en fin fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neen hei på deg! Ville dratt å veid på tirsdag som du planlegger, men hvis allmenformen er fin får du bare fokusere på å få i henne nok drikke, når vesla her var syk så var hun også litt på gulvet, men ville opp i fanget oftere og lå faktisk en del på sofaen også, da hadde hun 40 i feber, men var i ganske god form likevel og spiste godt. Da vi var til legen den gangen sa hun at det viktigste var å få i dem drikke og ellers gi mye kos og nærhet til de blir bedre :) Håper hun blir i god form snart!

 

peacock hvor stort spenn har du prøvd å lagt ham i? jeg mener hvor stor forskjell på klokkeslett? Her har hun normalt vært i seng halv sju-sju, og i det siste våknet rundt 5 - 5.30. I går sovnet hun 19.30 og sto opp i dag 06.15, men kan jo bare være tilfeldig? tenker å prøve videre også å legge henne litt senere å se om det fortsetter.. 06 er jo sååå mye bedre enn 05! rart svigermor ikke er innom oftere ja, mine svigerforeldre bor langt unna slik som dine foreldre, men de kommer så ofte de får til og vil at vi skal komme dit hele tiden, hehe, hadde de bodd her hadde vi nok sett dem flere ganger i uka. Nå har jeg heldigvis kjempekoselige svigerforeldre og særlig svigermor så det er veldig godt :) bare synd vi bor så langt unna. De skal komme hit å passe vesla i sommer når vi skal i en 30årsdag, det er jeg spent på! De kommer noen dager i forveien da så de får tid til å bli kjent med henne og vi kan ha noen kvelder med "prøvelegging". Er jo ikke barebare å forlate henne hos noen "fremmede" så det vil jeg ikke uten at de har vært litt med henne først.

 

Mye som har skjedd med gutten din peacock, tenner og står på alle fire, kjempegøy! begynner å bli storgutt nå :) Den grønne ellas er hun kjempeglad i her også, hun spiser alle da, hehe, men merker at hun liker den best!

 

Vi skal kjøpe et bilsete av noen venner, de skulle ikke ha mye for det for det er noen år gammelt, tenker å kjøpe et nytt et etterhvert men akkurat nå passer det fint med dette, det er i helt fin stand. Skal hente det allerede til uka, blir stas å sette henne i større sete, hun begynner nesten allerede å bli litt stor til babysetet, og merker at hun vil mer opp å se! Hun er ikke noe glad i å kjøre bil så håper det kan endre seg med å bytte sete. Det er forresten et Britax men husker ikke hvilken type.

 

I dag SKAL jeg på trening! ;) ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! I natt har mormor trådd til igjen, så jeg fikk sovet ut etter den slitsomme turen. Det går veldig greit å ha han der nå, og jeg begynner å bli litt bekymret for at det er for enkelt å levere han der når jeg er sliten, at jeg kanskje gjør det litt for mye? Men han tar vel ingen skade av å være litt hos besteforeldre som han kjenner godt og er trygg på, eller? Jeg savner han jo fremdeles masse når jeg er borte fra han, selv om jeg ikke er noe særlig bekymret for hvordan det går lenger. Er så godt å hente han igjen, se han lyse opp når han ser meg, og holde han godt inntil meg. :) Men jammen var det godt å få sove ut også. :P

 

Han spiser visst mye brødskive? Han spiser som regel ca en og en halv (med skorpe). Jeg som blir bekymret de gangene han bare spiser en, men det kan jeg sikkert ta med ro da. :P Det virker som det er brødskive han er mest glad i, og han elsker å spise selv. Vi har begynt å dele den i fire og legge på bordet foran han. Det er stor stas, men tar litt lenger tid da. Havner ikke noe særlig på gulvet før han begynner å bli mett, da prøver han å kvitte seg med resten på enkleste måte virker det som. ;)

 

Vi skifter ikke til sommerdyne tenker jeg, siden han bruker sovepose. Den er ganske tynn, men det kan kanskje bli for varmt om det blir tropenetter... Vet ikke helt hva vi skal gjøre da, la han ligge i bare pysjen (evt. med et teppe over som han sparker av seg med en gang) kanskje?

 

Jeg satt og søkte litt på nettet angående neste bilsete i går kveld, men jeg ble ikke klok på de testene. Var mye lettere å finne ut hva som var best når vi skulle ha det forrige. :P Men jeg tenker det står mellom Acta Graco BeLogic og Britax Maxway, siden disse er plusgodkjent til 25 kg. Hi-Way er også plusgodkjent, men Maxway skal visst være den nye versjonen (?) og lengre i ryggen sånn at det varer lenger. Så jeg tenker vi tar en tur og prøver disse, både i forhold til bilen og gutten, så tar vi avgjørelsen etter det.

 

Når det gjelder barnehage, så er planen at han skal starte når han blir 2, siden vi er hjemme likevel. Da tenker jeg det blir greit for han å få være litt sammen med andre barn, siden vi ikke kjenner noen med så små barn selv. :) Og selvfølgelig blir det litt greit for meg også, å kunne jobbe noen timer uavbrutt på dagtid og få unna en del før han kommer hjem. Hm lurer på om han burde starte før egentlig, men vi får se hvordan det går etterhvert. Tror det er mulig å få plass hele året her.

Endret av Hannah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen vi skrev visst samtidig :) Hun sov til 06.15, så da sto vi opp ca halv sju, tror hun var veldig fornøyd med at hun slapp å kravle rundt i senga vår våken i en time før jeg gadd å stå opp, hehe. Så kan jo være tilfeldig, men skal prøve å legge henne rundt halv åtte i kveld også å se om hun fortsatt drøyer det til 6`ish :) Så effektiv du er med baking og greier, flinka!

 

Over til sp.målene: ;)

Natten var ok, mye oppvåkninger på kveld men etter hun kom over i vår seng på tidlig natt har hun stort sett sovet tror jeg, har ikke merket mye til henne ihvertfall.

 

Permisjonen min er over, har allerede jobbet et par uker, og det er faktisk godt, rart å få mindre tid med lillemor, men hun og pappaen har fått et utrolig mye sterkere bånd, det er så morsomt å se hvor glad hun er i ham <3

 

Hun starter i bhg i august. Bare året da så blir litt tungt å ha henne der så tidlig..men håper å kunne jobbe litt redusert hvis økonomien tillater det, så får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Harfåttprinsen, så flink du er å bake da! Tre typer bakst og gulvvask før kl 9.45 på en søndag morgen - fikk lyst til å ta et skikkelig tak her nå gitt :-) Kanskje noen cupcakes og rydde kjøkkenet til mannen kommer hjem fra jobb?

 

Zazzy, vi har lagt han alt mellom kl 1830 og 21 (mest 19-20 ca) og han våkner ca 630-7. Sene leggetider skyldes at siste duppen slutter sent, tidlige leggetider at siste duppen slutter tidlig. Da er det jo også gjerne forskjell i hvor lang tid han har sovet på dagen, så kanskje nattesøvnens lengde reguleres ut ifra det? Vekker han ikke når han sover på ettermiddagen med mindre vi nærmer oss kl 18, da kan han hellere bare være oppe litt lenger :-) Blir nok annerledes når han begynner i barnehage og rutiner må følges strengt, hehe :-) Men tror det går seg til når han bare skal sove en dupp fremfor to. God trening til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peacock ok men halv 7- 7 er jo ikke ille da!! :) håper hun sover så lenge her også etterhvert.

 

Hannah tror ikke du skal ofre en kalori med å tenke på om gutten din har det godt hos mormor! Ikke noe å få dårlig samvittighet for, høres ut som han kjenner henne veldig godt og har vært med henne mye og da blir det jo nesten det samme som å være med en forelder tenker jeg. Synes bare det er positivt at han har flere han kan knytte seg så bra til! :) Og når du i tilleg har han såpass mye alene så er det jo kjempebra at mormor kan støtte så mye! Godt for deg å få sovet ut da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Hannah, vi skrev vist også samtidig! Jeg har også sett på maxway. Setene som er plusgodkjent er vel rene bakovervendte seter? Lurer også litt på multi-tech. Og så flink din lille er til å spise brødskive! Her går det noen få bittesmå biter, så vil han ikke mer. Har du pålegg på når du lar han spise selv? Og setter han det ikke i halsen? Angående pasning er jo besteforeldrene blitt skikkelige omsorgspersoner. Når barnet er trygg på de er det ikke noe problem å sende på overnatting! :-)

 

 

Når det gjelder dyne på sommerstid bruker vi heller to pysjer siden han sparker dynen av seg med én gang. Om det blir varmere på natten (nå er det vel rundt 18-19 grader på soverommet) er det jo bare å

sove i en enkelt pysj. Men foreløpig har han ikke vært for varm. Overveier også litt å teste soveposen... Har lammeskinn i sengen.

 

Barnehageplass har vi heldigvis fått fra høsten. Det er i nærheten av skolen, så han skal bare være der når jeg er på forelesning - så det er bra. Da blir det sikker mest soving og spising der, og litt lek. Er en liten barnehage med 18 barn, to avdelinger og 7 ansatte. Bare 0-2 åringer der :-) Mange jeg kjenner har fått plass i en stor basebarnehage, huff, ikke bra for de minste altså, så jeg er veldig fornøyd!

 

Zazzy, nei 6.30-7 er helt greit :-) Bare jeg kommer i seng til tiden - det er litt verre, hehe!

Endret av peacock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neen: God bedring til dere :) Ville nok bare gitt mye kos, nærhet og drikke som de andre sier :)

 

Mamma i lykkerus: Så flinke dere er :) Gikk natten i natt bra uten mat?

 

Harfåttprinsen: Det skal ikke så mye til før man våkner.. Her spiser han mellom 1 til 1 1/2 brødskive.. Så jeg har nok et matvrak :) Er så godt å se at han er blitt helt frisk av forkjølelsen og at matlysten er tilbake :) Han starter i barnehage rundt 17 september, da er permisjonen ferdig..

Jeg har jobbet 8 uker i mars og mai, så jeg skal ha permisjon frem til 17 september nå :) Jeg vil også ha slike bakeferdigheter ;)

 

Zazzy: Så flink hun var til å ikke spise i natt :) Hvordan sover du når dere sover i samme seng? Klarer du å sove godt?

De siste kveldene her har prinsen sovnet noe senere enn han bruker, alt i fra 20.00 til 21.45, og han har begynt å sove lengre på morgenen.. Om det har en sammenheng vet jeg ikke, for han har generelt begynt å sove mer på natt..

 

Peacock: Vi har byttet til sete nr 2 for 1,5 mnd siden.. Kjøreturene har blitt mye bedre etter at vi gjorde det.. Han kommer mer opp og får sett mer :) Vi ahr besafe izi combi x3, er et stort sete, men vi er fornøyde :)

 

Hanna: Så flink han er til å spise :) Tar han de store bitene selv? Her skal alt gnues i bordet og ingenting i munnen ;)

Man må ha hjelp når man er sliten og det er vel ingenting i veien for å be om hjelp :)

 

Natten her var god :) Er så fornøyd, vi har nesten fått en liten sovebaby i forhold til hva vi har hatt :) Duppene i går ble ikke helt som jeg hadde tenkt, men han sov en halvtime fra 10.30, og 45 minutter fra kl 13.45.. Så han var våken fra 14.30 til 20.00.. Vi la han i senga 19.15, jeg satt da på siden av senga.. etter 30 min måtte jeg så forfedelig på toalettet, så da gikk jeg bare ut, han var da våken og lekte med bamsene sine.. Begynte å gråte etter en stund, men vi ventet litt før vi gikk inn.. Når vi gikk inn fikk han smokken og en kos, og roet seg da ned.. Lå så å koste med bamsen sin før han sovnet, HELT AV SEG SELV :D Så ja, jeg er stolt :) Var noen runder med smokk, og kl 03 var han våken.. Men da bestemte jeg meg for å ikke ta han opp, men roe han i senga så godt det lar seg gjøre.. Tok 45 minutter og noen runder opp og ned før han sovnet.. Sov så til 08 :D hurra :)

 

Håper dagen deres blir fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah: vi bruker også en tynn sovepose, men har dyne over. Tenker hun må noe å "kose" med, men blir hun sint ved leggetid blir hun veldig fort varm. Har hun/han bare sovepose i senga? Kosedyr/klut? Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prinsen og mamman hurra!! Så flink han var å sovne selv :D Her har det også blitt endringer på dagduppene, jeg hører i babycallen at hun kan være våken et par ganger underveis i duppen, men hun sovner igjen av seg selv, :) Legging på kveld er jo også mye bedre, hun trenger stort sett litt mer hjelp til å sove da, men slår til i blant, kanskje de snart bare lærer seg å sovne på egen hånd alltid! :)

 

Pix Her er det stort sett 3 timer våkentid hvis hun våkner til normal tid på morgen. Våkner hun veldig tidlig merker jeg at hun blir tidligere trøtt, etter bare 2-2,5 timer. Men greier vi å strekke det til 3 - 3,5 så sover hun godt og lenge på første dupp :) Så er ikke sånn veldig fast, men legger henne stort sett rundt kl 9 - 09.30.

 

Her har vi ammeputa i senga rundt hodet hennes, stor og fast pute, så den kan hun legge ansiktet mot på begge sider, men vurderer å fjerne den etterhvert nå for hun klatrer på den og er redd hun skal klare å komme over kanten etterhvert så trenger tips om kosedyr jeg også, tror jeg skal kjøpe noe som er litt sånn stort, evt langt så den kan kveiles rundt over hodet så hun kan snu nesen begge veier og finne noe å snuse mot :P

 

koseklut brukte vi før, men den bare kaster hun veggimellom nå så må ha noe litt mer større som ikke forsvinner så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for beroligende svar. Mormor er en ekstra omsorgsperson her ja, men har tenkt at det kanskje blir utrygt med for mange av dem? Men det virker jo ikke sånn på han da, han trives kjempegodt hos henne. Får bare litt dårlig samvittighet av og til, men det har jeg hatt nesten konstant siden han ble født. :P

 

peacock: Blir det noen problemer med leggingen og/eller nattesøvnen når dere varierer leggetidene sånn? Jeg har liksom tenkt at det er viktig for dem å legges til omtrent samme tid hver kveld, men det er kanskje feil? Det hadde jo gjort det litt lettere å få dagene til å gå opp hvis vi bare kunne endre leggetiden etter når siste dupp sluttet...

 

Setene som er plusgodkjent er rene bakovervendte seter ja. Men det er jo vanskelig å vite hvilke som ville vært plusgodkjent om de ikke hadde kunnet brukes forovervendt også, så det tør jeg ikke å spekulere i. :P Synes de kunne gitt plusgodkjenning med forbehold om at de bare brukes bakovervendt f.eks.

 

Ja, han får pålegg på brødskiva når han spiser selv, stort sett leverpostei og makrell i tomat. Det blir litt grising, men ikke så mye som jeg hadde trodd på forhånd. Prøvde å legge dem dobbelt til å begynne med, men han tok dem fra hverandre med en gang. ;) Han satte det i halsen de første gangene vi prøvde det (kom opp igjen med en gang), men så øvde vi litt med å gi han bittesmå, også større og større biter, og nå har han full kontroll. Får noen store biter i munnen av og til, men da kommer de raskt ut igjen, også biter han heller av en mindre bit. :) Vi hjelper til innimellom med å putte noen biter i munnen hans altså. :P Men noen ganger spiser han nesten alt selv. :)

 

Pix: Ja han har bare sovepose. Har pysj under, eller body hvis det er litt varmere i rommet. Han har koseklut i senga også, men den bryr han seg ikke så mye om. Har prøvd med kosedyr i tillegg, men han bare lekte med det og ble mer våken, så vi droppet det.

 

Han pleier forresten å legge seg med hodet bøyd bakover i omtrent 90 graders vinkel, sånn at han har ansiktet inn mot sengekanten i hodeenden. Lurer på om det er normalt, er det noen av deres som gjør sånn?

Endret av Hannah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...