Gå til innhold

7-9 MND (gammle 5-6)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Ja, vi får håpe det går bedre og bedre for hver dag :) Så flink hun er, må være utrolig greit at det endelig er slutt på all skrikingen :)

Det er sant, her har vi ikke merket noe forskjell på før eller etter avvenning.. Like mange runder opp som før.. Og ja, som du sier det er veldig enkelt å bare gi pupp.. Er spent på å høre hvordan det gikk i natt?

 

Natten her var god, kun våken 2 ganger, og sto opp kl 06.. Jeg kom meg i seng alt for sent i går, så får skylle på meg selv i dag ;)

Han har nå sin første dupp, så skal vi ut i solen etterpå :) Lagde havregrøt i dag og hadde frossne bær i, spiste toppen 10 skjeer så var det nok.. Prøvde med brødskive med leverpostei etterpå og da spiste han en hel brødskive.. Så kanskje er han lei grøt.. Hva gir dere som pålegg ?

 

Håper dere får en fin dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja den nattavvenninga..ikke sikkert det er så ille nei..men det kommer jo aldri en natt der vi har overskudd noen av oss, så da er det såå lettvint da å amme og sovne igjen..det er ikke amminga i seg selv som er slitsom egentlig, det er oppvåkningen..og jeg hører jo mange som har nattavvent sier at ungen våkner på natta uansett så da lurer jeg på om det er noen vits egentlig..men får se, hver natt har jeg jo intensjoner om å prøve litt ekstra før jeg henter fram puppen ;)

 

Vi merker klar forbedring etter nattavvenning. :) De første nettene våknet han som vanlig og brukte laaang tid på å sovne igjen, men det var jeg jo forsåvidt vant til. Men nå våkner han en eller to ganger i løpet av natten hvis det ikke er noe som plager eller forstyrrer han (mot tidligere 5-10 ganger). Også sovner han igjen nesten med en gang, fortere enn da jeg ammet han i søvn igjen. :) Noen ganger holder det at han ser meg, så snur han seg bare over på siden og sovner igjen. :) Han våkner tidlig om morgenen da, men det har han alltid gjort.

 

Men alt dette er nok sikkert individuelt, problemet er jo at man ikke vet det før etterpå. Her kunne det på en måte bare gå en vei. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten her var som vanlig, skrek rundt 01 og til slutt fikk hun pupp og ligge mellom mamma og pappa :P blitt en vane dette nå.. Og så var hun klar for dagen kl 5 igjen..sukk!

 

I dag har jeg strøket bunadskjorter til meg og lillemor, skaut til henne, flagg og annet bunadstilbehør, mens samboer har purket på sofaen.. men det skal sies at han stod opp med henne kl 5 i dag mens jeg fikk ligge til 06.30 :) Belønner meg selv nå med en kopp kaffe og en liten bit mørk sjokolade, ah kos i hverdagen! ;) Stolt fordi jeg for en gangs skyld var ute i ganske god tid, pusset bunadsølv i gårkveld og bløtet skjorta, føler meg skikkelig som en husmor når jeg har planlagt dette i god tid! hehe.

 

Hvordan har dere andre hatt det i natt? lurer på å legge henne senere for å få henne til å sove lenger på morgenen, noen som har prøvd det med hell? De har vel et visst antall timer de sover i døgnet nå tenker jeg, og på dagen føler jeg ikke at jeg kan kutte ned, hun sover stort sett tilsammen 2-2,5 timer på to dupper og det er jo ikke kjempemye!?

 

Kanskje han er lei grøt ja mamman og prinsen, du kan jo ta en liten pause og bare gi brødskive, evt kombinere slik du gjør. Her gir vi alt mulig på skiva :) leverpostei, prim, makrell i tomat, banan, skinke, ost, egg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen og mamman; Det har vi prøvd noen dager nå også. Ammer han i senga, legger han ned i senga si også er pappaen inne på rommet med han til han sovner. Hvis vi bare går ut reiser han seg opp og står og holder seg i sprinklene og skriker....!

 

Ikke alltid så lett med den treninga, Zazzy. Kan trøste deg med at jeg mest sannsynlig er latere enn deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy: Åjj, du er jo virkelig husmor du :) Ble inspirert av deg, sÅ nÅ ligger bunadsskjorten i bløtt og dresskjortene til guttene henger til tørk :) Godt Å være ferdig med det før i kveld, blir som regel avglemt da :) I gÅr sovnet ikke prinsen før nesten 21, men han var ferdig med natta kl 06 fordi.. Men vet ikke hvordan det hadde gÅtt om det hadde vært en rutine, kanskje hadde han sovet lengre da?

Vi fÅr teste ut litt forskjellig sÅ kanskje han spiser litt igjen :)

 

Mamma i lykkerus: Samme her, skriker og skriker, sÅ hÅper at dette er en løsning.. Akkurat nÅ tar det lang tid for Å fÅ lagt ham, men forhÅpentligvis merker vi bedring om en stund :)

Hvordan er formen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan :) Her har dagen gått i ett :P Natten var fin :) Ingen spising... Her sluttet han og spise på natten selv...

Idag har vi vert på kaffebesøk, så får vi besøk av tantebarnet mitt som blir til søndag... :) så dagene går i ett ;)

 

På brødskiven får han smør,makrell,prim.. prøvd skinkeost og leverpostei men falt ikke i smak...

 

Kvelden er litt oppned her.. må bysses :/ pga tennene... så får håpe det tar slutt etter vert :)

 

Håper alle har det bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ønsk alle sammen en fin 17 mai :) Håper vi alle får en fin dag og fint vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo litt ny her og tenkte kanskje dere ville skrive litt om hvordan dagene deres er fortiden? Siden de er på lik alder!

 

Sånn er dagene våre fortiden (sånn ca):

 

06-07: Stå opp

07: Melk til frokost

09: Grøt (1,5dl vann)

10: Soving (Ca 3,5 t etter vi har stått opp) Sover da alt fra 1t - 2,5t.

12: Halvt middagsglass + en hel fruktpure. (Ikke så glad i middag)

14.30: Grøt (1,5 dl vann)

14-15: Soving (Ca 30-40 min) Aldri lenger enn 15.30.

17.30: Kveldsgrøt (1,5 dl vann)

18.30 - 19: Melk, tannpuss, nattasang, natta.

 

Vi spiser og mellommåltider som ost, pølse, brød, riskjeks osv..

 

Jeg har merket at om hun sover lite på dagtid blir hun verre å legge og mange oppvåkninger på natt.

 

Nå er hun frisk så da er det litt lettere å se det faktiske mønsteret. Har slitt mye med dagsoving, men tror jeg har funnet en grei løsning på det nå. Sover hun leenge på første dupp og ikke er trøtt til neste dupp må jeg bare rugge henne til hun sovner tilslutt. hun trenger den lille duppen og den kan ikke være for sen.

 

Leggingen er så som så. Noen dager er hun en drøm å legge, mens andre dager gjør hun litt mer motstand. Det jeg gjør da er å gå inn og ut hvert 5-10 min (om jeg hører hun bare klagegriner). Legger hånda på brystet hennes og viser ikke ansiktet mitt. Sitter der litt også går jeg ut. Hun blir alltid sinna når jeg går ut, men det går fort over. Og jeg føler hun må få klage litt for å finne roen. Når jeg er der inne bare leker og prater hun. Men det er godt for mor å vise at jeg er der. Og godt for henne:)

 

Hun spiser ikke på natt lenger, og sover somregel rundt, MEN har plutselig netter hvor hun er lys våken 1-2 timer eller skal stå opp 5.. Så det er ikke noe rutine der! Men skal ikke klage når jeg hvertfall får netter som vi sover rundt alle mann:)

 

Hun skravler også i ett nå! Er såå koslig! Og leker godt med seg selv og hunden :) Hun sitter neesten og krabber neesten:) Vi venter i spenning!

 

Hvordan ser deres dager ut? (uten sykdom, om det går an, hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene våre ser ca slik ut :)

07-Morgen

0730-litt brødskive også grøt av 150ml mme,vann til drikke.

09.30-soving (alt fra 30min-1t)

leking når han våkner...

1130-lunsj,brød,litt mme,småfolk mellommåltid eller litt grøt+fruktmos.

soving i 12/1230713tiden (noen dager.. sover i 30-1t)

noen ganger er det siste dupp varierer, og noen ganger strekker jeg duppen til 1400...

1530-middag + frukt

18- litt brødskive og grøt av 150 ml mme.

1830-stell

19 i seng med 150ml mme :)

 

Pix... ja disse dagdubbene :/ her er det vanskelig og trappe ned til to stk, men de siste to dagene har vi greid det :) Og i en uke nå har han ikke sovet etter 1530 :) og det ser ut til og fungere :)

 

ønsker alle en fin fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Våre dager nå:

 

6-7 morgen, noen gange våkner han kl 5 for pupp og sover videre, ellers får han pupp før vi står opp.

 

8-9 tiden: Grøt

 

ca 9/930/10: dupp, varer gjerne ca 1-1,5 time

 

12: Middag. Middagsglass, spiser gjerne et halvt og får en halv grøtporsjon i tillegg, evt litt frukt om han er veldig sulten.

 

1430: dupp, sover gjerne 1,5 timer.

 

16: frukt+brød (spiser ikke noe særlig)

 

1830: grøt (dobbeltporsjon).

 

19: pysj, d-vitamin, tannpuss, litt tulling :-) , amming og natta rundt kl 20!

 

Spiser gjerne 1 gang i løpet av natten, er det før kl 5 blir det to ganger pupp mellom kveldspupp og morgengrøt; våkner han etter 5 blir det bare én gang.

 

Får pupp 2-3 ganger i løpet av dagen, men tidspunktet avhenger av når han er sulten.

 

Vi har hatt et par netter der han har våknet to ganger på natten nå, og produksjonen min har økt merkbart. Så var nok bare økedøgn, gitt! Dess mer melk han får fra meg på kvelden/natten dess lengre strekk sover han (og sover gjerne rundt også).

 

Når det gjelder dagsoving er det vel våkenperiodene som er mest stabile når det gjelder lengde. 3 timer først på dagen, så 3 timer igjen og så fire timer før legging. Vi kan gjerne legge han før det har gått fire timer på kvelden men da ligger ha bare å prater til han har vært våken i 4 timer, haha! Skravler forøvrig hele tiden, høres ut som han koser seg helt enormt :-D Har også begynnt å trekke seg mer og mer opp på knærne, lager krabbebevegelser med benene og lager masse flygeøvelser på gulvet. Så når ryggen er sterk nok tror jeg han begynner å krabbe :-) Verdens blideste lille gutt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, og gratulerer med dagen :)

 

Her er en typisk dag for oss:

 

ca 6: pupp på senga, sover noen ganger litt etter det, men som regel må vi opp :)

8-8.30: grøt, 1 porsjon

9-9.30: første dupp, varer alt fra 30 min til 1 1/2 t

12: lunsj; pupp, brødskive eller frukt/yoghurt

13-14: andre dupp, varer alt fra 30 min til 1 1/2 t

ca 15: middagsglass

17.30: grøt, 1,5 porsjon

18: stell, litt pupp og kos på senga, tannpuss og natta ca 18.30.

 

Innimellom måltidene får hun gjerne litt kjeks, frukt i fruktnett eller maiskroker å knaske på.

 

De siste dagene har hun faktisk ikke våknet om natta i det hele tatt, ikke engang for smokk! Har begynt å sove på magen nå :)

 

Leggingen går greit om dagen, må noen ganger inn et par ganger og da er det litt sutring når jeg går ut igjen men gir seg fort (veldig likt som deg Pix).

 

Hun nekter plent å sitte i vippestolen nå, og åler seg raskt bortover gulvet. Pleier å ha henne på badegulvet mens jeg dusjer, men nå må jeg da rydde vekk diverse ting før jeg kan gå i dusjen, deriblant dobørsten, æsj :)

 

Setter seg opp selv om hun har noe hun kan dra seg opp etter, men ikke helt selv enda. Elsker å leke med hunden vår men er fæl til å dra henne i ørene så da prøver jeg å være streng og si nei, foreløpig uten resultat :)

 

Hva skal dere i dag da? Her blir vi hjemme men får besøk av gode venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen damer :)

Her prater han masse,spiller på slurva,klapper,åler seg,går opp på alle 4, sitter selv og kommer seg ned på mange selv..

 

Natten her var super :) ikke en lyd fra han mellom 22-0530 :) Aldri skjedd før :P

 

Vi vet ikke helt va vi skal idag, er jo meldt dårlig vær, vist det slår inn drar vi til bestemor :)

 

Håper alle får en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre litt hvordan deres dager er:) Mye likt! I dag skal vi ned til den lokale skolen, spise pølse, gå i tog og kose oss:) Etterpå blir det mat med familien her hjemme! Også hente mannen på flyplassen som kommer hjem fra jobb. Måtte jobbe overtid! Jeg merker ang soving at det er avgjørende at hun hvertfall får sovet ca 1,5 t. På ettermiddagen er det ikke snakk om å sove mer enn 30-40 min, og hun trenger hvertfall 2 t søvn om dagen. I tillegg må hun nok ha gode 4 t før leggetid nå. Er så redd hun skal bli overtrøtt også men. Vet ikke helt jeg! Føler vi har kommet litt inn i en rutine igjen hvertfall.. Etter mye sykdom og tenner:( Ha en strålende dag alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått prinsen: kanskje drøye første dupp heller? Her har jeg merket at hun trenger mer våkentid for å sove lenger (selv om hun gnir seg i øynene). Er hun våken 6.30 feks, legger jeg henne ca 10. Da kan hun slå til med 1,5-2,5t. Legger jeg henne for tidlig er det opp etter 30 min. Er litt tøft for de i starten, men de blir vant til det! Og da er det lettere å få til 2 dupper også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hurra for 17 mai :) Håper alle har hatt en fin dag :)

 

En typisk dag for oss ser stort sett slik ut:

06 pupp før vi står opp.. Tidspunktet han våkner varierer veldig..

07, Stort sett en time etter vi står opp spiser han 1 brødskive eller 1 posjon med grøt.

08.30-09 er det tid for dupp, da sover han alt fra 30 min til 2 timer..Veldig sjelden at han sover mer enn 30 minutter, men det har skjedd..

10 pupp

12 lunsj tid, enten en brødskive, frukt, grønnsaker ol.

13.30 dupp tid.. Sover da stort sett kanskje 40-50 min om vi triller tur..

14.30 pupp

16 middagsglass

18 grøt

18.30 kveldsstell og pupp etterhvert..

Prøver å få han i seng rundt kl 19.. Men etter at vi har begynt med det nye prosjektet om å ikke bysse ham tar det litt lengre tid før han sovner.. Er da våken alt fra 3 ganger til 10 ganger itl vi står opp.. Noen ganger varer våkenperiodene i 30 sekunder og andre i 3 timer....

 

han er en veldig aktiv gutt, krabber overalt, åpner skuffer og skap, og reiser seg ved det han får til..

 

1down: haha, her er også dobørsten veldig interesant.. Æsj, det er den han raser avgårde for å ta, så fort han ser at badedøra er åpen.. Så flink hun er som har sovet hele natten :) :)

 

Harfåttprinsen: Flinke prinsen deres :) Han sover godt nå :)

 

Pix: Blir godt å få hjem pappaen i huset i dag ,tenker jeg :)

 

Har alle sammen fått tenner? Her er det ikke kommet noen enda..

 

Håper dere har hatt en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go kveld :) Her har vi hatt en fin fin dag :)

 

Ja vi har prøvd i noen dager nå med bare 2dupper.. Så det er på vei inn ;)

 

Her har han fått to tenner nede og en som holder på og komme oppe :)

 

Håper alle har en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen, håper alle har kost seg i dag? kjenner jeg er sliten i beina etter en travel og fin dag :)

 

Slik er våre dager vanligvis:

06-07 ammes

09 grøt

09.30 sove i 1,5-2 timer

12 brødskive og frukt

14tia sove 1/2-1 time

17.30 kveldsstell, pysj, bleieskift

18 grøt

"Etterstell" tannpuss og vaske ansikt

ca 19 ammes og legges

 

Har pleid å spise en gang på natta, men i natt ga vi heller vann, ble uro rundt en times tid..skal prøve igjen et par netter til og se om det blir bedring eller ei.

 

Ellers er det full fart her hjemme, hun reiser seg opp etter alt hun kommer over og har blitt en del knall og fall når hun ikke greier å stå lenger så faller hun rett bak osv. Reiser seg ved stuebordet og gnager i det med tenna, haha. Setter seg opp selv og krabber nå, alt kom egentlig samtidig. Er spent på om det tar lang tid før hun går rundt bordet, men kan jo fort ta noen måneder før hun starter å gå rundt :) Vi har litt å henge fingra i for tiden, for hun er så rask nå og reiser seg etter ALT!

 

men bortsett fra det så merkes det tydelig at hun har fått en egen vilje nå og skal vise den så det suser! Hun setter i å hylskrike med en gang det er noe hun ikke vil, hehe, er litt dramaqueen-tendenser :P hun HATER å kle på og av særlig armer, skifte blei, vaske ansikt. Ser for meg om noen år at hun ligger på gulvet på matbutikken og hyler og nekter å reise seg....skrekk og gru.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ups glemte å skrive at hun får melk rundt 14 og middag rundt 15.30-16, så hun får ikke såå lite mat som det så ut som :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen:)

 

Lenge siden jeg har vært inne her nå. Har vært sykdom i heimen i 2 uker- omgangssyke!! Utrolig slitsomt. Så det var fler her som hadde syke barn, men husker ikke hvem:p. Her begynte det med ene jenten, så begynte nr 2 da hun var blitt frisk. Har gått i ett. Ikke kjekt med syke barn. (hvertfall ikke når de er så små og "hjelpeløse").

 

Jeg fikk ikke lest gjennom alt, men kan svare på det jeg så. Ang grøtmengde lager jeg morgen av 100-150 ml vann, om kvelden av 200. Spiser stort sett opp alt, og sover nå gjennom hele natten. De har avvent seg selv. Her får de MME, vet ikke om det er lettere å avvennes fra enn mm? De sover fra 19 til 6-7. Noen ganger 5, snork, men heldigvis sjelden. Nå går leggingen som en drøm her!! Hurra. Har tidligere hatt en del utfordringer med å sove selv, slik som deg zassy. Men nå sovner de innen 5 min stort sett:):):):). Med noen unntak da de var syk så klart. Hvordan går det hos dere zassy?

 

Ellers hadde jeg en drømmefødsel. (var det lenge siden dere snakket om dette kanskje??) hehe. Uansett: vannet mitt gikk 5 om morgenen. Jeg måtte rett opp på kk siden det var eneggede tvillinger (deler fostersekk- mer risiko). Riene startet i 6-6.30 tiden. Glemte å si i fra om dette da jeg trodde de kunne se det på målingene. (fant senere ut at de ikke kunne lese av rier som satt i ryggen). Jeg ble sendt på gangen for å vente på lege som skulle ta UL. Etter ca 15 var riene så sterke og kom så tett at samboer hentet jordmor. Følte selv det ikke var så ille, men han var bekymret. Hun sjekket meg litt motvillig, da hun mente jeg ikke kunne ha noe særlig åpning ennå. Hadde da 8 cm og ble sendt rett på føden. Hehe. Hadde 10cm da jeg kom ned rommet ble fullt med folk (15-20stk). 9.37 var begge kommet ut. Første med vakuum. Vondt, men gikk veldig fort. Fikk obligatorisk epidural (pga fare for keisersnitt), men den gjorde ingen nytte siden jeg fikk den aaalt for seint. Hehe. Sitter igjen med en fantastisk fødselsopplevelse, men synes ikke oppholdet etterpå var noe særlig.

 

Svangerskapet var jævlig, med kraftig bekkenløsning osv. Men det var jo to så det var kanskje ikke annet å vente. Gikk til uke 36.

 

Nå har jeg skrevet mye, og i mellom tiden glemt hva som har blitt diskutert. Hehe. Sliter med å få sove nå, derfor jeg er innpå så sent:). Har dere hatt en fin 17. Mai? Hva har dere gjort?

 

Vi har vært hos mamma og de og spist. Deretter en tur på skolen til min lillesøster og sett på toget, og møtt kjente. Koselig:).

 

Hvor gamle er deres blitt nå? Her blir jentene 8mnd på lørdag. Tiden går så fort så fort:):).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! :)

Vi koste oss igår, var med oldeforeldre og mormor og moffa.

Ang rutiner tror jeg ikke det er noe vits at jeg skriver noe, for han henger fortsatt igjen med litt sykdom.... Og spiser skremmende lite nå om dagen, så jeg har bestilt time hos helsesøster til uka.

 

Mini blir 8 mnd om 11 dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Hvordan har natten deres vært? Her har natten vært god :) Sov fra 21.30 til 04.30.. Fikk da smokk og sov til 05.30.. Da var han veldig urolig, så jeg la meg da sammen med han og roet han i armene mine, så da sov vi litt av og på til 07.. Samsover dere? Hvilke tanker har dere om det? Jeg er egentlig litt skeptisk til det, er redd det blir vanskelig å avvenne.. Men den siste uken har vi stort sett sovet sammen fra rundt 05, for da våkner han ganske ofte.. Eller våkner og våkne, han gråter men har øynene igjen...

 

Beccisen: Hvordan er det egentlig å ha tvillinger? Du hadde en rimelig rask og fin fødsel hørtes det ut som :) så godt at de er begynt å sove så godt da :) Hvordan gjorde dere det med leggingen, slik at den nå går så greit? Vi sliter litt med den..

Vi koste oss til svigers på 17 mai:) Prinsen her er 8 mnd og 3 uker..

 

Hvordan er det med besteforeldrene til deres babyer? treffer de barna ofte? Mine foreldre bor 2 timer unna og de treffer han stort sett 1 gang hver 3dje uke.. Svigers bor 2,5 time unna, og er veldig dårlig på å komme på besøk, så nå er det 1,5 måned siden de traff han sist.. Så han kjenner de jo ikke.. det er litt dumt at det alltid er vi som må reise for at de skal treffe han, det er mye lettere for de å bare komme hit, som slipper å ødelegge soving og alt mulig rart..

 

Hvilke planer har dere for i dag da? Vi skal bare rydde og vaske til helgen og håpe på finvær:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen :) her var natten grei...noen smokk runder og vann, og morgen 06 trodde han :P men jeg klarte og dryge den til 0630 :P hehe

 

Nå har han førstedupp, klarte og holde han oppe i 3t :o Håper han sover en stund nå da :D

 

Her er han 8mnd og en uke :)

 

Her er det mammaen min som treffer han oftest..

 

idag blir vi bare hjemme tror jeg, regner såå masse her :/

i ettermiddag skal vi til mammen min og sove over til i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen og mamman: Her bor min mamma 30 min unna og er her ofte og ber oss hjem ofte. Ca 1-3 ganger i uka ser han henne og hennes samboer.

Min pappa bor 1 t unna og kommer aldri hit, og da gidder ikke jeg dra dit heller :o

Svigers bor 2 t unna og er også ganske dårlig på å komme, ser de kanskje 1, max 2 ganger på en måned.

Vi har fått litt kommentarer på at vi aldri kommer rundt og hilser på, men da tror jeg ikke de tenker seg om. Det er Så mye mer jobb å reise ut på ettermiddagen med en liten en som skal være i seng 18.30 enn det er for de å reise og kunne dra når de vil. Vi har sagt til alle nå at våre dører er åpne, vi bor i midten av alle. Vil de se han så får de komme hit! ;)

 

Vår natt var ikke veldig bra... Sovnet i bilen på vei hjem og våknet som sola når vi kom hjem. Brukte flere timer på å få han i seng igjen. Våknet i 00-tiden og sov hos oss til 03 (jeg sovner og glemmer å legge han i sin egen seng, går litt på siste rest av energi her om dagen). Fra 03 sov han i sin seng til 06.30, da tittet han over kanten og over til oss og gliste og hoiet. Så da smeltet vi, selv hvor trøtte vi var og tok han over til oss. Så var det morgen!

 

Her er det finfint vær idag og så fort han våkner skal vi prøve å komme oss ut og trille litt! :D

 

Noen som vet hvem som selger antiskli-sokke-tøfler? Husker jeg har sett sanne sokke-tøfler noe sted. Han har vanlige tøfler her hjemme, men de er litt tunge for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen:)

 

prinsen og mamman: Hvordan det er å ha tvillinger... hm.. hvordan svarer jeg på det:P. jeg har jo ingen fra før, så kan ikke helt sammenligne det med hvordan det er å ha en. Men til tider synes jeg det er veldig slitsomt. De første mnd var verst synes jeg-alt var nytt, jeg fikk ikke til ammingen, mye styr med pumping. Da de var rundt 3mnd ble det plutselig vanskelig å samkjøre dem med spising og soving. Da gikk det jo i ett hele dagen! De var vanskelig å få til å sove, og måtte bysses i søvn både dagdupper og til nattten. Det var bare meg som fikk det til, så fikk ikke særlig avlastning til dette.

 

nå de siste mnd har vi fått bedre rutiner, de er helt samkjørte med både spising og soving (med noen unntak så klart). Synes det har blitt lettere nå den siste tiden. Har hatt tunge perioder hvor jeg føler jeg ikke er noen god mamma, jeg ikke mesterer mammarollen osv. men det er jeg kommet helt over nå, og skjønner at det er meg og pappan som kjenner dem best, og som vet hva som er best for dem. Det var tungt med denne sykdomsperioden på 2 uker, da pappan var mye bortreist. Men nå som de er friske, er det helt herlig igjen. Noen ganger synes jeg det nesten er rart at de fleste bare har en baby. hehe.

 

rutinene våres nå er:

 

våkner ca 6-7 (i dag 5.30): da er det morgenstell, tannpuss

7: 200ml mme

9.30-10: Grøt av 100-150ml vann, gjerne med litt banan i av og til

12: skive ed diverse pålegg, mme 200 ml

15: en god porsjon middag, frukt til dessert, 200ml mme (varierer hvor mye de drikker av mme)

18: grøt av 200ml

18.30-18.45: mme 200ml

18.30: Kveldsstell

19.00: Legges i sengen, og sovner ganske kjapt.

 

Det varier litt om de har to eller tre dupper. Sover da 30min ca kl. 08. sover igjen kl 12 til ca 13 og siste dupp 15.30-1600. Når de har to dupper sover de 10.00-11.30 og 14.30-15.00.

merker at leggingen går ekstra bra når de har to dupper, men vi er i en overgagsfase nå. Noen dager klarer jeg rett og slett ikke å holde dem våkne til 10, men det kommer seg:).

 

vi tok leggingen ganske gradvis. Satt inne med dem når vi l dem i sengen. Lot dem gråte litt, men gav mye kos. Hvis gråten eskalerte tok vi dem opp, roet dem skikkelig før vi la dem ned, og slik fortsatte vi. etterhvert trengte vi aldri å ta dem opp av sengen, klarte fint å roe dem der. Når vi så at de var helt rolig og søvnig gikk vi ut. Noen ganger begynte de å gråte, da gikk vi inn igjen. Viste hele tiden at vi var der. Så har det bare gått gradvis. Forbinder nå sengen sin med natten, og når vi legger dem ned får de litt kos, sier godnatt, så går vi ut. Da sovner de ganske fort.

 

det vi merket var at hvis vi fikk øyekontakt så eksalerte gråten. De har mye vilje, og da skulle de prøve å komme opp igjen. HVis vi bare satt ved siden av sengen, strøk dem på foten ol gikk det bedre.

 

jentene har god kontakt med mormor, morfar, tante og onkel (mine søsken). Jeg har to yngre søsken som fremdeles bor hjemme hos foreldrene mine. Vi bor bare 10min unna dem, så vi er ofte der og de kommer ofte til oss. Farmoren bor ca 20min unna, og vi treffer ikke henne særlig ofte. Hun er ufør, men tilbyr seg aldri å komme å hjelpe meg på gode dager, eller komme på besøk i det hele tatt. Men det er hennes valg. :)

 

i dag skal pappan avspasere noen timer, så da skal vi ut å handle litt tapet og diverse. Holder på å pusse litt opp:). siste innsats så er vi ferdig:) Nå har jeg egentlig bare lyst til å selge hele leiligheten, og flytte til noe større. Merker jentene begynner å ta mer og mer plass, og når de begynner å krype og gå kan jeg tenke det blir trangt. Har bare 80kvm. Vi får se;).

 

Håper dere alle får en fin dag:) (det ble langt igjen...:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei her var natta fin, hun våknet ca 01, fikk ligge sammen med oss og klarte seg uten mat til halv seks, da var det morgen..

 

Her møter vesla besteforeldrene veldig sjelden, alle sammen bor mange mange mil unna, så blir mest i ferier og slikt. Min pappa er flinkest til å komme hit da, mamman min har jeg dessverre ikke lenger.. :( Litt trist at de ikke får møte vesla mer og ha et tettere forhold som de kunne hatt hvis vi bodde nærmere, men slik er det..dumt også at vi ikke har noen til å være barnevakt og slikt.

 

Har også fått kommentarer på at vi drar lite bort på kvelder, men av venninner, de skjønner ikke hvordan det er å ha baby, og jeg har sagt mange ganger at dørene her er åpne og de må bare komme hvis de vil møtes og at jeg kan dra bort mest på dagtid eller helger..men de har ikke akkurat vært her så mye :/ en av venninnene mine som var nesten nærmest meg har kanskje vært på besøk her 3 ganger siden vesla ble født...

Men har en fin barselgruppe og der har jeg møtt mange som jeg har jevnlig kontakt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...